کد خبر: ۹۲۸۳۲
زمان انتشار: ۰۱:۵۵     ۲۳ آبان ۱۳۹۱
دیوید پترائوس:
دیوید پترائوس معتقد است: خصومت‌های اسراییل با برخی همسایه‌‌‌‌ها برای پیشبرد منافع آمریکا در خاورمیانه مشکلات فراوانی ایجاد می‌‌‌کند و باعث نفوذ ایران در جهان عرب از طریق نمایندگانش یعنی حزب‌الله و حماس شده‌است.

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ » در مطلبی به قلم «علی ابونیما»، در تحلیل رابطه آمریکا و اسراییل می‌نویسد: از روزی که ژنرال دیوید پترایس به دلیل داشتن رابطه نامشروع با یک زن که FBI متوجه آن شد، مجبور به استعفا از سمت خود یعنی ریاست سیا شده است، همگان عملکرد کاری او را مورد ستایش قرار می‌‌‌دهند.

رییس‌‌‌جمهور اوباما دوره خدمت او را «چند دهه خدمات فوق‌‌‌العاده» نامید. این خدمات فوق‌العاده شامل مسئولیت جنگ‌‌‌های آمریکا در عراق و افغانستان و ریاست CIA است که در آن دوره او وظیفه اجرای برنامه «سری» پهبادهای اوباما برای کشتن کودکان و افراد غیر نظامی را بر عهده داشت که هیچ کنترل و نظارتی نیز بر کار او صورت نمی‌‌‌گرفت.

برخی در شبکه‌‌‌های اجتماعی با ابراز تاسف می‌‌‌گویند که در دولت آمریکا جنگ و اشغال و قتل نه تنها سبب نمی‌‌‌شود کسی کارش را از دست بدهد بلکه چنین افرادی مورد تقدیر هم قرار می‌‌‌گیرند و پیشرفت می‌‌‌کنند. ولی رابطه با یک زن می‌‌‌تواند تمام سابقه کاری شما را در آمریکا خراب کند.

ولی چیزی که نظر مرا به خود جلب کرده است آن است که پترائوس سخنانی گفته است که اسراییل و لابی طرفدار آن را به خشم آورده‌‌‌ است اما سخنان او توسط رسانه‌‌‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت.

 

آیا اسراییل باری بر دوش آمریکا است؟

در ماه مارس 2010 هنگامی که پترائوس هنوز رییس ستاد مشترک ارتش بود، در یکی از جلسات کمیته نیروهای مسلح در سنا حاضر شد که طی آن جلسه در مورد یکی از «مشکلات امنیتی» آمریکا سخن گفت: «خصومت‌های میان اسراییل و برخی از همسایه‌‌‌گانش برای پیش برد منافع ما در منطقه خاورمیانه مشکلات فراوانی ایجاد می‌‌‌کند. مشکلات اسراییل با فلسطینیان اغلب به خشونت و رودررویی‌‌‌های عمده می‌‌‌انجامد که این امر خود به دلیل حمایت آمریکا از اسراییل سبب افزایش احساسات ضد آمریکایی می‌‌‌گردد. وضعیت فلسطینیان نیز باعث عصبانیت اعراب شده و سبب می‌‌‌شود تا میزان همکاریهای آمریکا با دولتها و مردم منطقه کاهش یابد و مشروعیت رژیم‌‌‌های عرب میانه‌‌‌رو نیز کم گردد. در نتیجه این اتفاق القاعده و دیگر گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی از خشم اعراب برای جذب هوادار استفاده می‌‌‌کنند. اختلافات اعراب و اسراییل بعلاوه باعث شده‌‌‌است تا نفوذ ایران در جهان عرب از طریق نمایندگانش یعنی حزب الله لبنان و حماس افزایش یابد».

آبه فاکسمن رییس موسسه ملی ضد افترا که یکی از اصلی‌‌‌ترین گروه‌‌‌های لابی طرفدار صهیونیستها در آمریکا است از سخنان پترائوس به خشم آمد و طی بیانیه‌‌‌ای آن را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده‌‌‌است: «ژنرال پترائوس ساده‌‌‌انگارانه تمامی مشکلات آمریکا و نیروهای ائتلاف در منطقه خاورمیانه را به مسئله اعراب و اسراییل نسبت می‌‌‌دهد و افراط‌‌‌گرایی اسلامی را ناشی از عدم وجود صلح با فلسطینیان و پشتیبانی آمریکا از اسراییل می‌‌‌داند. نسبت دادن این امور به یکدیگر کاری است بسیار خطرناک و مخرب».

فاکسمن و دیگر گروه‌‌‌های لابی طرفدار اسراییل به درستی دریافته‌‌‌اند که آنچه که پترائوس بر زبان رانده است دیدگاه غالب بیشتر مردان دولتی است اما بیان آشکار آن در برابر مردم یک تابو است؛ چرا که بیان این سخنان به معنی پذیرش این امراست که منافع آمریکا و اسراییل یکسان نیست و اسراییل به جای آنکه بخشی از داشته‌‌‌های آمریکا به حساب بیاید باری است بر دوش آمریکا.

اما علی‌‌‌رغم اعتراض فاکسمن، به نظر می‌‌‌رسد حداقل بخشی از مردم در درون اسراییل با پترائوس هم‌‌‌عقیده هستند. چند ماه پس از جلسه او در سنا، داگان رییس موساد در یکی از کمیته‌‌‌های کنست (مجلس اسراییل) گفت: «اسراییل دارد کم کم از یکی از داشته‌‌‌های آمریکا تبدیل به یکی از مشکلاتش می‌‌‌شود».

پس از آنکه پترائوس آن سخنان را در مورد اسراییل بر زبان آورد اوباما او را به سمت ریاست CIA برگزید. همین موضوع تبدیل شد به یکی دیگر از دلایلی که جمهوری‌‌‌خواهان و طرفداران دوآتشه صهیونیستها به اشتباه گمان گنند اوباما دارد به اسراییل ضربه می‌‌‌زند.

نباید گمان کرد که پترائوس دلش برای فلسطینیان سوخته است یا در پی عدالت است. بلکه سخنان او نشانگر محاسبات صرفی است برای حفظ و گسترش سلطه امپریالیستی آمریکا که به او به عنوان نماینده رییس جمهور آمریکا اجازه می‌‌‌دهد با استفاده از پهپادهای ارتش اقدام به جنگ, اشغال و کشتار کودکان و غیر نظامیان در سراسر جهان کند. در واقع همین محاسبات است که اسراییل را ترسانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها