کد خبر: ۹۷۱۷۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۸     ۱۳ آذر ۱۳۹۱
تلاش آمریکا برای پیمانکاری بزرگترین پروژه هسته ای جمهوری چک:
پروژه انرژی هسته ای تملین می تواند 9000 شغل جدید در ایالات متحده ایجاد کند و به تنوع عرضه و تامین انرژی در جمهوری چک بدون نیاز به روسیه نیز کمک خواهد کرد.
در حالی حالی که ایالات متحده با برخورد گزینشی نسبت به کشورها، در خصوص حق غنی سازی آنها جنجال آفرینی و تصمیم گیری می کند، با توجه به بحران مالی خود از یک سو و تقویت پایه های قدرت خود در سایر نقاط دنیا از سوی دیگر، رایزنی های گسترده ای را با جمهوری چک برای ساخت راکتورهای هسته ای آغاز کرده است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از رویترز، هیلاری کلینتون قصد دارد در نشست روز دوشنبه در پراگ روسیه، رهبران چک را متقاعد کند تا شرکت آمریکایی وستینگهاوس را به جای رقیب روسی اش به عنوان پیمانکار اجرای پروژه 10 دلار میلیارد دلاری راکتور هسته ای انتخاب کنند.



مقامات ایالات متحده می گویند:
« پروژه انرژی هسته ای تملین می تواند 9000 شغل جدید در ایالات متحده ایجاد کند و به تنوع عرضه و تامین انرژی در جمهوری چک بدون نیاز به روسیه نیز کمک خواهد کرد.»

شرکت چک CEZ (که بیشتر سهام آن دولتی است)روز جمعه با امضای قراردادی که می تواند بزرگترین پروژۀ انرژی این کشور اروپایی باشد، برای ساخت دو بلوک جدید در نیروگاه هسته ای 2000 مگاواتی تِمِلین، بکارگرفته شد.

وستینگهاوس نیز یکی از واحدهای شرکت ژاپنی توشیباست که با شرکت روسی «اتم استوری اکسپورت» رقابت می کند. این شرکت زیرمجموعۀ یک گروه صنعتی دو ملیتی روسی - چک است که در قالب یک کنسرسیوم در این مناقصه حضور دارد.

مقامات ایالات متحده گفته اند که انتظار می رود ، مذاکرات رسمی میان دو شرکت کنندۀ فوق دراین مناقصه و دولت جمهوری چک در ماه دسامبر آغاز شود و تصمیم گیری نهائی در مورد انتخاب پیمانکار نیز در بهار آینده خواهد بود.

کلینتون قرار است صبح روز دوشنبه با نخست وزیر پتر نیکاس و کارل شوارتزنبرگ(وزیر امور خارجه) دیدار کند و بر اساس مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از شرکت وستینگهاوس حمایت کند.

این مقام ارشد افزود: کلینتون قصد دارد با اشاره به نگرانی های موجود در سال گذشته در مورد راکتورهای هسته ای پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن ، بر سوابق ایمنی و آمار عملکرد وستینگهاوس تاکید کند.

جدال روسیه و آمریکا برای کسب بازار انژی چک
طرف امریکائی همچنین مزایای کاهش اتکای جمهوری چک به صنعت انرژی روسیه را مورد تاکید قرار داد و به گفته مقامات ایالات متحده، جمهوری چک در حال حاضر 60 درصد از نفت ،70 درصد از گاز ، و 100 درصد سوخت راکتور هسته ای خود را از روسیه می گیرد.

مناقصۀ جمهوری چک برای گسترش ظرفیت های هسته ای این کشور با وجود مخالفت همسایگانش یعنی اتریش و آلمان برگزار شده است.

بسیاری از مقامات چک از تکیه بیش از حد بر انرژی روسیه که می تواند کشورشان را بیش از اندازه، تحت تاثیر ارباب کمونیست سابقشان قرار دهد وحشت دارند و از سوی دیگر پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، پراگ به متحد بسیار نزدیک ایالات متحده تبدیل شده است.

شرکت کنندگان روسی در این مناقصه تلاش می کنند تا ترس چک ها را از تسلط روزافزون مسکو بر مصرف انرژی این کشور کاهش دهند و تاکید کرده اند که اگر آنها برندۀ مناقصه شوند امکان نرخ مشارکت بالای شرکت های داخلی جمهوری چک را در این پروژه فراهم خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ایالات متحده در حالی برای ساخت عظیم ترین پروژه هسته ای جمهوری چک تلاش می کند که با برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران بدون در دست داشتن هیچ سندی مخالفت می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها