کد خبر: ۱۰۶۷۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۲۶ دی ۱۳۹۱
گزارشی از وضعیت برخی از امامزاده ها در هفته وقف:
ظرفیت عظیمی که بارگاه امامزادگان به علت موقعیت ویژه شان درحضور اقشار مختلف مردم در این اماکن دارند می تواند بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی در جای جای ایران اسلامی تبدیل نماید، فرصتی که غفلت از آن بارهای بار توسط بسیاری از بزرگان و علمای ما هشدار داده شده است. اما با توجه به تاکیدات فراوان بزرگان و علما ما در استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگی بقاع متبرکه متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد حضور کم رنگ و بی رمغ متولیان این امر در برگزاری برنامه های فرهنگی در کشور هستیم.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، ظرفیت عظیمی که بارگاه امامزادگان به علت موقعیت ویژه شان درحضور اقشار مختلف مردم در این اماکن دارند می تواند بقاع متبرکه را به قطب فرهنگی در جای جای ایران اسلامی تبدیل نماید، فرصتی که غفلت از آن بارهای بار توسط بسیاری از بزرگان و علمای ما هشدار داده شده است.

حضور و توسل همیشگی مردم به این بقاع متبرکه از یک طرف و ظرفیت بالای بودجه ای موقوفات در کشور همه و همه عواملی است که بستر مناسب را برای اجرای فعالیت های بزرگ و تاثیر گذاری فرهنگی در تمامی اماکن متبرکه ایجاد می نماید.

در همین خصوص رهبر معظم انقلاب در سال 1389 در اجتماع مردم قم با اشاره به لزوم استفاده مناسب و صحیح از ظرفیت حرم امامزاده  بیان داشتند: "امامزاده‌هاى گوناگون در اين شهر واقع شده است؛ كه هر يك از اين امامزاده‌هائى كه در خيابانهاى قم مدفون هستند، اگر در هر شهرى بودند، مركز و محور آن شهر قرار ميگرفتند. اينها همه ظرفيتهاى ملى و بين‌المللى و كاركردهاى اين شهر مقدس است"

اما با توجه به تاکیدات فراوان بزرگان و علما ما در استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگی بقاع متبرکه متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد حضور کم رنگ و بی رمغ متولیان این امر در برگزاری برنامه های فرهنگی در کشور هستیم. کم توجهی که در برخی از نقاط کشور حتی موجب ناراحتی بسیاری از متدینین آن منطقه گردیده است.







در این بین وجود بیش از 400 امام زاده در قم ظرفیت عظیمی را شکل داده است که در بسیاری از موارد نه تنها مغفول مانده  بلکه با بی توجهی دور از شان و منزلت این بزرگان مواجه شده است.

پایگاه 598 با در نظر گرفتن شعار یکی از روزهای هفته وقف که اکنون در این هفته به سر می بریم  با عنوان  " وقف، امامزادگان، قطب فرهنگي" به سراغ برخی از امامزادگان قم رفته و نگاهی اجمالی به میزان استفاده فرهنگی از این اماکن متبرکه نموده است.

در موارد علی رغم وجود درآمدهای موقوفات نه تنها شاهد فعالیت چشم گیر و اثر گذار فرهنگی در این اماکن متبرکه نیستیم بلکه با ظاهر نامناسب این بقاع روبرو می شویم.





















البته لازم به ذکر است که بیان این گزارش به معنی نادیده گرفتن فعالیت های فرهنگی و عمرانی صورت گرفته توسط سازمان اوقاف و امور خیریه نبوده بلکه تذکری دوباره برای استفاده حداکثری از این قطب های فرهنگی در جای جای کشورمان می باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
داراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۵۶
۱
سلام به این گزارش اینو هم اضافه کنید که بی تدبیری بعضی مسولین قم بسیاری از اموا امامزادگان قم از بین رفته است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۵۵
۵
ای کاش بجای این همه همایش واز خود تقدیری به فکر عملیاتی کردن راهکار های فرهنگی با توجه به پتانسیل های موجود بودن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
ای کاش عکسهای بروز رو میزاشتید-فرهنگی اداره ای که 4نفر آدم بیشتر نداره به کجا میرسه واقعا؟
پاسخ
ناشناس
-
۰۸:۰۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
اینجا رو هم بسپرید به گروههای جهادی و بسیجیای سازنده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها