کد خبر: ۱۲۳۵۳۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
نخست وزیر جدید لبنان از احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تمام سلام، نخست وزیر جدید لبنان که اخیرا از سوی میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان برای تشکیل دولت جدید مامور شد، اعلام کرد: انتخابات پارلمانی که قرار بود ژوئن آینده برگزار شود، احتمالا به تاخیر می‌افتد.

سلام که از شخصیت‌های میانه‌روی لبنان است، تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای جمع شدن جریان‌های سیاسی در دولت جدید به کار می‌بندد و فراهم کردن زمینه برای برگزاری هرچه سریعتر انتخابات پارلمانی جزو اولویت‌های دولت وی است.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که بیشتر احزاب سیاسی از جمله حزب الله لبنان و گروه 14 مارس با قانون انتخابات کنونی مخالف هستند رسیدن به توافق درباره قانون انتخاباتی جدید زمان می‌برد.

نخست وزیر جدید لبنان افزود: شکی نیست که وظیفه اصلی دولت جدید برگزاری انتخابات پارلمانی است چرا که دولت جدید دولت تامین منافع ملی است و منفعت ملی در این مرحله به برگزاری انتخابات پارلمانی مربوط است چرا که این مساله امنیت و ثبات لبنان را تامین می‌کند.

سلام در مصاحبه با خبرگزاری رویترز عنوان داشت: دولت جدید دولت انتخابات است و عمرش را از انتخابات می‌گیرد. انتخابات برگزار می‌شود و بر آن نظارت خواهد شد چرا که این یک امر قانونی است و پس از انتخابات فورا دولت استعفا خواهد کرد.

نخست وزیر جدید لبنان درباره احتمال به تاخیر افتادن انتخابات پارلمانی در کشور نیز گفت: چندین احتمال وجود دارد اول احتمال عدم مشارکت شمار زیادی از موسسات و احزاب سیاسی در انتخابات که بدترین گزینه بوده و کشور را با خطراتی بزرگ و آینده‌ای نامعلوم رو‌به‌رو می‌کند و احتمال دوم به تاخیر افتادن انتخابات و تدوین قانون جدید انتخابات که این گزینه کمترین خسارت را به دنبال دارد. و همچنین احتمال تمدید دوره فعالیت پارلمان به مدت یک یا دو سال نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس قانون اگر زمینه برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن وجود داشته باشد انتخابات در همان زمان مشخص برگزار می‌شود و در غیر این صورت به تاخیر می‌افتد چرا که اکثر احزاب سیاسی مخالف این قانون هستند و تدوین قانون جدید زمان بر است.

سلام همچنین خاطرنشان کرد: دولت جدید متشکل از همه احزاب سیاسی لبنان از جمله حزب الله خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم همه احزاب سیاسی لبنان شرایط حساسی را که لبنان در پی تحولات جاری در سوریه و منطقه در آن به سر می‌برد، درک کنند.

تمام سلام درباره خویشتن‌داری‌های نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق لبنان گفت: خویشتن‌داری خوب است اما به شرطی که به شکلی صحیح باشد نه گهگاه. لبنان نیازمند اتخاذ موضعی مشخص است.

وی همچنین نسبت به تشدید امنیت در مرزهای لبنان متعهد شده و اعلام کرد: هدف من ممانعت از عبور گروه‌های مسلح از لبنان و پیوستن آنها به گروه‌های تندرو است.

وی گفت: فلسفه من میانه‌روی در کشور است کشوری که سال‌هاست حکومت آن میانه رو است اما گهگاه از تندروها رنج برده است. در حال حاضر لبنان از کمترین ثبات و قانون و نظم برخوردار است اما همین مقدار نیز برای حفظ لبنان کافی است و ما می‌توانیم در همین شرایط به وظایفه دموکراتیک خود عمل کنیم.

نخست وزیر لبنان در خصوص بحران سوریه نیز با تاکید بر حمایتش از ملت سوریه اعلام کرد: هرگز حاضر به عقب نشینی از این موضع نیست چرا که زمانی که انقلاب برای منافع ملی و حقوق آزادی‌های ملی آزاد باشد هیچ چیز نمی‌تواند رو در روی آن بایستد.

سلام ادامه داد: موضع من حمایت از ملت سوریه و آزادی مردم این کشور و استقلال آنهاست و من اعلام می‌کنم که موضعم تاکید بر حمایت از مردم هر کشوری در جهان است.

وی تاکید کرد: موضع خویشتن‌داری در برابر مساله سوریه موضعی مناسب است که باید به شکلی درست اجرا شود و ما تلاش می‌کنیم لبنان را از خطرات سوریه دور نگه داریم.

نخست وزیر مکلف لبنان درباره مقاومت علیه رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: مبارزه علیه اسرائیل امری قانونی است اما تصمیم جنگ یا صلح به دست خود کشورهاست.

مقاومت تنها مبارزه مسلحانه نیست بلکه مبارزه ملی و مبارزه موسسات دولتی است و استفاده از سلاح باید براساس استراتژی دفاعی باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که سلاح مقاومت و مبارزه برای رسیدن به هدف اصلی به کار گرفته شود همه ما حامی مقاومت هستیم و تصمیم جنگ یا صلح برعهده کشور است.

این مقام لبنانی درباره اینکه آیا ایران بین فراهم کردن تسهیلات برای انجام ماموریتش در لبنان و تعصبش روی حزب‌الله لبنان ارتباط برقرار کرده است، گفت: موضع ایران بر هیچ کس پوشیده نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها