کد خبر: ۹۷۶۹۴
زمان انتشار: ۱۶:۲۵     ۱۵ آذر ۱۳۹۱
نوشتاری از حجه الاسلام دکترمحمدمهدی بهداروند:
سریال ارزشمند و مستند آخرین روزهای زمستان مستند نگاهی تاریخی به زندگی نامه شهید سرلشکر حسن باقری (غلام حسین افشردی) دارد که در طی چند قسمت از شبکه یک سیما پخش گردید. بی شک ارائه زندگی شهیدان هشت سال دفاع مقدس به عنوان الگو و نمونه هایی عینی مجاهدان راه خدا کاری بس با عظمت و در عین حال ضروری و حیاتی است. تحلیل از زندگی زنده یاد شهید حسن باقری هم می تواند کمکی جدی در زنده نگه داشتن فرهنگ هشت ساله دفاع مقدس باشد و هم زدودن پیرایه تحریف از پیکر تاریخ آن ایام.
نقد رسانه پایگاه 598 - سریال ارزشمند و مستند آخرین روزهای زمستان مستند نگاهی تاریخی به زندگی نامه شهید سرلشکر حسن باقری (غلام حسین افشردی) دارد که در طی چند قسمت از شبکه یک سیما پخش گردید.

بی شک ارائه زندگی شهیدان هشت سال دفاع مقدس به عنوان الگو و نمونه هایی عینی مجاهدان راه خدا کاری بس با عظمت و در عین حال ضروری و حیاتی است. تحلیل از زندگی زنده یاد شهید حسن باقری هم می تواند کمکی جدی در زنده نگه داشتن فرهنگ هشت ساله دفاع مقدس باشد و هم زدودن پیرایه تحریف از پیکر تاریخ آن ایام.

تردیدی نیست که برای به تصویر کشیدن یک واقعه تاریخ بایستی کارگردان ضمن مطالعه عمیق و کامل موضوع با شرط امانت و صداقت و دوری از تحریف به پردازش کار مشغول شود.

نگارنده که این سریال را از اولین قسمت با جدیت پی گیری می نمود و حتی از دیدن تکرار آن ها هم غفلت نمی کرد به مطالبی برخورد نمود که دانستن آنها می تواند در غنابخشی به کارها بعدی کارگردان محترم اثر بسزایی داشته باشد.

1- روایت گران از شخصیت حسن باقری فراتر از شخصیت های نمایش داده شده بود که به نظر می رسد به لحاظ برخی ملاحظات سیاسی اجتماعی از آنها استفاده نشده است.

2- مکالمات بیسیمی حسن باقری قطعاً محدود به افراد در سریال هرگز نبوده و می توان با مراجعه به اسناد و مکالمات بیسیمی این کوتاهی کارگردان را به خوبی اثبات نمود.

3- به تصویر نکشیدن عقبه های اطلاعاتی حسن باقری از دیگر کوتاهی ها کارگردان است که واقعاً ناسپاسی از کسانی است که سبب شدند حسن در برابر نظامیان کارکشته در ارائه اطلاعات در روی نقشه کم نیاورد.

4- یکی از شخصیت های شهید که در سنگر در کنار حسن باقری به شهادت رسید شهید توکل قلاوند می باشد که به تعبیر یکی از فرماندهان ارشد آواکس دشت عباس نام داشت. متأسفانه سهواً یا عمداً هیچ اشاره ای به این شهید نگردید که هیچ توجیهی برای این کار قابل قبول نیست.



آیا به راستی نیاوردن نام این شهید که از مسئولین قرارگاه نجف بود کاری پسندیده است؟

آیا فرماندهان ارشد متوجه این نقیصه نشدند؟

گویا گاهی در تحلیل تاریخ حب و بغض ها کار اصلی را بر عهده می گیرد و حاضر است به هر قیمتی کسی بزرگ و یا بزرگی کوچک و یا اصلاً دیده نشود.

بهر تقدیر جامع نگری در تحلیل هر حادثه شرط اولیه به حساب می آید ولو به مذاق برخی خوش نیاید.

متأسفانه در روند فعلی تدوین تاریخ حماسه و ایثار دفاع مقدس برخی با قرائت خاصی از جنگ تحمیلی سعی در یک طرف نشان دادن آن هستند.

آنان که حضوری جدی در جنگ نداشتند، به عنوان حضوری قابل قبول نمایش داده می شوند و آنها که بدور از آن ایام به خودیت خود مشغول بودند، میراث خوار امروزین دفاع مقدس شده اند.

باور کنیم که شهدای جنگ تنها چند شهید تهران، اصفهان و ... نیست. همه شهیدان این مرز و بوم در لبیک به امام راهی میادین نبرد شدند و هیچ یک بر دیگری لااقل در این دنیا برتری ندارند.

امروزه که تمام امکانات فرهنگی در دست تهران نشین ها قرار دارد قرار نیست جنگ و دفاع به لهجه و قرائت تهران نوشته شود و دیگران سهمی از آن نداشته باشند.

بر این اساس نمی توان سرداران و بسیجیان نام دار و بی نام و نشان را براحتی از صفحات تاریخ دفاع مقدس کم رنگ و یا حذف نمود. تاریخ نشان داده این نگاه، به مقصد نرسیده است.

امید است کسانی که به عنوان متولی یا راهنمای موضوعات تاریخ دفاع مقدس از قبل از شهدا و انقلاب اسلامی نام و نوایی پیدا کرده اند، دقت بخرج داده و با سخنرانی، نوشتار، ارزیابی و یا توصیه سعی در ناصحیح نگاشتن این امانت عظیم ننمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
ضمن خدا قوت به کارگردان محترم
نکته دیگه ای که مورد غفلت قرار گرفته بود حضور شهید زین الدین در کنار شهید باقری در اطلاعات سپاه بود. این حضور اصلا روایت نشد.
پاسخ
احسان قنبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۶
۱
این سریال فهماند که میشود بدون طنز و سخره گرفتن جنگ و عشق و عاشق بازی و دروغ پردازی هم سریالی ارزشمند درباره 8 سال دفاع مقدس ساخت
انشاالله ادامه دار باشه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
قابل توجه صدا و سیما!
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
به نظر میرسد این متن بیشتر از این که نگاهی گذرا به مستند باشد.محلی برای بیان تمام نقد های نگارنده به فیلمساران دفاع مقدس میباشد تا به این مستند چون بخشی از نقد این بو را استشمام میکند

از طرفی
درست است کوتاهی مستند ساز را باید بیان کرد
اما کار زیبای او را نیز باید ستود

و در اخر گاهی هم نقد با حب و بغض همراه میشود
مثلا اگر یک مستند ساز یا فیل ساز فیلمی میسازد قرار نیست تمام زندگی او را بیان کند
مشت نمونه ی خروار است چرا در این نقد نیاوردن بقیه ی مکالمات بیسیمی نقص تلقی میشود؟؟؟؟؟
پاسخ
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۱
۱
تازه مطلبی که در خصوص نرسیدن تیپ ولیعصر عج دزفول گفته شد اشتباه بوده
این تیپ انقدر جلو رفته بود که خود قرارگاه دستور عقب نشینی اش را صادر می کند
در صورتیکه فقط نقل قول لشکر 27 محمد رسول الله ص مورد استناد قرار گرفته بود
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۳ - ۲۲ آذر ۱۳۹۱
نظر این دوستمون درست می باشه و کلاً حرف های نگارنده این مطلب کم کاری هم از ماست و هم انگار بغض از اونها چرا که ما نمی نویسیم واقعت هایی را که بودند و اونها با اغماض می نویسن انگار تنها در 8 سال جنگ تهران و اصفهان حضور داشتند تیپ 7 والیعصر دزفول بهترین شهدا رو تقدیم اسلام کرد اونوقت این چنین در این مستند ازش یاد میشه واقعاً در بعضی مواقع کم کاری رو میشه از این مستند دید جایی که مربوط به خودشان است با دقت تمام در باقی موارد با کم کاری کلاً این مستند در نمایش زندگی شهید حسن باقری تا حدودی موفق بود شاید حالا هم این شهید از این گونه روایت پردازی صرف راضی نباشه که دیگران در کنارش که بودند هیچ نامی از آنها نبرده شود یا اشتباه برده شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۱
۰
۰
البته در همین کتاب "جاده های سربی " اثر شهید سردار حاج احمد سوداگر شرح کاملی از نفوذ 11 کیلومتری گردان یاسر تیپ 7 دزفول تا جاده اهواز خرمشهر و استقرار در عمق دشمن بدون هیچ پشتیبانی و عقبه ای را بیان کرده است.

زمانیکه هنوز یگان های دیگر در خط اول درگیر بودند. گردان یاسر جاده عقبه دشمن را روی عبور نیروهای پشتیبانی و کمکی عراقی بست . و در نهایت ضمن متزلزل کردن عمق دشمن . باعث توجه خاص نیروهای زرهی عراق شد. در ضمن زرهی دشمن را به خود مشغول کرد.

این در حالی بود که یکی از گردان های تیپ 27 که همسایه تیپ 7 بود نتوانست خط خود را تصرف کند و شکاف بین دو تیپ باعث فشار لشکر 10 زرهی عراق بر دو تیپ 7 و 27 شد.

در ضمن با توجه به اینکه عملیات الی بیت المقدس چند روز طول کشید. عقب نشینی جند ساعته گردان یاسر و تصرف جاده در شب دوم توسط رزمندگان این تیپ آن هم فقط به اندازه 2 کیلومتر در مستند آخرین روزهای زمستان بسیار پر رنگ شده بود.

کما اینکه در ادامه و بعد از جاده اهواز - خرمشهر تیپ 7 جزء موفق ترین بود که در کتاب جاده های سربی نیز به اشاره شده است.

مشکل آخرین روزهای زمستان این بود که وقایع را از دید یکطرف مستند کرده است و اسناد دیگران را بررسی نکرده است.

اگر کتاب همپای صاعقه فقط مرجع است که مستند درست است . ولی اگر کتاب جاده های سربی را مرجع میدانید . پس چند خط قبل آنرا هم بخوانید !

البته هنوز الحمدالله رزمندگان هر دو تیپ زنده هستند . تا دیر نشده یک سراغی از آنها هم بگیرید . بد نیست!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها