کد خبر: ۸۷۵۳۱
زمان انتشار: ۱۹:۳۹     ۳۰ مهر ۱۳۹۱
امروز در مجلس چه گذشت؟+حاشیه
وکلای ملت در این جلسه رسیدگی به طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌ای عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 1391 کل کشور را ادامه دادند و به تصویب رساندند خانه ملتی‌ها همچنین کلیات طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات را نیز مصوب کردند.
 مشرق- جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور 197 نفر از وکلای ملت آغاز شد.

"ادامه رسیدگی به طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی" ، "استماع گزارش رئیس بنیاد مسکن از آخرین اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی" و همچنین "بررسی و استماع گزارش تفریغ بودجه سال 1389 کل کشور"  از جمله دستور کارهای جلسه علنی امروز وکلای ملت است.



علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌ دستور خود  به کمیسیون امنیت ملی برای بررسی حوادث بروجن و چابهار ماموریت داد. بخشی از سخنان لاریجانی به شرح زیر است.

* حادثه سیل بهشهر 20 هزار خانه را تخریب کرده، جان 6 نفر از هم‌وطنانمان را گرفته و 35 نفر را مجروح کرده است و امیدوارم با سرعت بیشتری اقدامات لازم صورت بگیرد.

* حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در استان چهارمحال بختیاری باعث شد که 26 نفر از دانش‌آموزان و معلمان که به سوی راهیان نور بودند، جان خود را از دست دادند و با توجه به نمرات این دانش‌آموزان آنها از نخبگان و فرزانگان کشور بودند و من این حادثه دردناک را به نمایندگان آنها در مجلس و مردم  بروجن و کل کشور تسلیت می‌گویم.

* از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌خواهم به جدّ حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزی را بررسی کند.

* اقدام تروریستی چابهار بر اساس اطلاعات نشان می‌دهد که سرویس‌های کشورهای دیگر در آن دخیل بودند و قصد بر این بوده که این انفجار در نمازجمعه صورت بپذیرد.

* حادثه تروریستی چابهار از اقدامات آمریکاست.

* اقدامات تروریستی در ایران و لبنان ابهامات زیادی بوجود آورده و به نظر می‌رسد آنها به دنبال ماجراجویی جدیدی در منطقه هستند که مسئولان امنیتی باید اقدامات سرویس‌های این کشورها را با دقت رصد کند. این حادثه دردناک را نیز به عزیزان بسیجی و مردم شریف شهرستان چابهار تسلیت عرض می‌کنم و از کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز می‌خواهیم که این مسئله را پیگیری کنند.

کمیسیون عمران طرح مدیریت بحران می‌دهد/ تاکید لاریجانی بر توجه بیشتر به مناطق زلزله زده
علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران با اشاره به سیستم ها و سازمانهای هشدار سریع جهت پوشش مناطق زلزله زده بعد از وقوع زلزله گفت: برای کاهش آسیب ها در مناطق زلزله زده باید اسکان موقت و اضطراری را به دائم تبدیل کرد.

آقایی همچنین به ذخیره سازی واحدهای پیش ساخته برای اسکان موقت با توجه به شرایط اقلیمی را یکی از راههای جلوگیری از کاهش تلفات و آسیب ها بعد از زلزله خواند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بعد از پایان گزارشات نمایندگان آذربایجان و رئیس کمیسیون عمران ضمن تشکر  از حضور رئیس بنیاد مسکن خطاب به وی برای ارائه گزارش در مجلس اظهار داشت: آقای تابش در صحبت های خود پیشنهاداتی برای ظرفیت های آماده ای برای اتفاقات آینده داشتند که کمیسیون عمران هم در طرح خود به آنها توجه کند.

وی همچنین از رئیس بنیاد مسکن خواست به پیشنهاد نمایندگان در خصوص مسکن موقت و تامین کانکس ها با توجه به فصل سرما تلاش بیشتری کنند.

پرداخت یارانه نقدی از مابه‌التفاوت نرخ فروش ارز ممنوع شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز رسیدگی به طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 1391 کل کشور را ادامه دادند و به تصویب رساندند. طبق مصوبه مجلس قانون بودجه سال 91 کل کشور به شرح مصوبه در طرح مذکور اصلاح می‌شود.

به موجب خانه ملتی‌ها در این طرح، تمامی منابع حاصل از فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی سهم دولت، بخشی از منابع عمومی دولت محسوب می‌شود و دولت حق هزینه کردن از این منبع را برای موارد خاص مانند پرداخت یارانه نقدی به استثنای جزء بند 2-44 قانون بودجه 91 ندارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکلف شد منابع مذبور را روزانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. عدم اجرای این حکم به منزله تصرف غیر قانونی در اموال عمومی و مستوجب تعقیب قضایی است.

نمایندگان مجلس در مصوبه امروز خود پرداخت یارانه نقدی از ما به التفاوت نرخ فروش ارز را ممنوع کردند.

البته کلیات این طرح یکشنبه هفته گذشته با رای مصوب خانه ملتی‌ها به تصویب رسیده بود.

مدارس خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض معاف نمی‌شوند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه کلیات طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه‌ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با تصویب آن مخالفت کردند.

کمیسیون اصل 90 با «خودر‌وهای لوکس» به مسئولان رسید
مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: کمیسیون اصل نود مجلس فردا (دوشنبه اول آبان) در جلسه‌ای موضوع واردات خودرو لوکس خارجی با ارز مرجع را مورد بررسی قرار خواهد داد که در این جلسه معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقاماتی از گمرک کشور، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز حضور خواهند داشت.

«گروه همدلی» فراکسیون اصولگرایان با سران سه قوه ارتباط می‌گیرد
حسین‌علی حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفت: اعضای هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در جلسه امروز خود موضوع سؤال از رئیس جمهور و استیضاح نمایندگان را مورد بررسی قرار دادند و انجام سؤال و استیضاح را در شرایط کنونی به مصلحت ندانستند.

وی با بیان اینکه سؤال از رئیس جمهور و استیضاح وزرا در شرایط کنونی هزینه‌هایی را برای کشور و نظام به همراه خواهد داشت، افزود: در جلسه امروز مقرر شد تا گروهی از نمایندگان تحت عنوان گروه همدلی که اعضای آن را اعضای هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان تشکیل می‌دهند تشکیل شده و با ارتباط گرفتن با رؤسای سه قوه زمینه را برای تعامل بیشتر قوای سه‌گانه برای حل مشکلات اقتصادی موجود فراهم کند.

مخالفت مجدد مجلس با ساماندهی کمک به موسسات حقیقی و حقوقی دربودجه91
در جلسه امروز یکشنبه مجلس بررسی تقاضای طرح مجدد "طرح الحاق یک بند به ماده واحده قانون بودجه سال 1391 کل کشور" معروف به جدول شماره 12 با قید دو فوریت ارائه شد.

بر اساس این گزارش این طرح شهریور ماه نیز درمجلس مورد بررسی قرار گرفت و علی رغم اینکه  نمایندگان با فوریت آن موافقت کرده بودند، به کلیات آن رای نداده بودند.

طرج مذکوربه دنبال انتقاد به اعتبارات در نظر گرفته شده برای 157 نهاد و موسسه دولتی و غیر دولتی تهیه شد تا  جدول  شماره 12 بودجه را به نوعی ساماندهی کند به این ترتیب که در قبال دریافت خدمت اعتباراتی به موسسات و نهاد ها داده شود و همچنین این کمک ها نظارت پذیر باشد اما در مرحله اول طرح اولیه در کمیسیون برنامه و بودجه دچار تغییرات زیادی شد تا جایی که امضا کنندگان طرح در مخالفت با کلیات آن صحبت کردند و درنهایت  کلیات این طرح به تصویب نرسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بار دوم با ساماندهی جدول شماره 12 بودجه 91 کل کشور مبنی برساماندهی کمک به موسسات حقیقی و حقوقی مخالفت کردند.

مخالفت مجلس با فوریت طرح تأسیس سازمان غیردولتی جهاد اقتصادی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با یک فوریت طرح تأسیس سازمان غیردولتی جهاد اقتصادی مخالفت کردند. وکلای ملت با 42 رأی موافق، 77 رأی مخالف و 30 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه، یک فوریت طرح مذکور را به تصویب نرساندند.

در این جلسه، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مخالفت و موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در موافقت با یک فوریت طرح مذکور در صحن علنی سخنرانی کردند.


200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از حضور رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالی تشکر کردند، که در بخشی از متن این بیانیه آمده است: ما نمایندگان ملت به محضر آن رهبر فرزانه با جدیت اعلام می‌داریم که پیام بلیغ، رسا، حکیمانه و مشفقانه حضرتعالی را دریافتیم و در جهت تحقق این آرمان‌های بلند از هیچ کوششی فرو گذار نخواهیم کرد.

بررسی طرح تشکیل شورای عالی انتخابات مرکب از سه قوه در کمیسیون شوراها
یکی نماینده عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با مهر از ارایه پیشنهادی به این کمیسیون مبنی بر تشکیل شورای عالی انتخابات مرکب از نمایندگان سه قوه خبر داد.

وی گفت: این پیشنهاد بیش از 50 امضا دارد و قرار است در کمیسیون شوراها و در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته این نماینده در این پیشنهاد وزیر کشور و وزیر اطلاعات به عنوان نمایندگان دولت، یکی از نواب مجلس و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوه مقننه و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه قضائیه ترکیب این شورا را تشکیل می‌دهند.

پایان نشست علنی امروز مجلس / جلسه بعدی چهارشنبه
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت پایان یافت.

حجت الاسلام ابوترابی فرد پیش از پایان جلسه علنی اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس چهارشنبه هفته جاری سوم آبان ماه راس ساعت 8 صبح و با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه رسیدگی به طرح دو فوریتی حمایت از سرمایه گذاری‌ای عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 1391 کل کشور را ادامه دادند و به تصویب رساندند خانه ملتی‌ها همچنین کلیات طرح معافیت مدارس خیرین مدرسه ساز از پرداخت عوارض شهرداری و انشعابات را نیز مصوب کردند.


*** در حاشیه جلسه امروز پارلمان چه گذشت؟

* حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه کشورمان گفت: این تحریم ها موضوع جدیدی نیست، ضمن آنکه پس از تحریم های اتحادیه اروپا ترکیه اعلام کرد همچنان به خرید خود ادامه می دهد و چین نیز که یکی دیگر از مشتریان ما است نسبت به این تحریم ها واکنش نشان داد.

* حجت الاسلام سید حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شواری اسلامی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان که گفته بود هزینه‌های مجلس افزایش پیدا کرده اظهار داشت: نمایندگان در این موارد دقت بیشتری داشته باشند، این گونه مطالب از هر تریبونی که بیرون می‌آید اگر درست تبیین نشود آثار منفی به جا می‌گذارد.

* تابش با اشاره به برنامه ریزی بنیاد مسکن برای اتصال اسکان اضطراری به اسکان دائم زلزله زدگان گفت: با توجه به سفری که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان محترم مجلس به مناطق زلزله زده داشتند، 12 روز پس از زلزله، بازسازی و ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان را آغاز کردیم.

* حسن کامران نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش هزینه های مجلس تصریح کرد: بودجه مجلس در سال گذشته حدود 170 میلیارد تومان بود که به 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد درحالیکه مجلس نباید با این کار به بار هزینه های دولت اضافه کند.

کامران همچنین در مجلس شورای اسلامی با بیان این سوال که چرا باید وکلای مجلس حج مستحبی بروند؟ ادامه داد: حج تنها یکبار واجب است، برخی این استدلال را برای حج هر ساله خود می آورند که روحانی کاروان هستند، در حالیکه تعداد زیادی از روحانیون بچه شهید هستند که در آرزوی حج واجب هستند.

* شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نامزدی آمریکا برای عضویت در شورای حقوق بشر گفت: ایران می‌تواند با رایزنی با کشورهای عضو عدم تعهد نسبت به رای ندادن به آمریکا برای عضویت در شورای حقوق بشر اقدامات لازم را انجام دهد.

* حمیدرضا عزیزی در صحن علنی روز یکشنبه مجلس گفت: جای تاسف است که در کشور ما نخبگان همچون گل پرپر می‌شوند و کسی پاسخگوی این فاجعه ملی نیست. از آقای حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش می‌پرسیم که آیا راضی است اینگونه فرزندش در این مسیر جان خود را از دست بدهد؟

* در حاشيه جلسه علني روز چهارشنبه 26 مهر در قسمتي از راهروهاي مجلس كارت سوخت به نمايندگان تحويل داده مي شد، مجلس نهم به نمايندگان "پژو پارس" داده و كارت سوخت آنها هم آماده شده است. روز چهارشنبه در حاشيه جلسه علني مجلس اين كارت سوخت به نمايندگان تحويل داده شد.

گفتنی است که در ابتداي مجلس نهم هم به هر نماينده مبلغ 100 ميليون تومان پول بابت اجاره منزل، اجاره دفتر و گرفتن خودرو داده شد كه حاشیه های زیادی به دنبال داشت و با اعتراض بسیاری از فعالان عدالتخواه روبرو شد.

* مدیر تیم‌های ملی فدراسیون جودوی کشورمان در پاسخ به مطالب مطرح شده از سوی یک نماینده در جریان استیضاح وزیر ورزش نامه‌ای را به هیئت ‌رئیسه مجلس ارسال کرد.

* 170 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از برگزاری فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس قدردانی کردند.

* 180 نماینده مجلس در بیانیه‌ای از مسئولین اجرایی کشور خواستند تا اقدامات لازم را برای پیشگیری از حوادثی مانند واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی انجام دهند.

*  سیدرمضان شجاعی کیاسری  اظهار کرد: بعد از قطع پخش شبکه‌های ایرانی در ماهواره یوتل‌ست، نمایندگان طرحی را برای مقابله با این اقدام تهیه کردند که به زودی به هیات رییسه ارائه خواهد شد.

* هادی شوشتری یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی به شوشتری و محسنی‌ثانی برای سفر به چابهار با هدف بررسی ابعاد این حادثه ماموریت داده‌ است.

* موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد گفت: ما باید سازوکار جدیدی را تعریف کنیم و باید یک روحیه بسیجی، معنوی و مردمی به کالبد جامعه بدمیم تا روح جهاد اقتصادی در کشور ایجاد شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها