کد خبر: ۸۷۸۷۶
زمان انتشار: ۱۹:۲۱     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
مدیرمسوول روزنامه کیهان گفت: تهدید به حمله نظامی از سوی آمریکا آتش پشتیبان است. آمریکا هیچ‌وقت رجزخوانی‌اش را در تهدید نظامی ایران به سقف نمی‌رساند، چراکه گام بعدی آن عملیات نظامی است که قادر به انجام آن نمی‌باشد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین شریعتمداری در سخنانی در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تحت عنوان "تحریم‌ها و چالش هسته‌یی" با بیان اینکه امروز عقبه استراتژیک دشمن با انقلاب‌ها و تحولات منطقه نه‌تنها از دست دشمن خارج بلکه به نفع ایران مصادره شده است، گفت: این تحولات در منطقه با سه ویژگی اسلامی، ضد استکباری و مردمی، ویژگی‌هایی را به ذهن می‌رساند که انقلاب اسلامی با آنها پیروز شد و به قول جیمی کارتر آنچه که این روزها در منطقه دیده و شنیده می‌شود، همان‌هایی است که در سال 1979 (پیروزی انقلاب اسلامی) بود.

شریعتمداری ادامه داد: حریف ما با بحران بزرگ اقتصادی روبه‌روست، البته ما هم هستیم، اما بین ما و او تفاوت بزرگی وجود دارد. ما در عرصه اقتصادی‌مان معارض داریم، یعنی قدرت‌هایی هستند که با ما مقابله می‌کنند و تحریم‌ها بخشی از این اقدامات آنهاست اما بحران آنها ناشی از ساختارشان است.

شریعتمداری گفت: همه شواهد حاکی از تغییر در مسیر تاریخ و پیچ بزرگی است که در مسیر تاریخ پیش رو داریم.

وی در ادامه با اشاره به نتایج جلسه شورای آتلانتیک در 13 دسامبر 2011 که به نقل از دیپلمات‌ها منتشر شده است، گفت: دیپلمات‌ها به نقل از برژینسکی عنوان می‌کنند که «کدام دیوانه‌ای ابر قدرت 2001 (آمریکا) را از بلندای آن دوران به دره کنونی کشانده است؟» جنبش وال‌استریت دموکرات‌های احمق، جمهوریخواهان دیوانه، خیر. این ایران اسلامی است که موجب این اتفاق شده است.

به گزارش ایسنا، شریعتمداری با اشاره به روند مذاکرات ایران و تروییکای اروپا و تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی کشور و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در ابتدای شکل‌گیری پرونده هسته‌یی ایران گفت: به طور طبیعی در فاصله تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی و غنی‌سازی زمان به نفع طرف مقابل پیش می‌رفت.

او در ادامه به نشست پاریس در 2005 اشاره کرد و گفت: در این نشست قرار شد ما برای آن که به سمت تولید سلاح هسته‌یی نمی‌رویم «تضمین عینی دهیم» و آن‌ها در مقابل به ما «تضمین محکم» دهند که چرخه فعالیت هسته‌یی به ایران به حالت اولیه بازمی‌گردد، اما چند ماه بعد در لندن سوال شد که طرف اروپایی چه تضمینی به ایران خواهد داد که آن‌ها گفتند که مطمئن‌ترین تضمین این است که ایران از فعالیت‌های هسته‌یی‌اش به طور کامل دست بردارد. بعد از این اتفاق است که ایران تصمیم می‌گیرد فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش که به تعلیق در آمده است را از سر بگیرد و از آن وقت تهدیدها و تحریم‌ها شروع شد، اما این تصمیمی بود که به دستور مقام معظم رهبری اتخاذ شد. در حالی که برخی‌ها معتقد بودند که بهتر است کوتاه بیاییم.

مدیرمسوول روزنامه کیهان با اشاره به ارجاع پرونده هسته‌یی ایران از شورای حکام به شورای امنیت پس از فک پلمپ تاسیسات هسته‌یی اصفهان گفت: در این مراحل ما احساس کردیم که حریف به دنبال حل و فصل مساله نیست، بلکه می‌خواهد موضوع هسته‌یی ایران را کش دهد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌اش در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت گفت: پیش‌بینی ما برای این مساله از آن‌جایی نشات می‌گرفت که در آژانس ملاک ارزیابی صلاحیت کشورهای عضو، معیارهای فنی و حقوقی است که از طریق بازرسی‌ها به دست می‌آید و چون به لحاظ فنی و حقوقی دست ایران پر بود و فعالیت‌هایش انحرافی را نشان نمی‌داد، بنابراین ادامه پرونده در آژانس به نفع حریف نبود و آن‌ها به طور غیرقانونی پرونده را به شورای امنیت ارجاع دادند.

او افزود: همان موقع از محمد البرادعی، دبیرکل وقت آژانس درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت پرسیدند که او با صراحت عنوان کرد که این یک حرکت سیاسی بود.

شریعتمداری تاکید کرد: پیش‌بینی ما اکنون هم این است که غرب هیچ اراده‌ای برای پایان دادن به برنامه هسته یی ایران ندارد.

این روزنامه‌نگار با طرح این پرسش که آیا تحریم‌ها به خاطر مساله هسته‌یی بوده است یا مساله هسته‌یی بهانه‌ای برای تحریم‌ها، تصریح کرد: این روزها گفته می‌شود که فشارها و تحریم‌ها به خاطر برنامه هسته‌یی برای چه باید تحمل شود؟ و یا تامین برق و رادیوایزوتوپ تا چه حد اهمیت دارد که بخواهیم به خاطر آن فشارها را تحمل کنیم؟

این روزنامه‌نگار ادامه داد: براساس گزارشی که در یکی از رسانه‌های غربی اشاره شده است، آن‌ها سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را درباره ایران دنبال می‌کنند. هدف کوتاه‌مدت‌شان توقف برنامه هسته‌یی ایران است و از آن می‌خواهند به عنوان یک پیروزی نام ببرند، هدف میان مدت تعدیل جمهوری اسلامی است. با این ادعا که ایران از تروریسم در غالب حماس و حزب‌الله و... حمایت می‌کند. آن‌ها در این مرحله به دنبال تغییر رفتار ایران هستند.

شریعتمداری هدف درازمدت غرب را براندازی حکومت ایران از طریق فشارهای داخلی دانست و افزود: اما این برای آن‌ها کافی نیست. آن‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که اگر به فرض جمهوری اسلامی ایران به خواسته‌های آن‌ها در بحث هسته‌یی تن دهد، مشکل این‌جاست که با تحریم‌های اعمال شده چه کار کنند؟ چراکه این تحریم‌ها برای مقابله با ایران در یک برنامه پلکانی و مرحله‌یی تنظیم شده است.

او ادامه داد: بعد از اظهاراتی که از سوی برخی مقامات درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا مطرح شد، آن طرف تکاپوهایی به وجود آمد از جمله این که کاترین اشتون گفت این مساله به تنهایی برای ما کافی نیست. یعنی همراهی ایران با خواسته‌های هسته‌یی آن‌ها کفایت نمی‌کند و اعلام کرد که سوالاتی درباره حمایت ایران از حزب‌الله و یا درباره برنامه موشکی‌اش وجود دارد که ایران باید به آن‌ها نیز پاسخ دهد.

این روزنامه‌نگار در ادامه به گزارشی دیگر از روزنامه هافینگتون اشاره کرد و گفت: در گزارشی در این روزنامه آمده بود که با کوتاه آمدن ایران در بحث هسته‌یی، فشارها بیش‌تر می‌شود. اما سوال است که چرا آن‌ها چنین سوالاتی را مطرح می‌کنند؟ این روزنامه به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها که هر دو از تحریم‌ها حمایت می‌کنند و در برخی موارد نیز از تهدید نظامی نیز حمایت می‌کنند، دلداری می‌دهد که اگر ایران کوتاه بیاید، باز هم به او فشار وارد می‌شود چرا که هدف اصلی آن‌ها از تحریم‌ها برنامه هسته‌یی ایران نیست. غرب نگران است که در برنامه هسته‌یی با ایران به یک نقطه تعادل و تفاهم برسد و بهانه آن‌ها برای اعمال فشار به ایران از بین برود.

شریعتمداری به نقل از جرج فریدمن، مسوول شورای راهبردی استرانفورد (باشگاه کهنه‌کاران سیا) اظهار کرد: او می‌گوید ما با ایران برسر برنامه هسته‌یی‌اش مشکل نداریم، بلکه مشکل برسر این است که ایران نشان داده نه فقط با آمریکا رابطه دوستی ندارد،‌ بلکه در حال چالش و دشمنی با آمریکاست و می‌تواند قدرت اول نظامی و علمی منطقه باشد و همین الگوست که تحولات منطقه را پدید آورده است.

مدیرمسوول روزنامه کیهان با اشاره به تهدیدهای نظامی علیه ایران گفت: در حال حاضر می‌توانم بگویم که آن‌ها نمی‌خواهند و نمی‌توانند به ایران حمله کنند. البته این به معنای آن نیست که اگر یک روز مجبور شوند، نتوانند دست به چنین کاری بزنند. فرض کنیم آن‌ها پذیرفتند که فعالیت هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ نتیجه آن است که یک الگوی دیگر از پیروزی برخواسته از مقاومت به نفع ایران در دنیا ثبت خواهد شد. بنابراین اگر موضوع هسته‌یی به عقب‌نشینی ایران منجر نشود، یک شکست دیگر برای آمریکاست. تهدید نظامی علیه ایران عملی نیست، نه این که ممکن نیست، ممکن است یک‌دفعه به سرشان بزند و کاری انجام دهند. آمریکاست دیگر.

او ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ آمریکا مساله حمله نظامی به ایران است که با استقبال رژیم صهیونیستی نیز مواجه می‌شود، اما حمله نظامی برای اسراییل تهدید موجودیت است و برای آمریکا تهدید موقعیت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها