کد خبر: ۹۹۸۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۵ آذر ۱۳۹۱
فراکسیون اصولگرایان به کلی مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات بود، چون اولویت مسائل کشور به مسائل اقتصادی اختصاص دارد و همچنین بندهایی از آن مغایر با قانون اساسی بود و زمان بررسی طرح که نزدیک انتخابات ریاست جمهوری است، مناسب نبود.اما فراکسیون رهروان ولایت که اکثریت مجلس را در دست دارند به آن رای دادند.
پایگاه 598 به نقل از بی باک: خانم فاطمه آلیا  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و مسئول کمیته بانوان جبهه پایداری بعد از بازدید از دفتر بی باک در تهران به گفتگوی تفصیلی پیرامون مسائل روز با این سایت پرداخت که در ادامه تقدیم می گردد:

بی باک: نظر شما در باره ی اصلاح قانون انتخابات چیست؟

در طرح جدید اصلاح قانون انتخابات، چند ماده صراحتا مغایر قانون اساسی است

در کل قانون انتخابات به دلیل اینکه چند سالی است از تصویب قانون اولیه ی آن می گذرد، بنا به ویژگی های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... نیاز به اصلاح دارد. اصلاح قانون انتخابات حدوداً شش سال است که مطرح است. این قانون در مجلس هشتم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شد و کمیسیون لایحه ای را آماده کرد. مجلس هم نظراتی پیرامون آن داشت و قانون هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت، مانده است. اما این بحثی که اخیراً مطرح شد اصلا چیزی که از کمیسیون امنیت ملی بیرون آمده نیست و با آن چه طراحان اولیه ی آن ارائه داده اند، خیلی فرق دارد. به همین خاطر هم شاهدیم که اظهار نظرهای بسیاری پیرامون این طرح شده است. در طرح جدید اصلاح قانون انتخابات، چند ماده صراحتا مغایر قانون اساسی است، مثلاً ماده ی 35 سابق که همین ماده ی 7 فعلی است که در جلسه ی سه شنبه این ماده رد شد.



بی باک: به نظر شما اصلاح قانون انتخابات رنگ و بوی سیاسی دارد و گروه های سیاسی برای سهم طلبی این بحث را مطرح کرده اند؟

تغییرات مطرح شده در طرح اصلاح قانون انتخابات بعضا سیاسی بود و برای حذف رقبای سیاسی پیش کشیده شد

بله، تغییرات مطرح شده در طرح اصلاح قانون انتخابات بعضا سیاسی بود و برای حذف رقبای سیاسی پیش کشیده شد، اما بعضی موارد آن هم در حقیقت برای حذف رقبای رقبا بود!

مجلس نمی بایست در آن مواردی که مغایر با قانون اساسی بود ورود پیدا می کرد، چون در قسم نمایندگان آمده که در مسائل مغایر قانون اساسی ورود پیدا نکنند. آقای لاریجانی هم چند روز پیش مصاحبه ای کرده بودند که در آن نظر شورای نگهبان را گفته بودند.

بی باک: فراکسیون اصولگرایان در مورد این طرح چه نظری داشتند؟


فراکسیون اصولگرایان به کلی مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات بود

فراکسیون اصولگرایان به کلی مخالف طرح اصلاح قانون انتخابات بود، چون اولویت مسائل کشور به مسائل اقتصادی اختصاص دارد و همچنین بندهایی از آن مغایر با قانون اساسی بود و زمان بررسی طرح که نزدیک انتخابات ریاست جمهوری است، مناسب نبود. اما وقتی کلیت طرح به خاطر اکثریت مجلس که عضو فراکسیون رهروان ولایتند و فراکسیونی رأی می دهند، تصویب شد، فراکسیون اصولگرایان برای حذف ماده ی 35 با جدیت وارد شدند.

بی باک: آیا احساس مردم بعد از گذشت حدود شش ماه از شروع به کار مجلس این نیست که خیلی سیاسی کاری می کنند؟

آغاز به کار مجلس در یک فضای سیاسی بود. یک تحلیل این است که چون ما در کشور احزاب سیاسی به معنای درست نداریم که واسطه ی میان مردم و حاکمیت باشند، متأسفانه این موارد پیش می آید. و ظهور و بروز آن در اینگونه مسائل سیاسی است.


وقتی مجلس شروع به کار کرد در جبهه متحد شکاف ایجاد شد و یکی از علل شروع سیاسی کاری در مجلس همین بود

 وقتی مجلس شروع به کار کرد در جبهه متحد شکاف ایجاد شد و یکی از علل شروع سیاسی کاری در مجلس همین بود، اعضای جبهه متحد اصولگرایان همان ابتدا خیلی شتابزده برای انتخاب رئیس مجلس نظرسنجی کردند و آن را رسانه ای کردند. در نتیجه بین جبهه متحد اصولگرایان تفرقه افتاد و این امر تا شروع به کار مجلس ادامه پیدا کرد و تمام انرژی جبهه متحد روی انتخاب رئیس مجلس متمرکز شد. برای انتخاب رئیس مجلس هم بعضی ها هرکاری که دستشان رسید انجام دادند که گزینه ی مورد نظرشان رأی بیاورد که آورد!

در این فضا فراکسیون ها تشکیل شد و هم اکنون شاهدیم که اگر طرحی از فراکسیون اصولگرایان به صحن مجلس آورده شود و نظری از آن سو بیاید، با رأی فراکسیونی دادن نمایندگان رد می شود ولی اگر همان طرح از فراکسیون رهروان ولایت بیرون بیاید رأی می آورد.

بی باک: با این وجود، سیاسی کاری های مجلس باعث دلزدگی مردم و کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نمی شود؟

مردم به دنبال گفتمان ها می روند

برای مردم تفکر مهم است نه اشخاص. اگر کلیت مجلس در مسیر ولایت نباشد، جایگاه مجلس تنزل پیدا می کند. نمره ای هم که مردم به اشخاص می دهند بسته به میزان نزدیکی آن شخص به تفکر مورد نظر مردم است. مردم به دنبال گفتمان ها می روند. عملکرد بعضی ها مثلاً در مجلس های ششم و هشتم، شاید در ظاهر یک آسیب باشد اما با توجه به بالا رفتن بصیرت مردم و شناختی که برای آن ها ایجاد می گردد که در انتخابات های بعدی تأثیرگذار خواهد بود، تأثیرات مثبت دارد. مردم به پرچم و معیاری که مقام معظم رهبری روی آن تأکید می کنند توجه می کنند و گفتمان ها را مد نظر قرار می دهند.

بی باک: شما از اعضای شاخص جبهه ی پایداری هستید که شعار آن "پایداری همیشه جواب می دهد" بود، عده ای از دوستان جبهه ی پایداری به مجلس راه پیدا کردند، از نظر شما عملکردشان تا کنون رضایت بخش بوده است؟

کارهایی که اعضای جبهه پایداری می کنند برای نام و سر و صدا کردن نیست

آغاز به کار جبهه ی پایداری با گفتمانی بود که شاخص های آن را حضرات آیات مصباح یزدی و خوشوقت، مطرح کرده بودند. این شاخص ها اخلاص، تبعیت از ولایت مطلقه ی فقیه و صداقت با مردم بود. اساساً هر کسی این سه ویژگی را داشته باشد عضوجبهه ی پایداری است. در جبهه از ابتدا کسانی عضو بودند و کسانی هم بعدها عضو شدند که تعداشان روز به روز بیشتر هم می شود. ارزیابی این افراد روی این ملاک ها و معیارهاست. کارهایی که اعضای جبهه پایداری می کنند برای نام و سر و صدا کردن نیست، بلکه پایبندی به این شاخص ها یعنی اعتقاد به اینکه عزت از آن خداست. این شاخص ها یعنی تبعیت از ولایت در عمل. اما در مقابل بعضی ها فقط حرف از این شاخص ها می زنند و بعد می بینیم که در عمل نزدیک به کانون های قدرت و ثروت می شوند. اکثر کسانی که جبهه ی پایداری از آن ها حمایت مستقیم کرد (که اغلب در تهران بودند) مطابقت زیادی با این شاخص ها دارند.البته الطاف خفیه ای هم شامل حال جبهه ی پایداری شده است. چون جبهه رسانه ندارد، عملکردهای اعضا معمولاً دیده نمی شود و بُعد اخلاص کار زیر سؤال نمی رود، در ضمن اگر جبهه رسانه های زیادی داشت اگر یک فرد کوچکترین اشتباهی می کرد برای تخریب جبهه استفاده می کردند. در کل می توان گفت عملکرد اعضای جبهه ی پایداری مورد قبول و خوب است.

بی باک: شما مسئول کمیته بانوان جبهه پایداری هستید، برنامه ی شما در این کمیته چیست؟

کمیته بانوان جبهه پایداری نوعی تشکیلات جدید است که برای پیگری دغدغه هایی که توسط امام خمینی و امام خامنه ای مورد تأکید قرار گرفته است، بوجود آمده است.

در برنامه های تدوین شده برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داریم. در این برنامه ها به مسائلی مانند جایگاه زنان در گفتمان پایداری، بررسی سه محور اصلی جبهه (عقلانیت، معنویت، عدالت حول محورولایت فقیه) در حوزه ی زنان چه در خانواده و چه در اجتماع، سبک زندگی که بانوان نقش اساسی در آن دارند، نقش بانوان در تقویت بنیه ی اعتقادی مردم در حاکم شدن فرهنگ اصیل ایرانی، نقش زن در اقتصاد خانواده و در فرهنگ اجتماعی و ... پرداخته شده است. برای مباحثی هم که مورد توجه مردم است مانند احکام و عفاف و حجاب و حضور اجتماعی زنان و ... برنامه هایی داریم. روند کار به این شکل است که در کمیته ی بانوان اولویت هایی مانند حاکمیت فرهنگ اسلامی، زن در اسلام و رسالت هایش و ... ابتدا استخراج می شود و این موضوعات به کمیته ی فرهنگی که مسئول آن حجت الاسلام نبویان است ارائه می شود. ایشان با پشتوانه ی خوب پژوهشی محتواهایی را آماده می کنند که با کمک کمیته ی آموزشی به سایر بانوان کشور منتقل می شود. کمیته بانوان جبهه پایداری نوعی تشکیلات جدید است که برای پیگری دغدغه هایی که توسط امام خمینی و امام خامنه ای مورد تأکید قرار گرفته است، بوجود آمده است. مانند وظایف سیاسی زنان، دخالت آنان در سیاست و حضور در مسائل کشور و ... و در حقیقت ارائه ی راه برای بانوان فعالیت می کند.

این کمیته با کمیته ی مبلغین و کمیته ی فرهنگی همکاری می کند و در بعضی موارد هم به این کمیته ها سفارش هایی می دهد. در کمیته ی بانوان کارهایی مانند سازماندهی مبلغات هم انجام می شود. از دیگر اولویت ها هم مباحثی است که مقام معظم رهبری بنا به مقتضیات روز مطرح می کنند و باید در رگ ها و شبکه های کشوری با همکاری افراد و اعزام مبلغین و مبلغات انجام پذیرند.

بی باک: به عنوان آخرین سؤال برای معضل فیلم های سینمایی جنجالی اخیر که می خواهند بنیان خانواده ها را بر باد بدهند، چه کار باید کرد؟

سرمایه گذاری های اخیر روی بعضی فیلم ها در داخل را می توان کودتای خزنده ی فرهنگی نامید

کشورهای استکباری به شدت روی خانواده و از بین بردن آن سرمایه گذاری کرده است. اگر به تاریخ انقلاب الجزایر نگاه بیندازیم می بینیم که فرانسه هم در آنجا همین کار را کرد. در انقلاب خود ما هم از ابتدای پیروزی مسائل و توطئه های گوناگونی توسط دشمن برای ما ایجاد شد، جدایی طلب ها، جنگ، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، امروز هم از طریق فیلم ها و کارهای فرهنگی بنیان خانواده ها را هدف قرار داده اند. رهبر انقلاب بحث شبیخون فرهنگی را مطرح کردند و امام خمینی (ره) هم بر مسائل فرهنگی تأکید داشتند. وقتی گفتمان سوم تیر مطرح شد، در دولت نهم سعی شد در ساز و کارهای اجرایی خانواده موردتوجه قرار بگیرد. در برنامه ریزی ها به خانواده توجه و اصل 10 قانون اساسی زنده شد. اصل 10 قانون اساسی می گوید کل فعالیت ها باید در جهت تحکیم بنیان خانواده باشد. خانواده در حقیقت یکی از آیه های خداست. در قرآن آیات مختلفی داریم و در قرآن به خانواده اهمیت داده شده است. از آن طرف هم استکبار روی ریشه کنی خانواده کار می کند که سابقه ی تاریخی هم دارد. از سال 1950 میلادی به این طرف شاهد جنبش های زنان در غرب هستیم که در آن جنبش ها مردان برای منافع اقتصادی بیشتر و اصالت سود، در حقیقت از زن ها سوءاستفاده کردند.

سرمایه گذاری های اخیر روی بعضی فیلم ها در داخل را می توان کودتای خزنده فرهنگی نامید. این نوعی جنگ بر علیه خانواده است که آثار و خرابی هایش اگر از جنگ نظامی بیشتر نباشد کمتر نیست. در این فیلم ها، عادی شدن خیانت نمایش داده می شود و این مسأله به عنوان یک حق در این فیلم ها مطرح می شود.

همانطور که خدا برای برنامه های خودش نقشه ی راه دارد، خطوات شیطان هم نقشه ی راه شیطان است. در این فیلم ها ابتدا قداست خانواده را از بین می برند و مفاهیم دیگری را جایگزین می کنند.

بی باک: شروع این انحرافات که ذکر فرمودید آیا از همین دوره است یا سابقه ی تاریخی دارد؟


بعد از دوران اصلاحات هم مسئولان امر غفلت کردند

انحراف فرهنگی از زمان اصلاحات با مطرح شدن تساهل و تسامح توسط وزیر ارشاد آن دوره شروع شد. مسیر فرهنگی ما در دوران دفاع مقدس مسیر درستی بود که انحراف در آن مسیر از زمان اصلاحات شروع شد. بعد از دوران اصلاحات هم مسئولان امر غفلت کردند. در این زمینه باید مانند جنگ نظامی، اگر دشمن در مناطقی پیشرفت داشته است، با تکتیک ها و راهبردها آن مناطق را پس می گرفتیم. در دولت نهم البته کارهایی صورت گرفت اما ادامه پیدا نکرد.

مثلاً در مورد فیلم "یک خانواده ی محترم"، مسئولان صدا و سیما می گویند که آن ها سناریوی اولیه ی فیلم را تأیید کرده اند اما در روند تهیه سناریو تغییر کرده است و ما در انتها فهمیدیم. خارج رفتن فیلم را تقصیر وزارت ارشاد می اندازند. سؤال اصلی اینجاست که چرا نباید نظارت حین تولید داشته باشیم؟ نباید مرزدارهای قرارگاه فرهنگی ما مشخص باشند!؟

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها