کد خبر: ۸۷۶۴۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
ورود 10 هزار تن محموله كاغذ به كشور با قيمت مناسب براي فعالان حوزه چاپ و نشر به طور حتم حباب 20 هزار توماني كاغذ را درهم مي شكند.
داريوش رضواني، مسئول كارگروه ساماندهي كاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: قيمت كاغذ بعد از بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب يك افزايش بي رويه داشت و طبق مصوبه شوراي اقتصاد مسئول ساماندهي وضعيت كاغذ در كشور وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
وي افزود: اين وزارتخانه بايد در جهت تامين، توزيع و قيمت گذاري كاغذ و همچنين در خصوص احتكار آن تمهيدات لازم را اتخاذ كند اما به دليل نگراني هاي موجود در اين زمينه، حوزه چاپ و نشركشور و همچنين تشكل ها و اتحاديه ها از وزارت ارشاد خواستند كه اين موضوع نيز از اين وزارتخانه پيگيري شود.
مسئول كارگروه ساماندهي كاغذ عنوان كرد: وزير ارشاد در پي درخواست اين مجموعه ها به منظور بررسي مشكل و كمك به دستگاه هاي مسئول دستور به تشكيل كارگروهي را دادند و اين كارگروه در طي جلساتي با وزارت كار و رفاه تعاون، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان كارخانه هاي كاغذسازي، وزارت بازرگاني و همچنين تشكل ها و اتحاديه ها به بررسي وضعيت كاغذ در كشور پرداخت.
رضواني تصريح كرد: جلسات ما با برخي از واردكنندگان در كنار جلسات قبلي منجر به كاهش قيمت كاغذ نسبت به يك ماه گذشته شده البته قيمت كاغذ در سطح جهاني نيز كاهش پيدا كرده و قيمت موجود در بازار براي كاغذ كاذب است در واقع كاغذ در صورت وارد شدن با ارز آزاد هم نبايد به اين قيمت باشد.
وي بيان داشت: اتاق مبادلات نيز ارز وارداتي را در اختيار واردكنندگان قرار مي دهد، به همين سبب موجودي كاغذ در كشور از وضعيت خوبي بهره مند است و ما نيز براي پاسخگويي به نياز ناشران و فعالان حوزه چاپ فعاليت هايي را انجام داده ايم.
مسئول كارگروه ساماندهي كاغذ، اظهار داشت: ده هزار تن محموله كاغذ با قيمت بسيار مناسب براي ناشران و تشكل ها در راه است البته قيمت كاغذ با همان ارز مبادله اي موجود در بازار هم اكنون 20 هزار تومان حباب دارد كه بايد با برخورد شديد با اين جريان قيمت ها به مرز واقعي خود برسد.
رضواني عنوان كرد: وارد كنندگان كاغذ، توزيع بين فروشندگان را طبق روال گذشته انجام مي دهند و انبارهاي كاغذ در حال حاضر نيز از موجودي خوبي برخوردار هستند و در واقع كارگروه ساماندهي كاغذ در كنار معاونت مطبوعاتي براي رفع مشكل مطبوعات اقدام كرده است و به طور حتم اين كاغذ به فروشندگان كاغذ تعلق نمي گيرد.
وي ادامه داد: ورود كاغذ از سوي فعالان چاپ و نشر به كشور براي كاغذ فروشان نيست و در واقع اين كاغذ وارداتي در اختيار خود ناشران و تشكل ها قرار مي گيرد و در واقع ما به تشكل ها براي ثبت سفارش ارز مبادله اي و وارد كردن كاغذ كمك مي كنيم.
مسئول كارگروه ساماندهي كاغذ تصريح كرد: اگر تقاضا از حوزه نشر براي كاغذ برداشته شود به طور حتم با از بين رفتن فشار بر روي بازار، قيمت كاغذ هم متعادل خواهد شد در واقع فعاليت هاي ما در راستاي دولتي كردن اقتصادمان در عرصه كاغذ نيست و حوزه نظارت و قيمت گذاري كاغذ در اختيار وزارت صنعت معدن و تجارت است.
رضواني بيان داشت: ما طي جلسات خود با واردكنندگان كاغذ قيمت را با همان ارز مبادله اي از 84 هزار تومان به 65 هزار تومان خواهيم رساند و اگر دولت هم بحث ارز كاغذ را همان 12 به 26 قرار بدهد قيمت كاغذ كاهش چشمگيري خواهد داشت.
وي افزود: كارخانه هاي كاغذ پارس، كارون، بيستون، غرب، مراغه و مازندران كه هم اكنون غير فعال يا نيمه فعال هستند بايد با تلاش در حوزه صنعت و مرتفع ساختن مشكلات آنها در زمينه تسهيلات، سرمايه در گردش، نوسازي و تامين تجهيزات، دوباره اين كارخانه ها را به شرايط ايده آل برگردانيم.
مسئول كارگروه ساماندهي كاغذ، اظهار داشت: كاغذ بايد به عنوان يك كالاي استراتژيك كه بخش عمده مواد اوليه اش در كشور وجود دارد به مرز صادرات هم برسد و با فعال شدن كارخانه هاي كاغذ و فراهم آمدن دانش فني و تكنولوژي آن به عنوان جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان صادر كننده كاغذ باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها