کد خبر: ۹۶۷۱۴
زمان انتشار: ۰۱:۲۰     ۱۲ آذر ۱۳۹۱
کلودیا برجا ‌پژوهشگر ایتالیایی می‌گوید وقتی ‌می‌خواستم به ایران بیایم به من می‌گفتند تو با چه جرأتی می‌خواهی تنها به این کشور بروی، اما ‌به ایران که آمدم ‌‌فهمیدم ‌تمام تبلیغات غرب و رسانه‌ها علیه این کشور مسلمان ‌دروغین و غیرواقعی است‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، روایت محرم و حماسه سرخ حسینی، تاریخ جاودانه، پویا و پاینده‌ای است که همچون خورشید فروزنده‌ای نه تنها در قلب‌های شیعیان عزادار بلکه تشعشع انوار سوزان و منقلب‌کننده آن هر انسانی را از هر مکتب و آئینی در دیگر نقاط دنیا نیز متحول و به دنبال حقیقت این واقعه تاریخی اسلام می‌کشاند.

بی‌تردید عاشورا حماسی‌ترین و سوزناک‌ترین رویداد بیدارگر و بصیرت‌بخش تاریخ اسلام است که جوشش آن از حرکت نمی‌ایستد و سرخی خطش در تونل زمان امتداد می‌یابد لذا هنوز بعد از 1373 سال از واقعه کربلا در هر زمان و مکان دست هر محزونی را می‌گیرد و هر ره گم کرده‌ا‌ی را راه می‌نمایاند و حرارت محبتش را در قلب‌های جستجوگر حقیقت شعله‌ور می‌کند حتی اگرچه یک مسیحی از کشور اروپایی باشی.

«کلودیا برجا» پژوهشگر ایتالیایی است که به دنبال کشف حقیقت و شناخت بیشتر امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) از کشورش راهی ایران شده و برای دستیابی و مشاهدۀ ملموس و محسوس وقایع عاشورا و تماشای آئین تعزیه‌خوانی و مراسم سنتی مذهبی محرم، نوش‌آباد را به دلیل قدمت و شهرتش دراین زمینه، برگزیده است.

این بانوی 37 ساله و مسیحی کاتولیک فار‌غ‌التحصیل از دانشگاه لاسپیانسای رم در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و همچنین دارای مدرک فوتو ژورنالیست از مؤسسۀ خصوصی ISFCI (آموزشگاه عکاسی و خلاقیت) است.

کلودیا برجا در حاشیه بازدید از مراسم سنتی و مدهبی نوش‌آباد دقایقی را نیز روبه‌روی خبرنگار فارس در کاشان نشست و در مورد سؤالاتی پیرامون مراسم عزاداری محرم و مردم ایران، نظرات خود را بیان کرد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

فارس: آیا اولین بار است که به ایران می‌آئید؟

برجا: خیر! دومین بار است، اولین بار دو سال قبل به عنوان توریست به ایران آمدم و از شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان، بم، تهران، قم، کاشان، زنجان، قزوین، یزد، نائین، ابیانه، نطنز و مرز آذربایجان ماکو دیدن کردم و علاقه‌ای که از قبل نسبت به ایران و فرهنگ و آداب و رسوم مردمش داشتم، با دیدن این شهرها و اماکن تاریخی با معماری بسیار زیبای آن، بیشتر شد.

فارس: از چه زمانی علاقه‌مند به شناخت برنامه‌های آئینی محرم شدید؟

برجا: زمانی که مراسم آئینی محرم در ایران را در مجله پرشیا خواندم و تصاویر آن را دیدم و به کلاس شناخت زنان مسلمان در رم رفتم.

فارس: چه افرادی و یا نهادهایی در آمدن این سفر و افزایش شناخت شما کمک کردند؟

برجا: سفارت ایران در ایتالیا و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل و افرادی که از طریق این اداره در نوش‌آباد وسایل استقرار و حضور مرا در مراسم فراهم کردند.

فارس: قبل از آمدن به ایران از چه طریقی در کشورتان با مراسم محرم در ایران آشنا شدید؟

برجا: در شهر رم مجله‌ای با نام پرشیا توسط آقای پورمرجان به چاپ می‌رسد که ویژه‌نامه محرم این مجله با موضوع مراسم عزاداری محرم در ایران من را تشویق به این سفر و آشنایی بیشتر از نزدیک در محل برگزاری این مراسم کرد از این رو  به دنبال درخواست مکرر و مصرانه من برای آشنایی بیشتر با این مراسم از آقای پورمرجان، ایشان از طریق سفارت ایران در ایتالیا مقدمات سفرم به ایران و معرفی من به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را فراهم کرد پس از انجام مقدمات لازم روز 10 نوامبر (29 آبان ماه) قبل از آغاز ماه محرم وارد ایران شدم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توسط یک کارشناس مسئول در مورد مراسم محرم، عاشورا و وقایع کربلا و شخصیت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) توضیحاتی به من داده شد و با بکارگیری و معرفی یک مترجم کار بازدید و پژوهش را از سیاه‌پوش کردن حسینیه‌ها، مساجد و تکایا در تهران شروع کردم حتی به خیاط‌خانه‌های محل دوخت پرچم‌ها، بیرق‌ها و کتیبه‌های ویژه این ماه رفتم و از نزدیک با تمامی برنامه‌هایی که از قبل در استقبال از محرم توسط گروه‌های مردمی انجام می‌شود، آشنا شدم.

فارس: چگونه نوش‌آباد و برنامه‌های آن را برای بازدید و پژوهش انتخاب کردید؟

برجا: زمانی که در تهران به خانه عکاسان رفتم با دیدن عکس‌های مراسم محرم در سراسر ایران و راهنمایی یک عکاس در آنجا، مراسم آئینی محرم نوش‌آباد را برای بازدید و تحقیق و پژوهش خود به ویژه عکاسی انتخاب کردم.

فارس: چگونه علاقه‌مند به شخصیت امام حسین(ع) و وقایع عاشورا و کشف حقیقت شدید؟

برجا: از طریق برگزاری کلاس‌هایی با عنوان "خانه‌های بین‌المللی برای زنان" که در شهر رم برگزار می‌شود با شخصیت زنان مسلمان و قوانینی که آنها از گذشته تاکنون داشتند، آشنا شدم که حضرت فاطمه(س) و زینب(س) شخصیت‌هایی هستند که در این کلاس‌ها با آنها آشنا شدم. وقتی که با شخصیت حضرت زینب(س)، شجاعتش از طریق مطالعۀ قسمتی از خطبه ایشان بعد از اسارت در شام و حتی عشق به برادرش و همراهی با او در کربلا آشنا شدم تصمیم گرفتم تا این زن را بیشتر بشناسم و این موضوع بهانه‌ای شد تا علاقمند به کشف حقیقت در وقایع عاشورا و شناخت شخصیت حسین(ع) و سفر به ایران شوم.

فارس: هدف شما از این سفر و مشاهده مراسم آئینی محرم در ایران چیست؟

برجا: می‌خواهم حسین(ع) را بشناسم و به عنوان یک قهرمان به همه هموطنان و حتی تمام جهانیان معرفی کنم تا شناخت و آگاهی مردم در مورد این شخصیت بزرگ بیشتر شود.

فارس: تبلیغات در کشور شما در مورد ایران و در مورد زنان ایرانی چگونه است؟

برجا: تبلیغات هدف‌داری علیه ایران و ایرانیان از طریق رسانه‌ها در غرب و اروپاست که ایرانی‌ها خطرناک هستند و ما را از ایران و زنان چادری می‌ترسانند، تبلیغات سوء به اندازه‌ای شدید است که حتی دوستانم به من گفتند تو با چه جرأتی می‌خواهی تنها به ایران بروی و خانواده‌ام نیز دچار ترس و واهمه از این سفر من شدند. رسانه‌های غربی زن چادری را یک شخصیت احمق و غیرفعال در جامعه ترسیم کرده‌اند

اما من تنها به ایران آمدم و از نزدیک با حقایق آشنا شدم و فهمیدم که تمام تبلیغات رسانه‌ها دروغین و غیرواقعی است و زنان چادری زنانی فهمیده، باشخصیت، تحصیل‌کرده و فعال در عرصۀ اجتماعی هستند.

من به ایران آمدم و حتی برای بازدید از مراسم سنتی مذهبی محرم در شهر نوش‌آباد با اختیار و میل خود از پوشش مقنعه و چادر استفاده کردم.

فارس: ایران و مردم آن را چگونه افرادی یافتید؟

برجا: مردم ایران خونگرم، مهربان و مهمان‌نواز هستند.

فارس: نظرتان در مورد مراسم عزاداری در منطقه کاشان و آران و بیدگل چیست و چه حسی به شما دست می‌دهد؟

برجا: اگر چه شبیه برگزاری مراسم جمعی را ما نیز در کشورمان برای کشته‌های جنگی داریم و تا حدودی با این سبک برگزاری آئین‌ها در یک اجتماع بزرگ آشنا بودم اما این مراسم در ایران متفاوت است برگزاری مراسم آئینی محرم در این منطقه و دیگر مناطق ایران با حضور جمعیت کثیر، منسجم و متمرکز در یک موضوع مشترک و واحد است که بسیار دیدنی و تأثیرگذار است.

مشاهده نزدیک و ملموس برنامه‌ها به میان مردم رفتم و عزاداری پرشور و شعور جمعی و مشترک آنها با این عظمت، وسعت و شکوه را دیدم برای من بسیار جالب و قابل تامل بود وقتی می‌دیدم مردم عزادار با خواندن مداحان و دیدن برنامه‌های آئینی که در این شهر اجرا می‌شود همه آنها از صمیم قلب گریه می‌کنند و به طور واقعی اندوهناک و نالان می‌شوند. دوست داشتم  زبان فارسی را می‌دانستم تا می‌فهمیدم مرثیه‌خوان‌ها چه می‌گویند که مردم از شنیدن آن زجر می‌کشند و ناله سر می‌دهند.

فارس: خانواده شما مخالفتی با آمدن شما به ایران نداشتند؟

برجا: در ابتدا به خاطر تبلیغات سوء و نداشتن شناخت، از سفرم به ایران نگران و مردد بودند اما مخالفتی و ممانعتی برای جلوگیری از شناخت من به حقیقت و حضور در ایران نداشتند اکنون نیز که در ایران هستم با آنها در ارتباط هستم و با اطلاع دادن از وضعیت مطلوب اینجا و خود به آنها اطمینان خاطر و آرامش داده‌ام.

فارس: تمرکز شما در این بازدیدها روی چه مسئله‌ای بود؟

برجا: بیشترین تمرکز و حواس من روی مردم و نحوه اجرای مراسم بود حتی اگر آن موقع من را به بازدید از بزرگترین و زیباترین اماکن تاریخی دعوت می‌کردند و دیدن آنرا پیش روی من قرار می‌دادند، نمی‌رفتم و فقط دیدن مراسم و حالات مردم را ترجیح می‌دادم.

فارس: آیا باز هم دوست دارید به ایران بیاید و برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

برجا: بله تصمیم دارم در آینده‌ای نزدیک دوباره به ایران بیایم و به شهرهایی که در مسیر جاده ابریشم در این کشور است سفر و بازدید کنم.

فارس: به زبان فارسی علاقه‌مند هستید؟

برجا: بله زبان فارسی را دوست دارم و حتی می‌خواهم که سخن گفتن به این زبان را برای سفر به ایران و شناسایی بیشتر این کشور یاد بگیرم. حتی کتاب زبان فارسی را نیز فراهم کرده‌ام تا بتوانم یاد گرفتن زبان فارسی را سریع‌تر و آسان‌تر شروع کنم.

فارس: در مورد این سفر و بازدید از این مراسم چه نظری دارید؟

برجا: در این سفر شناختم نسبت به ایران و مردم آن بیشتر شد و با سفر گذشته‌ام به این کشور متفاوت بود.

فارس: تعزیه را چگونه هنری یافتید؟

برجا: تعزیه را دوست دارم، به نظر من اجرای تعزیه تلفیقی به شیوۀ نمایش‌های شکسپیر با فرهنگ ایرانی است.

فارس: با دیدن این مراسم و آشنایی بیشتر با حقیقت کربلا آیا تغییری در زندگی‌تان خواهید داشت؟

برجا: بله با استفاده از تجربه این سفر در شناخت حقیقت از این به بعد سعی می‌کنم در زندگی شخصی خود صادقانه زندگی کنم  و در این راه احتیاج دارم تا خود را پیدا کنم و بدانم که هستم.

فارس: آیا به این معتقدید که امام حسین(ع) شما را دعوت کرده است؟

برجا: (با چشمانی نمناک) شاید هم مرا دعوت کرده من آخرین نفری هستم که دعوتم کرده است!

فارس: آیا با دیدن این مراسم و برنامه‌ها جایی بود که دلت بسوزد و گریان شوی؟

برجا: همین الان که دارم صحبت می‌کنم حس گریه کردن دارم و دلم ... (برجا در این هنگام به شدت اشک می‌ریخت) من همه برنامه‌ها را دیدم اما زمانی که تنها شدم و با خود این مراسم را مرور می‌کردم دلم گرفت و از شدت تأثر آن گریه کردم.

فارس: به نظر شما حسین(ع) برای چه شهید شد؟

برجا: فکر می‌کنم که حسین(ع) هم مثل مسیح برای این کشته شد که می‌خواست راه درست زندگی کردن را به مردم بیاموزد.

فارس: در این سفر قصد بازدید از شهرهای دیگر ایران را نیز دارید؟

برجا: بله...قبل از برگشت به ایتالیا قصد بازدید از شهرهای تهران و اصفهان را دارم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها