کد خبر: ۹۸۴۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۹ آذر ۱۳۹۱
در شرایطی که موج فعالیت شبکه‌های ماهواره‌یی برای جذب مخاطب،‌ تماشاگران رسانه‌ی ملی را هدف قرار داده است، آنتن خالی تلویزیون از برنامه‌های جذاب هم می‌تواند عاملی باشد تا تلویزیون در کورس رقابت رسانه‌یی عقب بماند.

به گزارش سرویس نقد رسانه 598 به نقل از ایسنا،‌ نگاهی به آنتن پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سراسری صداوسیما نشان می‌دهد، این شبکه‌ها نسبت به سال‌های قبل از حجم برنامه‌های جذاب و چالشی خود کم کرده و خوراک درخوری برای مخاطب داخلی ندارند.

این امر اگرچه گفته می‌شود با مشکل بودجه‌ی سازمان صداوسیما هم چندان بی‌ارتباط نیست، اما در شرایطی که این روزها شبکه‌های ماهواره‌یی از هر تلاشی برای جلب مخاطب فروگذار نمی‌کنند و حتی شبکه‌های خبری فارسی‌زبان هم برای جذب بیننده، به پخش سریال و برنامه‌های نمایشی اقدام کرده‌اند، ضرورت ساخت سریال‌های فاخر و گفت‌وگوهای جذاب و چالشی در صداوسیما بیش از پیش احساس می‌شود.

در حال حاضر شبکه سه به عنوان شبکه جوان، برنامه‌ی نمایشی تازه‌ای ندارد و آنتن این شبکه با چند سریال تکراری و سریال‌های خارجی پر شده است. این شبکه تا زمان آماده شدن «پروانه» برای دهه فجر یا «زمانه» که تاریخ پخشش مشخص نیست، سریال جدیدی را روی آنتن نخواهد برد و با فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های تکراری، آنتنش را پر می‌کند تا در سال تولید ملی، تلویزیون یکی از کم‌ترین حجم‌های تولید در تاریخ خود را تجربه کند.

البته شبکه سوم سیما به تازگی برنامه‌ی صبحگاهی «ویتامین سه» را با اجرای علی ضیاء روانه آنتن کرده که شاید بتواند به برنامه‌های صبحگاهی این شبکه رونق بدهد. پخش مناظره‌های «دیروز، امروز، فردا» هم عاملی برای جذب مخاطب توسط این شبکه محسوب می‌شود و البته برنامه «نود» هم همچنان توانسته به واسطه جلب اعتماد مخاطب، بینندگان خود را حفظ کند.

شبکه اول سیما هم سریال تاریخی «کلاه پهلوی» را روی آنتن دارد که در چند هفته‌ای که از پخشش می‌گذرد، با انتقادهای بسیاری مواجه شده است؛ هرچند سید ضیاءالدین دری همچنان تاکید دارد منتقدان با دیدن قسمت‌های بعدی آن پشیمان می‌شوند و سریالش در ادامه، روند بهتری را طی خواهد کرد.

اما با تمام این مسائل، نگاهی به آن‌چه مخاطبان درباره‌ی سریال جمعه‌شب‌های شبکه اول می‌گویند، نشان می‌دهد «کلاه پهلوی» تا این‌جای کار نتوانسته اقبال «مختارنامه» را که پیش از این روی آنتن رفته بود،‌ تکرار کند؛ مختارنامه‌ی داوود میرباقری که هنوز هم با پخش چندباره از شبکه‌های مختلف سیما، مخاطبان خاص خودش را دارد.

شبکه ملی، پس از پایان «راستش را بگو»، «میلیاردر» را با بازی محمدرضا شریفی نیا و مجید مظفری در نوبت پخش دارد و پخش تیزرهای آن را شروع کرده است. «میلیاردر» هم مثل «پروانه» و «زمانه»، همچنان در دست تولید است و قرار است بخش‌های باقی‌مانده آن، همزمان با پخش تولید شوند.

شبکه دوم سیما هم اگرچه به تازگی، «یک تکه زمین» را روی خروجی آنتن خود قرار داده، بقیه آنتنش را با برنامه‌های ترکیبی و سریال تکراری «طفلان مسلم» پر کرده است. این شبکه هم این روزها از تولید «کلاه قرمزی» برای نوروز 92 خبر می‌دهد و تاکید دارد که هیچکدام از شخصیت‌های کلاه قرمزی از جمله «جیگر» حذف نمی‌شوند.

در کنار شبکه‌های اصلی سیما، شبکه‌ تهران هم سریال «دختران حوا» را روی آنتن دارد که نتوانسته همانند «تکیه بر باد» در جذب مخاطب موفق عمل کند. هر چند این شبکه هم با اعلام خبری مبنی بر ساخت برنامه‌ای گفت‌وگو محور با اجرای سعید ابوطالب، سعی دارد به مخاطبانش نوید تکرار گفت‌وگوهای جذابی را بدهد که زمانی با اجرای رضا رشیدپور از این شبکه پخش می‌شد.

با این حال پرواضح است که آنتن خالی تلویزیون از برنامه‌های خوب و جذاب نمایشی یا حتی ترکیبی و گفت‌وگومحور، این نگرانی و پرسش را برای اهالی رسانه و همچنین کارشناسان ایجاد می‌کند که مشکلاتی از این دست، آیا مانع جذب مخاطب به سمت تلویزیون و گرایش مخاطبان بالقوه رسانه ملی به سمت شبکه‌های ماهواره‌یی نمی‌شود؟

هر چند نزدیک شدن به انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری، نویددهنده‌ی برگزاری مناظره‌هایی است که کاندیداهای ریاست جمهوری یا نمایندگان آن‌ها با یکدیگر خواهند داشت و می‌تواند مخاطبان را پای تلویزیون بکشاند و تنور تلویزیون را داغ کند؛ مناظره‌هایی که استارت آن چندی است در تلویزیون زده شده و افرادی این روزها به جعبه‌ی جادو راه پیدا می‌کنند که مدت‌ها اجازه‌ی حضور در رسانه‌ها را نداشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها