کد خبر: ۱۱۶۵۹۹
زمان انتشار: ۲۳:۳۷     ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اعزامی مشرق به آلماتی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از آغاز این دور از مذاکرات در ساعت 9:30 به وقت قزاقستان (7 صبح به وقت تهران) ملاقات و گفت‌وگو کردند که لحظاتی پیش پایان پذیرفت.

* سعید جلیلی پس از دیدار بار کاترین اشتون برای دومین بار با وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

* دور دوم و پایانی مذاکرات ایران و 1+5 ساعت هشت و نیم صبح به وقت تهران در آلماتی آغاز شد.

ما ژائوشو نماینده چین، ویندی شرمن نماینده آمریکا، ژاک او دیبر نماینده فرانسه، سایمون گس نماینده انگلیس و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی نماینده جمهوری اسلامی ایران برای دومین روز بر سر میز مذاکره حضور دارند.


تعیین تکلیف مذکرات آلماتی تا ساعتی دیگر

مبادله ایده ها میان دو طرف و بحث های جدی حکایت از آن داشت که گروه 1+5 بر خلاف برخی ادوار مذاکراتی قبلی رویکرد تخریبی در پیش نگرفت.



هنوز درباره ایده های محتوایی مبادله شده درون مذاکرات اطلاعاتی منتشر نشده است ولی گروه 1+5 هم در حوزه ادبیات، هم در حوزه تاکتیتک های مذاکراتی و هم در حوزه راهبردی جابجایی هایی در دیدگاه خود ایجاد کرده است.

خبرهای دریافتی خبرنگار مشرق حاکی است گروه 1+5 برای نخستین بار در طول مذاکرات از اتخاذ رویکرد تخریبی خودداری کرده و در ادبیات، تاکتیک‌های مذاکراتی و راهبردها تغییراتی را اعمال کرده است.

نتایج و جزئیات مذاکرات آلماتی تا ساعتی دیگر در نشست خبری سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی که پس از پایان دور نهایی مذاکرات برگزار می‌شود اعلام خواهد شد.

نشست خبری جلیلی که حاوی اخبار مهمی از نتایج نشست آلماتی است ساعت 12 امروز به وقت تهران برگزار می شود.

گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به آلماتی حاکی است در مذاکرات این دوره، انبوهی از بحث های اساسی متعدد مورد بررسی طرفین قرار گرفته است.

دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 به پایان رسید. دراین دور توافق شد که مذاکرات کارشناسی در استانبول و دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی برگزار شود.



* پس از هشت ماه مقاومت ملت ایران در برابر زیاده خواهی غربی ها سرانجام گروه 1+5 پذیرفت در چارچوب پیششنهادهای ایران در مسکو به مذاکره بپردازد و این اتفاق یک گام بزرگ در روند مذاکرات و یک پیروزی برای مردم ایران است

* یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت ایران در واقع پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.


جلیلی: پاسخ غرب در مذاکرات آلماتی واقع بینانه‌تر بود/ تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

کنفرانس خبری سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان لحظاتی پیش آغاز شد.

اهم محورهای کنفرانس مطبوعاتی جلیلی در ادامه می‌آید:

*دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تأکید کرد:‌طرح جامعی را در مذاکرات ارائه کردیم و پنج محور داشت و اصول و گفتگوها را تعیین کرده بود قرار شد بررسی و پاسخ داده شود روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادات ایران و طرح این کشور پینشهاداتی را ارائه کرد که این پیشنهادات ناظر به برخی محورهای پیشنهادی ایران بود.

 * برخی نکات در این پاسخ نسبت به آنچه در قبل مطرح می شد واقع بینانه تر بود و سعی شده بود به دیدگاه های ایران نزدیک شود که مثبت تلقی می کنیم اما تا رسدین به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.



* تاکید ایران این بود که پیشنهادات نباید نافی منافع ایران باشد. در تاریخ 27 و 28 اسفند کارشناسی و 16 فروردین جلسه سیاسی در آلماتی برگزار خواهد شد و این گفتگوها را گامی مثبت می دانیم که می تواند با برداشتن گام های متقابل تکمیل شود.

* پیشرفت ها خوبی در زمینه هسته ای داشته ایم که با اتکا بر ظرفیت های بومی و داخلی صورت گرفته و موفقیت های خوبی در زمینه هسته ای داشته باشیم.

* جمهوری اسلامی ایران همیشه از گفتگو استقبال کرده است. ما همیشه گفته ایم چیزی که می تواند برای موفقیت مفید باشدی می تواند در این گفتگوها دنبال شود. طرفین باید وارد گفتگو شوند. ما بارها گفته ایم و در تهران نیز تکرار کرده ایم چیزی که می تواند راهبرد صحیح باشد این است که گفتگو برای همکاری باشد.

* در فاصله مسکو و آلماتی در نه ماه گذشته شاید این نگاه ایران بیشتر خود را نشان داد و واقعیت خود را به افکار عمومی نشان داد. کسانی که مدعی بودند تحریم های فلج کننده بر ملت ایران اعمال کردند امروز شاهدیم که ای فشارها راه به جایی نبرده است.

* یکی از بحث هایی که مطرح شد این بود که هر پیشنهادی که مطرحی می شود برای همکاری یا اعتمادسازی یا شفاف سازی باید بر مبنای پذیرش حقوق هسته ای ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم باشد. در این چارچوب موضوعات می تواند مورد گفتگو قرار گیرد. ما در مسکو هم پیشنهاد دادیم. در یکی از محورهای پیشنهادی ما در مسکو این بحث بود که ایران آمادگی دارد تا گام هایی را برای همکاری بردارد.

* یکی از همکاری این بحث است که ما سه سال پیش در مذاکرات ژنو مطرح کردیم که برای راکتور اتمی ایران احتیاج به سوخت 20 درصد داریم و اعلام کردیم برای همکاری حاضریم این سوخت را دریافت کنیم اما پاسخ مناسب ندادند. و ما خودمان آن را تولید کردیم. لذا تولید 20 درصد طبق ان پی تی حق مسلم ما است. اینکه ما برای تامین نیازها این همکاری را داشته باشیم می تواند مورد بحث قرار گیرد اما باید اعتماد ملت ایران هم جلب شود.یکی از مهم ترین مسائل این است که رفتارهای خصمانه علیه ملت ایران باید کنار گذاشته شود.

* در هشت ماه گذشته ایران موفقیت های زیادی داشته است. ایران میزان یک کنفرانس جهانی با حضور رهبران 120 کشور جهان بود و ریاست ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد بود که از حقوق هسته ای ایران دفاع کرد. این رهبران حمایت خود را اعلام کردند. ما پیشرفت هایی نیز در زمینه های علمی و اقتصادی داشتیم. خود آنها در سال 2012 اعلام کردند ایران بالاترین رشد علمی را داشته است. ما سال گذشته توانستیم صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات صنعتی  و تولید صنایع پایه را رشد بدهیم. شاخص بورس تهران 62 درصد رشد داشته است این نشان مید هد که حتی در زمینه اقتصادی این فشارها تاثیر نداشته است. یک ماه گذشته در 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران محکم تر از همیشه دفاع خود از حقوق خود اعلام کردند. مجموعه اینها نشان می دهد که آنها باید به راهبرد جدیدی فکر کنند.


* اگر یک ارزیابی صحیحی در هشت ماه گذشته داشته باشیم ، نه تنها آن فشارها نتیجه مورد نظر را حاصل نکرد بلکه برعکس شد و مردم ما به لحاظ سیاسی و اجتماعی نشاط بیشتری را داشتند. اگر آنها واقع بینانه نگاه کنند به آنها کمک می کنند به سمت راهبرد صحیح حرکت کنند. اگر راهبرد آنها در آلماتی بهتر به نظر می رسد نشان می دهد آنها به این نتیجه رسدیده اند که باید راهبرد خود را تغییر بدهند.

* چیزی که مطرح شده است این است که آنها به پیشنهادات ما در مسکو نزدیک شدند اما موضوع همکاری در این  زمینه فکر می کنم آنها به این نتیجه رسیده اند که باید دیدگاه واقع بینانه تری را داشته باشند. چیزی که مطرح شده است این است که ما برای همکاری ها ، آنها به پیشنهادات ما در مسکو نزدیک شدند اما موضوع همکاری در این  زمینه فکر می کنم آنها به این نتیجه رسیده اند که باید دیدگاه واقع بینانه تری را داشته باشند.

*سایت فردو یک سایت قانونی است و شناخته شده است و زیر نظر آژانس است و طبق چارچوب آژانس فعالیت می کند و آنها نیز درخواستی برای تعطیلی فردو ندارند.

* ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. این یک ادعای صرف نیست. ما در چارچوب ان.پی.تی بیشترین همکاری را داشتیم. ما مشکلی با شفاف سازی نداریم. اما اگر این همکاری بخواهد فراتر از چارچوب مورد بحث باشد ما برای آنها چارچوبی داریم. ما این را در گفتگوها و مذاکرات مطرح کرده ایم.

* توصیه ما به گروه مذاکرات غربی داریم این است که هزینه دیگران را نپردازند. ما معتقدیم چیزی که برای همکاری گفتگو می کنیم این است که آنها اهداف خود را دنبال کنند. رژیم صهیونیست خود اولین متهم در زمینه سلاح های هسته ای است. جامعه جهانی باید عزم جدی داشته باشد برای رسیدگی به سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی. اما این رژیم علی رغم این اتهام آنها باید به جامعه جهانی پاسخ بدهد. جامعه جهانی و آژانس باید عزم جدی داشته باشد در جلوگیری از اشاعه این سلاح ها. جامعه جهانی باید توجه داشته باشد که رژیم صهیونیستی نباید از دیگران برای اهدف نامشروع خود هزینه کند.

* اینکه آنها در این هشت ماه متوجه شدند باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند یک نکته مثبت است. آنها باید متقابلا رفتارهایی داشته باشند که اعتماد ملت ما را جلب کند. تحریم ها یکی از این بحث ها است وآنها به این مساله اشاره داشتند. ما معتقدیم آمادگی داریم گام های بلند در این مسیر برداریم اما می توانیم از گام های کوچک هم شروع کنیم. ما گفتیم گام های پیشنهادی آنها باید متوازن باشد. نفس ورود آنها به این مسیر رفع تحریم ها گام مثبت است اما باید با یک توازن جدی باشد. بحث کارشناسی هم باید روی همین بحث باشد که مشخص شود این بحث ها چطور باید متوازن شود. 

* یکی از این بحث ها همکاری در سوریه و بحرین است. ما این بحث را مطرح کردیم که مسیری که برخی کشورهای در سوریه دنبال می کنند یک مسیر غیر دموکراتیک و غلط است و مجال را فراهم می کند برای فعالیت تروریستی. این دیدگاه هایی که بیان کردیم متاسفانه دیدیم برخی همان مسیر را دنبال کردند و در جهت کشتار مردم بیگناه و ارسال سلاح به سوریه ما از اول برای سوریه گفتیم که راه حل سوریه یک کلمه بیشتر نیست و آن دمکراسی است. باید زمینه فراهم شود که خود مردم سوریه در یک انتخابات آنچه را می خواهند انتخاب کنند اما متاسفانه برخی خلاف این مسیر رفتند و از تروریست ها حمایت کردند. امروز خود آنها به این نتیجه رسیدند که این مسیر غلط بوده است. نظر ایران یک نظر درست و واقعیت صحنه سوریه نیز این را به آن نشان داد.

* پیشنهاد ایران در این دور از مذاکرات در مسکو بیان شده بود، پنج محور داشت. مهم ترین محور آن این بود که حق غنی سازی اورانیوم ایران به عنوان یک حق قانونی باید مورد احترام قرار گیرد. ما مخالفت خود را با سلاح کشتار جمعی بیان کردیم. همین طور پیشنهادهایی را برای اعتماد سازی و شفاف سازی و همکاری های متعارف هسته ای و منطقه ای بیان کردیم. در این هشت ماه نکته مثبت این بود که آنها یک گام نزدیک شدند.

* درباره حق غنی سازی حق غنی سازی یک حق پذیرفته شده برای همه اعضای ان.پی.تی است. اما این حق را حق خود می دانیم و برای نیازهای خود اعمال می کنیم. اعمال این که چگونه از این حق استفاده کنیم مبتنی بر نیازهای ما است. اما واکنش طرف مقابل در این دور واقع بینانه تر بود. آنها سعی کردند به دیدگاه های ما نزدیک شوند. اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد. اما در همین حد گام مثبتی است.



اقدام خصمانه کنگره آمریکا در روز دوم مذاکرات ایران و 1+5
 
رویترز گزارش داد که قانونگذاران آمریکا در ادامه سیاست های خصمانه‌شان علیه ایران، قصد دارند امروز (چهارشنبه) لایحه‌ای را معرفی کنند که تنبیهات اقتصادی علیه ایران را گسترش می‌دهند و طوری طراحی شده است که کشورهایی مانند چین را مجبور کند نفت کمتری از ایران بخرند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: این لایحه جدیدترین تلاش اعضای کنگره آمریکا برای متوقف کردن غنی‌سازی در ایران است و در حالی انجام می‌شود که ایران و گروه 1+5 در آلماتی، یکی از شهرهای قزاقستان در حال گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای تهران هستند.



این لایحه که توسط اد رویس، رییس جمهوری خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و الیوت انگل، عضو دموکرات ارشد این کمیته ارائه شده است، تحریم‌های قبلی آمریکا را مبنای کار خود قرار می‌دهند.

این لایحه به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا قدرت بیشتری می‌دهد تا تحریم‌های مالی را علیه شرکت‌های خارجی و نهادهایی که به ایران کالا‌هایی که برای اقتصادش لازم است ارائه می‌کنند، اعمال کند.

این لایحه علاوه بر آن با قطع دسترسی تهران به ارزهایی مانند یورو، ایران را در دستیابی به منابع لازم برای توسعه منابع هسته‌یی‌اش محدودتر می‌کند.

طبق این قانون مقامات اروپایی تحت فشار قرار می‌گیرند تا دولت ایران را از به کارگیری سیستم پرداخت بانک مرکزی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا بازدارند.


لس‌آنجلس تایمز: ۱+۵ در «آلماتی» هویج کوچکی به ایران پیشنهاد داد

روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس‌تایمز»، کشورهای 1+5 در نشست هسته‌ای «آلماتی» در قزاقستان پیشنهاد داده است در صورتی تحریم‌ها علیه ایران راه به اندازه کمی کاهش می‌دهد که ایران موافقت کند تولید اورانیوم با درصد غنای متوسط (20 درصد) را متوقف کند.
روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات «آلماتی» در قزاقستان با اشاره به پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران گزارش کرد که قدرت‌های جهان در گفت‌وگوی هسته‌ای یک «هویج کوچک» به ایران پیشنهاد داد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911209000323#sthash.loEuWTsF.dpuf


این آمریکایی با اشاره به مذاکرات «آلماتی» در قزاقستان با اشاره به پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران گزارش کرد که قدرت‌های جهان در گفت‌وگوی هسته‌ای یک «هویج کوچک» به ایران پیشنهاد داد.

این روزنامه سپس به پیشنهاد اندک گروه 1+5 اشاره کرد و نوشت که قدرت‌های جهان پیشنهاد دادند به ایران اجازه دهند تجارت‌های خود را با طلا و دیگر فلزهای باارزش انجام دهند و همچنین پیشنهاد دادند که فروش مواد پتروشیمی و برخی محدودیت‌های بانکی را تسهیل کنند.



کشورهای 1+5 در قبال این پیشنهاد اندک از ایران خواستند تا تولید اورانیوم با درصد غنای 20 را در تأسیسات فردو متوقف کند.

در شرایطی که پیشنهاد کشورهای گروه 1+5 در قبال درخواستی که از ایران دارند، عادلانه نیست، «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز اول مذاکرات را سودمند خواند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی نیز اعلام کردند که در صدد هستند پیشنهادات خود را مطابق با آنچه که به آنها پیشنهاد شده است، ارائه می‌دهند.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد «کلیف کوپچان» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در شورای گروه اوراسیا در واشنگتن اعلام کرد که بر این باور است که دو طرف پیشنهادات گذشته خود را بیش از انتظار ملایم کرده‌اند و تا اندازه‌ای شانس دیدارهای بیشتر در سه ماه آتی را فراهم آورده‌اند.

وی تصریح کرد که احتمال نمی‌رود به دلیل انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود، تا پاییز امسال، مذاکرات جدی بین ایران و 1+5 صورت گیرد.



مذاکرات هسته‌ای در آلماتی؛ جنگ روانی در وین +تصاویر

خبرنگاران رسانه‌های غربی همسو با صهیونیست‌ها در وین، همزمان با هر دور از مذاکرات ایران و 1+5 جنگ روانی و خبرپراکنی را با هدف به بن بست کشاندن مذاکرات و تشدید فشارها بر ایران آغاز می‌کنند. انتشار اخبار کذب و منفی و ارائه برخی اسناد مخدوش در زمان برگزاری مذاکرات از جمله روش‌های تیم جنگ روانی رسانه‌ای غرب است.

George Jahn جورج جان خبرنگار آسوشیتدپرس، سیمون استاردی ( Simon Sturdee) خبرنگار خبرگزاری فرانسه، و فردریک دال (Fredrik Dahl) خبرنگار رویترز در وین نفرات اصلی هدایت کننده جریان خبری مذاکرات در رسانه‌های غربی هستند.

در بسیاری از موارد دیپلمات های اسرائیلی حاضر در وین مسئول انتشار یا جهت دهی به اخبار و اسناد ضد ایرانی هستند تا به منفی ترین شکل ممکن از آن استفاده شود.



 آخرین مورد این جوسازی پیش از مذاکرات، نامه ایران به آژانس بود که نصب 180 سانتریفیوژ IR-2m را به اطلاع رسانده بود. اما در اخبار منتشر شده بر ضد ایران، تعداد این سانتریفیوژها صدها و چند هزار عنوان شده است که پس از مراجعه به متن مشخص می شود منظور آن ها تعداد کل سانتریفیوژهای نصب شده بوده است.

همچنین برخی دیگر با ایجاد ابهام و شبهه در فعالیت های شفاف و نظارت شده ایران، از نصب این سانتریفیوژها با عناوینی چون "گزارش آژانس از فعالیت جدید هسته ای ایران" یا "گزارش آژانس از قصد ایران برای افزایش غنی سازی" و مشابه آن پرداخته اند.

همچنین در این گزارش ها که خوراک خبری برای زنجیره رسانه ای غرب است، مکررا از عبارات و تیترهایی چون احتمال شکست مذاکرات، عدم تمایل ایران برای انعطاف در برابر پیشنهادهای مثبت غرب، بی نتیجه بودن مذاکرات در دور اول، بسته جدید پیشنهادی جدید غرب روی میز، و ... استفاده شده است.


نتایج دور نخست مذاکرات آلماتی از دید رسانه‌های جهان

* همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی، روزنامه دیلی‌تلگراف با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد، ایران قصد دارد از راکتور آب سنگین اراک برای تولید پولوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. 
همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی، روزنامه دیلی‌تلگراف با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد، ایران قصد دارد از راکتور آب سنگین اراک برای تولید پولوتونیوم مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13911209000419#sthash.FmGAlVeL.dpuf


* روزنامه «دیلی استار» لبنان در مطلبی که به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده، می‌نویسد: شمار اندکی بر این باورند که دور جدید تلاش‌ها برای رسیدن به توافق میان ایران و ۱+۵ به پیشرفت چشمگیری منجر شود؛ اما مذاکره کنندگان با خوش‌بینی آن را‌ یک گام اولیه به سوی دستیابی به راهکاری عملی در نظر می‌گیرند.

* سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات می‌نویسد پیشنهاد ایران بر مبنای مواردی است که پیش از این در مذاکرات مسکو مطرح شده بود؛ اما در عین حال، ایران به منظور پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه جهانی، طیف جدیدی از ایده‌ها را نیز در این مذاکرات مطرح کرده است.

* روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از «مایکلمان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نویسد، هیأت ایرانی از فرصت بعدازظهر و عصر روز گذشته برای بررسی پیشنهادهای ۱+۵ استفاده کرده است.
وی مباحثات روز گذشته پیرامون پیشنهادها را «مفید» خوانده است. با این حال، مان در ادامه سخنان خود ضمن موضع‌گیری علیه ایران مدعی شده: «ایران تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کند و در نتیجه، مسئولیت آغاز روند اعتمادسازی بر عهده آنهاست».

* خبرگزاری «ریانووستی» نیز دیدگاه روسیه نسبت به مذاکرات روز گذشته را بازتاب داده و به نقل از «سرگئی ریابکف»، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد این کشور در گروه ۱+۵ می‌نویسد: این مذاکرات «مفید» بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها