کد خبر: ۱۲۵۵۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
در حالی کمتر از یک ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات پاکستان باقی نمانده است که برخی مستندات نشان می‌دهد، واشنگتن و لندن به دنبال دخالت و به چالش کشیدن این انتخابات هستند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، در حالی که کم‌کم به زمان برگزاری انتخابات پاکستان نزدیک می‌شویم شواهد حاکی از آن است که واشنگتن و لندن به دنبال دخالت و به چالش کشیدن این انتخابات هستند.

در این میان نیز شنیده می‌شود سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در اسلام‌آباد فعالیت انتخاباتی خود در پاکستان را آغاز کرده و در پی تأثیرگذاری بر این انتخابات هستند.

در همین حال، «سیف‌الله خالد» تحلیلگر برجسته پاکستانی با نگارش مقاله‌ای به بررسی نقش آمریکا و انگلیس در به چالش کشیدن انتخابات پارلمانی پاکستان پرداخته است که در زیر متن کامل این مقاله را مطالعه می‌کنید:

هدف غرب از به تعویق انداختن انتخابات در پاکستان

پس از اینکه آمریکا و انگلیس نتوانستند به نتایج مطلوب خود در انتخابات پاکستان دست یابند، تصمیم گرفتند انتخابات این کشور را به تعویق بیندازند تا فرصت بیشتری برای تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی پاکستان بدست آورند این در حالی است که رهبران سیاسی و نظامی پاکستان خواهان برگزاری به موقع انتخابات هستند.

کنسولگری‌های آمریکا و انگلیس در «لاهور» (مرکز فعالیت‌های سیاسی پاکستان) از 3 هفته پیش مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره احزاب سیاسی قدرتمند پاکستان هستند و دامنه ارتباطات خود را با احزاب سیاسی کوچک و محلی افزایش داده‌اند.

متأسفانه یک حزب سیاسی بزرگ پاکستان با اصرار آمریکا و انگلیس 3 نامزد انتخاباتی خود را تغییر داده است با این وجود این قدرت‌های خارجی هنوز از تأثیرگذاری خود بر تحولات سیاسی پاکستان مطمئن نیستند.

آمریکا و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف

آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند حزب «مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف» را به طور کامل با خود همراه کند اما به این نتیجه رسیده است که نامزدهای آمریکایی این حزب فقط 2کرسی از کرسی های مجلس را به خود اختصاص می‌دهند که این کرسی‌ها برای گسترش فعالیت عوامل کاخ سفید در پاکستان کافی نیست.

آمریکا به این نتیجه رسیده که کنترل احزاب پاکستانی به ویژه حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف بسیار مشکل شده است بنابراین تأثیرگذاری بر این احزاب نیاز به زمان بیشتری دارد.

اعضای شرکت‌کننده در یک کمیسیون انتخاباتی در اسلام‌آباد به این نتیجه رسیدند که حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف نتوانسته آنطور که باید نظر مردم را جلب کند و امکان دارد این حزب به متحد شدن با حزب «تحریک انصاف» به رهبری «عمران‌خان» روی آورد اما نظر آمریکایی‌ها این است که حزب مسلم لیگ شاخه نوازشریف یک حزب قدیمی، باسابقه و با نفوذ پاکستان است و می تواند 2 سوم آرای مردم را به دست آورد.

تحقیق دیپلمات‌های آمریکایی وابسته به سفارت این کشور در اسلام‌آباد نشان می‌دهد 92 درصد مردم پاکستان مخالف سیاست‌های آمریکا هستند بنابراین ممکن است حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف به جای تغییر نظر مردم تسلیم خواسته‌های آنان شود که این موضوع عرصه را بر آمریکایی‌ها تنگ خواهد کرد.

بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان و پایان بحران کمبود انرژی در این کشور به نفع آمریکا نیست و سیاستمداران پاکستانی را از دسترس آمریکا خارج می‌کند.

فعال شدن سفیر آمریکا در آستانه انتخابات

گزارش‌های موثق نشان می‌دهد که نه تنها کنسولگری آمریکا در لاهور و مشاوران سیاسی این کشور در سراسر پاکستان بلکه سفیر آمریکا در اسلام‌آباد نیز فعالیت خود را برای کنترل اوضاع سیاسی پاکستان آغاز کرده است.

سفیر آمریکا برای بررسی بهتر اوضاع سیاسی هفته پیش راهی لاهور شد، وی در سفر خود به این شهر با برخی از اعضای حزب تحریک انصاف ملاقات کرد و درست یک روز بعد از این ملاقات برخی نامزدهای این حزب از شرکت در انتخابات انصراف دادند.

یکی از این نامزدها در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «امت» ابراز داشت: در ملاقات با سفیر آمریکا به این نتیجه رسیدیم که پاکستان نیازی به برگزاری انتخابات ندارد بلکه مشکل اصلی شکننده بودن اقتصاد این کشور است.

وی افزود: سفیر آمریکا معتقد بود حتی بعد از برگزاری انتخابات هرج‌و‌مرج سیاسی در پاکستان ادامه می‌یابد بنابراین بهتر است نامزدهای انتخاباتی از شرکت در انتخابات خودداری کنند. یکی دیگر از از اعضای حزب تحریک انصاف نیز عنوان کرد: سفیر آمریکا معتقد بود فقط حزب تحریک انصاف می‌تواند مقدمات بهبود روابط پاکستان و آمریکا را فراهم کند لذا بهتر است این حزب با به تعویق انداختن انتخابات از پشتوانه مالی آمریکا برای پیروزی قطعی در انتخابات آتی برخوردار شود.

این عضو ارشد حزب تحریک انصاف بر این باور است که ملاقات برخی از اعضای این حزب با سفیر آمریکا نمی‌تواند نظر عمران‌خان رهبر حزب را برای به تعویق نیانداختن انتخابات تغییر دهد زیرا افراد تحت نفوذ آمریکا نمی‌توانند عمران‌خان را قانع کنند.

گزارش دیگری نشان می‌دهد سفیر آمریکا در ملاقات با یکی از اعضای ارشد حزب مردم از او نیز خواسته تا برای به تعویق انداختن انتخابات وارد عمل شده و حزبش را از پشتوانه مالی آمریکا بهره مند کند.

این عضو ارشد حزب مردم حاضر نشد در این زمینه مصاحبه کند و عنوان کرد: ملاقات وی با سفیر آمریکا یک ملاقات خصوصی و دوستانه بود و ربطی به امور سیاسی کشور نداشت.

یکی از اعضای حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف نیز بیان کرد: سفیر آمریکا در ملاقات با او سعی داشت مشکلات اقتصادی پاکستان را بزرگ جلوه داده و او را برای به تعویق انداختن انتخابات قانع کند.

وی افزود: پیام سفیر آمریکا را به نوازشریف رهبر حزب رساندنم اما وی با به تعویق انداختن انتخابات موافقت نکرد.

وی ادامه داد: نواز شریف آزادی اعضای حزب را برای ملاقات با شخصیت‌های داخلی و خارجی سلب نکرده اما از آنان خواسته به هیچ‌کس وعده همکاری ندهند.

به گزارش رسانه‌ها نواز شریف معتقد است حتی اگر احزاب پاکستانی خواسته باشند انتخابات را به تعویق بیندازند این موضوع برای مردم غیر قابل پذیرش است و تظاهرات گسترده آحاد مردم را به دنبال خواهد داشت.

مسئله تعویق انتخابات و کنش رهبران سیاسی پاکستان

بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که رهبران سیاسی پاکستان به هیچ قیمتی حاضر نیستند انتخابات را به تعویق بیندازند این در حالی است که ارتش نیز حاضر نیست به تعویق انداختن انتخابات را بپذیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد پاکستان در وضعیت اقتصادی بدی به سر می‌برد اما به تعویق افتادن انتخابات نه تنها باعث بهبود بحران اقتصادی نمی‌شود بلکه مشکلات اقتصادی را تشدید خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها