کد خبر: ۱۲۳۶۷۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
تاکید سازمان ملل بر تمدید دوره انتقالی ریاست جمهوری «عبد ربه منصور هادی»، درخواست مردم جنوب برای محاکمه قاتلان انقلابیون، درخواست برای بازسازی ارتش و جدی‌تر شدن روند اصلاح فهرست کنگره گفت‌وگوی ملی از جمله جدیدترین تحولات یمن است.

به گزارش598، خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا، جدیدترین اخبار و تحولات یمن حاکی است که بیانیه پایانی اولین نشست عمومی کنگره گفت‌وگوی ملی یمن با اعتراض برخی نیروهای سیاسی همراه شد.

در این بیانیه بر مسائل متعددی تاکید شد که از جمله آن ارج نهادن به شهدای انقلاب، شهدای جنبش مسالمت آمیز حراک جنوبی و آزادی فوری بازداشتی ها و صدور قانون برابری در دوره انتقالی است به گونه ای که موجب حل و فصل اختلافات سیاسی شود اما برخی این بیانیه را مورد توافق همه گروه های سیاسی نمی دانند.

اعتراض دیکتاتور سابق به بیانیه کنگره گفت‌وگوهای ملی یمن

 

حزب کنگره ملی که علی عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن ریاست آن را برعهده دارد و احزاب متحد با این حزب ضمن اعلام مخالفت با بیانیه پایانی نشست گفت وگوی ملی این کشور ادعا کردند: این بیانیه‌ای توافقی نبوده بلکه بیانیه‌ای سیاسی است و خواستار پاره کردن این بیانیه و برداشتن آن از پرونده گفت وگوی ملی شدند.

یحیی الشعیبی، رئیس تیم کنگره ملی و متحدان آن در گفت‌وگوهای ملی اعلام کرد: بسیاری طرف‌ها با این بیانیه مخالف بودند زیرا ناامید کننده است و در ساز و کار کنگره، قرائت بیانیه پایانی برای نشست نیامده است، این بیانیه دیدگاه و مواضع طرف ها و نهادهای شرکت کننده در کنگره را نشان نمی دهد و به نفع طرف های مشخصی است.

از سوی دیگر دبیرخانه کنگره گفت وگوی ملی یمن فاش کرد که به زودی اصلاحاتی در فهرست اعضای این کنگره صورت خواهد گرفت. احمد مبارک، دبیر کنگره گفت‌وگوی ملی در نشستی خبری که در صنعا برگزار کرد، افزود: رئیس جمهور به زودی تصمیمی را مبنی بر اصلاح فهرست کنگره گفت وگوی ملی صادر خواهد کرد و افرادی جدید جایگزین می شوند.

تمدید دوره انتقالی ریاست جمهوری منصور هادی

اخیرا حرف و حدیث درباره تمدید دوره انتقالی ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی زیاد شده است و بر اساس پیش بینی های سیاسی این دوره با موافقت و حمایت شورای امنیت و کشورهای ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج فارس تا بعد از سال 2014تمدید خواهد شد.

تمدید دوره ریاست جمهوری منصور هادی به این دلیل است که هنوز بسیاری مسائل از جمله زمینه سازی برای برگزاری انتخابات، تدوین قانون اساسی، بازسازی ارتش و بسیاری مسائل دیگر حل نشده باقی مانده است.

منابع دیپلماتیک پیش بینی کرده‌اند که دوره انتقالی ریاست جمهوری منصور هادی برای شش ماه تا یک سال تمدید شود.

«جمال بن عمر» فرستاده بان کی مون به یمن در پایان نشست پنجشنبه گذشته شورای امنیت درباره اوضاع این کشور که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: جدول زمانی برای دوره باقی مانده از مرحله انتقالی در یمن که کمتر از یک سال دیگر خواهد بود چالشی بزرگ است چرا که در این فاصله زمانی کارهای مهمی باید انجام شود.

وی برگزاری موفق کنگره گفت‌وگوی ملی، روند تدوین پیش نویس قانون اساسی و ایجاد اصلاحات در قانون انتخابات و برگزاری انتخابات سراسری را از جمله امور مهم در یمن توصیف کرد.

از سوی دیگر احمد المساوی، تحلیلگر سیاسی افزود: مساله تمدید دوره ریاست جمهوری منصور هادی از همان آغاز پیش بینی می شد به خصوص که منصور هادی که جامعه بین المللی حامی وی است امور را به طور عمد به کندی پیش می‌برد تا دوره ریاست جمهوری خود را تمدید کند.

مردم جنوب یمن خواستار مجازات عاملان کشتار انقلابیون شدند

مردم استان های مختلف در جنوب یمن که جمعه گذشته تظاهرات های گسترده را برگزار کردند، در نامه‌ای از رئیس جمهور این کشور خواستند که اعضایی از کنگره گفت وگوی ملی یمن را که در کشتار جوانان انقلابی این کشور نقش داشته اند از این کنگره خارج کند.

آنها همچنین خواستار بازسازی هر چه سریع‌تر ارتش و انحلال تشکیلات نظامی وابسته به دیکتاتور سابق و محاکمه قاتلان انقلابیون شدند.

مردم جنوب یمن همچنین خواستار تحقق اهداف انقلاب شدند و از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواستند هر چه سریع‌تر همه افرادی را که در کشتار انقلابیون یمن سهیم بوده‌اند، به دادگاه جنایی بین المللی معرفی کرده و مجازات کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها