کد خبر: ۱۰۶۶۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۲۵ دی ۱۳۹۱
حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سیدمسیح شاهچراغی یک‏شنبه شب به دیدار حق شتافت و در این بین، نگاهی به زندگی و مجاهدت‏های این عالم وارسته خالی از لطف نیست.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از دامغان، فقیه پارسا و عالم ربانی، حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین حاج آقا سیدمسیح شاهچراغی، سال 1302 هجری شمسی در روستای حسن‏آباد دامغان دیده به جهان گشود.

تحصیلات مقدماتی را در همان روستا گذرانید و سپس برای کسب علم از محضر علما و طی مراتب علوم فقهی به حوزه علمیه دامغان پای نهاد.

در این سال‏ها، از محضر فقهای مبرّز و نامداری همچون حضرت آیت‏الله العظمی میرزا آقا ترابی(ره) بهره‏مند شد و در این راه، به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت.

تولد در خانواده‏ای اهل علم و حلم

حجت‏الاسلام والمسلمین سیدمسیح شاهچراغی در خانواده‏ای اهل علم و حلم و تقوا به دنیا آمد. دو تن از برادران بزرگوار ایشان که در سلک روحانیت هستند عبارتند از حجت‏الاسلام والمسلمین مرحوم کربلایی سیدطاهر شاهچراغی(ره)، خطیب توانا و عارف واصل و آیت‏الله حاج سیدمحمد شاهچراغی، امام جمعه سمنان و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری.

زندگی زاهدانه و رفتار عالمانه آقا سیدمسیح، از عنفوان جوانی تا امروز زبانزد خاص و عام است؛ چنانچه این خصوصیت بارز در زندگی او چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محسوس و معروف است.

طبعی لطیف؛ ذوقی سرشار

طبع لطیف حجت‏الاسلام والمسلمین شاهچراغی در سرایش اشعار مذهبی، موجب آفرینش آثار ارزنده‏ای از جانب این فاضل روشن‏ضمیر شده است.

خلق نیکو، سعه صدر، کفّ نفس، جود و بخشش، مردم داری، حکمت، ادب و روشن‏بینی ابعادی از شخصیت تابناک ایشان است.

یکی دیگر از افتخارات ماندگار حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین حاج سیدمسیح شاهچراغی، تربیت و پرورش فرزند صالحی همچون شهید عالی‏قدر حاج سیدحسن شاهچراغی در محضر نورانی معظم‏له است که بنا بر فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «شهید شاهچراغی، پرچم افتخاری برای ملت ایران است».

وداع با مدافع خستگی‏ناپذیر منویات مقام معظم رهبری

این عالم و عارف ربانی در حوزه علمیه پررونق دامغان نزد آیات میرزا آقا ترابی، عالمی، خدایی و نصیری به فراگیری علوم دینی پرداخت و پس از آن بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف تعلیم علوم دینی و معارف اهل بیت(ع) کرد و به تربیت طلاب اهتمام ورزید و شاگردان بسیاری را در عرصه دین و فرهنگ روانه اجتماع ساخت.

مرحوم سید مسیح شاهچراغی در ایام نهضت امام خمینی(ره) همرا با فرزند فرهیخته و دانشمند و شهید خود سیدحسن شاهچراغی که از دست‏پروردگان شهدایی چون بهشتی و قدوسی بود، محور اصلی تحولات و تحرکات انقلابی در شهرستان دامغان و پس از پیروزی انقلاب نیز پیوسته مدافع ارزش‏ها و آرمان‏های والای حضرت امام و انقلاب اسلامی و پس از ارتحال حضرت امام نیز مدافع خستگی‏ناپذیر منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏الله خامنه‏ای بود.

شهید سیدحسن شاهچراغی؛ اسوه حسنه خاندان شاهچراغی

اکنون مردم متدین شهرستان دامغان پس از گذشت بیش از 25 سال از حادثه کمرشکن از دست دادن فرزندی اندیشمند، مومن، فکور و مبارز و نماینده شایسته‏شان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست با بصیرت موسسه کیهان، شهید سیدحسن شاهچراغی، در حادثه سرنگونی هواپیمای حامل شهید آیت‏الله محلاتی نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران در مسیر جبهه‏های دفاع مقدس با حمله هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق، در فقدان از دست دادن پدر عالم و اسوه تقوا و اخلاق و معنویت این شهید عزیز به سوگ نشسته‌اند.

در حادثه سرنگونی هواپیمای مزبور، حجت‏الاسلام و المسلیمن سید قاسم موسوی‏دامغانی، عالم و مجاهد نستوه و نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و از دوستان و بستگان شهید شاهچراغی نیز به فیض شهادت نائل شد.

وداع همگانی؛ امروز ساعت 14

پیکر مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمین سید مسیح شاهچراغی، امروز (دوشنبه) از ساعت 14 بعد از ظهر در دامغان تشییع می‏شود.

قرار است حاج سیدمسیح هم در جوار فرزند شهیدش، شهید سیدحسن شاهچراغی آرام گیرد.

روحش شاد و راهش پررهرو باد . . .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها