کد خبر: ۹۷۶۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۱۵ آذر ۱۳۹۱
آیت الله عباس کعبی؛
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سقوط نظام‌های فکری مختلف در قرون گذشته تأکید کرد: نظام‌های مختلف یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند و شاهد سقوط لیبرال دموکراسی هستیم.
به گزارش 598 به نقل از مهر، آیت الله عباس کعبی در یادواره شهدای حقوقدان استان قم و گردهمایی حقوقدانان بسیجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سالروز تدوین قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی که برگرفته از مبانی اسلامی و قرآن و آموزه‌های دینی است به عنوان سند هویت ملت ایران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز روابط بین الملل با حضور دین به صورت تصاعدی متحول شده است، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی تفکر افیون بودن دین برای توده های مردم را به ورطه فراموشی برد و امروز دنیای غرب هم مجبور است به تفکر دینی بیندیشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز حقوق بین الملل عمومی پاسخگوی نیازهای بشریت نیست گفت: حقوق بین الملل اسلامی دارای مبانی جهانشمولی است که از مبانی دینی و آموزه های انبیای الهی نشات گرفته است.

وی با بیان اینکه حقوق بین الملل اسلامی به دنبال تحقق جامعه ایمانی است، ادامه داد: تنها راه نجات بشریت که امروز به بن بست فکری رسیده است تمسک به حقوق اسلامی در عرصه بین المللی است که‌ پایان شرک و کفر،‌ خدامحوری و ‌بازگشت نقش خدا در زندگی انسان‌ها از مهمترین مولفه های آن است.

کعبی با مقایسه میان حقوق در غرب و اسلام بیان داشت: حقوق بین الملل غرب به نقش دین و خدا هیچ اعتنایی ندارد و به همین دلیل با عنوان آزادی به خدا و مقدسات توهین می شود و کسی اعتراضی هم نمی کند و بن بست آنان هم به دلیل کنار گذاشتن خداست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تحکیم بنیان خانواده،‌ پایان بی عفتی جنسی و اخلاقی و عدالت اقتصادی و اجتماعی،‌ از جمله ‌اصول حقوق بین المللی اسلامی است، تصریح کرد: اسلام دینی پیشتاز و ممتاز در پرداختن به حقوق بشر است و منشا این امور از آموزه های دینی است.

وی با بیان اینکه هدف بنیان حقوق اسلامی رشد عقلانی،‌ اخلاقی و احیای فطرت انسانی است، اضافه کرد: مبانی حقوق بین الملل دینی به انبیای الهی(ع) باز می‌گردد و بعدها،‌ حقوقدانان غربی‌ بر مبنای آن اصولی را برای تنظیم روابط خود برگزیدند.

حقوق غربی پاسخگوی نیازهای بشر نیست

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر بن بست حقوق بین الملل نوین غربی در پاسخگویی به نیازهای روز جهان بیان داشت:  این بن بست،‌ بن بست فکری است که حقوق بین الملل غربی به آن دچار است و همانطور که نظامهای فکری بشری به تدریج فروپاشیدند شاهد سقوط لیبرال دموکراسی نیز هستیم.

وی تاکید کرد: در چنین دوره ای که بن بست فکری بشر را در سردرگمی برده است کارکردهای نظام ولایی متکی به آرمانهای دینی و برگرفته از ولایت ائمه در حال بسط و گسترش و تعالی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز تفکر دینی در حقوق بین الملل در حال شکل گیری است و حقوقدانان مسلمان باید به این موضوع توجه کرده و جنبه های مختلف آن را مورد توجه قررا دهند زیرا دین حرف اول را در عرصه روابط بین الملل می زند و این عامل متاثر از انقلاب اسلامی و نقش آن است.

هویت مستقل حقوق اسلامی

وی تاکید کرد: به همین دلیل دیگر حقوق اسلامی در حاشیه حقوق بین الملل و عمومی غربی مطرح نیست بلکه هویتی مستقل دارد و جامعه جهانی مجبور به پذیرش حقوق بین الملل اسلامی است.

آیت الله کعبی دوری از خدا را مهمترین مشکل دنیای غرب برشمرد و اظهار داشت: امروز اندیشمندان غربی به نقش دین در زندگی توجه بیشتری کرده و به سیاستمداران کشورهایشان نیز گوشزد می کنند.

وی با تاکید بر توسعه نظریه پردازی اسلامی در عرصه های گوناگون از جمله در اموری مانند تحکیم خانواده و پایان دادن به برده داری جنسی و... گفت: امروز برده داری جنسی در غرب در قالبهای مختلفی مانند همجنس بازی صورت می گیرد لذا حقوقدانان اسلامی باید با نظری پردازی بر اساس مبانی اسلامی، بر نظریات این گونه یورش ببرند و برخورد انفعالی با مسائل حقوقی نداشته باشند.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها