کد خبر: ۱۳۷۲۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۰۹ خرداد ۱۳۹۲
یک اندیشکده آمریکایی مسئله کنار گذاشته شدن ایران از مذاکرات صلح بین‌المللی سوریه را مورد بررسی قرار داد و توافق با ایران را لازمه حل و فصل سیاسی بحران دمشق دانست.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، «جرمی شاپیرو» سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در یادداشتی در اندیشکده بروکینگز نوشت: «کنار زدن ایران از مذاکرات صلح سوریه نتایج معکوس به بار خواهد آورد.»

این سیاستمدار آمریکایی که در نوامبر سال 2009 به سمت مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا برگزیده شد یادداشتش را با این جمله آغاز می‌کند: «خرد دیپلماتیک حکم می‌کند که شما با دشمنانتان صلح ایجاد کنید، نه با دوستانتان.»

وی در ادامه می‌افزاید این ایده قبلاً توسط سیاستمداران مختلفی از جمله «موشه دایان»، «دسموند توتو» و «جیمز بیکر» عنوان شده و در زمانی که آنها آن را عنوان می‌کردند، گویی ایده‌ای واضح و پیش پا افتاده را بیان می کنند.

علی‌رغم این، چنانکه شاپیرو می‌نویسد، همین ایده واضح و پیش پا افتاده در بحث‌های داخلی آمریکا اغلب پذیرفته نمی‌شود زیرا در این کشور «تمایل به مذاکره، نشانی از ضعف یا دادن پاداشی نامناسب به رفتار بد، دانسته می‌شود.»

شاپیرو در ادامه این یادداشت به دلایلی که ایران باید در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت داشته باشد اشاره می‌کند. وی می‌نویسد: «دلیل شرکت دادن ایران، این نیست که این کشور بازیگری سازنده در موضوع سوریه است.»

وی می‌افزاید: «لزوم شرکت دادن ایران به این دلیل هم نیست که مقامات آمریکایی معتقدند موافقت با ایران در موضوع سوریه می‌تواند از باز شدن افقی جدید برای دوستی ایران و آمریکا خبر دهد.»

شاپیرو در ادامه ضمن اشاره به اینکه ایران، به کلامی ساده دشمن آمریکاست، می‌نویسد: «دلیل مشارکت دادن ایران این است که گفت‌وگو با این دشمن تنها مسیر متقاعد کننده برای رسیدن به راه حلی سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه است.»

این سیاستمدار آمریکایی دلایل خود برای اعتقاد به موضوع بالا چنین شرح می‌دهد: «ما بر اساس تجارب دیرینه و سخت می دانیم که جنگ‌های داخلی مانند جنگ سوریه تا زمانی که حمایت‌کنندگان قدرتمند بیرونی با حل و فصل آن مخالفت کنند، تمام نمی‌شوند. ایران این ظرفیت را دارد که از حصول هر گونه توافقی در ژنو جلوگیری کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «این حقیقت بی‌رحمانه، به این نتیجه‌گیری ساده ختم می‌شود که اگر ما به دنبال راه حل سیاسی در سوریه هستیم باید با ایران به توافق برسیم».

وی ضمن تأکید بر اینکه دولت آمریکا نیاز است به دنیا نشان بدهد که تمامی تلاشها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه را انجام داده است، می‌نویسد: «اگر آمریکا ایران را از این مذاکرات کنار بگذارد، این باعث خواهد شد بهانه‌ای معتبر و آماده برای سرزنش آمریکا از به نتیجه نرسیدن مذاکرات جور شود.»

مسکو و واشنگتن ماه گذشته درباره برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح» در ژنو درباره سوریه به توافق رسیدند. این کنفرانس که قرار است اوایل ماه ژوئن برگزار شود، ادامه کنفرانسی خواهد بود که ژوئن سال گذشته میلادی در ژنو برگزار شد.

ناآرامی‌های سوریه از ماه مارس سال 2011 آغاز شده و طی آن تعداد زیادی از شهروندان سوری و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند. گزارش‌های زیادی نشان می‌دهند شمار بسیار زیادی از تروریست‌های سوری درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها