کد خبر: ۱۲۴۷۱۷
زمان انتشار: ۰۱:۲۲     ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
با نگاهی به گفتگوی حسن روحانی با روزنامه آرمان
در آستانه انتخابات سال ۱۳۹۲، حسن روحانی کاندیداتوری خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری یازدهم اعلام کرد. وی در سوابق خود چند دوره تعلیق در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمان مسئولیت دبیرخانه شورای امنیت ملی، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... را در سوابق کاری خود دارد.
598: حسن روحانی اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای امنیت ملی و عضو مجلس خبرگان است که اخیراً نیز علی عسگری او را به عنوان هاشمی جدید معرفی کرده است!. در دوران جنگ تحمیلی نیز سوابق متعددی چون عضویت در شورای عالی دفاع (از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷)، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس کمیسیون اجرائی آن (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، معاونت فرماندهی جنگ (از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴)، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶) و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور (از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰) را برعهده داشته و در بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شده است.

بعد از پایان جنگ، حسن روحانی به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش، نشان درجه دو فتح و در مراسم دیگری در سالروز آزادسازی خرمشهر، به همراه جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی جنگ، نشان درجه یک نصر را از آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا، دریافت کرد.

به گزارش بولتن نیوز، حسن روحانی به مدت ۱۶ سال مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت؛ سمتی که در دولت هاشمی به او رسید و در دولت خاتمی نیز ادامه یافت؛ اما دوران تصدی وی در پرونده هسته‌ای ۶۷۸ روز بود. این دوران پس از طرح موضوع هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی و صدور قطعنامه شدیداللحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز گردید. شورای حکام آژانس، نخست در خرداد ۱۳۸۲ طی یک بیانیه و سپس در شهریور همان سال طی قطعنامه‌ای به پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و تلاش کرد تا تعهدات سختی را بر دوش ایران قرار دهد.

حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۲/۷/۱۴ مسئول پرونده هسته‌ای می‌شود و از آن تاریخ، این پرونده به طور کامل به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول می‌گردد. متعاقباً مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی از تهران (سعدآباد) شروع و در ماه‌های بعد در بروکسل، ژنو و پاریس ادامه می‌یابد.

روحانی و تیم او در مسیر اعتمادسازی، در چند مقطع برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به صورت داوطلبانه تعلیق کردند.

حسن روحانی معتقد است که وی و تیمش در سال 1383 در اجلاس نوامبر 2004 توانست صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را ثابت کرده و پرونده ایران را از حالت اضطراری در آژانس خارج کند و در عین حال امتیازات فراوانی هم برای ایران گرفته است. وی به خبرنگار روزنامه آرمان می‌گوید: "امتیازات فراوانی گرفتیم؛ یک نمونه آن ورود به WTO یا سازمان تجارت جهانی بود که 11 سال در پشت درهای آن مانده بودیم. فرصتی برای توسعه روابط با دنیا فراهم کردیم و شما می‌بینید که در آن دوره، روابط اقتصادی و سیاسی با اروپا و دنیا به چه میزان توسعه یافت". هرچند ایشان اشاره ای به این موضوع نکرده که چرا محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خبری که در تیر ماه سال 91 از سوی فارس منتشر شد، می‌گوید: "صرف پذیرش درخواست عضویت ایران از طرف سازمان تجارت جهانی WTO هنوز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و شرایط چندان فرقی با قبل از تاریخ پنجم خرداد 84 (یعنی پیش از پذیرش درخواست) نکرده است" و به نظر وی " پذیرش اولیه درخواست کشوری از طرف WTO، روند معمولی و طبیعی کار می‌باشد و احتیاجی به شادی و جشن گرفتن ندارد. متأسفانه به علت عدم اطلاع رسانی صحیح و شفاف و نبود آگاهی‌های لازم در این زمینه، اکثر مردم و حتی برخی از مسئولین پذیرش درخواست عضویت ناظر ایران را با عضویت در WTOاشتباه می‌گیرند".

روحانی در پاسخ به این سوال روزنامه آرمان که اگر رئیس جمهور شوید در مسائل هسته ای روند کنونی را ادامه خواهید داد یا تغییراتی در نظر دارید؟ پاسخ می‌دهد: "اگر روزی این مسئولیت را بر عهده بگیرم حتما این روند را تغییر می‌دهم یعنی می‌توانیم استراتژی و شیوه بهتری را انتخاب کنیم که حقوق مسلم ما حفظ شود و در عین حال بتوانیم مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم. درست است که فناوری هسته ای حق مسلم ماست، اما بسیاری از موضوعات دیگر هم حق مسلم ماست. از جمله اینکه تحریم نباشیم، هم حق مسلم ماست، اینکه فشاری بر ملت ایران نباشد هم حق مسلم ماست. زندگی توام با آرامش و رفاه هم حق مسلم ملت ماست. ما می‌خواهیم به همه این حق ها برسیم و نه فقط یک حق مسلم".

کمی دقت نظر در گفته‌های حسن روحانی حاکی از آن است که ایشان همانند سال‌هایی که مسولیت مذاکره کنندگان هسته ای را به عهده داشت باز هم می‌خواهند با استفاده از ابزار تعلیق کارهای بزرگ انجام دهند. در واقع به نظر ایشان ایران برای پیشبرد سیاست‌های خود در موضع مذاکرات هسته ای موارد دیگری مانند تحریم‌ها و فشارها و رفاه جامعه را نیز باید مد نظر قرار داده و با توجه به اینها می‌تواند با تعلیق دوباره و مانند آن سال‌ها که مقتدرانه میوه مذاکرات هسته ای را برای انگلیسی ها و آمریکایی ها می‌چید موفقیت‌های چشمگیر دیگری را برای ایرانیان به ارمغان آورد!.

گویا تیم مذاکره کننده هسته ای کنونی عقلشان نمی‌رسد که اگر با تعلیق و هر چند در سطحی محدود موافقت کنند بخش از تحریم‌ها علیه ایران ( البته به طور موقت) برداشته خواهد شد و گویا آقای روحانی خبری از طرح جدید آمریکائی‌ها برای تشدید تحریم علیه ایران به دلیل مسائل واهی دیگری چون حقوق بشر و زندانیان سیاسی و از این قبیل ندارند. در واقع ایشان باید بدانند که اگر غنی سازی را تعلیق کنیم و حتی کاملا از موضوع هسته ای کنار بکشیم باز هم موضوعات و ابزارهای فشار دیگری وجود دارد که در آستین آمریکائی‌ها و انگلیس‌ها و برای فشار وارد کردن به ایران مخفی نگاه داشته شده و هر گام که عقب نشینی کنیم به لبه پرتگاه نزدیکتر می‌شویم. تنها راه برای حفظ نظام جمهوری اسلامی مقاومت در برابر خواسته‌های غیر قانونی و ددمنشانه دشمنان است و بس.

این‌ها نکاتی است که حسن روحانی به عنوان تحصیل کرده انگلیس(مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil)) در رشته حقوق عمومی و دارای دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی از دانشگاه گلاسکو بهتر از همه ما باید بدانند چون حد اقل سالهای بیشتری را با آمریکائی‌ها و انگلیسی‌ها سپری کرده‌اند و به خلق و خوی آن‌ها آشنایی بیشتری دارند!.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها