کد خبر: ۹۷۰۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۱۳ آذر ۱۳۹۱
دیپلمات و مذاكره كننده سابق هسته ای كشورمان در كنفرانس روابط ایران و شورای همكاری خلیج فارس و در واكنش به اظهارات ضد ایرانی یك مقام اماراتی گفت: سخنان شما كاملاً شبیه سخنان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.
به گزارش «نیمروز»، موسویان در این رابطه گفت: زمانی كه انقلاب اسلامی ایران رخ داد و انقلاب ما چند ماهه بود، یك كشور عربی صدام حسین، به ایران تجاوز كرد و كشورهای حاشیه خلیج فارس 100میلیارد دلار به وی كمك كردند.

سید حسین موسویان در سخنرانی خود همچنین تاكید كرد: ده چالش همرمان منطقه خلیج فارس را تهدید می كند و آمریكا مجبور به ترك این منطقه و انتخاب گرینه همكاری با ایران است. این دیپلمات سابق ایران در این كنفرانس كه دو روز گذشته (دوم و سوم سپتامبر) توسط روابط اعراب و جامعه جهانی برگزار شد و علاوه بر چهل اندیشمند، دیپلمات برجسته و ایرانشناس، نمایندگانی از كشورمان نیز حضور داشتند، سخنرانی كرد.

وی در ابتدای سخنان خود تاكید كرد: خلیج فارس با  10چالش همزمان مواجه است؛ پروسه صلح خاورمیانه، تروریسم وافراط گرایی، برخورداری اسرائیل از سلاح هسته ای، نظامی شدن منطقه، حضور نظامی خارجی، اختلاف نظرها پیرامون موضوع هسته ای ایران، رویكرد متفاوت ایران و عراق با كشورهای عرب منطقه در مورد بحران سوریه و نیز عدم برخورداری منطقه از سلاح های كشتار جمعی كه ایران مبتكر طرح آن بوده است.

وی با تشریح دلائل و زمینه های بی اعتمادی بین ایران و كشورهای خلیج فارس افزود: دیر یا زود آمریكا مجبور به ترك خلیح فارس خواهد شد. دلیل اول اینكه آمریكا تصمیم گرفته ظرف چند سال آینده اولین تولید كننده نفت جهان و تا سال 2030 صادر كننده نفت در جهان باشد.

موسویان ادامه داد: دلیل دوم اینكه با بروز قدرت های جدید مثل چین و هند، سیاست خارجی ایالات متحده از منطقه خلیج فارس و خاور میانه، به سمت آسیا پاسیفیك چرخش خواهد نمود. لذا كشورهای منطقه باید دوراندیشی داشته باشند.استقرار یك سیستم همكاریهای منطقه ای و خلیج فارس در زمینه سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی بهترین وسیله اعتماد سازی و تأمین درازمدت صلح و ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی منطقه خلیج فارس خواهد بود.

دیپلمات سابق كشورمان در پایان سخنان خود 14 ویژگی برای كارامدی چنین سیستمی را اینگونه برشمرد:

1- همكاری منطقه ای باید شامل ایران و عراق و كشور های عضو شورای همكاریهای خلیج فارس باشد.

2- كمیته مشترك امنیتی كلیه نگرانیهای امنیتی دوطرف در زمینه تروریسم، افراطی گرایی، مداخله احتمالی در امور داخلی یكدیگر را رسیدگی و برطرف كند.

3- موانع روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به تدریج رفع شود .

4- منطقه تجارت آزاد اقتصادی بین كشورهای منطقه تشكیل شود.

5- امنیت صادرات نفت و انرژی تأمین گردد.

6- كنسرسیوم مشترك همكاری های هسته ای بین كشور های منطقه خلیج فارس تشكیل گردد.

7- نیروی مشترك نظامی برای حفظ امنیت خلیج فارس تشكیل گردد.

8- ابتكار منطقه ای جهت اعتماد سازی خلیج فارس و خاور میانه از سلاح های كشتار جمعی سازماندهی شود.

9- سابقه خرید سلاح های متعارف تحت كنترل در آید، تا منابع هایی برای توسعه اقتصادی آزاد گردد.

10- طرحی برای خروج تدریجی نظامی قدرت های خارجی و جایگزینی آن با نیروهای نظامی منطقه برای حفظ منطقه خلیج فارس تهیه و عملیاتی گردد.

11- مكانیزمی برای حل و فصل اختلافات كشور های منطقه به صورت مسالمت آمیز طراحی شود.

12- تیم عملیاتی ویژه برای مدیریت بحران ها جاری در سوریه،عراق،افغانستان و بحرین و كشورهای دیگر منطقه تشكیل شود.

13-تشنجات ایران و آمریكا با یك بسته جامع جهت مذاكرات مستقیم ایران وآمریكا مرتفع گردد.

14- با سایر قدرت های جهانی همچون چین، روسیه، هند و اروپا در این زمینه همكاری فعال صورت گیرد.

لازم به ذكر است كه در این كنفرانس یكی از سخنرانان اماراتی در سخنانی تحریك آمیز و مداخله جویانه ایران را عامل بی ثباتی و مقصر اصلی تخریب روابط با كشورهای حوزه خلیج فارس اعلام كرد. او ایران را متهم به جنگ طلبی و دخالت در امور داخلی، توسعه طلبی و اشغالگری نمود و گفت تا زمانیكه 1سانتیمتر از خاك كشورهای عربی (منظور جزایر سه گانه ایرانی) در اختیار و اشغال كشور خارجی (منظور ایران) باشد ، ما رابطه خوب نخواهیم داشت.

موسویان در پاسخ به سخنان توهین آمیز این مقام اماراتی گفت: سخنان شما كاملاً شبیه سخنان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. زمانی كه انقلاب اسلامی ایران رخ داد و انقلاب ما چند ماهه بود، یك كشور عربی صدام حسین، به ایران تجاوز كرد و كشورهای حاشیه خلیج فارس 100میلیارد دلار به وی كمك كردند.

وی افزود: صدام به دنبال تجزیه ایران بود و بخشی از خاك ایران را اشغال كرد و خوزستان ایران را عربستان نامید. یك میلیون ایرانی شهید و زخمی شدند و و صدها میلیارد دلار هم به ایران خسارت خورد. این نمونه بارز مداخله در امور داخلی، تهدید، جنگ طلبی، اشغالگری و توسعه طلبی بود كه كشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت كردندو صدها اسناد منتشر شده وزارت خارجه آمریكا (ویكی لیكس) نشان میدهد كه برخی از سران عرب منطقه آمریكا را دعوت به حمله به ایران نمودند و امروز هم آنها به غرب برای تشدید تحریمهاعلیه ایران فشار می آورند.

موسویان در عین حال گفت: اسرائیل 40 سال است كه خاك مصر (سینا ) را اشغال كرده است. مصر با اسرائیل رابطه برقرار كرده و از برقراری روابط با ایران خوداری می كند.اینها نمونه بارز بی اساس بودن ادعاهای شماست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها