کد خبر: ۹۹۰۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۱ آذر ۱۳۹۱
کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط نیروهای سپاه پاسداران بر فراز خلیج فارس تاکید کرد که ایران با این اقدام نشان داد که توانایی مقابله با جنگ الکترونیکی دشمنان خود از جمله آمریکا را دارد.

 به گزارش 598، «سید امیر موسوی» کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به همزمان بودن سالروز شکار نخستین پهپاد آمریکایی در خاک ایران و شکار دومین پهپاد آمریکا بر فراز آب‌های منطقه‌ای ایران گفت: ایران نخستین سالروز پایین آوردن هواپیمای بدون سرنشین «آر کیو 170» را جشن گرفت، هواپیمای جاسوسی آمریکایی که از افغانستان وارد خاک ایران شده بود و توسط ایران به پایین کشیده شد. این سالروز همزمان شده بود با رصد تحرکات جاسوسی آمریکا در منطقه و برخورد جدید و شدید با این گونه تحرکات و شکار یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر که تلاش می‌کرد وارد حریم هوایی ایران بشود و از تاسیسات حساس و اهداف استراتژیک ایران تجسس کند.

موسوی پیرامون توانایی‌های پهپاد آمریکایی شکار شده بر فراز خلیج فارس گفت: این هواپیما بسیار مهم و پیشرفته است. این هواپیما در سال 2004 پس از آنکه از یک هواپیمایی که برای صید ماهی در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد به هواپیمای تجسسی ارتقا پیدا کرده بود، وارد خدمت در نیروهای آمریکایی شد. این هواپیما پس از آن به تجهیزات پیشرفته از جمله اشعه مادون بنفش مجهز شد تا از تشعشات هسته‌ای ایران و هرگونه تحرکی در این زمینه تجسس کند. این هواپیما نیاز به باند یا مرکز خاصی ندارد و از روی ناوچه‌ها یا ناوهای جنگی آمریکا به پرواز در می‌آید.

موفقیت‌ها و دستاوردهای شکار دومین پهپاد آمریکایی

کارشناس مسائل استراتژیک به چگونگی موفقیت نیروهای سپاه پاسداران ایران در شکار پهپاد آمریکایی و دستاوردهای این عملیات اشاره و خاطرنشان کرد: این هواپیما می‌تواند از ارتفاع بالا، بسیاری از اهداف را روی زمین رصد کند و سپاه پاسداران ایران پس از چهار عملیاتی که روی آن انجام داد موفق شد آن را شکار کند، نخست گشودن رمز کامپیوتری و الکترونیکی آن. دوم نیروهای سپاه پاسداران ایران با دقت بسیار بالا و کار دقیق با این هواپیما تماس برقرار کردند و پس از آن ارتباطش با ناوگان آمریکا را قطع کردند. مرحله سوم هدایت آن به سمت پایگاه‌های سپاه در ایران بود که با آرامش و با سلامت کامل آن را پایین کشیدند.

وی افزود: طی فرایند پایین کشیدن آن، هواپیما هیچ گونه خللی و مشکلی را شاهد نبود و نیروهای ایرانی به راحتی هر چه تمام‌تر آن را به پایین کشیدند. در عین حال نیروهای سپاه پاسداران توانستند همه رمزهای این هواپیما را بگشایند و به تمام اطلاعاتی که در آن بود، نقشه‌هایی که داشت و اهدافی که در ایران داشت از آنها تجسس می‌کرد، دست پیدا کردند. همچنین همه برنامه‌هایی که این هواپیما بر اساس آن پرواز می‌کرد و فعالیت داشت را نیز کشف کردند.

موسوی در ادامه تصریح کرد: مساله بسیار مهم دیگر این است که ایران توانست به فناوری کاملا پیشرفته این هواپیما دست پیدا کند که آن را در ساختن هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار خواهد داد همانطور که در مورد هواپیمای ار کیو 170 نیز کرد و از فناوری آن در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد.

توانایی ایران در مقابله با جنگ الکترونیکی آمریکا

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به توانایی ایران در مقابله با جنگ الکترونیکی آمریکا تاکید کرد:ایران با شکار دومین پهپاد آمریکایی توانست به آمریکا بگوید که می تواند با جنگ الکترونیکی آمریکا و دیگر دشمنانش بجنگد.

موسوی اقدام ایران را در شکار دومین پهپاد آمریکایی در جهان بی سابقه دانست و گفت: هیچ کشوری تا کنون نتوانسته است دست به چنین کاری بزند. تا کنون نشنیده‌ایم که یک کشوری دست به چنین اقدامی زده و یک پهپاد آمریکایی را شکار کرده باشد. این اقدام ایران بدان معناست که ایران سیستم‌های الکترونیکی بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار دارد و می‌تواند با تحرکات و اقدامات آمریکا رویارویی کند و با جنگ الکترونیکی دشمنانش مقابله کند.

وی افزود: به نظر من این اقدامات پیام‌های آشکار و روشنی دارد. نخست آنکه این هواپیما از ناوگان‌های آمریکایی به پرواز درآمده است. نیروهای مسلح ایران و نیروهای سپاه پاسداران ایران اطلاعات دقیقی دارند که ثابت می‌کند این هواپیما از کجا به پرواز درآمده است. ایران مدرک واضح و آشکاری دارد که نشان می‌دهد آمریکا اقدام به تجسس غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

ایران حق دارد از آمریکا و میزبانان نیروهای آمریکایی شکایت کند

موسوی در ادامه به حق ایران برای شکایت از آمریکا و کشورهای منطقه که میزبان پایگاه‌های آمریکایی هستند اشاره و تاکید کرد: ایران حق دارد که آمریکا و نیروهای مسلح آمریکایی را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه کند. حتی می‌تواند از کشورهایی که به ناوگان دریایی آمریکا اجازه دادند که در پایگاه‌های منطقه‌ای حضور داشته باشد، پایگاه‌هایی که در کشورهای همجوار وجود دارند، شکایت کند. این حق ایران است که از کشورهایی که به نیروهای آمریکایی اجازه دادند از خاک آنها علیه همسایه مسلمان نظیر ایران استفاده کند، شکایت کند. پایگاه‌های آمریکا در قطر، بحرین و امارات وجوددارد و ایران حق دارد از آنها شکایت کند و به آنها بگوید که چنین اقداماتی دوستانه نیست و بلکه از روی کینه توزی است و به مصلحت آنها نیست آن را ادامه دهند و باید چنین اقداماتی را متوقف بکنند و نگذارند آمریکا از خاک آنها علیه کشور دیگری استفاده کند.

علل انکار شکار پهپاد به دست نیروهای ایرانی توسط آمریکا

موسوی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکایی‌ها پس از انتشار خبر شکار پهپاد آمریکایی توسط ایران اعلام کردند که هیچ گونه پهپادی را از دست ندادند، گفت: آمریکا نمی‌خواهد که به شکست آشکار و بزرگش در برابر جمهوری اسلامی ایران اعتراف کند و آن را بپذیرد، زیرا چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ معنوی به زیان این کشور و نیروهای نظامی آن است. اعتراف به این شکست بزرگ در برابر جمهوری اسلامی ایران باعث تزلزل در هیمنه و جایگاه این کشور و تزلزل قدرت نظامی اش در منطقه می‌شود. مساله دوم این است که آمریکا می‌خواهد به جهان نشان دهد که به لحاظ تکنولوژیک و فناوری و نظامی در جهان بر همه برتری دارد پس چگونه می‌تواند بپذیرد که ایران می‌تواند هواپیماهای تجسسی بسیار پیشرفته آن را پایین بکشد و به این شکل که همه دیدیم آن را شکار کند و باعث عجر و ناتوانی آمریکا شود؟ نکته مهم دیگر این است که نیروهای ایرانی توانستند که انفجار خود به خود هواپیما را نیز خنثی کند. ایران توانست از خودکشی هواپیما در صورت از دست دادن ارتباطش با مرکز کنترل خود و پایگاه‌های آن، جلوگیری کند و به سلامت آن را پایین بکشد.

موسوی در پایان گفت: ایران توانست با این عملیات سریع و ناگهانی فرماندهان نظامی آمریکایی را شگفت زده کند. ایران توانست همزمان با قطع ارتباط هواپیما با ناوگان دریایی، فرایند خودکشی آن را نیز خنثی کند و آن را به پایگاهی که می خواهد هدایتش کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها