کد خبر: ۱۰۷۶۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۳۰ دی ۱۳۹۱
خداوند متعال زن و مرد را برای همدیگر آفرید و ازدواج را وسیله‌ای قرار داد تا زن و شوهر در کنار همدیگر به آرامش برسند. ولی متأسفانه امروزه با روی آوردن تمدن غرب و تجدد گرایی، اضطراب و نگرانی از واژه ازدواج به گوش می‌رسد که جای بررسی و تفکر را دارد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، در گزارش پیش رو به کم و کیف مراسم ازدواج امروزی پرداخته‌ایم و ارائه نکاتی برای ازدواج آسان که در ادامه می خوانید:

ازدواج در ایران دارای رسوم و قواعدی است که برخی از آن‌ها منحصر به فرهنگ ایرانی است. این رسوم در طول تاریخ به دفعات تغییر کرده‌اند و در میان اقوام، ادیان، مذاهب و حتی طبقات اجتماعی گوناگون به فراخور متفاوت هستند.

ازدواج سنتی ایرانی فرایندی با مراحل مختلف است. این مراحل در برخی از نقاط ایران از ابتدا اندکی تفاوت داشته و در برخی از نقاط دیگر، به تدریج تغییراتی در آن راه یافته‌ است.

در گذشته مراسم عروسی طی چند مرحله در عین سادگی، با شکوه خاص برگزار می‌شده است؛ اما اکنون مجالس عروسی با تفاوت خاصی برگزار می شود. برخی تشریفات به این سنت‌ها اضافه شده که با شرایط اقتصادی فعلی برای برخی از خانواده‌ها کمرشکن است. تشریفاتی که اگر نباشند هیچ تاثیری در اصل مطلب نخواهند داشت.

اما به خاطر برخی چشم و هم چشمی‌ها این امور کم کم جزو ضروریات ازدواج می شود.

طلا و جواهر شامل؛ انگشتر نشان یا انگشتر نامزدی، حلقه ازدواج زنانه، حلقه ازدواج مردانه، سرویس طلا، یک جفت ساعت عروس و داماد و غیره جزو زیور آلات عروس هست که طبیعتاً در هر ازدواجی خریده می شود. از طرفی خرید کت شلوار و سایر البسه که در خریدها مرسوم است با تنوع قیمت و جنس هر کدام هزینه‌های خاص خود را به جای می گذارد. هزینه آرایشگاه آن هم برای سه شب، کارت دعوت برای حنابندان و عروسی، هزینه آتلیه برای تهیه آلبوم فیلم و عکس، رزرو تالار برای پذیرایی از میهمانان، تزیین ماشین عروس اغلب با گل طبیعی، تزیین جهیزیه عروس، و.... همه و همه جزو تشریفاتی است که در چند سال اخیر وارد فرهنگ عامه مردم شده و روز به روز در بطن جامعه و در بین خانواده‌ها نفوذ می‌کند.

برآوردها نشان می‌دهد که تالار یا باغ عروسی با پذیرایی کامل حدود ۳۰درصد از کل مخارج عروسی را شامل می‌شود. حلقه ازدواج و جواهرات عروس، حدود ۲۰درصد؛ ماه عسل، حدود ۲۰درصد؛ فیلم برداری و عکاسی، حدود ۱۰درصد؛ لباس عروس، تاج و تور، دسته گل عروس و سایر وابسته‌های آن حدود ۵ درصد؛ آرایشگاه عروس، حدود ۸ درصد؛ کرایه و گل آرایی ماشین عروس، حدود ۴درصد؛ کارت عروسی ، حدود ۱درصد و سایر هزینه ها، حدود ۲درصد از کل هزینه های عروسی را تشکیل می دهد.

جهیزیه عروس نیز نسبت به 30 سال پیش با تغییر صد در صدی روبه رو است. وسایل جهیزیه در زمان قدیم طبق توافقی که قبلا بین خانواده‌های عروس و داماد صورت گرفته بود تهیه می شد.

دیگ، قابلمه، ملاقه، آبکش، مجمه‌های مسی، آفتابه لگن و اسباب دیگری همچون رختخواب، متکا، پشتی، پرده، سماور، بلور و علاوه بر همه اینها، آینه و قرآن جزو مهمترین وسایل جهیزیه به شمار می رفته است. اکنون برای تهیه یک جهیزیه معمولی با اوضاع بازار حداقل 20 میلیون تومان لازم است که اگر پدری سه دختر دم بخت داشته باشد معلوم نیست به چه شیوه‌ای باید این جهیزیه را تهیه کند. جدای از تعدد وسایل برخی نکات ظریف نیز امروز مد نظر عروس خانم‌هاست که گاهی بیشتر از هرچیز اسباب زحمت والدین می شود به طور مثال لباسشویی فلان مارک یا چرخ گوشت نقره‌ای- مشکی ِ هم رنگ آشپزخانه باید باشد.

برخی از این رسوم زاید ابتدا در کلان شهرها و به مرور به فرهنگ شهرهای کوچک کشور رسوخ کرده‌اند که هدفی جزو تضعیف بنیان اقتصادی خانواده‌ها و از بین بردن آرامش زوجین ندارند. اما این میان باید دید که چه روشی مناسب برخورد با این تهاجمات فرهنگی به فرهنگ غنی ایرانی است؟

***قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید

سخت نگرفتن در مقدمات ازدواج به ویژه مهریه، جهیزیه، مراسم و فراهم آوردن شرایطی چون مسکن می‌تواند جوانان را در برآورده کردن نیاز طبیعی‌شان یعنی ازدواج و تشکیل خانواده موفق نماید. مهریه‌ها سنگین نشود، جهیزیه‌ها زیاد نشود در مراسم مهمانی‌ها خیلی ریخت و پاش نشود و اسراف آمیز نشود پدر و مادرها نسبت به مقدمات غیر لازم ازدواج سختگیری نکنند.

عروس خانم ها: نگذارید جهیزیّه‌ها را سنگین کنند

آیت ا... العظمی خامنه ای در خطبه عقدی به تاریخ اول فروردین سال 76 فرمودند: قناعت کنید، از قناعت خجالت نکشید. بعضی‌ها خیال می‌کنند که قناعت مال آدم‌های تهیدست و فقیر است و اگر آدم داشت، دیگر لازم نیست قناعت کند نه، قناعت یعنی در حدّ لازم، در حدّ کفایت، انسان توقف کند.

چگونه کابوس هزینه را از رویای ازدواج حذف کنیم؟

قانون تسهیل ازدواج مصوب مجلس در سال 84 است که برخی از مفاد آن به تدریج اجرایی شده است. بر اساس این قانون، تاسیس کانون‌های ازدواج آسان در برخی استان‌ها و شهرهای کشور از مدتی پیش آغاز شده که خراسان جنوبی نیز یکی از این استان‌هاست و 2 کانون تسهیل ازدواج در 2 شهر آن فعال است.

شهناز آدینانی دبیر شبکه فعالین ازدواج خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کانون تسهیل ازدواج بر اساس طرح‌های پایلوت و پژوهشی با توجه به نیازهای استان از سال 88 در استان بوجود آمده که با چهار چوب علمی مشخص شده و اخذ مجوز از استانداری و سازمان ملی جوانان وقت مشغول به فعالیت کرده است.

آدینانی افزود: این کانون‌ها با هدف ترویج سنت حسنه ازدواج و پیشگیری از روابط نامشروع و برخی آسیب‌های اجتماعی با 4 شعار محوری ( ازدواج به هنگام، آگاهانه ، آسان و پایدار) شروع به کارکرده است.

وی از فعالیت 2 کانون فعال در سطح استان با نام کانون تسهیل ازدواج جوانان استان ریحانه در بیرجند(خیابان طالقانی جنب آزمایشگاه شفا مجتمع اوقاف) و یک شعبه در قاین یاد کرد.

تشکیل ستاد تامین جهیزیه جوانان، با اعطای 7 قلم جهیزیه اساسی

مسئول کانون تسهیل ازدواج ریحانه آگاه سازی و حساس کردن جوانان و خانواده‌ها با آموزش‌های متنوع برای بسترسازی ازدواج به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار با استفاده از ظرفیت های مختلف، آموزش و مشاوره در قالب کارگاه های آموزش و اعطای بسته‌های آموزشی، شامل کتاب و سی دی و مشاوره قبل از ازدواج و کمک به تصمیم گیری منطقی و عقلانی و تسهیل و آسان سازی جشن ها و مراسم ازدواج را از جمله فعالیت‌های این کانون‌ها دانست.

شهناز آدینانی یاد آور شد: این کانون‌ها 14 خدمت در امر ازدواج به زوج‌های جوان ارائه می‌دهد که شامل؛ کارت دعوت عروسی، فیلم برداری و عکاسی، گل زدن خودرو، هزینه عاقد، هزینه لباس و آرایشگاه عروس و... در قبال دریافت مبلغ ناچیزی از جمله این خدمات است.

وی با بیان اینکه مبلغ دریافتی با توجه به آداب و رسوم و توان مالی زوج‌ها در استان و شهرهای مختلف متفاوت است، خاطر نشان کرد:علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، این کانون، ستاد تامین جهیزیه جوانان را با اعطای 7 قلم جهیزیه اساسی با مشخصات معین به قیمت کارخانه تشکیل داده است.وی ادامه داد: با وجود هزینه‌های پایین ازدواج در این کانون‌ها کیفیت خدمات دهی آن ها مطلوب و رضایت بخش است.

آدینانی تاثیر خدمات کانون در بعد فرهنگ سازی، تغییر باورها، حذف بدعت‌های حوزه ازدواج و الگوسازی و برآوردن آرزوی جوانان و خانواده‌ها را در امر مقدس ازدواج با کیفیت عالی برشمرد. آدینانی برگزاری کارگاه‌های آموزشی بعد از ازدواج از قبیل فرزند پروری، مدیریت و برنامه ریزی، زندگی و خانواده موفق و پایدار، مشاوره رایگان به زوج‌های تازه ازدواج کرده را از دیگر خدمات در این کانون‌ها برشمرد.

مجموع تخفیفات گاهی هزینه شام عروسی را کفایت می‌کند

دبیر شبکه فعالین ازدواج استان با اشاره به برخی اسراف‌ها از جمله، میوه آرایی طبیعی در سفره عقد گفت: این موضوع باعث می شد که هر روز حدود 100 هزار تومان میوه تازه و درجه یک صرف یک روز برش و تزئین و بعد نیز در عصر همان روز در سطل‌های زباله ریخته می‌شد، لذا توانسته‌ایم بسیاری از زوج‌های جوان را متقاعد کنیم که گل یا میوه مصنوعی را جایگزین کنند که این توانست بسیاری از هزینه های اضافه را از گردن زوجین بردارد.

آدینانی به همکاری برخی از اصناف با کانون‌های تسهیل ازدواج اشاره کرد و افزود: این کانون‌ها از طریق عقد قرار داد با واحدهای صنفی اعم از دفتر ثبت ازدواج، شیرینی فروشی، مزون، آتلیه، طلا فروشی، آرایشگاه و کیف و کفش و ... توانسته تخفیف از 5 درصد در طلا تا 50 درصد تخفیف در دفاتر ثبت ازدواج را بگیرد که مجموع تخفیفات گاهی هزینه شام عروسی را کفایت می کند.

مسئول کانون تسهیلات ازدواج ریحانه بیرجند با بیان اینکه کانون تسهیل ازدواج توانسته 305 ازدواج موفق در مرکز استان و 216 ازدواج موفق در شهرستان قاین داشته باشد، افزود: آنچه حائز اهمیت است اینکه هیچکدام از این ازدواج‌ها به طلاق منجر نشده زیرا با آنها در تماس هستیم و از طریق سامانه پیامک در کارگاه‌ها شرکت می کنند.

آدینانی خاطرنشان کرد: تا قبل از اردیبهشت سال 91 برای هر زوج 5 میلیون تومان وام قرض الحسنه از دفتر ریاست جمهوری داشته‌ایم علاوه بر وام ازدواجی که خودشان می‌گیرند ولی از اردیبهشت این وام پرداخت نشده که با همکاری فرمانداری بیرجند پیگیر اخذ این وام نیز هستیم.

وی افزود: علاوه بر این نیز مبلغ یک میلیون تومان وام از طریق فرمانداری تسهیلات قرض الحسنه به زوجین داده می‌شود.

جوانان از آلبوم ایتالیایی صرف نظر کنند چون تضمینی برای سلامت و حفظ اسرار خانوادگی آنها نیست

این مسئول با تخصص 10 سال کار در حوزه ازدواج به عنوان یک مشاوره در بیان کاهش برخی هزینه‌های مراسم عروسی توصیه کرد: جوانان هزینه‌هایی از جمله کارت عروسی، خرید لباس برای یک شب و... را کم کنند و مراسم ازدواج را ساده برگزار کنند.

آدینانی افزود: همچنین توصیه می‌کنیم که جوانان از آلبوم ایتالیایی صرف نظر کنند چون تضمینی برای سلامت و حفظ اسرار خانوادگی آنها نیست علت آن هم مشخص است چون عکس‌های عروسی به زیرزمینی‌های آتلیه‌ها و یا شهرهای دیگر فرستاده می شود و امنیت اخلاقی افراد به خطر می‌افتد.

وی با تاکید بر استفاده از توان آتلیه‌های استان گفت: معمولا آتلیه‌های استان شناخته شده و قابل اعتماد هستند که می‌توانند با تهیه آلبوم‌های زیبا خاطره‌ای خوش از مراسم عروسی برای زوجین به جا بگذارند. مسئول کانون تسهیلات ازدواج جوانان استان(ریحانه بیرجند) در خصوص سرویس طلا که مرسوم است نیز گفت: با توجه به تورم و گرانی قیمت‌ها حتماً الزامی در سرویس طلا نیست اگر چه طلا سرمایه خانواده است ولی عسر و هرج کار پسندیده‌ای نیست، لذا با سرویس‌های بدل و جذاب که گاهی آبکاری طلا دارد و خیلی مناسب است نیز می توان برای شب عروسی استفاده کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها