کد خبر: ۱۳۱۷۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
تازه های نشر بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران/(۳):
کتابی که صهیونیست ها را برآفشته کند تا آن را جمع آوری کنند و در آتش بسوزانند و قدری تسکین بیابند حتما خواندنی است، بخصوص اینکه آن را یکی از بنیانگذاران جامعه شناسی مدرن و یار غار ماکس وبر نوشته باشد. «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» از نوشته های مشهور سومبارت است که آن را در سال 1911 و در برابر کتاب «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» ماکس وبر، دوست و همکار خود نگاشته است.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، کتابی که صهیونیست ها را برآفشته کند تا آن را جمع آوری کنند و در آتش بسوزانند و قدری تسکین بیابند حتما خواندنی است، بخصوص اینکه آن را یکی از بنیانگذاران جامعه شناسی مدرن و یار غار ماکس وبر نوشته باشد. «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» از نوشته های مشهور سومبارت است که آن را در سال 1911 و در برابر کتاب «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» ماکس وبر، دوست و همکار خود نگاشته است.

سومبارت و وبر تحقیقات و مطالعات خود را با هم شروع کردند، با هم و در کنار هم می نوشتند و مطالعه می کردند و نشریه ی «آرشیو» را منتشر می کردند؛ نشریه ای که در عرصه ی تفکر سیاسی اقتصادی آلمان تاثیر بزرگی داشت. معمولا هر کدام از این دو، اولین کسی بود که آخرین کارهای آن دیگری را می دید. این دوستی و همکاری و هم فکری تا وقتی ادامه یافت که این دو به دلایل اجتماعی تکوین سرمایه داری مدرن علاقه مند شدند.

وبر می اندیشید که حضور پروتستان ها در این عرصه بسیار موثر بوده است. در نگاه او، اخلاق پروتستان ها پیوند عمیقی با روح سرمایه داری مدرن دارد. وبر در سال های 1904 و 1905 کتاب «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری» را در توضیح نظریه ی خودش نوشت، اما سومبارت معتقد بود این نقش را یهودیان بیش از پروتستان ها به عهده داشته اند. او کتاب «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» را در شرح نظریه خود نوشت. در نظر سومبارت حضور یهودیان یکی از عوامل تکوین سرمایه داری جدید است.

حالا اما سومبارت پا به عرصه ای گذاشته بود که هزار اتفاق برای او و کتابش افتاد. کتاب که منتشر شد، گروهی از یهودیان برآشفته شدند که این کتاب ضد یهودی است و یهودستیزها نیز بیش ر آشفته شدند که این کتاب با ملایمت از یهودیان حرف می زند و آن ها را به قدر کافی رسوا نمی-کند. ظاهر محور فکر هر دو گروه یهودستیزی بود نه کتاب سومبارت، اما در نهایت، آن چه طرفین خود را با سوزاندنش تسلی می دادند، کتاب سومبارت بود.

برخورد وبر از موضعی متفاوت و با نگاهی عالمانه بود. وبر در چاپ های بعدی «اخلاق پروتستانی» و درنوشته های دیگرش بارها به نقد سومبارت پاسخ داد و متقابلا نظریه سومبارت را نقد کرد. بعد از این دوره کتاب سومبارت سرنوشت دیگری یافت. عده ای در برابر کتاب سکوت کردند و عده ای کوشیدند با نوشتن نقدهای ظاهرا عالمانه، اعتبار علمی کتاب را مخدوش نشان بدهند. اما به نظر نمی رسد این ها از ارزش کار سومبارت آن قدر بکاهد که در کشور ما کسی او و کتابش را نشناسد.

ناشر ترجمه فارسی کتاب، انتشارات ساقی در مقدمه توضیح می دهد که « وبر، سومبارت و دیگران بیش از این که دنبال دعوا بر سر این و آن باشند، تشنه ی دانستن بوده اند و اگر چیزی نوشته اند یا نوشته ی آن دیگری را نقد کرده اند، در پاسخ این تشنگی بوده است. در فضای تک صدایی هرچه رشد کند، یقینا علم رشد نخواهد کرد. دانش در چندصدایی و تعامل و نقد است که می بالد. ترجمه و نشر این کتاب به فارسی نیز شاید قدمی در این راه باشد.»

سومبارت برای بحث در مورد مشارکت یهودیان در حیات اقتصادی مدرن،‌ از دو روش استفاده می کند: ‌یکی روش آماری و دیگری روش ژنتیک. سومبارت در بخش اول کتاب با عنوان "سهم یهودیان در حیات اقتصادی مدرن" به طور مبسوط و جزیی، ‌به بیان موارد مختلف مشارکت یهودیان در اقتصاد مدرن می پردازد و نمونه‌های فراوانی از تجار و بازرگانان و کارخانه داران و کارآفرینان یهودی در سراسر اروپا و آمریکا می‌آورد که مایه رونق تجاری این مناطق بوده اند. در این بخش، ‌سومبارت اسناد فراوانی ارایه می کند از این که حاکمان اروپا تا چه حد به حضور یهودیان در قلمرو خود اهمیت می داده‌اند و با شواهد تاریخی اثبات می کند که مهاجرت یهودیان از یک منطقه به منطقه دیگر، ‌باعث جابجایی مرکز تجارت شده و رونق اقتصادی از منطقه مبدا به منطقه مقصد منتقل شده است.

در بخش دوم با نام "ظرفیت و آمادگی یهودیان برای سرمایه‌داری مدرن" ‌سومبارت به شرایط عینی آمادگی یهودیان برای سرمایه داری مدرن می پردازد. به نظر او، چهار عامل اصلی برای موفقیت اقتصادی یهودیان وجود دارد:

پراکندگی و آوارگی در عرصه‌ای وسیع، برخورد با آنها به عنوان غریبه، موقعیت آنها به عنوان شهروند درجه دوم و ثروت. نویسنده،‌ سپس به بررسی آموزه های دینی یهود پرداخته بسیاری از‌ آنها را مطابق با روح سرمایه داری می یابد‌؛ از جمله دعوت به تکاثر ثروت،‌ محاسبه‌ی سود و زیان اعمال، رابطه آزاد و بی قید و بند با غیر یهودیان، دعوت به منطقی‌بودن خشک و خالی از احساسات و عواطف و ... .

از دیگر ویژگی های یهودیان،‌ نبوغ ذهنی و علاقه به کار ذهنی به جای کار جسمی است که باعث موفقیت آنها در اقتصاد شده است. این ویژگی ها باعث می شود که یهودیان به مردم دیگر به چشم پیچ و مهره نگاه کنند و از آنها برای منظوری که می خواهند استفاده کنند و همانطور که قبلا ذکر شد،‌ هیچ کاری با احساسات و عواطف افراد ندارند. فصل آخر کتاب با عنوان "سرچشمه‌های نبوغ یهودیان" در واقع فصلی حاشیه‌ای است و ‌به بررسی سرچشمه‌ی نبوغ یهودیان اختصاص دارد که به دو زیربخش تقسیم می شود: مسأله‌ی نژاد و فراز و نشیب‌های یهودیان.

به دلیل استقبال اهل کتاب، « یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» به چاپ دوم رسیده است و مطالعه آن برای علاقمندان به پیگیری مباحث غرب-شناسی توصیه می شود.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها