کد خبر: ۱۰۵۴۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۱۸ دی ۱۳۹۱
تلاش کشورهای عربی و ترکیه برای احیای العراقیه/
این اتفاقات در شرایطی روی می دهد که جلال طالبانی رئیس جمهور عراق بر بستر بیماری خوابیده است و توانائی حضور در صحنه سیاسی کشور را از دست داده است . این عدم حضور تا آن میزان جدی است که بحث های مربوط به جانشین طالبانی شدیدا اعراب سنی و گروههای کردی بخصوص اتحادیه میهنی کردستان عراق را که جلال طالبانی دبیر کل آن بود بخود مشغول کرده است .
نزدیک به یک هفته است که استانهای سنی نشین عراق مکانی برای تجمع های اعتراضی علیه دولت نوری مالکی درآمده است و راهپیمایان می کوشند که انتقاداتی را علیه دولت نوری مالکی مطرح کنند.

به گزارش 598 به نقل از صفحه عربی بولتن نیوز، این اعتراضات بعد از آن آمد که نیروهای امنیتی برای دستگیری محافظین یکی از سران لیست العراقیه بنام رافع العیساوی اقدام کردند. فارغ از اینکه این اقدام نیروهای امنیتی در زمان مناسبی انجام شده است یا نه اما سازماندهی راهپیمائی ها بسوی تخریب دولت مرکزی یکی از اقداماتی است که لیست العراقیه که ظاهرا نمایندگی اعراب اهل تسنن را در پارلمان این کشور یدک می کشد دنبال می کند . در این هیاهو نقش کشورهای عربی و بخصوص ترکیه قابل توجه است که می کوشند با استفاده از فضای کنونی دولت کنونی عراق را یک دولت دیکتاتور نشان دهند که لازمه اش تغییر نخست وزیر عراق یعنی نوری مالکی است .وگرنه علم کردن عکس های اردوغان در راهپیمائی مردم عراق چه معنائی می تواند داشته باشد؟

این اتفاقات در شرایطی روی می دهد که جلال طالبانی رئیس جمهور عراق بر بستر بیماری خوابیده است و توانائی حضور در صحنه سیاسی کشور را از دست داده است . این عدم حضور تا آن میزان جدی است که بحث های مربوط به جانشین طالبانی شدیدا اعراب سنی و گروههای کردی بخصوص اتحادیه میهنی کردستان عراق را که جلال طالبانی دبیر کل آن بود بخود مشغول کرده است . هر چند این موضوع نوشتار دیگری می طلبد اما واقعیت امر این است که این راهپیمائی ها چندان بی ارتباط با موضوع جانشینی طالبانی هم نیست .

لیست العراقیه بعد از به قدرت رسیدن دولت نوری مالکی و مشارکت نمایندگان این لیست در حکومت تا حدود زیادی بسوی ضعیف شدن و پراکنده شدن گام برداشت . ترکیب این ائتلاف نه تنها ترکیب پراکنده ائی بود بلکه اصولا در درون خود نیز مشکلات متعددی داشتند و دیدیم که عدم حضور آنها در بسیاری از پروسه های سیاسی عراق چندان قابل حس نبود.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز از اقلیم کردستان عراق، اکنون شرایط به گونه ائی فراهم شده است که بدلیل اختلافات حکومت اقلیم با دولت نوری مالکی ، العراقیه و در راس آنها کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که از طریق سازماندهی تجمعات اعتراضی نه تنها دولت نوری مالکی را در فشار بگذارند بلکه گامی برای وحدت دوباره لیست العراقیه بردارند که دیگر حضورش چندان به چشم نمی آمد بخصوص که مالکی در این مدت کوشید که نیم نگاهی هم به مناطق سنی نشین داشته باشد .

از این رو کشورهای عربی و دولت ترکیه می کوشند که جناح ضد مالکی را از همین حالا در صحنه آماده نگاه دارند تا بتوانند در انتخابات پیش روی استانی عراق و پارلمانی عراق حرفی برای گفتن داشته باشند . از سوی دیگر لیست العراقیه می کوشد در این هیاهو بر حق گرفتن پست ریاست جمهوری از سوی اعراب سنی تاکید ورزد .لذا می توان دریافت که این اقدامات با اهداف خاص سیاسی حمایت می شود و چه بسا بهترین اقدام سیاست دولت مالکی باشد که راهپیمائی را حق مردم دانسته و از آنها خواسته است که درخواست های خود را به گوش مسئولین سیاسی دولت برسانند و از سوی دیگر از نیروهای امنیتی خواسته است که اوج ملاطفت رابا راهپیمایان داشته باشند. راهی که می تواند برای خالی کردن حبابهای سیاسی درست شده بهترین گام باشد هر چند گام اول دولت مالکی در انتخاب زمان درست برای دستگیری قانون شکنان مناسب نبوده باشد.چرا که پایان بخشیدن به این راهپیمائی ها و حل مشکلات حکومت اقلیم با دولت مرکزی می تواند راه را برای قدرتمند شدن دولت مالکی فراهم نماید و از سوی دیگر زمینه پیروزی جناح مالکی را در انتخابات پیش رو فراهم نماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها