کد خبر: ۱۱۲۱۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
توصیه دکتر ولایتی به تکرار خطای استراتژیک دهه های هفتاد و هشتاد:
برنامه امروز ویتامین ث نشان از جنبه هایی از شخصیت ایشان را داشت که کمتر می توان در برنامه های شبکه یک و چهار دید. در برنامه ویتامین ث، دکتر ولایتی به بحث در رابطه با کشور چین پرداختند و بعد از توصیفاتی از چین امروز دو نکته فرمودند که محل تامل است. اولا اینکه چین امروز بر اساس فرهنگ کنفسیوسی خود در حال پیشرفت است و دیگر اینکه چین، مستقلا این مسیر پیشرفت را طی می کند. ایشان به نحوی در رابطه با چین صحبت کردند که گویی مدل مناسبی برای این است که ما هم بدانیم چطور می توان به تمدن رشد یافته اسلامی رسید.
سرویس سیاسی پایگاه 598  - محسن دنیوی/ هفته گذشته دکتر ولایتی در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه چهار حاضر شدند و با دکتر پورعزت در رابطه با تمدن اسلام و ایران گفتگو نمودند. امروز صبح(چهارشنبه، 18 بهمن ماه) هم در برنامه ویتامین ث شرکت کردند و این بار با سید علی ضیاء- مجری سرحال و پرانرژی شبکه سه- برنامه خوبی داشتند. توجه به برنامه های ایشان از شبکه فرهیختگان تا شبکه جوان و همینطور برنامه های دکتر ولایتی در شبکه یک که به بررسی تاریخ تمدن می پردازند نشان از عزمی برای آشنایی بیشتر مردم با ایشان را دارد.

برنامه امروز ویتامین ث نشان از جنبه هایی از شخصیت ایشان را داشت که کمتر می توان در برنامه های شبکه یک و چهار دید. این حضور مکرر ایشان در برنامه های زنده تلویزیونی بد نیست و مردم با شخصیتهای موثر و عمیق و فرهنگی نظام آشنا می شوند اما در فضای نزدیک به انتخابات به نظر می رسد که دور عدالت باشد. در شرایطی که صدا و سیما از حضور چهره هایی که احتمال کاندیداتوری دارند اجتناب می کند و حتی عکس انها را هم نشان نمی دهد، این نحوه حضور در برنامه های تلویزیونی ممکن است شائبه عدم رعایت عدالت را ایجاد نماید.



اما موضوع اصلی این نیست. در برنامه ویتامین ث، دکتر ولایتی به بحث در رابطه با کشور چین پرداختند و بعد از توصیفاتی از چین امروز دو نکته فرمودند که محل تامل است. اولا اینکه چین امروز بر اساس فرهنگ کنفسیوسی خود در حال پیشرفت است و دیگر اینکه چین، مستقلا این مسیر پیشرفت را طی می کند.

ایشان به نحوی در رابطه با چین صحبت کردند که گویی مدل مناسبی برای این است که ما هم بدانیم چطور می توان به تمدن رشد یافته اسلامی رسید. دکتر ولایتی قبل از ورود به مساله چین از هانتینگتون و تئوری جنگ تمدنهای او نام بردند و بیان کردند که هانتینگتون معتقد بود که دو تمدن در آینده می توانند وارد تقابل با تمدن غربی شوند که یکی تمدن اسلامی است و دیگر تمدن کنفسیوسی چین.

حال سوال این است که با توجه به گفته هانتینگتون جدی ترین رقیب تمدن اسلامی برای تقابل با تمدن غربی کدام تمدن است؟ روشن است که پاسخ چین است. حال از زاویه غرب به ماجرا نگاه کنید. اگر خود را به جای غرب تصور کنید و خطر رقیبی به نام تمدن اسلامی را جدی بدانید چه می کنید؟ روشن است که برای تضعیف دشمن برنامه ریزی میکنید. غرب در این برنامه ریزی ابتدا به دنبال ایجاد شعبه های قلابی از تمدن اسلامی در دل دنیای اسلام برآمد که مالزی و ترکیه نتیجه این پروژه است. گمان بر این بود که با ساخت یک مدل نیمه مدرن و نیمه اسلامی می توان تمدن اسلامی که غرب تولد آن را حس کرده بود متوقف کرد.(تفصیل دلایل شکست پروژه مالزی و بعد کلید زدن پروژه احیای امپراطوری عثمانی در ترکیه نیاز به فرصتی مفصل دارد).

اما ظهور انقلاب اسلامی در ایران نشان داد که غرب با خطری جدی تر از آنچه گمان می برده است مواجه است. پس پروژه دیگری کلید خورد که نتیجه آن چین امروز شد. غرب تصمیم گرفت اگر قرار است به تقابل تمدنی با یکی از دو تمدن اسلامی و کنفسیوسی برخیزد پس بهتر است آن رقیب چین باشد تا اسلام. از اینجاست که انتقاداتی نسبت به صحبتهای امروز دکتر ولایتی می توان وارد نمود. نقد اول نسبت به مساله رشد مستقل چین است. چطور حجم بالای سرمایه های آمریکایی را در چین را می توان نادیده گرفت و نقش آمریکا(اعم از بازار آمریکا و سرمایه های آمریکایی در چین) در توسعه چین را مورد دقت قرار نداد؟

نقد دوم هم به مساله رشد چین مبتنی بر فرهنگ کنفسیوس باز می گردد. اگر منظور از فرهنگ صرفا حفظ زبان و برخی آیین ها سنتی و پوشیدن لباسهای سنتی در مراسمات خاص باشد بیان شما درست است و چین امروز فرهنگی مستقل از غرب دارد. اما اگر شاخص سبک زندگی باشد می توان تصدیق نمود که چین هم امروز تبدیل به کشوری مدرن با اخلاق مدرن شده است.(حتی فیلمهای چینی نیز بیانگر این مساله است و نیاز به پژوهشهای عمیق نیست) نوع لباس، آداب معاشرت، اخلاق جنسی، الگوی پوشاک و دکوراسیون منازل چینی ها امروز چه تفاوت چشمگیری نسبت به آمریکا و دیگر کشورهای مدرن غربی دارد؟

به نظر می رسد اگر ما تحلیل دقیقی از تقابلات تمدنی غرب با دنیای اسلام نداشته باشیم ممکن است دوباره گرفتار خطای استراتژیک دهه های هفتاد و هشتاد شویم و مانند آن روز مالزی و ترکیه ای را تبلیغ کنیم که نه تنها عامل کمک کننده به پیشرفت اسلامی ایرانی ما نیستند بلکه برای انحراف ما در مسیر پیشرفتی مستقل و بومی طراحی شده اند و می خواهند که ما به جای تمرکز بر طراحی الگویی برای پیشرفت ایرانی اسلامی به ایجاد ملغمه ای از مدرنیته و اسلام بیندیشیم.

فقط فرق امروز با آن روز در این است که چین جای مالزی و ترکیه را گرفته است و ما ذکر چین و ما ادراک الچین گرفته ایم؟(البته باید از لغت الصین استفاده می شد)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
بنده عاصی خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۶۵
۶۵
جناب آقای محسن دنیوی، اگه امروز چین بودیم یا مالزی یا ترکیه ، خیلی بهتر بود. نه از این جهت که اونا مطلوب اسلام هستند که مسلما نیستند. از این جهت که ما، هم چین هستیم ، هم ترکیه هم غرب هم ایران. در یه کلمه "پیتزا قرمه سبزی"
با تشکر
پاسخ
سیدپیمان
GERMANY
۲۳:۵۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
با سلام .

کاش میشد فهمید که شما یک بنده ی عاصی در مقابل خدا خودتان را حس میکنید ومیدانید یا نه در مقابل خدای عزوجل دچار عصیان وسرکشی شده اید؟؟

ولی فکر کنم کسی خودش ومقام شامخ خودش را که در نزد خدای سبحان خلیفتة الله باشد ودرحد یک پیتزا تنزل دهد همان مورد دوم را دارا است /
تا افرادی مثل شما دارای چنین اندیشه ای باشند واینطور سخن بگویند فکر کنم لزومی به خصم وعدو نیازی نباشد .

شیشه نزدیکتر از سنگ ندارد خویشی .
هرشکستی که بهرکس برسد از خویشست .

والسلام
م ت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
حركت ما بايد به سمت حاكم شدن تمدن اسلامي باشه...انقلاب ما نياز به مديراني داره كه ايمان داشته باشند كه " ما ميتوانيم "ميتوانيم تمدن خالص اسلامي داشته باشيم بدون نگاه به شرق و غرب
lمصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۵
۱۸
انقلاب اسلامی صُنع ولی الله اعظم(عج) است و طراحی شده توسط ایشان از جانب خدا در شب های قدر! (تنزل الملائکه و الروح فیها من کل امر ... )و مقدمه ای برای ورود به حکومت حقه اهل بیت(ع)! جای تاسف است برای مسئولان نظام اسلامی که بعد از 33 سال هنوز نه می دانند که کجا هستند و نه می دانند که کجا می خواهند بروند! و نه هیچ برنامه ای برای این مقصد نورانی برای جامعه مشتاق ظهور ارائه می دهند! بگذار تا در خواب سنگین خویش بمانند اما! فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۲۶
۸
یک سوال ساده از نویسنده محترم ، شما تا حالا چین رفته ای؟ اصلا می دونی فرهنگ کنفوسیوسی چیست؟ می دونی چند درصد مردم چین هنوز کاملا به این آیین اعتقاد دارند و بر اساس اون زندگی می کنند؟ می دونی در قواعد کنفوسیوس تمرکز بر روی اقشار کم درآمد است ، همین کاری که الان در چین اتفاق افتاده؟..... خوب عزیز دلم برای تخریب انتخاباتی آدم لازم نیست در همه زمینه ها نظر بده که .....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۲۴
۳۴
دوستان موتلفه ي و اتاق هاي بازرگاني بر استاس همين چيني سازي ارزش پول ملي را ساقط كردند و به گردن احمدي نژاد انداخته اند .
امان از اصول گرانما ها .
پاسخ
مختار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۱
۲۴
دوستان خیلی خوب دعوا رو به همون جایی که باید بره میبرید!خدا خیرتان دهد.تا غرب را نجس ندانیم باید هر روز ضربه بخوریم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۴
۵۷
تحلیل تان خیلی خام است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
۱۰
۸
در مثل جای مناقشه نیست به نظر من ایشان صرفا خواستند بیان کنند که چینی ها در برابر به اصطلاح تمدن غرب دست از فرهنگ خودشان نکشیدند در حالی که بعضی در اینجا بعضی از فرهنگ غنی اسلامی خویش دست کشیدند این صرفا بیان یک راه کلی از جانب ایشان بود یعنی پیشرفت در عین حفظ اصالت فرهنگی وهویتی خود و تسلیم نشدن در برابر هویت غربی این گونه تحلیل ها از شما بعید بود
پاسخ
یه مخاطب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۱۷
۱۷
سلام
خب بسلامتی
یک روز پیشنهاد لوییی جرگه افغانستان،یک روز پیشنهاد دولت وحدت ملی، یک روز مدل ژاپنی، امروز هم مدل چینی!! مظلوم مدل اسلام است این میان و امام عزیز ما که فرمود نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی و این یعنی اداره ی مملکت بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی آنوقت پس از سی و اندی سال آقایان دنبال مدل می گردند هنوز!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۳
۲۹
مضلوم مقام معظم رهبری که حتی مشاور ایشان طرح ایشان در باب تحقق تمدن اسلامی را نگرفته است آ قا سخن از تولید علوم اسلامی ، تولید الگو های اسلامی ایرانی پیشرفت دارند و از حوزه ها مطالبه فق حکومتی دارند آقای ولایتی به روز باشید و با ولی حرکت کنید نه حرکت سیاسی حرکت فرهنگی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۱۴
ود آمریکایی ها به جین میگویند آمریکای جدید
پاسخ
پور مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۲۲
۱۴
یقینا نویسنده این سطور اصلا اون برنامه رو ندیده یا گوشه ای از این برنامه رو دیده که نفهمیده منظور از مثالی که راجع به چین زد اقای ولایتی چی بود. ایشون گفتن بودن کشورهایی که مقابل امریکا وایسادن و موفق شدن هی نگید هرکی مقابل امریکا وایساده زمین خورده مثل کره شمالی مقابلش هم چین که ایساد و زمین نخورد صرفا یه مثال بود یه تیتر مسخره زدین که یه شخص رو خراب کنید همین. البته توی فضای بی ادبانه رسانه این چیزا خیلی طبیعیه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
دقیقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۸
اقا جان کسی نمی خو اهد ایشان را خراب کند و لی ایشان و امثهالهم 25 سال تمام مقدرات کشو ر در دستشان بو د و اگر می تو انستند در ست می کردند بنا بر این امدن مجددا یشان و امثال ایشان و سخنرانی در قم که اگر ما سه نفر و امثالهم نیاییم مصیبت است باز گشت به دو ران گذشته است و حر کت رو به جلو کشو ر را تا مین نمی کند و محدو د کردن انتخا ب مردم که اگر ما نبا شیم چنین است و چنان است سلب حق را ی ازاد مردم است
پاسخ
حمید نادریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
۴
۵۱
اسلام تحقیق در تمدنها را اساس دشمن شناسی می داند.تا شناخت نباشد امکان مقابله نیست.اقای شاه ابادی حضرت امام را رشد داد.امام مطهری ،بهشتی ،خامنه ای پرورش داد.چینیها حرف نمیزنند،کار می کنند خودشان را در صنعت درحال بازسازی می دانند.یک میلیارد وسیصد نفر کار می کند.
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
۱۳
۰
با سلام
دکتر ولایتی با صراحت اعلام فرمودند که ما هم می توانیم با فرهنگ و دین خودمون تبدیل به یک مدل شویم. منظورشون این بود که باید از تمام داشته هامون برای تاثیرگذاری وبرای اعتلای فرهنگ اسلام استفاده کنیم. لطفا با این تحلیل های خام ذهن مردم رو مشوش نفرمایید.
پاسخ
ابوعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
۲
۰
با سلام و تشکر از 598 بعضی ها را چه شده است که همه چیز را تفسیر به رأی می کنند بنده برنامه موصوف را دیدم اینطور که برخی ها ندای وا اسفا و وااسلاما و... سر می دهند نیست و جناب آقای دکتر ولایتی بر مبنای واقعیات ملموس روز مثالهایی زدند لذا ذکر این نکته هم فراموش نشه که روزی پیامبر عزیز ما فرمودند اطلب العلم و لو بالسین یعنی یکی از احادیث معتبر در اهمیت اسلام برای علم آموزی همین است گرچه شاید منظور پیامبر اسلام دوردستی علم و اینکه باید برایش زحمت کشید باشد لیکن مثالی که جناب آقای دکتر ولایتی گفتند بسیار مناسب بود، اما اینکه به مذاق بعضی ها خوش نمی آید خیلی عادی است و نباید فکر کنیم دیگران مثالهای مورد نظر ما را به کار ببرند و در غیر اینصورت راهشان از ما جداست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها