کد خبر: ۱۲۴۸۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
رئیس انستیتو مطالعات آسیای مرکزی:
رئیس انستیتو مطالعات آسیای مرکزی با اشاره به توانایی‌های زبان فارسی، فرهنگ و تمدن ایران و آسیای مرکزی را جدایی‌ناپذیر از یکدیگر دانست.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «شاهین مصطفی‌اف» رئیس انستیتو مطالعات آسیای مرکزی با اشاره به توانایی‌های زبان فارسی، فرهنگ و تمدن ایران و آسیای مرکزی را جدایی‌ناپذیر از یکدیگر دانست.

رئیس انستیتو مطالعات آسیای مرکزی در بازدید از خانه ایران در تاجیکستان با تأکید بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زبان فارسی و فرهنگ ایرانی، خواستار گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با این مرکز مطالعاتی شد.

«اختر حسین» پژوهشگر هندی و «رافایل حسین‌اف» رئیس موزه «نظامی گنجوی» شهر «باکو» پایتخت آذربایجان نیز در حاشیه این بازدید نقش فرهنگ و تمدن ایرانی را در شبه‌قاره هند، آسیای مرکزی و قفقاز بااهمیت برشمرد.

«علی‌اصغرشعردوست» سفیر ایران نیز در این‌باره تأکید کرد: فرهنگ ریشه‌دار اسلامی و ایرانی سهم مهمی در فرهنگ مردم آسیای مرکزی، قفقاز و شبه قاره هند داشته است.

انستیتو مطالعات آسیای مرکزی که مقر آن در «سمرقند» است در سال 1995 رسما در این شهر افتتاح شد.

ایده ایجاد این مرکز مطالعاتی بین سال‌های 1987 تا 1997 همزمان با شروع مطالعات جامع درباره جاده ابریشم شکل گرفت.

هدف از ایجاد این انستیتو جلب توجه جامعه جهانی در مورد حل مسائل رشد و توسعه آسیای مرکزی و تقویت همکاری‌های دانشمندان منطقه و کشورهای خارجی در زمینه مطالعات منطقه است.

اعضای این مرکز کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، کره جنوبی، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان هستند.

اولین رئیس این انستیتو «اشرف احمداف» از ازبکستان، پس از آن «خدیجه تاش بایوا» از قرقیزستان بود و از سال 2007 شاهین مصطفی‌اف از آذربایجان می‌باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها