کد خبر: ۱۱۸۹۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
یک کارشناس مسائل خاورمیانه تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه را اقدامی تاکتیکی و همسو با تغییر در سیاست خارجی آمریکا دانست.

«علی مهدیان» کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به نشانه های تغییر در سیاست‌های آنکارا در قبال بحران سوریه گفت: دلیل این مسئله بیش از همه به تغییر در سیاست غربی‌ها و آمریکا باز می‌گردد و آنها نیز از شدت عمل خود نسبت به سقوط حکومت در سوریه کوتاه آمده‌اند.

مهدیان تصریح کرد که ملایمتر شدن ترکیه و غرب در قبال بحران سوریه بیش از همه یک طرح میان مدت است.

وی با اشاره به اظهارات احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه که گفته بود: دولت سوریه در دو هفته سقوط خواهد کرد، افزود: اکنون دو هفته به دو سال افزایش یافته است و همین مسئله منجر شده تا آنکارا و غرب مقطعی کوتاه بیایند ولی در دراز مدت مسیر سابق را ادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد که آنکارا هیچ وقت سیاست مستقلی نداشته و بیش از همه تابع سیاست‌های فرامنطقه‌ای است، از این رو ترکیه به دلیل تغییر در سیاست خارجه آمریکا، سیاست‌هایش را در سوریه کمی تغییر داده است.

وی ابراز داشت: من اعتقاد ندارم که شدت این تغییرات بالاست بلکه تنها یک تغییر تاکتیکی است تا به این وسیله گروه‌هایی را در سوریه شکل دهند که کاملا هماهنگ با آنکارا باشند. اکنون در سوریه گروه‌های مسلح غیرقابل کنترل شده‌اند و آنها دست به هر کاری می‌زنند که آخرین نمونه آن گروگان گرفتن نیروهای سازمان ملل در بلندی‌های جولان بود.

مهدیان گفت: نگرانی از غیر قابل کنترل بودن مخالفان مسلح در سوریه غرب را در کمک به گروه‌های مورد حمایت ترکیه دلسرد کرده است ولی گروه‌های دیگری در حال شکل‌گیری و تقویت برای نقش‌آفرینی هستند.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی فزایند ترکیه از حضور و تقویت القاعده در مرزهای جنوبی، تصریح کرد که القاعده شمشیری دو لبه است که آنکارا و غرب گمان می‌کردند در یک مقطع می‌توانند از آن استفاده و بعد آن را کنترل کنند اما حالا دریافته‌اند که شاید نتوانند القاعده را محدود کنند، بعدها دچار مشکل می‌شوند و اکنون هم تندروها مشکلاتی را برای ترکیه ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت که القاعده‌ در گذشته نیز در ترکیه دارای عقبه بوده‌ و همانطور که می‌دانید نزدیک به 2 هزار ترکیه‌ای تبار عضو القاعده در وزیرستان حضور داشتند که پس از بحران سوریه آنکارا به کمک همین شبه نظامیان و دیگر افراد این منطقه وارد بحران سوریه شد.

وی تصریح کرد که بازگشت این افراد به کشورشان حتما تاثیر خواهد داشت چرا که این نیروهای شبه نظامی سلاح بی جان نیستند بلکه اسلحه جانداری هستند که ترکیه‌ را نگران کردند.

مهدیان با اشاره به نقش پاکستان در تسلیح شبه نظامیان القاعده و طالبان در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی در دهه 80 میلادی، تاکید کرد که در صورت مهار نشدن القاعده چنین سناریویی در انتظار ترکیه خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد که مسئله کردهای سوریه قطعا برای ترکیه مشکل‌آفرین خواهد شد و حتی در صورت پایان بحران سوریه نیز به تقویت کردها مخالف ترکیه منجر خواهد شد و برخورد با آنها در آینده برای آنکارا مشکل‌ساز خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها