کد خبر: ۹۶۶۳۲
زمان انتشار: ۱۸:۰۶     ۱۱ آذر ۱۳۹۱
سفر چهار روزه لاریجانی و هیئت پارلمانی ایران به عراق با حواشی جالب بعضا مهمتر از متن، همراه بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به عراق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیئت عالی‌رتبه پارلمانی به عراق سفر کرد که این سفر، با حاشیه‌های جالب بعضاً مهمتر از متن همراه بود که بخشی از آن در ادامه می‌آید.

* علی لاریجانی را در این سفر علاوه بر حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه، محبی نماینده سنقر، جهانگیرزاده نماینده ارومیه، پزشکیان نماینده مردم تبریز، حقیقت‌پور نماینده اردبیل، تمیمی نماینده شادگان و افتخاری نماینده تهران همراهی می‌کردند.

* علی لاریجانی بعد از ورود به نجف اشرف، عازم هتل محل اقامتش که در جوار صحن 100 هزار متری که قرار است به نام حضرت فاطمه الزهرا(س) ساخته شود، شد. لاریجانی در حاشیه سفر به عراق در جریان ساخت صحن حضرت زهرا(س) قرار گرفت.

* دیدار با آیت‌الله بحرالعلوم اولین برنامه رئیس مجلس در نجف اشرف بود. آیت‌الله بحرالعلوم ضمن خیر مقدم خطاب به لاریجانی گفت: امیدوارم شرایط طوری شود که ما شماها را بیشتر ببینیم و اینطور نشود که هر سال یک بار مانند هلال ماه شوال باشد، بهتر است از این عید فطرها بیشتر داشته باشیم.

* هنگامی که لاریجانی قصد خداحافظی با آیت‌الله فیاض از مراجع تقلید مقیم عراق که به دیدنش رفته بود را داشت، آیت‌الله خطاب به رئیس‌ مجلس گفت، دقایقی بنشینید تا پذیرایی شوید تا دیدار شما از ما همچون زیارت اموات نباشد.

*دیدار علی لاریجانی با آیت‌الله سیستانی که البته خصوصی بود بیش از یک ساعت طول کشید و هیچ خبری از آن منتشر نشد جز آنکه رئیس‌ مجلس به طور کلی گفت نظرات مراجع را برای ثبات در منطقه و عراق اخذ کردم.

* و اما زیارت حضرت امیرالمومنین(ع)، هیئت پارلمانی ایران به طور همزمان وارد حرم حضرت شدند. استقبال زائران ایرانی از رئیس مجلسشان جالب توجه بود. لاریجانی در گوشه‌ای از صحن زیارتنامه حضرت امیر را قرائت و حرم را زیارت کرد.

* رئیس مجلس هنگام خروج از باب‌قبله با زائر ایرانی که می‌گفت همه پول‌هایش را گم کرده مواجه شد، این زائر از لاریجانی درخواست کمک مالی برای برگشت به تهران را داشت که لاریجانی، حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق را به وی معرفی کرد.

* در حال و هوای زیارت حرم، جوان ایرانی که پاسپورتش را گم کرده بود، به خبرنگار فارس گفت، کنسول ایران در عراق به مشکل ما توجهی نمی‌کند چند روز است در عراق مانده‌ایم و خانواده‌مان شدیداً نگران هستند؛ خوش‌شانس بود که معاون وزیر خارجه همراه رئیس مجلس  و در کنار خبرنگار بود، سفیر دستور داد همان روز برایش برگه عبور از مرز برایش صادر شود. حالا وای به حال آنانکه خوش‌شانس نباشند و ...

* در جلسه مشترک هیئت پارلمانی ایران با اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، هر کدام از نمایندگان به قول لاریجانی یک دقیقه صحبت کردند، سخنان نمایندگان ایران به زبان عربی ترجمه می‌شد. تمیمی نماینده شادگان بر خلاف دیگر نمایندگان به زبان عربی سخن گفت، مترجم تصور کرد که اظهارت نمایندگان شادگان نیاز به ترجمه ندارد اما حسین شیخ‌الاسلام خطاب به مترجم گفت، لطفا سخنان آقای تمیمی را برای ما ترجمه کنید؛ گفت‌وگوی کردی محبی نماینده سنقر با نمایندگان کرد زبان عراق نیز برای هیچ کس ترجمه نشد. 

* جلسه مشترک رئیس مجلس و هیئت پارلمانی ایران با اعضای مجلس اعلای عراق، مقدمه ضیافت شام عمار حکیم بود. اشاره به درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت مسلمانان و توصیف لاریجانی به القابی چون دانشمند، متفکر و روشنفکر محور اظهارات اعضای مجلس اعلای عراق بود، لاریجانی از تمجیدی که درباره حضرت آقا بود، تشکر کرد و در عین حال گفت، مطالبی که شما درباره من گفتید، لطف بیش از حد بود.

* شب دوم در هتل الرشید بغداد سپری شد و صبح روز سوم، هیئت پارلمانی از طریق هوایی مجدداً عازم نجف شدند و بعد از زیارت مجدد حرم حضرت امیر، در مسجد کوفه و سهله حضور یافته و سپس راهی کربلا شدند و با تاریکی هوا به این شهر مقدس رسیدند.

* زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به صورت گروهی انجام شد و صبح روز چهارم، با ترک حرمین شریفین، هیئت پارلمانی ایران در ضیافت صبحانه طلبگی در منزل آیت‌الله مدرسی از مراجع تقلید عراق شرکت کرد؛ آیت‌الله مدرسی طی سخنانی در جمع هیئت پارلمانی ایران مطالبی را در وصف ائمه اطهار بیان کرد و سپس به تهدیدات اقتصادی دشمنان انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت که مقاومت در برابر توطئه‌ها وظیفه دینی است. 

* هیئت پارلمانی ایران در مسیر فرودگاه نجف، با یک سانحه مواجه شد، برخورد اتومبیل مینی‌بوسی شکل حامل خبرنگاران ایرانی با شورلت آمریکایی. الحمدالله به خیر گذشت و تنها یکی از خبرنگاران که لبش خراش برداشته بود، در هواپیما مورد دلجویی رئیس مجلس قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها