کد خبر: ۹۴۹۲۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۰۱ آذر ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
دریادار احمد مدنی فرمانده نیروی دریایی ضمن تکذیب بسته شدن تنگه هرمز گفت: بمحض تصرف سفارت آمریکا در تهران بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به نیروی دریایی ایران آماده باش داده شده است .

رخدادهای 1 آذر 1358

چکیده

در پی اشغال مسجد الحرام توسط گروهی مسلح و انتشار برخی اخبار مبنی بر دست داشتن آمریکا در این غائله، مردم پاکستان به سفارت آمریکا حمله کرده و آن را آتش زدند .

امام  خمینی امروز در دیدار با جمعی از افسران نیروهای سه گانه ارتش پاکستان ضمن اشاره به قیام مردم پاکستان علیه آمریکا تاکید کردند : جنگ امروز ملت ایران جنگ با آمریکا نیست ، جنگ اسلام و کفر است . رهبر انقلاب تاکید کردند  « من از همه ملتهای اسلامی، از همه مسلمین، از همه ارتشهای اسلامی، از همه قوای انتظامی اسلامی، از همه رؤسای جمهور ممالک اسلامی می‎خواهم که با این نهضت ما همراه باشند.»

در پی بیانیه دولت آمریکا و تهدید ایران به مداخله نظامی، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاکید کردند : در صورتیکه تهدیدهای نظامی آمریکا جنبه واقعی بخود گیرد کلیه گروگانها را یکجا نابود خواهند کرد .

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران طی اطلاعیه ای از اعضای خود دعوت کرد تا روز چهارم آذرماه مقابل سفارت آمریکا اجتماع کنند .

در پی تظاهرات علیه رژیم بعث عراق اخراج ایرانیان ازاین کشور آغاز شد .

سفارت آمریکا در پاکستان به آتش کشیده شد

در پی اشغال مسجد الحرام به دست افراد مسلح هزاران نفر از جوانان پاکستانی که آمریکا را مسئول این حادثه می دانستند به سفارت آمریکا در این کشور حمله بردند و ساختمان را به آتش کشیدند .تظاهرکنندگان به مراکز فرهنگی انگلیس نیز در اسلام آباد حمله کردند . (1)

در پی اشغال مسجد الحرام به دست افراد مسلح هزاران نفر از جوانان پاکستانی که آمریکا را مسئول این حادثه می دانستند به سفارت آمریکا در این کشور حمله بردند و ساختمان را به آتش کشیدند .تظاهرکنندگان به مراکز فرهنگی انگلیس نیز در اسلام آباد حمله کردند .تخلیه آمریکائیان ساکن پاکستان آغاز شده است و در درگیری ها یک تفنگدار آمریکایی کشته شده و دو تن از تظاهرکنندگان نیز به شهادت رسیده اند.

در پی قیام مردم پاکستان علاوه بر سفارت آمریکا مراکز فرهنگی این کشور در پاکستان از جمله امریکن اکسپرس، بانک آمریکا ، کنسولگری آمریکا ، بیمه آمریکا ، دفتر هواپیمایی سعودی در شهرهای اسلام آباد ، راولپندی ، کراچی و لاهور به آتش کشیده شد .تخلیه آمریکائیان ساکن پاکستان آغاز شده است و در درگیری ها یک تفنگدار آمریکایی کشته شده و دو تن از تظاهرکنندگان نیز به شهادت رسیده اند . (2)

باعث خرسندی است که پاکستان قیام کرده است

رهبر انقلاب امروز با جمعی از افسران نیروهای سه گانه ارتش پاکستان دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- موجب خرسندی است که پاکستان قیام کرده است. و الآن که من روزنامه را تیترش را دیدم، دیدم که نوشته است که تمام پاکستان بر ضد امریکا قیام کرده است. و دانشگاهها ـ ظاهراً نوشته بود که ـ سه روز تعطیل شده است.و این یک مژده‎ای بر ملت مظلوم ما هست که تنها نیست.

مرزها جدا ولی قلبها با هم

2- مسلمین باید با هم ید واحده باشند. «هُمْ یدٌ واحِدةٌ علی مَن سِواه». اینها باید دست واحد باشند. مجتمع باشند. یک باشند. خودشان را از هم جدا ندانند. مرزها را اسباب جدایی قلبها ندانند. مرزها جدا، قلبها با هم.

در این نزاعی که، مبارزه‎ای که الآن بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و امریکا نیست، بین اسلام است و کفر. چنانچه غلبه کنند خدای نخواسته اینها بر نهضت ما ـ که نخواهند کرد ـ این غلبه، غلبه بر اسلام است. غلبه بر مسلمین است.

منازعه امروز، جنگ ایران و آمریکا نیست ، جنگ اسلام و کفر است

3- در این نزاعی که، مبارزه‎ای که الآن بین کفر و اسلام است، این منازعه بین ما و امریکا نیست، بین اسلام است و کفر. چنانچه غلبه کنند خدای نخواسته اینها بر نهضت ما ـ که نخواهند کرد ـ این غلبه، غلبه بر اسلام است. غلبه بر مسلمین است.

از جهان اسلام می خواهم با انقلاب ما همراهی کنند

4- باید همه مسلمین بدانند که مقدرات ما الآن تنها نیست که بین وجود و عدم است. مقدرات اسلام، مقدرات همه مسلمین است. همه مسلمین در این مسئله با هم باید شرکت کنند. که اگر این نهضت خدای نخواسته به سستی گراید یا از بین برود، حساب شرق، حساب تمام شرق و خصوصاً مسلمین [را] به تباهی خواهند کشید. من از همه ملتهای اسلامی، از همه مسلمین، از همه ارتشهای اسلامی، از همه قوای انتظامی اسلامی، از همه رؤسای جمهور ممالک اسلامی می‎خواهم که با این نهضت ما همراه باشند.

اگر امریکا بخواهد یک غلطی بکند، مردم بنشینند همینطور نگاه کنند که آقا بیایند و چتربازهایشان بیایند. امتحان کنند، بیایند ببینند چطور می‎توانند این کار را بکنند؟ تمامشان را از بین خواهیم برد.و خودمان هم کشته می‎شویم. آنها را هم از بین می‎بریم.

اگر آمریکا بخواهد غلطی بکند تمامشان را از بین می بریم

5- اگر امریکا بخواهد یک غلطی بکند، مردم بنشینند همینطور نگاه کنند که آقا بیایند و چتربازهایشان بیایند. امتحان کنند، بیایند ببینند چطور می‎توانند این کار را بکنند؟ تمامشان را از بین خواهیم برد.و خودمان هم کشته می‎شویم. آنها را هم از بین می‎بریم.

قیام کنید و جرثومه فساد آمریکا را  از تاریخ حذف کنید

6- اگر ایران شکست بخورد شرق شکست خورده است. اگر ایران شکست بخورد مستضعفین شکست خورده‎اند. باید همه با هم متصل، متحد، با هم قیام کنیم و این جرثومه فساد را از تاریخ بیرون کنیم.(3)

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در سفارت آمریکا در اطلاعیه ای با اشاره به نقل و انتقالات نظامی آمریکا در اطراف خلیج فارس اعلام کردند در صورتیکه تهدیدهای نظامی آمریکا جنبه واقعی بخود گیرد کلیه گروگانها را یکجا نابود خواهند کرد.

در صورت حمله گروگانها و سفارت نابود می شوند

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مستقر در سفارت آمریکا در اطلاعیه ای با اشاره به نقل و انتقالات نظامی آمریکا در اطراف خلیج فارس اعلام کردند در صورتیکه تهدیدهای نظامی آمریکا جنبه واقعی بخود گیرد کلیه گروگانها را یکجا نابود خواهند کرد . (4)

اعلام آماده باش به نیروی دریایی ایران

دریادار احمد مدنی فرمانده نیروی دریایی ضمن تکذیب بسته شدن تنگه هرمز گفت : بمحض تصرف سفارت آمریکا در تهران بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به نیروی دریایی ایران آماده باش داده شده است . وی گفت : به این نیروها گفته شده است کلیه جابجایی نفتکشها و دیگر کشتی ها در تنگه هرمز را زیر نظر داشته باشند . (5)

دعوت کانون نویسندگان برای راهپیمایی بسوی سفارت سابق آمریکا

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران طی اطلاعیه ای از اعضای خود دعوت کرد تا روز چهارم آذرماه مقابل سفارت آمریکا اجتماع کنند . در بیانیه کانون نویسندگان با اشاره به اینکه آمریکا سردسته غارتگران بین المللی است آمده است : اکنون همه ملل محروم جهان چشم به مبارزه ملت ایران دوخته اند . (6)

حمله 60مهاجم به یک روستا در سلماس

60مهاجم مسلح به روستایی در سلماس حمله کرده و مدت 10ساعت این روستا را در تصرف خود نگه داشتند . مهاجمان با حمله به اعضای چندخانواده 4نفر را کشتند . (7)

هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران طی اطلاعیه ای از اعضای خود دعوت کرد تا روز چهارم آذرماه مقابل سفارت آمریکا اجتماع کنند . در بیانیه کانون نویسندگان با اشاره به اینکه آمریکا سردسته غارتگران بین المللی است آمده است : اکنون همه ملل محروم جهان چشم به مبارزه ملت ایران دوخته اند .

پیشمرگان امنیت پیرانشهر را بعهده گرفتند

ماموران انتظامی مستقر در پیرانشهر شهر را ترک کرده و به پادگان این شهر در 5کیلومتری پیرانشهر بازگشتند . با خروج ارتش از پیرانشهر پیشمرگان کرد که تصاویری از امام خمینی بر دست داشتند وارد پیرانشهر شده و امنیت شهر را بعهده گرفتند ، اوضاع پیرانشهر آرام است . (8)

اخراج ایرانیان از عراق آغاز شد

در پی تظاهرات علیه رژیم بعث عراق اخراج ایرانیان ازاین کشور آغاز شد . در روز گذشته تظاهرات گسترده ای علیه حکومت بعث عراق و صدام حسین رئیس جمهور عراق در نواحی کردستان عراق انجام شد . استاندارکرمانشاه در این زمینه گفت : گزارش های دریافتی حاکی است که تعدادی از کردهای ایرانی نیز که در آنسوی مرز بودند در این تظاهرات شرکت داشتند .

محمد سپهری پور: در پاسخ به تظاهرات علیه رژیم بعث عراق و به علت وضع نامساعد کردستان عراق و عدم تحقق خواستهای کردهای عراقی و مقابله با این وضع رژیم بعثی عراق نیز شروع به اخراج ایرانیان مقیم این کشورکرده است.

محمد سپهری پور گفت : در پاسخ به این تظاهرات و به علت وضع نامساعد کردستان  عراق و عدم تحقق خواستهای کردهای عراقی و مقابله با این وضع رژیم بعثی عراق نیز شروع به اخراج ایرانیان مقیم این کشورکرده است . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 1آذر1358، صفحه 2

2- کیهان ، 1آذر 1358، صفحه 4

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 304

4- اطلاعات ، 1آذر 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 1آذر1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 1آذر1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 1آذر 1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 1آذر1358، صفحه 2

9- کیهان ، 1آذر1358، صفحه 11

 پژوهشگر:روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها