کد خبر: ۱۱۶۷۶۱
زمان انتشار: ۰۱:۲۷     ۱۱ اسفند ۱۳۹۱
امسال بوي ماه مهر كه آمد دلمان خوش بود به چند طرح ايراني و اسلامي دفتر تحرير كه توسط بروبچه هاي ايام و گروه قاصدك منتشر شده بودند. دفترچه هايي كه روي جلدشان بجاي راپونزل و اسپايدرمن و... تصاويري از شهداي هسته‌اي، پهباد تسخير شده آمريكايي، قدس شريف و شخصيت‌هاي عروسكي محجبه نقش بسته بود. حالا اينكه همين دفترها چقدر توانست در بازار لوازم التحرير جايش را باز كند و به دست مخاطب برسد، بماند.

به گزارش رجانيوز، شكي نيست كه بازار مايحتاج كودكان و نوجوانان در تسخير توليدات خارجي است و حتي محصولات توليد داخل همه به سمت فرهنگ غرب سجده مي‌كنند. اسباب بازي، انيميشن، لوازم التحرير، پوشاك و خلاصه هرچيزي كه يك كودك ايراني با آن سر و كار دارد غالبا ربطي به فرهنگ بومي ما ندارد. دفترهاي تحرير ايام و لوازم التحرير قاصدك از تك و توك توليداتي هستند كه در اين بازار مكاره ستاره‌وار مي‌درخشند اما تاثير چنداني بر جهت گيري بازار ندارند.

با همين مقدمه كوتاه مي‌توان فهميد كه چرا وقتي خبر افتتاح حوزه هنري كودكان و نوجوانان را مي‌شنويم ذوق‌زده مي‌شويم. صبح سه‌شنبه و در تالار مهر حوزه هنري مسئولان اين نهاد فرهنگي و بخشي از فعالان فرهنگي حوزه كودك و نوجوان گرد هم آمدند تا شاهد آغاز بكار هنري كودكان و نوجوانان به رياست محمد سرشار باشند.

 

افتتاحيه‌اي متفاوت براي يك نياز هميشگي

اولين چيزي كه در اين مراسم به چشم مي‌آمد و بعد از اتمام آن در گفتگوهاي حضار بيان مي‌شد، برگزاري متفاوت آن بود. همه ما عادت كرده‌ايم تا در اين افتتاحيه‌ها پاي حرف‌هاي كلي و طولاني سخنرانان بنشينيم و احتمالا بعد از يك پذيرايي درست و درمان و گرفتن يك بسته فرهنگي(كه شايد شانسمان بزند و كارت هديه‌اي هم در آن باشد!) جلسه را ترك كنيم.

اما در اين افتتاحيه از اين خبرها نبود. بسته فرهنگي و پذيرايي تبديل شده بود به يك چاي و شيريني گل‌محمدي ساده. سخنران‌ها با موضوعات مشخص و مرتبط سخنراني كرده بودند و به سبك كنفرانس‌هاي علمي، مباحثشان را با پاورپوينت ارائه مي‌دادند و با يك تبلت و ميكروفون-گوشي روي سن مي‌آمدند. مجري هم سركار خانم خامنه بود، مجري محبوب بچه‌هاي دهه هفتاد كه نامش با كودك و نوجوان گره خورده است.

پخش كليپ كوتاه قرآن خواني يك مادر براي نوزاد درون گاهواره در ابتداي مراسم و اجراي سرود توسط گروه دانش اموزي هم از ديگر بخش‌هاي جذاب اين مراسم بود. براي رونمايي از نشان حوزه هنري كودك و نوجوان، دوازده خشت به تعداد سالهاي باقيمانده تا افق ١٤٠٤ توليد شد كه مديران و پيشكسوتان عرصه كودك و نوجوان -از جمله مديرعامل كانون پرورش فكري كودك و نوجوان- آنها را روي هم چيدند و ديوار حوزه هنري كودك و نوجوان را بنا كردند.

افتتاحيه‌ متفاوت حوزه هنري كودكان و نوجوانان اين اميد را در دل دغدغه‌مندان اين حوزه زنده مي‌كرد كه انشاالله اين نهاد فرهنگي هنري روزهاي خوبي را پيش رو خواهد داشت.

 

ترجمه نسبت به تاليف پيشي گرفته؛ متاسفانه!

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری در اين مراسم گفت: در هر حوزه ایی اگر مجاز باشیم از واردات استفاده كنیم در حوزه محصولات فرهنگی و هنری كودك و نوجوان مجاز به چنین كاری نیستیم و نباید از حاصل تفكر و دستاورد دیگران در این عرصه به راحتی استفاده كنیم.

او افزود: با وجود تلاش هایی كه ناشران، ارگان ها و سازمان های فرهنگی هنری مختلف در حوزه تولید و تالیف كتاب انجام داده اند شاهد این هستیم كه نسبت ترجمه آثار به تالیف برتری دارد و در بخش فیلم و انیمیشن شرایط از این هم بدتر است.

مومنی خاطرنشان كرد: اگر در بخش هایی مردم تولیدات خارجی را به داخلی ترجیح داده باشند، در حوزه فرهنگ و هنر ترجیح مخاطبان آثار بومی و داخلی است و تجربه این مساله را ثابت كرده است و تصور می كنم مسوولان باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

 

ستاد كوچك، فشرده و چابك

محمد سرشار، رييس حوزه هنري تهران و كودكان و نوجوانان در اين مرايم گفت: باید برای موج های جمعیتی دیگر نیز آماده باشیم و نبض بازار فرهنگی را در دست بگیریم كه متاسفانه این بازار در حال حاضر در دست ما نیست و حتی برخی تولید كنندگان فرهنگی نیز باسرمایه داخلی فرهنگ غربی را ترویج می كنند.

رییس حوزه هنری كودك و نوجوان با اشاره به برخی دلایل راه اندازی حوزه هنری كودك و نوجوان گفت: بازار كودك و نوجوان تنوع قالبی زیادی دارد و خانواده ها نیز برای نیازهای فرهنگی و هنری كودكان هزینه می كنند.

سرشار همچنین گفت: شیوه گذران وقت كودك و نوجوان ایرانی در حال تغییر است و ما نتوانسته ایم مدیریت كنیم و برای كاش هزینه های تولید كیفیت آثار را كاهش داده ایم و این مساله باعث بروز مشكل شده است.

سرشار گفت: برای ارتباط با مراكز هنری حوزه هنری ستاد كوچك و فشرده اما چابكی را راه اندازی كرده ایم كه با تعامل مناسب با مدیران و كارشناسان به فرایند تولید تخصصی هنری می پردازد.

 

فقط توليد نه، استعداد هم پرورش مي‌دهيم

رییس حوزه هنری استان تهران ادامه داد: امیدواریم حوزه هنری كودك و نوجوان مهمترین دستیار خانواده ها در امر تربیت و آموزش كودكان و نوجوانان باشد و اولین مكانی كه خانواده ها به آن اعتماد می كنند این مركز باشد و از اهداف ما نیز معرفی نام حوزه هنری كودك و نوجوان به عنوان برند مطلوب و منتخب خانواده های ایرانی است تا در دراز مدت مخاطبان بالقوه این مركز باشند.

وی با تاكید بر تولید محصولات متنوع در عرصه كودك و نوجوان، عنوان كرد: حوزه هنری كودك و نوجوان تجربیات داخلی و جهانی را بررسی می كند و از مشاور های علمی استفاده می كند تا فعالیت هایش را به بهترین نحو انجام دهد.

وی یكی از فعالیت های اساسی مركز كودك و نوجوان را پرورش استعداد های هنری در این زمینه عنوان كرد و گفت: یكی از فعالیت هایی كه در كنار تولید برای كودكان دنبال می كنیم پرورش استعدادها است.

 

سود انيميشن، شش برابر بيشتر از سود نفت

سید مسعود صفوی مدیر مركز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری يكي از سخنرانان اين مراسم بود. او ضمن اعلام اينكه مركز انیمیشن حوزه هنری حدود 15 سریال و مجموعه انیمیشن دارد كه در سال آینده تولید می شود به نكته عجيب و قابل تاملي اشاره كرد:  انتقال فرهنگ ها و سودآوری اقتصادی در دنیای امروز انیمیشن اهمیت دارد و به طور مثال كشور ژاپن 6 برابر درآمد نفتی ما از انیمیشن هایی كه تولید می كند سود مادی به دست می آورد، انیمیشن سازی های دنیا در حال حاضر تغییر شكل داده اند و مانند كمپانی های بزرگ شده اند.

حسن دولت آبادی مدیر بخش كودك و نوجوان مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این مراسم گفت: مركز هنرهای نمایشی به دلیل مراجعه بیش از اندازه، پاسخگوی مدارس تهران نیست؛ به دلیل استقبال زیاد علی رغم اینكه سالن های بزرگی داریم پاسخگوی مدارس نیستیم و به همین خاطر در دهه فجر ناچار شدیم گروهی را به مدارس اعزام كنیم.

صحبتهاي دولت آبادي نشان مي‌دهد كه نمايش كودك علي رغم ديده نشدن چقدر مخاطب دارد و مي‌تواند اثرگذار باشد. عزت اله الوندی دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان و پیروز ارجمند مدیر مركز موسیقی حوزه هنری هم از ديگر افرادي بودند كه درباره فعاليت‌هاي بخش مربوط به خويش در حوزه كودك و نوجوان گزارش دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها