کد خبر: ۱۳۷۶۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
یک کارشناس رسانه ای در واکنش به اینکه ساختار بعضی از سوالات در بخش دوم مناظره روز جمعه غلط بود و همین باعث شد نامزدها از آن سر باز زنند خاطرنشان کرد: نامزدها بگویند کدام سوال‌ها غلط بود؟

حمید سمیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد: این مناظره نبود اما طبیعی بود که صدا و سیما با توجه به تجربه سال 88 که نامزدها اخلاق را رعایت نکردند، مجبور به این کار شد. برای همین شکل مناظره به صورت سوال های کوتاه درآمد تا مخاطبان بتوانند به این ترتیب تفاوت دیدگاه را دریابند.

وی ادامه داد: در قسمت اول سخنان هشت کاندیدا شبیه هم بود اما قسمت دوم توانست تمایز را میان افراد نشان دهد. اینکه چقدر نامزدها به مسایل اقتصادی تسلط و چقدر آمادگی مواجهه با مشکلات را دارند. در واقع حیاتی‌ترین عامل تولید در هر کشوری وقت رییس‌جمهور است که در لحظه باید تصمیم‌گیری کند و دیروز مدعیان اداره کشور در برابر این امر نشان دادند که اکثر آنها آمادگی لازم را ندارند، بی‌برنامه هستند و از مواجهه با مشکلات می‌ترسند.

این کارشناس رسانه‌ای در واکنش به اینکه ساختار بعضی از سوالات در بخش دوم غلط بود و همین باعث شد نامزدها از آن سر باز زنند، خاطرنشان کرد: نامزدها بگویند کدام سوال غلط بود؟ اعتراض کردند برای اینکه نمی‌خواستند مشت‌شان باز شود. رییس‌جمهور باید بتواند بین گزینه‌های پیش‌رویش انتخاب کند. نامزدی که نمی‌تواند بین دو راهی یکی را انتخاب کند به این معناست که مفهوم اولویت را نمی‌داند و یا صلاحیت سکانداری قوه مجریه را ندارد چون از انتخاب می‌ترسد.

نگاه نامزدها به موضوعات سیاه بود

سمیعی در پاسخ به اینکه بخش نمایش عکس چگونه توانست به شناخت نامزدهای ریاست جمهوری کمک کند، توضیح داد: به نظرم این بخش هوشمندانه طراحی شد. تشریح یک عکس در واقع بیانگر ضمیر ناخودآگاه افراد است. به طور مثال عکس‌های "بیمارستان" و "ترافیک" نشان دادند که بعضی از نامزدها چقدر نگاهشان به موضوعات سیاه است و در عکسی که هوا کاملا روشن است به دنبال آلودگی هوا می‌روند یا در تصویر مربوط به "بازار" می‌خواهند عوام‌فریبی کنند و می‌گویند مردم صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. 

این روزنامه‌نگار در پاسخ به اینکه چه مواردی در این برنامه انتخاباتی با اشکال مواجه بود؟ اظهار کرد: دکور برنامه مناسب نبود. این دکوراسیون بیشتر برای یک مسابقه مناسب است و همچنین نامزدها باید به شکل میزگرد می نشستند نه ردیفی. آنچنان که در مناظره های خارجی دیده می شود که بر روی مبل های راحتی می نشینند و به سوالات بسیار صریح تری جواب می دهند.

سمیعی درباره کمبود زمان نامزدها برای مناظره نیز عنوان کرد: تا آن جایی که من می‌دانم ستاد انتخابات کشور اجازه نداده است که نامزدها به صورت دو به دو با یکدیگر مناظره کنند و صدا و سیما هم جز این چاره ای نداشته اما اگر شخصی برنامه قابل دفاعی داشته باشد در سی ثانیه هم می تواند آن را ارایه دهد زیرا رییس جمهور وقتش طلاست و چهار سال باید به این شکل رفتار کند.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: این برنامه در قسمت اول جایی برای دفاع نداشت اما قسمت دوم توانست تفاوت نگاه نامزدها را نشان دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها