کد خبر: ۹۳۵۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۲۵ آبان ۱۳۹۱

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی اسکاپ 2012 گفت: در صورت تداوم سیاست قدرت های سلطه گر و تحریم یک جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران حق خود را برای مقابله به مثل و قطع صادرات نفت و همچنین تحریم کالاهای آنها محفوظ می داند.

به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی با این بیان که دوران دسترسی آسان به انرژی های هیدروکربوری به سر رسیده و صنعت نفت و گاز جهان تشنه سرمایه گذاری است، تاکید کرد: این منابع در برخی میادین کاهش یافته است.

وزیر نفت کشورمان در روز پایانی سومین اجلاس وزرای کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) وابسته به سازمان ملل متحد با موضوع مشارکت عمومی و خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها، اعلام کرد: در صورت تداوم سیاست قدرت های سلطه گر و تحریم یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران حق خود را برای مقابله به مثل و قطع صادرات نفت و همچنین تحریم کالاهای آنها محفوظ می داند.

وی اظهار کرد: کشورهای مختلف مصرف کننده و تولید کننده نفت در جهان از ناپایداری های عرضه و تقاضای انرژی رنج می برند.

مهندس قاسمی با انتقاد از رویکردهای مغرضانه و تبعیض آمیز سیاسی به جای رویکرد آزاد سیاسی و انجام فعالیت های مناسب در کشورها به جای جذب سرمایه گذاری در مسیر پیشرفت گفت: این اقدامات باعث محدودیت سرمایه گذاری در برخی از میادین نفتی جهان شده و آسیب های حاصل از این رویکرد غلط در عرصه بین المللی دارای آسیب های فراوانی است.

وزیر نفت با اشاره به فاصله ایجاد شده میان مصرف کننده و تولید کننده بازار عرضه نفت از بعد فناوری گفت: جلوه دادن بازار عرضه نفت به صورت سنتی و بازار تقاضا به شکل مدرن امروز باعث جلوگیری از دسترسی به جریان آزاد فناوری شده است.

مهندس قاسمی با اشاره به فراز و فرودهای قیمت نفت در بازه های زمانی مختلف گفت: ارزش واقعی نفت رشد اندکی داشته است با این حال در این بخش شاهد مکانیزم های سنتی در عرضه نفت و گاز هستیم اما باید گفت نفت و گاز فقط کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه ای محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نباید نحوه قیمت گذاری در نفت در حوزه گاز نیز تکرار شود تصریح کرد: با جلوگیری از نوسان های شدید قیمت باید ارزش محصول حفظ شود و پس از آب و خاک منابع هیدروکربوری گسترده ترین منابع ارزشمند کره زمین محسوب می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه پس از گذشت 150 سال از دستیابی بشر به نفت، نیمی از منابع به مصرف رسیده است، دو پرسش مطرح کرد که آیا برای مصرف باقیمانده آن نیز به 150 سال زمان نیاز داریم و آیا در ساختار حقوقی عرضه و تولید نفت دسترسی منصفانه و تقسیم عادلانه لحاظ شده است؟

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران یکی از بنیانگذاران کنگره نفت، اوپک و مجمع صادر کنندگان گاز است تصریح کرد: ایران هم اکنون صاحب 12 درصد ذخایر نفت جهان و 17 درصد ذخایر گاز است و این منابع می تواند تا چند دهه آینده نیز حفظ شود.

وی افزود: در ایران نه تنها با وجود تهدیدهای سیاسی در دنیا برای عرضه انرژی هیچ گاه از این منابع به عنوان حربه استفاده نکرده است و در برنامه 5 ساله ایران 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری هدف‌گذاری شده است.

وزیر نفت ایران تصریح کرد: تا سال 94 میزان تولید نفت به 5.4 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد که این موضوع جزو برنامه های دولت است.

اجلاس اسکاپ در تهران پایان یافت

سومین اجلاس وزرای کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) وابسته به سازمان ملل متحد با موضوع مشارکت عمومی و خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها به پایان رسید.

به گزارش شانا، 21 تا 24 آبان ماه، تهران میزبان سومین اجلاس اسکاپ بود که در آن موضوع مشارکت عمومی و خصوی در اجرای پروژه ها مورد بحث و بررسی قرار گفت.

در دو روز ابتدای این اجلاس، کارشناسان ارشد کشورها به بحث و بررسی این موضوع پرداختند که حاصل آن تنظیم بیانیه پایانی بود.

در روز سوم که نشست تجاری برگزار شد، فعالان و وزرای اقتصادی کشورهای عضو به انتقال تجارب خود در حوزه های مختلف اجرای پروژه های مشارکتی پرداختند.

روز چهارم اجلاس نیز با حضور پنج وزیر از جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از وزرای دیگر کشورها برگزار شد و در آن برخی امکانات و تجربیات عملی در حوزه پروژه های زیرساختی ارائه شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها