کد خبر: ۸۶۴۹۴
زمان انتشار: ۲۰:۰۱     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
رقابت های انتخاباتی در امریکا اگرچه همیشه جنبه های مختلفی دارد. اما ماجرای کاندیداهای رقیب و پیروز این رقابت، همیشه یک وجه جالب و حاشیه ساز داشته. مذهب رئیس جمهور!

مجله مهر: این روزها، مذهب خبرساز «میت رامنی» کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا بیش از پیش برای او حاشیه ساز شده است. اما این اولین بار نیست که مذهب برای یک کاندیدای ورود به کاخ سفید در امریکا حاشیه درست می کند.موضوع مذهب رئیس جمهور امریکا هرگز در قانون اساسی و قانون انتخابات این کشور دچار محدودیت نشده. اما کسانی که پای در عرصه رقابت کسب عنوان ریاست جمهوری می گذارند، همیشه پاشنه آشیلی به نام  حاشیه های مذهبی را همراه خود داشته اند. گروه بین الملل خبرگزاری مهر در سلسله گزارش هایی به بررسی سیاست و مذهب در امریکا پرداخته است. جدولی که می بینید دربرگیرنده  مذهب تمامی چهل و چهار رئیس جمهور تاریخ امریکاست:

 

 اما این گزارش مروری است بر مهم ترین حاشیه ها و پاشنه آشیل مذهبی مردان کاخ سفید:

رئیس جمهور کاتولیک برای کشور پروتستان

امریکایی هایی که بیشترشان پیرو مذهب پروتستان بودند، از ورود یک کاندیدای کاتولیک به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا نگران و شگفت زده شده بودند.اما «جان اف کندی»کاتولیک، نامزد حزب دموکرات در سال 1960 توانست بعد از کلی چالش درباره مذهبش و نوع تعامل با امریکایی های پیرو مذهب پروتستان، سرانجام «ریچارد نیکسون» رقیب پیرو پروتستان اش را  با اختلافی 2 دهم درصدی شکست دهد و به کاخ سفید برود. کندی اگرچه بارها تاکید کرد که مذهبش را در کار سیاسی دخالت نمی دهد. اما جمهوری خواه ها به عنوان رقبای کندی، همیشه  کندی کاتولیک را به خاطر مذهبش مورد حمله و انتقاد قرار می دادند.

 

سنت های مذهبی که نیکسون زیر پا گذاشت

دوره بعدی نوبت جمهوری خواه ها و انتقام شکست بود. نیکسون که در دور قبلی شکست خورده بود این بار نامزد دموکرات ها را شکست داد و رئیس جمهور شد. اما حاشیه های مذهبی رئیس جمهور، دامن او را هم گرفت. او بارها آموزه های مذهبی خود را به خاطر سیاست زیر پا گذاشت. مادر نیکسون یک کوئکر بود، و نیکسون با استفاده از همین موضوع در سال 1942 از زیر بار خدمت اجباری سربازی در ارتش آمریکا طفره رفت. کوئکرها اقلیتی از اقلیت های چهارگانه پروتستان هستند که البته اعتقادات شان به حضرت مسیح(ع) به اندازه اقلیت های دیگر قوی نیست. بیشتر آموزه های آنها حول محور صلح طلبی و معاشرت با دیگران می چرخد و البته اعتقادات خاصی هم دارند. مثلا سوگند خوردن را عملی  ناپسند می دانند. اما نیکسون بر خلاف سنت مذهبی اش، اولین سیاستمدار کوئکر بود که رسما قسم خورد و سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. چند وقت بعد هم او برخلاف آموزه های ضد جنگ مذهبش، دستور حمله به دشمنان ارتش  امریکا در کامبوج را صادر کرد. دستوری که 40 هزار نفر را به کشتن داد.

 

معمای مذهب اوباما

«باراک حسین اوباما» . قرار داشتن همین نام مذهبی در بین نام سه بخشی کاندیدای سیاهپوست ریاست جمهوری امریکا، سبب شد تا حاشیه های مذهبی رئیس جمهور تمامی نداشته باشد.باراک فرزند یک کنیایی سیاه‌پوست و یک زن سفیدپوست از اهالی ویچیتا ایالت کانزاس است که البته از هم جدا شده اند.

اگرچه پدر و پدرخوانده او هردو مسلمان بودند؛ اما او یک مسیحی بار آمده و در ۴ سالگی که در اندونزی زندگی می‌کرد، به جای شرکت در مدرسه «مکتب مذهبی مسلمانان» به مدارس کاتولیک و یا سکولار رفته‌است. اوباما هم‌اکنون نیز عضو کلیسای متحد است . البته چند ماه پیش از داغ شدن رقابت های انتخاباتی سال 2008 اوباما و همسرش اعلام کردند که از عضویت در کلیسای متحد تثلیثی مسیح انصراف داده اند. اوباما و همسرش 20 سال عضو این کلیسا بودند

با این حال معمای مذهب اوباما، همچنان یکی از سوال های داغ در جامعه امریکاست.چرا که براساس نظرسنجی چند روز پیش موسسه نظر سنجی گلوپ، بسیاری از آمریکایی ها نمی دانند مذهب اوباما چیست. بر طبق این نظر سنجی فقط 34 درصد مردم آمریکا مذهب اوباما را به درستی می داند. همچنین 44 درصد گفته اند نمی دانند مذهب اوباما چیست و 11 درصد هم گفته اند اوباما مسلمان است که بیشتر آنها جمهوری خواه بوده اند. 8 درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی هم معتقد بوده اند اوباما دین خاصی ندارد.

 

رامنی و پیشوای کشاورزش

 حالا در حالی که رقابت انتخاباتی دور جدید ریاست جمهوری در امریکا روز به روز داغ تر می شود، مذهب کاندیداها دوباره نقشی اساسی در این رقابت پیدا کرده است. میت رامنی در حالی به رقابت با اوباما مشغول است که مخالفانش، مذهب او را به چالش کشیده اند. مذهب رامنی مورمونیسم است. فرقه ای از مسیحیت که پیدایش اش را به جوزف اسمیت (1844-1805) کشاورز ساکن پال مایرای نیویورک نسبت می دهند.اسمیت مدعی بود که از 14 تا 25 سالگی از طریق یک فرشته و در قالب لوح های زرین وحی که بر او نازل شده بود مامور شده تا  پیام آور مسیحیت راستین باشد. اسمیت بر اساس این لوح ها کتاب مورمن، کتاب مقدس مورمن ها، را نوشت. از همین رو انجیل مورمون ها با کتب مقدس مسیحیان کاملا متفاوت است. مورمون های امریکا الان حدود 6 میلیون نفر هستند.

میت رامنی هم یکی از مورمن هاست. جد پنجم رامنی به همراه همسرش از اولین کسانی بودند که به مورمنیسم تغییر مذهب دادند.

میت رامنی فعالیت داوطلبانه مذهبی خود را در سال 1966 آغاز کردرامنی در فرانسه توانست به بالاترین مقامی که یک مبلغ مذهبی مورمن می تواند برسد، دست بیابد. او پس از بازگشت از فرانسه به عنوان یک اسقف مورمن به فعالیت های مذهبی خود ادامه داد.

 

به نظر می رسد یکی از مهم ترین پاشنه آشیل های کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا، یعنی موضوع مذهب آنان، همچنان بی پایان باشد. چرا که با روی کار آمدن هر یک از دورقیب انتخابات اخیر، بازهم معمای مذهب  رئیس جمهور، به موضوعی جدی برای پالش آنان بدل خواهد شد. چه برای رامنی و مذهب عجیبش و چه برای اوبامایی که 44 درصد مردم کشورش گفته اند هنوز نمی دانند مذهب او چیست ؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها