کد خبر: ۱۲۱۴۱۳
زمان انتشار: ۰۱:۳۹     ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
خاتمی آماده حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است. این گزاره، چیزی است که در روزهای اخیر به طور پشت پرده و دهان به دهان میان فعالان سیاسی وابسته به طیف اصلاحات می‌چرخد و اگرچه در ظاهر و در رسانه‌های این جریان خبری از پرداختن به این ماجرا نیست، به نظر می‌رسد هر روز بر میزان پررنگ شدن این احتمال افزوده می‌شود؛ احتمالی که تا چندی پیش غیرممکن بود اما اکنون یه یک احتمال جدی تبدیل شده است و حتی سایت اینترنتی ضد انقلاب و لندن نشين هم تبليغات خود را براي آن شروع كرده‌اند.
به گزارش رجانیوز، اصل حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، مساله خاص و عجیبی نیست و حتی به دلیل مواضع او در دوران هشت سال ریاست جمهوری و همچنین حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، نگرانی خاصی هم از این بابت وجود ندارد؛ چرا که تجریه نشان داده مردم ایران خیلی وقت است که از خاتمی و یاران خاتمی عبور کرده‌اند و عدم صداقت او و تیم همراهش در بیان نظراتشان و عمل به خلاف آن‌ها، آنان را از چشم مردم انداخته است. 
 
پیش از این و در انتخابات مجلس هشتم نیز لیست «یاران خاتمی» در شهر تهران، حتی نتوانست یک نفر از کاندیداهای خود را وارد مجلس کند و این مساله آنقدر آشکار بود که مرتضی حاجی رئیس سابق ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران در ۲۶ فروردین ماه ۸۷ و در آستانه دور دوم انتخابات مجلس هشتم در خبری که سایت نوروز منتشر نمود، درباره حذف لوگوی خاتمی از عنوان ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان گفت: «به استنباط من دلیل اصلی این تغییر این است که هم خود کاندیدا‌ها و هم اصلاح‌طلبان ترجیح داده‌اند که لزومی ندارد این هزینه به نام آقای خاتمی انجام شود و گفته شود که از نام آقای خاتمی هم خرج کردید اما نتیجه‌ای به دست نیاوردید» و همه این‌ها در حالی بود که خاتمی در سال ۸۵ نیز از لیست اصلاح طلبان در شورای شهر حمایت کرده بود که در آن برهه نیز تنها ۳ نفر از ۱۵ نفر توانستند از سوی مردم جواز حضور در شورای شهر تهران را کسب کنند. 
 
شاید از همین رو بود که وقتی در آستانه انتخابات ۸۸ خاتمی عزم میدان کرد تا خود داعیه‏دار فتنه‏گران باشد، یاران او به اصلی‏‌ترین و جدی‏‌ترین منتقدان حضورش تبدیل شدند.‌‌ همان کسانی که سال‏‌ها پیش در حلقه آئین گرد او حلقه می‌‏زدند و او را شمع محفل خود می‌‏دانستند این بار به میدان آمدند تا بگویند که اگر نظر ما را می‌‏خواهید خاتمی مرد این میدان نیست. 
 
 
بسیاری از تحلیلگران معتقدند انصراف خاتمی در سال ۸۸ و کاندیداتوری میرحسین موسوی به جای وی تنها یک علت داشت و آن هم اطمینان خاتمی از تکرار نشدن رای دوم خرداد ۷۶ به وی، به عبارت دیگر خاتمی حتی جرات ریسک کردن در آن برهه را هم نداشت چرا که دوست نداشت اسطوره رای ۲۰ میلیونی‌اش شکسته شود؛ چنانکه نشانه‌های این موضوع در سفرهای دوره‌ای او به جنوب کشور در آستانه انتخابات ۸۸ و خصوصا عدم استقبال از وی در خوزستان و بوشهر نمایان شد. موضوعی که اعتراض خاتمی به اطرافیان را نیز به دنبال داشت و زمینه را برای انصراف وی از کاندیداتوری فراهم کرد. 
 
اما موضوعی که اساسا در این زمینه مطرح است، اعتماد به نفس خاتمی براي حضور در عرصه انتخابات بدون ملاحظه اين سوابق و نقش آفريني غيرقابل چشم پوشي در فتنه 88 است. فارغ از اینکه خاتمی تایید صلاحیت می‌شود یا خیر و حتی این مساله که اساسا امکان رای آوری برای او وجود دارد یا نه، مساله‌ای که باید مورد توجه بگیرد، پا گذاشتن بر تمام مواضع و سخنرانی‌هایی است که او از سال ۸۸ به این طرف بیان کرده و صراحتا با همراهی و هم داستانی با آشوبگران و براندازان، جمهوری اسلامی را به تقلب در انتخابات، برخورد خشن با اعتراضات مدنی و بسیاری دیگر از کلیدواژه‌هایی که صراحتا از سوی دستگاه‌های امنیتی و اندیشکده‌های آمریکایی و اسرائیلی تدارک دیده می‌شد، متهم کرده است. 
 
خاتمی در حالی در تدارک جمع و جور کردن عبای شکلاتی خود و تکاندن آن به منظور حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و به عبارتی دیگر، صحنه سیاسی ایران است که نه تنها هنوز از مواضع حمایت آمیز خود از جریان برانداز ابراز برائت نکرده، بلکه در سخنرانی‌های متعدد، سعی کرده تا فتنه بزرگ و خطرناک ۸۸ را به یک درگیری سیاسی و اختلاف سلیقه حزبی و گروهی تقلیل دهد. 
 
از سوی دیگر، خاتمی باید راهی برای اقناع حامیان خود که از میان فتنه‌گران بودند نیز پیدا کند؛ چرا که او و یارانش تا دیروز از «تقلب در انتخابات» سخن می‌گفتند و نظام را متهم به «دزدیدن آرای مردم» می‌کردند؛ پس چگونه است که اکنون به طور ناگهانی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران کاملا آزاد و رقابتی است و بر مبنای همین تحلیل، آماده حضور در یک رقابت سنگین انتخاباتی و سیاسی می‌شوند؟ آیا در چهار سال گذشته، عقب‌نشینی از سوی مسئولان کشور صورت گرفته یا این اصلاح‌طلبان و در راس آن‌ها، «سید خندان» است که پس از مشاهده استواری کشور در برابر فتنه و حمایت تام و تمام مردم کشور از حاکمیت، پا پس کشیده‌اند و سعی در به فراموشی سپردن نظرات و سخنرانی‌های سابق خود هستند؟ پس در این میان تکلیف «رای‌های دزدیده شده» که مورد ادعای اصلاح‌طلبان بود و به همین بهانه، زمینه برای هشت ماه اردوکشی خیابانی فراهم شد و جان تعدادی از هموطنان و جوانان کشور از دست رفت، چه می‌شود؟ 
 
چه اخبار حضور خاتمی در انتخابات جدی باشد و چه این شایعه بنا داشته باشد تا نوعی تست فضای سیاسی کشور و زمینه‌سازی برای حضور مجدد و احیای اصلاح‌طلبان در میان گروه‌ها و احزاب فعال در کشور باشد، سیدمحمد خاتمی باید متوجه باشد که او مدت‌هاست دیگر حتی لقب «رئیس‌جمهور سابق ایران» را نیز به یدک نمی‌کشد و در میان مردم و افکار عمومی یکی از «سران اصلی فتنه» در داخل کشور است؛ اعلام موضعی که به صریح‌ترین شکل ممکن در خروش تاریخی ۹ دی به نمایش گذاشته شد. 
 
 
خاتمی به دلیل مواضع فتنه‌انگیز خود تایید صلاحیت نخواهد شد و حتی در صورت تحقق یک احتمال غیرممکن، مقبولیتی در میان مردم نخواهد داشت و رای اندکی از مردم را نیز کسب نخواهد کرد اما فارغ از همه این بدیهیات، نفس تمایل او برای حضور در انتخابات نشان می‌دهد که هنوز صدای شعارهای مردم در راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن ۸۸ خوب به گوش خاتمی نرسیده است؛ ماجرایی که در صورت وقوع شاید این نیاز را بیش از هر زمان دیگری عیان کند که مردم یکبار دیگر نظرشان درباره مردی با عبای شکلاتی و یارانش را به شکل کاملا رسا به گوش او و اطرافیانش برسانند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۴۵۸۸
۴۰۰۳
... خاتمی بهتر است نیایی چون هنوز مردم سال 88 رافراموش نکردند توهم شریک ان حادثه ها هستی
پاسخ
سیروس - ک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۹ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۲
با آنهمه جنایتی که سبزها در سال 88 کردند انتظار دارید باز هم طرفدار دداشته باند. اعمال آنها نه با قانون نه با دین و نه با مردمسالاری ، هیچ سنخیتی نداشت...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۳۰
۱۹۲
نه بابا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۶۲۹
۶۵۵
متأسفم از وقتی که برای این تحلیل صرف کردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
تحلیل کاملا منطقی بود .
خاتمی می دونست که در انتخابات 88 شکست می خورد به خاطر همین عقب نشت .
بنیامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۵۰۷
۵۳۴
به نظر من نویسنده ای که این اراجیفو نوشته حسابی تو توهمه و واقعاَ صد برابر خاتمی اعتماد به نفس داره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
شما که شکست خاتمی و اصلاحطلبان را در دوره قبلی دیدید .
چرا نمی خواهید واقع بین باشید.
بنیامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۱۲۲
۱۴۶
به نظر من نویسنده ای که این اراجیفو نوشته حسابی تو توهمه و واقعاَ صد برابر خاتمی اعتماد به نفس داره
پاسخ
تبریز قائم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۲۵۳۸
۲۷۱۶
اگر خاتمی بیاید مطمئن باشید 35 میلیون رای دارد درود بر خاتمی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
خاتمی دیگه هیچ رایی نداره مطمئن باشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
مگه در این مملکت زندگی نمیکنی و شعارهای جمعیت میلیونی بر ضد خاتمی را در 9 دی ندیدی ؟!!!
حالا ادعا میکنی خاتمی 35 میلیون رای داره ؟!!
مرگ بر فتنه گر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
فعلا از شما بیشتر مثبت داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
اینجا فضای مجازی هست ، نه حقیقی .
به این مثبت ها امیدوار نباش.
حقوق خوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
من هم معتقدم اگر آقای خاتمی بیایند قطعا پیروز خواهند شد دوستان عزیز ی که مخالف آقای خاتمی و هر انسان معتقد به خردورزی ای هستید خواهشن دست از تخریب و اهانت به بزرگان نظام و نحله های فکری بردارید چرا اینقدر با خشونت صحبت میکنید مثلا میگید در 9 دی مردم پاسخ خاتمی را دادند انصافا چه ربطی دارد یعنی اینقدر بی انصافید که فکر میکنید امثال آقای خاتمی ضد نظام هستند چرا فقط یک لحظه فکر نمی کنید که این برچسب ها را کسانی مطرح کردند تا بتوانند قدرت را بدست آورند من نمیفهمم چرا بعضی از هم وطنانی که واقعا میبینم عاشق ولایت هستند اما عملا هیچ نشانه ای از این پایبندی ندارند منظورم اینست که عزیزان و دوستان محترم اگر شما به ولایت و رهبری اعتقاد داشته باشید آنگاه باید بدانید که رهبری خودش بر تمام امور نظارت دارند لذا وقتی که شخصیتی همچون آقای خاتمی را مجاز به شرکت در انتخابات میدانند معنایش اینست که برادری اش را احراز نموده اند من فکر میکنم یکی از مشکلات اساسی کشور ما اینست که مردم ما همگی خود را مرجع فتوا میدانند و عملا پایبندی جدی ندارند
ugd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۳۹
۵۲
نه بابا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
آره بابا.
خاتمی سال 88 شکست خورد .
اصلاحطلبی مرد.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۸۳۰
۸۷۴
فقط خاتمي
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۴۳۹
۴۵۶
اگر خاتمي بيايد مطمئن باشيد كه بيش از 5مليون راي نمي آورد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۶ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
زرشک
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۳۳۲
۳۱۷
خاتمی نه رحیم مشایی اری
پاسخ
اریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۴۰۳
۳۵۵
خیلی بیخود کردی که این چنین نوشتی!خاتمی ناجی ایران است.بیاید برایش جانم را قدا می کنم.شما هم بهتره بری بترکی وبمیری از حسودی!
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
اینقدر جان عزیزت رو بی ارزش جلوه نده واقعا خاتمی ارزش فداشدن ندارددددددددددددد
افتخاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۱۹۸
۴۲۱
زمانی هم می گفتید میرحسین موسوی رای اول است .اما 13میلیون بیشتر رای نیاورد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۱۲
۳۴
متاسم که نظرمو سانسور کردید
پاسخ
عاطی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۹۱۲
۹۱۰
اگرخاتمی بیایدحتمابرنده میدان خواهدبود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
البته از آخر
hrth
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۳۰۷
۲۱۳
سیدمحمد خاتمی باید متوجه باشد که او مدت‌هاست دیگر حتی لقب «رئیس‌جمهور سابق ایران» را نیز به یدک نمی‌کشد و در میان مردم و افکار عمومی یکی از «سران اصلی فتنه» در داخل کشور است.....
خیلی ممنون که از جانب مردم حرف می زنید
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۴۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۵۷۶
۵۳۳
خاتمي دوستت داريم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۲۴۴
۲۰۹
بزرگ ترین خطر برای جمهوری اسلامی در تاریخ 30 ساله این فرد است
تمام اشوب ها وفتنه ها بر اساس تفکر اوست
با رد صلاحیت او حکومت امام زمان را نگه داریم
پاسخ
حسين
UNITED STATES
۱۷:۲۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۴۵۳
۲۲۲
ضمن پيشاپيش عيد نوروز به عزيزان. براي نويسنده اين مقاله طنز شفاء عاجل ارزو ميكنم بنده خدا اينقدر حالش بد بوده كه نوشته خاتمي حتي جرات پذيرش ريسك شكست را نداره و دو خط بعدش نوشته اما موضوعي كه در اين زمينه مطرح است اعتماد به نفس خاتمي براي حضور در انتخابات ..... بعنوان يك هم وطن به صاحب اين مقاله عرض ميكنم همانطور كه رييس جمهور محبوب مان دكتر احمدي نژاد فرمودند(عزيز دلم برو آبو بريز همونجايكه ميسوزه.....)
پاسخ
موسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۳۲۵
۳۶۰
اقای خاتمی حتی حاضر نشد از فتنه ای که به امام حسین هم توهین شد برائت بجوید ننگ به چنین رئیسی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
انشاالله کاندید بشه اونوقت معلوم میشه که مردم خاتمی را نمی خواهند یا گروه قلیل و خودخواه که خود را مردم و نظام و اسلام اااا معرفی میکنند . از جمله 598 که طی مدت مدیدی تلاشهای نافرجام شان در تخریب خاتمی و یاران اصیل امام بحمد الله به سنگ خورد و خواهد خورد
پاسخ
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۲۴۸
۴۱۰
بنده یه زمانی عاشق یه بنده خدایی بودم که الان به عنوان رئیس جمهورداره واسه به قول خودش خدمت میکنه نمیدونم چرااونموقع فکرمیکردم که این بیادروی کارمابی بضاعت ها زندگیمون کویت میشه ولی الان دارم چوبه همون طرزفکرمومیخورم وخیلی هاهم به نتیجه من رسیدن فقط میتونم بگم ازماست که برماست من به شخصه الان به چشم وگوش بازوباعقل سلیم میگم دردرجه اول زنده بادرفسنجانی وبعدش خاتمی .
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۱۱۶
۶
خدا کنه آدمو سگ بگیره جو نگیره
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
۴۹۲
۷۰۸
چرااز اومدن خاتمی ترس دارید میاد خوبم میادصددرصد قبول میشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
الکی خوش باش!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۲
از آمدنش کسی ترس نداره از اینکه وقتی رای نیاره باز چه آشوبی به پا کنه میترسیم
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
مرگ بر ضد ولایت فقیه مرگ بر فتنه گر

هرکی یه خاتمی رای بده خون تمام شهدایی که توفتنه 88 ناجوانمردانه شهید شدن رو بایمال کرده...از شهدا خجالت بکشید

اللهم عجل لولیک الفرج
اوراس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
درجایی خواندم مرحوم آیت الله روح الله خاتمی فرموده بودند محمد پسرم غرب زده است پس ای غرب زده خجالت بکش و نیا دیگر فربی دروغ هایت رو نمیخوریم اوراس
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
مگه کنکوره فبول شه!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها