کد خبر: ۱۱۶۳۷۱
زمان انتشار: ۰۰:۵۶     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
خبرگزاری رویترز نوشته است محموله‌های جدید تسلیحات پیشرفته برای مخالفان دولت سوریه ارسال شده و رسما از مرز ترکیه وارد این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که محموله‌ای از تسلیحات پیشرفته به مخالفان دولت سوریه تحویل داده شده است. بنا بر این گزارش، این اقدام با هدف کاهش فاصله توان نیروهای مخالف با توان نیروهای ارتش سوریه و همچنین افزایش قدرت گروه‌های مخالف تحت حمایت غرب در مقابل گروه‌های تندرو انجام گرفته است.

تعدادی از اعضای گروه‌های مسلح مخالف دولت به رویترز گفته‌اند که محموله‌ای که ماه گذشته از طریق مرز ترکیه به دست آن‌ها رسیده، شامل دوش‌پرتاب‌ها و دیگر تسلیحات قابل حمل از جمله تسلیحات ضدهوایی و ضدزره، خمپاره‌انداز و سکوی پرتاب است.

این گروه‌ها همچنین گفته‌اند که تسلیحات و همچنین دستمزدهای اعضای گروه‌های مسلح توسط کشورهای خارجی حامی آن‌ها برایشان ارسال شده و بین اعضا تقسیم شده است. هدف از این کار متمرکز کردن گروه‌ها و متحد کردن آن‌ها بوده است. با این وجود برخی اعضای گروه‌ها از اتحاد با هم سر باز زده، تسلیحات را بر زمین گذاشته و اعلام کرده‌اند که تحت فرماندهی جدید نمی‌جنگند.

 

رویترز با حمایت از ارسال سلاح برای مخالفان نوشته است که این کار به افزایش قدرت این گروه‌ها برای مقابله با دولت سوریه می‌انجامد. این گروه‌ها بارها از کافی نبودن حمایت‌های بین‌المللی گله کرده‌اند.

گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه نخواسته‌اند که نام کشورهایی را که این تسلیحات را برای آن‌ها ارسال کرده بگویند، اما گفته‌اند که این محموله به صورت علنی و از طریق مرز ترکیه به دست آن‌ها رسیده است.

یک فرمانده گروه‌های مسلح مخالف دولت در استان حمص در این مورد می‌گوید: ما این محموله را به صورت قانونی و نرمال دریافت کردیم. این محموله از مسیرهای قاچاق نیامده و رسما از گذرگاه «باب‌الهوا» (که الان در کنترل مخالفان است) وارد شده است.

وی افزود: اما این برای پیروزی ما کافی نیست. یک محموله دیگر هم به ترکیه رسیده، اما ما هنوز آن را دریافت نکرده‌ایم.

رویترز نوشته است که مخالفان روز شنبه در استانبول با هم دیدار می‌کنند تا نخست‌وزیری را برای خود برگزینند. آن‌ها احتمالا یک وزیر دفاع نیز برای خود انتخاب خواهند کرد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده که تصاویر منتشر شده در اینترنت نشان می‌دهد که تسلیحات پیشرفته زیادی در اختیار گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه قرار گرفته است. عکس این خبرگزاری که ماه گذشته در سوریه بوده، گفته است که سلاح‌های غربی مختلفی را در دستان مخالفان دیده است.

بنا بر این گزارش، هرچند که قطر و عربستان سعودی تاکنون رسما اعلام نکرده‌اند که محموله‌های سلاح برای مخالفان ارسال می‌کنند، اما آن‌ها از اینکه علنا از چنین اقداماتی حمایت کنند، ابایی ندارند.

«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان روز 12 فوریه در این مورد گفته بود که سوری‌ها باید سلاحی داشته باشند، تا بتوانند در برابر ارتش کشور از خود محافظت کنند.

شیخ «حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی» نخست‌وزیر قطر هم هفته قبل گفته بود که کشورش از هرگونه کمک به مخالفان دولت سوریه حمایت می‌کند، حتی اگر این کمک تسلیحاتی باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها