کد خبر: ۱۲۱۸۶۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۰۱ فروردين ۱۳۹۲
كارنامه دوستان و دشمنان انقلاب در فاصله ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن ۸۸
برگ برگ فتنه 88 حاوي در‌س‌هايي آموزنده و عبرت‌انگيز است؛ آشكار‌تر شدن هر‌چه بيشتر نقش ممتاز ولي‌فقيه و رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مد‌ظله)‌ در برون‌رفت از بحران‌سازي براندازان، اثبات عظمت ملت بابصيرت، دين‌مدار و ولايت‌محور ايران، عمق کينه دشمنان ملت و تفكيك صف دوستان انقلاب و نظام از دشمنان آن و ... همگي از در‌س‌ها و بركات فتنه 88 است.
به گزارش 598 به نقل از حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، 1388 هم تجديد حياتي براي 13 آبان‌ها و 16 آذر‌ها و 22 بهمن‌ها بود و هم منشا و مبدا تحولات نويني چون 22 خرداد و 9 دي بود.

22 خرداد تا 22 بهمن روز شمار 30 سال انقلاب بود. روند حوادث 88 ماهه پس از انتخابات به خوبي نشان داد "تجديد حيات نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران" جامع ترين تعبير براي وصف تحولات اين برهه حساس پس از انقلاب است.

گزارش پيش رو يکي از مهم‌ترين روزهاي حوادث اين نبرد 8 ماهه ( 30 خرداد 88 ) را بررسي کرده است.


*شنبه، 30 خرداد، نامه سرگشاده شوراي امنيت کشور خطاب به ميرحسين موسوي


شوراي امنيت کشور در نامه‌اي سرگشاده خطاب به ميرحسين موسوي نوشت: "نامه مورخه 27/3/1388 جنابعالي خطاب به شوراي امنيت کشور حاوي مسائلي است که توجه شما را به آن جلب مي‌کنيم:

1- انتساب اعمال مجرمانه همانند تخريب اموال و وسايل نقليه مردم به نيروي انتظامي

2- حمايت از اجتماعات غيرقانوني که منجر به برهم زدن نظم و امنيت، تخريب اموال و ازار به مردم و نقض حقوق شهروندان عزيز گرديده است که جنابعالي از آن اجتماعات به عنوان اجتماعات خود جوش و مسالمت آميز نام برده‌ايد.

3- با تاکيد جنابعالي بر اين که موارد مذکور را مشاهده کرده‌ايد، لازم است مشاهدات خود را در اختيار دبيرخانه شوراي امنيت کشور بگذاريد.

البته به نظر ما اين يک شبکه سازمان يافته است که به احتمال زياد توسط گروهک‌هاي وابسته به بيگانگان سازمان يافته‌اند و با اراده و تصميم قبلي نظم و آرامش و امنيت عمومي را به هم مي‌زند و به حقوق شهروندان تعرض مي‌نمايد که البته قبلا دستور رسيدگي لازم توسط فرماندهي نيروي انتظامي به موضوع صادر شده است.

متقابلا وظيفه و مسئوليت ملي جنابعالي اقتضا مي‌کند که به جاي انتساب اتهام به نيروهاي انتظامي و يا نظامي که فرزندان اين کشورند و شبانه روز جهت امنيت شهروندان تلاش مي‌کنند، از تحريک و تلاش براي تشکيل چنين اجتماعات غيرقانوني پرهيز نموده و از اين اجتماعات حمايت ننماييد.

قطعا به اين نکته مهم توجه داريد که در صورت دعوت و تحريک به اين اجتماعات غيرقانوني مسئوليت عواقب ناشي از آن بر عهده جنابعالي خواهد بود."

مجمع روحانيون مبارز در بيانيه‌اي اعلام کرد:

"با کمال تاسف مراجع ذيربط از صدور مجوز (براي تجمع امروز) خودداري نمودند. بنابراين مجمع برنامه‌اي جهت راهپيمايي امروز نخواهد داشت. در ادامه اين بيانيه آمده است "مسئوليت حفظ امنيت مردم به عهده دولت و مسئولان امنيت کشور گذارده شده است".

قاسم محمدي نماينده مردم اردبيل در مجلس در گفتگو با ايرنا گفت: "صدور بيانيه براي لغو راهپيمايي امروز معترضان از سوي مجمع روحانيون مبارز، در حالي که فقط دو ساعت به زمان مقرر باقي مانده است، با هدف رفع مسئوليت از ايجاد درگيري‌هاي احتمالي است. هدايت کنندگان جريان آشوب گران و اغتشاشگران خياباني در چند روز گذشته ، تنها ساعتي پيش از فرا رسيدن موعد برپايي راهپيمايي به معترضان، با صدور بيانيه‌ از لغو تجمع خبر مي‌دهند و صدور بيانيه‌ها با اين هدف انجام مي‌شود که اگر تعداد کمي در راهپيمايي حاضر شدند، رهبران جريان معترض مدعي اعلام لغو تجمع شوند. در غير اين صورت هم اگر تعداد قابل توجه و غيرقابل کنترل يا منجر به درگيري و ضد و خورد شد، بتوان از زير بار مسئوليت مستقيمي که در اين باره به عهده دارند، شانه خالي کنند".

رجانيوز مي‌نويسد: "تجمع بدون مجوز به حاميان مهندس موسوي به دعوت مجمع روحانيون مبارز از ميدان انقلاب تا آزادي برگزار شد. در اين تجمع که ديگر در آن جمعيت انبوه روزهاي گذشته ديده نمي‌شد، بي‌اعتنايي مردم به اين تجمع غيرقانوني با خشم اغتشاشگران مواجه شد و اين طيف که تلاش زيادي داشتند در دو تجمع قبلي خود در ميدان هفت تير و ميدان امام خميني وجهه‌اي مسالمت آميز از تجمعات خود نشان دهند و حتي از اين اجتماع‌ها به عنوان "تجمع سکوت" و همراه با آرامش ياد مي‌کردند، امروز بار ديگر دست به آشوبگري زده‌اند طي اين اقدامات بيش از 10 نفر از هموطنان کشته و دهها نفر زخمي شدند. اوباش با سنگ و کوکتل مولوتف به ناحيه بسيج مقداد در خيابان آزادي حمله کردند که با مقاومت بسيجيان مواجه شدند. هم چنين اغتشاشگران به مسجد لولاگر در خيابان آذربايجان نيز حمله ور شدند و بخش‌هايي از مسجد را به آتش کشيدند. آشوب گران پس از آن‌که در اثر مقاومت دفاعي نيروهاي نظامي مجبور به فرار شدند، اقدام به آتش زدن لاستيک و تعدادي موتورسيکلت کردند و با حمله به برخي موتورسواران و ضرب و شتم آن‌ها موتورها را آتش زدند. هم چنين دامنه اين درگيري‌ها به خيابان ستارخان تهران نيز کشيده شد و يک اتوبوس شرکت واحد توسط اوباش به آتش کشيده شد. با اين حال، برخورد قاطع نيروهاي نظامي و مردم با اغتشاشگران موجب شد اين افراد متفرق شوند و آخرين دست و پا زدن‌ها و زورآزمايي‌هاي خياباني به منظور اعمال فشار براي تحقق خواسته‌اي غيرقانوني ابطال انتخابات ناکام ماند، به طوري که تا قبل از تاريک شدن هوا تمام مناطق دست خوش آشوب، آرام شد".

فارس آورده است: «در درگيري‌هاي در محدوده ميدان جمهوري و خيابان‌هاي مجاور، تعداد زيادي از بانک‌هاي دولتي و خصوصي و مراکز خدماتي مانند رستوران‌ها و توليدي‌هاي پوشاک تخريب و بعضا دچار آتش سوزي گسترده شدند. يک توليدي پوشاک در مجاورت مسجد لولاگر بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به طور کامل در آتش سوخته و خسارت زيادي به ساختمان اين واحد توليدي وارد آمده است. هم چنين يک مرکز آموزش رانندگي نيز که در کنار اين واحد توليدي قرار دارد، براثر پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ تخريب شده و تعدادي از رايانه‌هاي اين مرکز توسط اوباش به بيرون پرتاب شده و يا به سرقت رفته است. يکي ديگر از اماکني که در حوادث شب گذشته مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفته، يک رستوران در مجاورت مسجد لولاگر است که به علت حمله اراذل و اوباش تمام اين رستوران از بين رفته بود، به گونه‌اي که صندلي‌ها و ميزها کاملا سوخته و به دليل قطع برق مواد غذايي آن فاسد شده بود که بوي آن کاملا به مشام مي‌رسيد. به گفته مسئول اين رستوران، اراذل و اوباش با پرتاب سنگ ابتدا شيشه‌هاي رستوران را شکستند و سپس با پرتاب مواد آتش‌زا تمام رستوران را به آتش کشيدند. به گفته شاهدان ، آتش نشاني به دليل ترافيک بيش از حد منطقه و تراکم جمعيت، بسيار دير به محل رسيدو اين رستوران در آتش سوخت. يکي ديگر از اماکن آسيب ديده در حوادث ديشب، مجتمع تجاري سهيل بود که اراذل و اوباش با حمله به آن‌ شيشه واحدهاي تجاري طبقه همکف اين مجتمع را شکستند و خسارت‌هاي زيادي را به اين مجتمع نوساز وارد آوردند. در حوادث روز گذشته هم چنين به 22 بانک دولتي و خصوصي خساراتي وارد شد".

اين رسانه در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: «پنج تن از اعضاي خانواده هاشمي رفسنجاني توسط ماموران امنيتي شناسايي و با حکم مرجع قضايي دستگير شدند. فائزه هاشمي، همسر حسين مرعشي و دختر مرعشي از جمله دستگير شدگان هستند. يکي ديگر از فرزندان هاشمي رفسنجاني نيز در ناآرامي‌هاي ميدان توحيد حضور داشته که پس از شناسايي بلافاصله متواري شده است".

آسوشيتدپرس مي‌نويسد: «عده‌اي از معترضان در تهران که براي نشان دادن اعتراض خود سطل‌هاي زباله و اتوبوس‌ها را به آتش کشيده بودند، براي فرار از بازداشت توسط نيروهاي امنيتي به سفارت‌خانه‌هاي خارجي پناه بردند».


*انتشار پنجمين بيانيه موسوي؛ آمده بودم تا بگويم گريز از قانون به استبداد مي‌انجامد


پنجمين بيانيه مهندس موسوي منتشر شد.

وي در ابتداي بيانيه خود با اشاره به اين که «نقطه عطفي در تاريخ ملت ما در حال شکل گرفتن است»،

نوشت: "آمده بودم تا بگويم گريز از قانون به استبداد مي‌انجامد، آمده بودم تا بار ديگر به انقلاب اسلامي آن گونه که بود و جمهوري اسلامي آن گونه که بايد باشد، دعوت کنم. اما آن چنان که مي‌دانيد همگي ما در راه اين تجديد حيات ملي و تحقق آرمان‌هايي که در دل و جان پير و جوان ما ريشه دارند، با دروغ و تقلب روبه رو شديم و آن چيزي که از عواقب قانون گريزي پيش‌بيني کرده بوديم، به صريح‌ترين شکل ممکن و در نزديکترين زمان تحقق يافت."

در ادامه اين بيانيه آمده است:

"اين جانب همچنان قويا اعتقاد دارم درخواست ابطال انتخابات و تجديد آن حق مسلم است که بايد به صورتي بي‌طرفانه از طريق يک هيئت مورد اعتماد ملي مورد بررسي قرار گيرد..... نگذاريم دروغگويان و متقلبان پرچم دفاع از نظام اسلامي را از شما بربايند و نااهلان و نامحرمان، ميراث گرانقدرانقلاب اسلامي را که اندوخته‌اي از خون پدران راستگويتان است از شما مصادره کنند".

اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي با انتشار نامه سرگشاده‌اي خطاب به ميرحسين موسوي نوشت:

"پس از اعلام نتايج انتخابات، هواداران جنابعالي در يک اقدام غيرقانوني با هجوم به خيابان‌ها و برهم زدن نظم و امنيت عمومي فضاي جامعه را به هم ريختند و در سايه اين بي‌نظمي و بي‌قانوني عده‌اي سودجو و اراذل و اوباش به تخريب اموال عمومي، مزاحمت براي مردم، آتش زدن خودروها و موتورسيکلت‌هاي مردم، شکستن شيشه بانک‌ها و مغازه‌هاي هم‌وطنان پرداختند و در اين ميان خود شما و هوادارانتان ديديد که ناجا منطبق با وظيفه ذاتي و قانوني، با اراذل و اوباش و اغتشاشگران با اقتدار برخورد کرد و با هوادارانتان مدارا و مماشات کرد..... واقعيت اين است که حداقل اغتشاشگران و اراذل و اوباش در سايه فضاي غيرقانوني ايجاد شده توسط شما، به اقدامات تخريب گرانه مي پردازند و در طول سه شب 23،‌24،‌25 خرداد ماه در تمام موارد، اغتشاشگران به تخريب و ناامن سازي فضاي عمومي پرداختند.... بپذيريد که تجمعات و راهپيمايي‌هاي غيرقانوني، مشکلات جدي را براي مردم فراهم ساخته و ايجاد ترافيک‌هاي سنگين و سرگرداني مردم،‌مزاحمت براي کسبه و مغازه‌داران، راه‌بندان‌هاي طولاني، شاعبه دستاويز و ملعبه بودن قانون را توسط هوادارانتان ايجاد مي‌کند و اين امر برخلاف شان و روحيه قانون گرايانه مورد ادعاي شماست که همواره در تبليغات انتخاباتي بر آن تاکيد مي‌کرديد".

ايلنا مي‌نويسد: در پي برگزاري جلسه مشترک محسن رضايي ، يکي از سه کانديداي معترض به انتخابات رياست جمهوري با شوراي نگهبان، يک مقام مسئول در روابط عمومي شوراي نگهبان از اعلام آمادگي اين نهاد براي برگزاري نشست مشترک با موسوي و کروبي خبر داد. اين مقام مسئول در روابط عمومي شوراي نگهبان يادآور شد: "از کروبي و موسوي نيز براي حضور در اين جلسه دعوت شده بود که نيامدند و دليلي نيز براي عدم حضور خويش اعلام نکردند".

کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان قانون اساسي در جمع خبرنگاران اعلام آمادگي کرد تا ده درصد از صندوق‌هاي اخذ راي را به صورت تصادفي و با حضور نمايندگان کانديداها بازشماري کند.

روزنامه کيهان نوشت: سعيد رضوي فقيه از عناصر سابق دفتر تحکيم وحدت «طيف علامه» اعلام کرد:

ر صورت بازشماري صندوق‌ها، ممکن است چندصد يا چند هزار راي بالا و پايين شود و همين نتيجه فعلي با کمي تفاوت به عنوان نتيجه انتخابات اعلام گردد و آن وقت اصلاح طلبان بايد پاسخگوي حوادث پرتلاطم در کشور باشند.که صرفا به خاطر بالا و پايين کردن چند هزار راي به راه انداخته‌اند. اگر چه مذاکره و گفتگو و رايزني با شوراي نگهبان و ديگر مراجع قانوني مي‌تواند بيانگر عزم اصلاح‌طلبان بر حل مسائل از مجاري قانوني و ميزان ظرفيت آنان براي گفتگوي معطوف به تفاهم باشد، اما نبايد فراموش کرد که اساسا شوراي نگهبان خود يک طرف ماجراست و بايد موضع تهاجمي به شوراي نگهبان داشت".


*آغاز ارسال نامه‌هاي سرگشاده/دلايل موسوي براي لزوم ابطال انتخابات


رئيس جمهور طي نامه‌اي سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت:

"به عنوان فرزند کوچک و خادم برگزيده ملت بزرگ ايران بر خود لازم مي‌دانم که از حسن تصميم و حضور تاريخي آن رهبر فرزانه در صحنه عظيم و حماسي نماز جمعه تهران و ايراد بيانات راه‌گشا و اعلام مقتدرانه مواضع برحق مردم در موضوعات مهم روز صميمانه تقدير و تشکر نمايم."

ميرحسين موسوي طي نامه‌اي سرگشاده خطاب به شوراي نگهبان دلايل خود جهت لزوم ابطال انتخابات را برشمرد. در اين نامه مواردي چون محدود کردن زمان راي گيري، افتتاح پروژه‌هاي عمراني در دوره مشخص شده براي فعاليت انتخاباتي توسط دولت نهم و..... مطرح شده است.

موشه يعلون، رئيس سابق اطلاعات ارتش اسرائيل در گفتگو با روزنامه صهيونيستي بديعوت آحارانوت گفت: "موسوي و همسرش روح جديدي به آزادي بخشيده‌اند، بنابراين من تکرار مي‌کنم، انقلابي در ايران روي خواهد داد".

واحد مرکزي خبر نوشت: «منابع آگاه از بمب گذاري در حرم مطهر امام راحل (ره) خبر دادند. براين اساس شخص بمب گذار بعد از شناسايي به سمت ضلع شمالي حرم فرار کرد و خود را منفجر کرد که باعث کشته شدن فرد بمب گذار و مجروح شدن دو تن از زائران حرم امام خميني (ره) شد».

روزنامه فايننشال تايمز نوشت: «هيچ کس ترديدي ندارد که بحران ايران به نقطه عطف رسيده است».

رجانيوز مي‌نويسد: «انتشار فيلم قتل ندا آقا سلطان که در يکي از خيابان‌هاي فرعي منطقه اميرآباد تهران به صورت نامشخصي کشته شده است، موجي از هجمه تبليغاتي بيگانگان عليه جمهوري اسلامي را به راه انداخته است. آن چه که در اين بين بيش از همه مشکوک به نظر مي‌رسد حضور فردي به نام آرش حجازي در بالاي سر مقتول است. وي 24 ساعت قبل از اين اتفاق از لندن وارد تهران شده است».

صداي آمريکا نوشت: «باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا از ايران خواست تا کليه اقدامات ناعادلانه و خشونت بار عليه مردم خود را متوقف کند».

رضا ربع پهلوي فرزند محمدرضا پهلوي در گفتگو با روزنامه فرانسوي فيگارو با درخواست از غرب براي تماس با مخالفان در ايران گفت: "ما بايد از همين امروز يک فرآيند انتقال را آماده کنيم که طي آن بخشي از رژيم به نفع تغيير تسليم شده، در کشور عفو عمومي اعلام و يک سيستم سياسي لايک و دموکراتيک برقرار مي‌شود».

آيت‌الله علم الهدي امام جمعه مشهد مقدس در نامه‌اي سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت:

«اميد است در راز و نياز عارفانه جنابعالي با مولا و صاحبمان که نمونه آن در روز جمعه فرياد عاشقانه را از نهاد دلباختگان آن حضرت برآورد به عرض حضرتش برسانيد که سربازان جان برکف هم پشت سرشما تا آخرين قطره خون و آخرين ذره آبرو ايستاده‌اند و از حريم ولايت آن حضرت که در طنته عزت نايب بزرگوارشان متبلور است دفاع مي‌کنند».

کامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور با حضور در برنامه تلويزيوني 45 دقيقه شبکه خبر، به شبهات مطرح شده درباره سلامت انتخابات دهم رياست جمهوري به طور مفصل پاسخ داد.

محسن مخملباف سخنگوي ستاد مهندس موسوي در خارج از کشور در يادداشتي که روزنامه گاردين آن را منتشر ساخت نوشت: "مردم در خيابان‌ها خواهان بازشماري آرا نيستند، بلکه مي‌خواهند نتايج انتخاب کل ابطال شود..... دنيا ما را مملکتي تروريسم مي‌داند که به دنبال جنگ مي‌گردد. ما اوبامايي مي‌خواهيم که بتواند براي مشکلات ايران راه حل بيابد...

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه 2 با بيان اين که بايد سياسيون و کانديداها مرز خود را از آشوبگران جدا کنند، ابراز داشت: "با فرياد کردن تقلب و غبارآلود کردن فضا و کشاندن به خيابان‌ها، خوب نمي‌توان موضوع را پيگيري کرد". لاريجاني در ادامه گفت: "اگر چه شوراي نگهبان را افراد متديني تشکيل مي‌دهند، اما کاش برخي اعضاي آن به نفع يک کانديداي خاص وارد ميدان نمي‌شدند". وي هم چنين با اشاره به اين که حساب اکثريت مردم از عده‌اي آشوب طلب جداست، به نيروي انتظامي و بسيج گفت که با مردم مهربان باشند. لاريجاني گفت: "صدا و سيما نبايد به گونه‌اي رفتار کند که موجب تحريک احساسات مردم باشد. مسئولان بايد فضايي را ايجاد کنند که مردم احساس کنند مي‌توانند حرفشان را بزنند. مسئولان بايد فضايي غير از خيابان‌ها را براي تجمع در اختيار معترضان قرار دهند و ضمنا صدا و سيما فرصت را به منتقدان بدهد."

اين گزارش ادامه دارد ....
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها