چگونه فیک نیوز را شناسایی کنیم؟
شناسایی فیک نیوز آسان نیست: پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته می‌شود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل می‌کنند.
عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای

عملیات وعده صادق و ضرورت امتداد رسانه‌ای

گفت و شنودهای مجازی در ساعات پسا عملیات وعده صادق در شبکه های اجتماعی مختلف حاکی است که عموم مردم ایران از حیث روانشناختی و غرور و هویت ملی، حس و حال بهتر و برتری پیدا کرده‌اند.

آقای مسئول، معنا در ذهن مخاطب است
صبح نو

آقای مسئول، معنا در ذهن مخاطب است

«استوارت هال» از‌اندیشمندان مکتب مطالعات فرهنگی در نظریه دریافت به خوبی تشریح می‌کند که «معنا» به پس زمینه فرهنگی مخاطب وابسته است.

شهید مطهری: رسانه و غذای روح

شهید مطهری: رسانه و غذای روح

رادیو و تلویزیون انسان‌ها را تغذیه می‌کند؛ همچنین سینماها، فیلم‌ها، روزنامه‌ها و نطق‌ها. کتاب‌هایی که انسان در طول عمرش می‌خواند، دائما از آنها تغذیه می‌شود.

دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر
متاورس آیندۀ بشر نیست، همین امروز است؛

دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شده‌اند، و سرگرمی‌ها به خبر

متاورس نوعی سرگرمی مجازی بود که افراد می‌توانستند در آن زندگی کنند. از آن سال تا امروز، این اصطلاح از دنیای علمی‌تخیلی بیرون جهیده و پا به زندگی‌‌مان گذاشته است.

رسانه امنیت ما کجاست؟

رسانه امنیت ما کجاست؟

در شرایط امنیتی بایستی میدان، دیپلماسی و رسانه، حداکثر هماهنگی را داشته باشند تا معنی امنیت را مستقر کنند. در واقع امنیت، معنایی است که بخشی از آن در میدان و بخشی در اذهان رقم می‌خورد. به همین دلیل آمریکا در جنگ‌خلیج فارس، CNN و دوربین هایش را جهت روایت همراه می‌کند.

رفتار رسانه‌ای

رفتار رسانه‌ای

رسانه‌‌ها و ابزارهای دیجیتال، امروز جزوی از زندگی ما شده‌اند و بخش عمده‌ای از روز را با رسانه‌‌ها‌ می‌گذرانیم. هر کس سواد دیجیتال و سواد رسانه داشته باشد، ناخودآگاه رفتار رسانه‌ای بهتری خواهد داشت. مصطفی ضابط در این بخش درباره رفتار رسانه ای با شما صحبت کرده است.

حادثه تروریستی کرمان؛ از خط خبری دشمن تا استراتژی رسانه‌ای ایران
حجت‌الاسلام علیرضا محمدلو تبیین کرد:

حادثه تروریستی کرمان؛ از خط خبری دشمن تا استراتژی رسانه‌ای ایران

یک کارشناس رسانه و فضای مجازی ضمن تحلیل بازتاب رسانه‌ای حادثه تروریستی کرمان به ویژه در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی گفت: فضای واقعه تا روایت دارای گپ(شکاف) اطلاعاتی است که مسئول و رسانه می‌تواند آن را پر کند و نسبت به اضلاع و ابعاد ماجرا پاسخگو باشد و تمام گمانه‌های منفی را در سند خبری رسانه‌ای خنثی و رمزگشایی ماجرا را در افکار عمومی به سمت صحیح و مشخص هدایت کند.

تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای با تحلیل مسائل روز در فضای مجازی + فیلم
ارائه شده توسط دکتر سید محمدرضا خوشرو؛

تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای با تحلیل مسائل روز در فضای مجازی + فیلم

امروزه عملیات روانی یکی از شیوه های نوین جنگ نرم است و این شیوه در عین اثر گذاری کم هزینه ترین ابزاری است که با تاثیر گذاری بر فکر و اندیشه‌ ی مخاطب به تغییر رفتار آن ها منجر می شود و حتی تبدیل به یک عامل مهم تحت عنوان جنگ رسانه ای شده است؛ لذا می بایست در شناخت حربه های دشمن در ایجاد بسترهای عملیات روانی کوشا باشیم و تاکتیک های متقابل جهت مقابله کردن با غرض ورزی آن ها را بیشتر در اختیار داشته باشیم.

داستان دروغین سرجوخه «جسیکا لینچ» چه بود؟/ داستان تکراری جهان‌سومی‌ها و موطلایی‌ها
نمونه‌ای از یک تکنیک عملیات روانی- اسطوره سازی؛

داستان دروغین سرجوخه «جسیکا لینچ» چه بود؟/ داستان تکراری جهان‌سومی‌ها و موطلایی‌ها

«جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۳ به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید.

باج‌گیری رسانه‌ای؛ تخریبگر فضای نقد و اصلاح در سینما

باج‌گیری رسانه‌ای؛ تخریبگر فضای نقد و اصلاح در سینما

شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از تحولات چشمگیر دنیای رسانه طی چند دهه اخیر، همان‌طور که رسانه‌های کوچک، سریع و ارزان را به ارمغان آورد تا صداهای متفاوت و اقلیت بسیار راحت‌تر و تنها با یک صفحه اجتماعی شنیده شود، آفت مهمی داشت که مدت‌هاست گریبان عرصه رسانه را گرفته است: فیک‌نیوزهای خلق‌الساعه، بی‌هویت و گاه مقطعی که فضای ارتباطات را مخدوش می‌کنند.

اصول سواد رسانه ای

اصول سواد رسانه ای

اصول سواد رسانه‌ای نقش مهمی در توانمندسازی افراد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رسانه‌ای و درک بهتر محتواهای ارائه شده دارند.

سواد رسانه‌ای چیست؟
Media Literacy

سواد رسانه‌ای چیست؟

سواد رسانه‌ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد

تکنیک‌های عملیات روانی

تکنیک‌های عملیات روانی

تکنیک‌های پلیدی رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایت‌های اشرار و ضد انقلاب به کار می‌برند. آن‌ها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.

هرم سواد رسانه

هرم سواد رسانه

سواد رسانه ای دستیابی به مجموعه از مهارت هاست که به کمک آن می توانیم به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازیم. مصطفی ضابط در این مقاله، سواد رسانه ای را به صورت یک هرم در نظر گرفته است که طبقات پایین آن گسترده‌تر و به نوعی پیش‌نیاز طبقات بعدی است. با هم این مقاله را بخوانیم.

“انواع مغالطات”

“انواع مغالطات”

به عبارت دیگر انسان می‌تواند هر آنچه را بخواهد حق یا باطل جلوه دهد. مغلطه که نتیجه کاذب از مقدمات صادق است از اعمال سوفسطاییان نتیجه می‌شود و می‌توان مثال‌هایی از آن را به لحاظ تاریخی ذکر کرد.

پروپاگاندا و تكنيك انتقال (Transfer)

پروپاگاندا و تكنيك انتقال (Transfer)

هر تبليغاتي آگاهانه دست‏كاري كردن اذهان و تفكرات اجتماعي براي همخوان و همراه كردن مردم با خود و ترغيب و مجاب كردن آنان به نوعي خاص از موضع‏گيري است زيرا اگر تبليغات شدت يابد، افكار عمومي را كه نتيجه‏ي بحث و انتقاد و جدل معتدل است، از كار مي‏اندازد.

فنون اقناع

فنون اقناع

در سالیان اخیر جهت‌گیری‌های جدیدی در نظریه‌های مربوط به اقناع، صورت گرفته است. تغییر عمده در حوزه نظریه اقناع، دور شدن از نظریه مکانیکی محرک - پاسخ و نزدیکی به دیدگاهی بوده است که به نقش فعال دریافت کننده اعتقاد دارد.

تفاوت تبلیغات و اقناع

تفاوت تبلیغات و اقناع

تبلیغات از منظر تاریخ، روزنامه‌نگاری، علوم‌سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و هم‌چنین به صورت بین‌رشته‌ای مورد مطالعه قرارگرفته است.

معرفی کتاب
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین