کد خبر: ۱۲۷۵۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، از زمان درگیری میان محافظان زندان گوانتانامو با زندانیان در فوریه سال جاری میلادی که باعث اعتصاب غذای چند زندانی شده دست کم دو تن از بازداشت شدگان تلاش کردند تا دست به خودکشی بزنند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروهی از خبرنگاران که اجازه یافته‌اند تا به این بازداشتگاه وارد شوند، آنها متوجه شدند که جو زندان گوانتانامو بسیار تنش زاست. این زندان محل نگهداری 166 زندانی است که کمترین امیدی برای آزادی ندارند.

دست کم هفت تن از این زندانیان از زمان اولین تلاش برای خودکشی در سال 2002 قصد داشتند تا خودکشی کنند.

حقیقت این امر که زندان گوانتانامو به محلی پر از ناامیدی بدل شده از سوی وکلای زندانیان و برخی از مقام‌های آمریکایی تایید شده است.

در حالیکه تعداد رسمی اعتصاب کنندگان رو به افزایش است، بسیاری از زندانیان از یکدیگر و حتی از جهان جدا و دور افتاده‌اند.

کوین بوگوچی، یکی از وکلای آمریکایی گفت: ارتش چگونه می تواند به برقرری نظم در زندانی امید داشته باشد که هیچ امیدواری برای زندانیان آن وجود ندارد؟ تا زمانی که دولت آمریکا به انجام اقدامات درست در ارتباط با این زندان نپردازد، من نمی توانم بهبودی در شرایط زندانیان را تصور کنم.

از 86 زندانی گوانتانامو که رد اتهام شده و می توانند آزاد شوند، 54 تن یمنی هستند. البته سه سال پیش، دولت آمریکا انتقال این افراد را به یمن به حالت تعلیق درآورد و آنها همچنان در زندان هستند. این بدان معناست که این افراد ممکن است در زندان گوانتانامو بمیرند.

یکی دیگر از وکلای زندانیان گوانتانامو افزود: موکلان ما به شدت نسبت به آزادی دلسرد شدند. آنها ممکن است در گوانتانامو بمیرند، نه به این دلیل که آمریکا قادر نیست آنها را به یمن منتقل کند بلکه نمی خواهد این کار را انجام دهد. انتقال این زندانیان کاری مشکل است به طور مثال، دولت آمریکا نیازمند یک تضمین از سوی کشور دریافت کننده فرد زندانی است و این کشور باید اقداماتی را انجام دهد و آمریکا این تضمین را بدهد که شخص زندانی هیچگاه در آینده ایالات متحده را تهدید نمی کند. البته هیچ کشوری نمی تواند چنین تضمینی را بدهد که تهدیدی از جانب فرد آزاد شده در آینده صورت نمی گیرد. این یک عامل در عدم انتقال و تعلیق این روند محسوب می شود.

مقام‌های آمریکا می گویند هیچ دلیلی برای ناامیدی زندانیان وجود ندارد چرا که آنها در حال انجام اقدماتی هستند تا این انتقال صورت گیرد.

یکی دیگر از وکلا گفت: بازداشت نامحدود زندانیان تحت قوانین جنگی صورت می گیرد. در ذهن آمریکایی ها جنگ با پایان یافتن اقدامات خصمانه خاتمه می یابد.

ارتش آمریکا 84 زندانی را شناسایی کرده که به جمع اعتصاب کنندگان غذا پیوسته‌اند. 16 تن از آنها را به زور مجبور به غذا خوردن می کنند و پنج تن دیگر نیز بستری شده‌اند. یکی از پزشکان گوانتانامو گفت نگران این مساله است که برخی از زندانیان ظرف چند هفته آینده در پی تداوم اعتصاب غذا جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: افراد پس از 50 روز در صورت تداوم اعتصاب غذا و آشامیدن تنها آب بیمار می شوند. ما نمی دانیم که وضعیت سلامت این افراد چگونه است چرا که از روند تغذیه آنها اطلاعی نداریم. ممکن است بسیار بیمار شوند و نگران این هستیم که ظرف چند هفته آتی جان خود را از دست بدهند.

این اعتصاب غذا از اوایل فوریه سال جاری میلادی زمانی آغاز شد که زندانیان در مداخله گارد زندان در مورد تعلقات خصوصی شان خشمگین شدند و خشم آنها زمانی شدت گرفت که به قرآن بی احترامی کردند.

البته تلاش مقام‌های ارتش آمریکا برای توقف این اعتصاب غذا تاکنون بی نتیجه بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها