کد خبر: ۱۲۵۹۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۲۸ فروردين ۱۳۹۲

598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا باهنر؛ نایب رئیس مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که هفته گذشته گفته بود: «شما در اینترنت کلمه باهنر و فتنه را جستجو کنید، شاید پنجاه هزار کلمه درخصوص فتنه صحبت کرده‌ام» روز گذشته در کنفرانسی خبری گفت: «به طور دقیق یادم نیست در چه زمان و روزی در مورد فتنه 88 اظهار نظر کردم».

اشاره: محمدرضا باهنر؛ زاده ۱۳۳۱ در کرمان دراری فوق لیسانس اقتصاد و از سیاست‌مداران جریان راست سنتی و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است. او را که در جریان های سیاسی به عنوان مرد لابی‌ها می شناسند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از دوره‌ دوم، تا بحال بوده‌است. باهنر رئیس فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و نایب رئیس مجلس هفتم و هشتم و نهم بر عهده داشت. وی برادر دکتر محمدجواد باهنر - نخست‌وزیر سابق ایران که در سال ۱۳۶۰ ترور شد. بزرگترین امتحان سیاسی باهنر فتنه سال 88 بود که در مورد مواضع او حرف های بسیاری وجود دارد. عده‌ای در آناتومی های سیاسی فتنه او را جزء ساکتین فتنه بر می شمارند اما خود می گوید: «اگر اینترنت کلمه باهنر و فتنه را جستجو کنید، شاید پنجاه هزار کلمه درخصوص فتنه صحبت کرده‌ام».

محمدرضا باهنر در چارچوب جریانهای حاضر در انتخابات سال 92 در گروه موسوم به «اکثریت اصولگرایان» قرار دارد گروهی که هر کدام خود را دارای بیشترین آرا در جریانهای اصولگرایی می دانند و باهنر نیز از این قضیه مستثنی نیست. وی به همراه آل اسحاق، متکی، پورمحمدی، ابوترابی فرد می باشد و عده ای معتقدند این گروه 5نفره کاندیداها برای ورود لاریجانی به عرصه انتخابات شکل گرفته است.

باهنر در هفته گذشته در مصاحبه ای تفصیلی با نسیم در پاسخ به این سوال که «آقای "عسگراولادی" چند وقت پیش در خصوص سران فتنه اظهار نظری داشتند. و برخی با اشاره به این اظهار نظر و همچنین تعدد کاندیداهای اصولگرا بر این نظر هستند که اصولگرایان درخصوص برخی موضوعات - از جمله فتنه نظرشان تغییر کرده است. نظر شما درخصوص این ادعا چیست و آیا آقایان موسوی و کروبی را سران فتنه می‌دانید یا خیر؟» گفت:

«به نظر من خیلی نباید در واژه‌ها گیر بفتییم. اینکه بخواهم به نیت آقای مهندس موسوی و کروبی برگردم و اینکه آیا از قبل وابسته بوده‌اند و الان نیستند, معتقدم مشکل ما این چیزها نیست. یک فتنه‌ای در سال 88 رخ داد که هزینه‌هایی را به نظام و مردم وارد کرد؛ توهماتی را ایجاد کرد و سعی کرد در بین مردم و حاکمیت یک عدم اعتمادی را به وجود بیاورد.

از نظر من اینکه سران این فتنه چه کسانی هستند خیلی مهم نیست و مهم نیست که فتنه‌گرند یا مفتونند. اینکه کارگردان بودند یا بازیگر بودند، برای من مهم نیست. شما در اینترنت کلمه باهنر و فتنه را جستجو کنید، شاید پنجاه هزار کلمه درخصوص فتنه صحبت کرده‌ام ولی مشکل ما الان این نیست؛ مشکل ما این است که اینها بالاخره عامل فتنه ای عظیم در کشور بودند و این هرگز قابل بخشش نیست حتی اگر توبه کنند.

یک نکته دیگر وجود دارد که برخی از گرایش‌های تندرو قصد دارند تمام اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه برانند. من هرگز با این موضوع موافق نیستم. من اصلاح‌طلبی را یک تفکر می‌دانم. هرگز خود را یک اصلاح طلب نمی‌دانم بلکه آنها را رقیب خود می‌دانم.سران فتنه به انقلاب و نظام و ظلم کردند و تمام خدمات گذشته خودشان بر باد دادند.»

اظهارات هفته گذشته باهنر در شرایطی بود که کمتر از هفت روز باهنر در کنفرانس خبری امروز خود گفت: «به طور دقیق یادم نیست در چه زمان و روزی در مورد فتنه 88 اظهار نظر کردم. اما 6 روز بعد از انتخابات با مهندس موسوی ملاقات و بحث های مفصلی با وی انجام دادیم.»

باهنر که پیش تر به شدت  در مقابل «ساکت فتنه خوانده شدنش» می ایستاد در این جلسه نسبت به رد یا تایید ساکت فتنه بودن خود گفت:«برخورد با سیستم و مجموعه بد و پدیده ناهنجار در کشور از طرف افراد مختلف متفاوت بوده و باید از هرکس این سوال را پرسید که چه نظری در این زمینه دارد اما پاسخ به برخورد با ساکتین و کاسبین فتنه مشکلی را حل نخواهد کرد

اما یکی از مهمترین بحث های دیروز باهنر که محل مناقشات سیاسی قرار گرفت؛ بحث هایش در خصوص هاشمی رفسنجانی بوده است. باهنر در مورد هاشمی رفسنجانی گفت: «در سال 88 انتظار این بود هاشمی نسبت به فتنه و حوادثی که پس از انتخابات 88 صورت گرفت سکوت نکرده و مواضع خود را به صورت شفاف بیان کنند اما متاسفانه وی سکوت معناداری را در قبال فتنه 88 اتخاذ کرد. باید این موضوع را قبول کرد که آدم های بزرگ نیز اشتباهات بزرگ می کنند.»

این صحبت های باهنر در حالی است که خیلی از تحلیل گران فرمان شروع فتنه سال 88 را از نامه «بدون سلام و والسلام» هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب می دانند و ساکت خواندن هاشمی را تطهیر هاشمی می دانند. هاشمی در آن نامه آورده بود:«بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جریانها این وضع را بیش از این بر نمی‌تابند و آتش‌فشانهایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدانها، خیابانها و دانشگاهها مشاهده می‌کنیم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها