کد خبر: ۱۳۸۳۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
سعید جلیلی در شبکه خبر ؛
دکتر جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علت مقاومت و پیشرفتِ ما، دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی است که حرف‌ش را به افکار عمومی جهان و حتی آمریکا و اروپا رسانده است؛ هر چقدر این ظرفیت ادامه داشته باشد می‌توانیم با آنها مقابله کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌‌وگوی ضبط شده شبکه خبر در خصوص اولویت‌های سیاست خارجی دولتش اظهار داشت: سیاست خارجی هر کشور به مثابه یک پاردایم، اصول، ارزشها و اهدافی دارد و این اهداف در خلاء نیست بلکه در ارتباط با دیگر کشورهاست که آنها نیز چارچوب، اصول و اهدافی دارند.

وی ادامه داد: از نقاط اشتراک بین این مولفه‌ها، فرصت همکاری و تعامل پیش می‌آید. از نقاط اختلاف بین آنها نیز  تهدید و تقابل ایجاد می‌شود. سیاست خارجی زمانی موفق است که ارزیابی دقیقی از نقاط قوتی که در ارتباط با دیگر کشورها می‌تواند به فرصت تبدیل شود، داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ممکن است با یک کشوری در آمریکای لاتین بتوانید به نقاط اشتراک زیادی برسید که برای شما منافع زیادی تولید کند و طبیعتا آن را در اولویت قرار می‌دهید و اولویت‌ها بر این اساس شکل می‌گیرد، به نقاط مثبت کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط مثبت کشور همسایگی با 15 کشور دیگر است. اگر بتوانیم با توجه به همسایگی، مرزهای مشترک و ریشه‌های عمیق فرهنگی و دوستی ارتباط داشته باشیم، نقاط مثبت بیشتری شکل می‌گیرد.

جلیلی هنر سیاست خارجی را استفاده حداکثری از نقاط مشترک دانست و اظهار داشت: منظورم این است که اولا از نقاط مشترک استفاده حداقلی نشود و ثانیا در زمان خودش از این موارد استفاده شود. پس باید دستگاه سیاست خارجی چنین ظرفیتی را در خوش داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته در این زمینه دو نکته مطرح است، یکی اینکه نقاط مشترکی موجود باشد و دیگری اینکه نقاط مشترکی که باید ایجاد کرد؛ باید از هر دوی این موارد در بحث سیاست خارجی در برنامه‌مان باشد، یعنی ابتدا باید از نقاط مشترک به موقع و به خوبی استفاده کنیم و ثانیا اینکه نقاط مشترک دیگری ایجاد کنیم که در اینجا  دیپلماسی شکل می‌گیرد.
جلیلی با تاکید بر اینکه دیپلماسی باید با یک پویایی مرتب این کار را انجام دهد، خاطرنشان کرد: البته طبیعی است که با یکسری از کشورها و قدرت‌ها نقاط اختلافی دارید که می‌تواند به نقاط تقابل و یا تهدید تبدیل شود. هنر سیاست خارجی این است که از این نقاط اختلاف، پیش‌بینی صحیح داشته باشد و از آنها پیشگیری و از تهدید جلوگیری کند، یعنی اصل سیاست خارجی این است که از نقاط مشترک به عنوان فرصت استفاده کنیم و از تهدید نیز جلوگیری کنیم.

وی تنش‌زدایی را حرف دقیقی ندانست و گفت: ما باید به سمت تهدید‌زدایی برویم چرا که اگر دشمن بخواهد از ابزارهای تنش استفاده کند و بگوید که اصلِ کشور مقابل بر تنش‌زدایی است، طبیعی است که یک فرصتی برای آن کشور به وجود آمده است و با اهرم تنش به پیش می‌آیند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک روز تهدید نظامی و یک روز تحریم و از این جور موارد مطرح می‌کنند، بنابراین اینکه بگوییم  به دنبال تنش‌زدایی هستیم خطر بزرگی برای ماست، چرا که اگر شعار تنش‌زدایی بدهیم باعث بوجود آمدن تنش بیشتر برای کشور می‌شود زیرا آنها طمع می‌کنند که با تنش به اهداف خودشان دست پیدا کنند.  

جلیلی دلیل عدم جرات کشوری برای حمله به ایران در طی 25 سال اخیر را ایستادگی مردم در برابر صدام دانست و گفت: اگر شعار تهدید‌زدایی را سر دهیم و جدیت خودمان را در این خصوص نشان دهیم در آن زمان است که تنش‌ها به حداقل می‌رسد.

وی در خصوص آمریکا نیز اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا در اهداف و منافعی که در سیاست خارجی خود تعریف کرده، تقابل دائمی با ما بوده و مثال‌های فراوانی از جمله حمایت آنها از رژیم پهلوی و صدام و از این دست وجود دارد. آنها همواره با کشورمان دشمنی کرده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنها از انقلاب اسلامی ناراضی بودند و به تقابل با این نظام مردمسالاری دینی همت گماردند. بنده نیز این مورد را در یکی از گفت‌وگوها در خصوص بیداری اسلامی به خانم اشتون گفتم که وی گفته بود چنین اتفاقاتی در منطقه در حال رخ دادن است و بنده اعلام کردم که مردم ما و منطقه سابقه خوبی از شما در اذهان ندارند، چرا که هرگاه دیکتاتوری سردرگم شد و یک مردمسالاری جایگزین آن شد، هر چه توانستید علیه آن به کار گرفتید.

جلیلی تصریح کرد: رفتار و سیاست‌های ایالات متحده آمریکا که آنها را دنبال می‌کردند، همواره در تقابل با جمهوری اسلامی ایران بود. ما نیز در طول این 34 سال همواره روابط خصمانه و تقابل پارادایمی با دولت ایالات متحده آمریکا داشتیم. اگر این تقابل را در نظر بگیریم، باقی مسائل و مباحث آنها در این چارچوب و حتی ادعای مذاکره کردن یک تاکتیک و مسائل ظاهری می‌شود تا به آن اصول برسند.

وی اضافه کرد: این سوال مطرح است که آیا آمریکا می‌خواهد در اصولِ دشمنی با جمهوری اسلامی تغییری بدهد یا خیر؛ آن چیزی که ما از راهبردها و سیاست‌های مصوب و اعلامی آنها مشاهده می‌کنیم، دشمنی با ملت ایران است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید از ظرفیت دیپلماسی عمومی  استفاده کنید، گفت: دیپلماسی عمومی یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در دیپلماسی است و یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران نرم‌افزار آن است و به علت همین نرم‌افزار است که توانسته‌ایم مقاومت کنیم و همزمان پیشرفت نیز داشته باشیم.

جلیلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ جنگ‌افزارها قابل مقایسه با ایالات متحده آمریکا نیست، اظهار داشت: علت مقاومت و پیشرفتِ ما، دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی است که حرف‌های خود را به افکار عمومی جهان و حتی آمریکا و اروپا رسانده است و هر چقدر این ظرفیت ادامه داشته باشد می‌توانیم با آنها مقابله کنیم.

وی یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی را منطق دانست و اظهار داشت: امروز آن چیزی که اهمیت دارد و قابل انکار نیست این است که جمهوری اسلامی ایران منطق قابل دفاعی داشته که هر کجا آن را مطرح می‌کند با استقبال روبه‌رو می‌شود. ما شاهد این بودیم که برای چندمین بار 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد از فعالیت‌‌های هسته‌ای ما حمایت کردند و علت آن منطق قابل دفاعی است که داشته‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌توانیم از ابزار دیپلماسی عمومی در رساندن پیام خود استفاده حداکثری داشته باشیم.

جلیلی در پاسخ به سوالی در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: مسئله هسته‌ای یکی از دیگر از مثال‌های دشمنی غرب و آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است با وجودی که دیدی که نسبت به مسئله هسته‌ای ایران در جهان وجود دارد، کاملاً متفاوت با غرب است.

وی تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی یکی از مدعیان مقابله با سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است و  این یک منطق روشن است و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران مدعی بهره‌برداری از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و معتقد است که اعضا باید از حقوق خود برخوردار باشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روند دفاع از حق ملت ایران باید یک روند قوی و با اقتدار باشد و این مورد از طریق منطق قوی به دست می‌آید؛ این اواخر در گفت‌وگوها طرف مقابل پس از صحبت‌های ما اعلام می‌کند که زمان لازم دارد تا گفته‌های ما را بررسی کند و جواب بدهد و در آخرین مورد همین مسئله را در آلماتی1 شاهد بودیم.

"زمانی که ما منطق خود را به خوبی اعلام کردیم، آنها گفتند که بعد از بررسی جواب شما را می‌دهیم که این موضوع نشانگر منطق قوی ما بود و جمهوری  اسلامی ایران نه تنها  توانسته که حق خود را اعلام کند بلکه آن را اعمال کرده است و اهداف صلح‌آمیز خود را دنبال کرده است".

وی با اشاره به نیاز 850 هزار بیمار به رادیوداروها، گفت: وقتی در سال 87 به آژانس اعلام کردیم که برای تامین رادیوداروها به سوخت 20 درصد نیاز داریم، آنها به صراحت اعلام کردند که این سوخت را به شما نمی‌‌دهیم و قصد گروکشی آن را داشتند چرا که دیدند مردم ما به این داروها نیاز دارند؛ آنها خواستند از این مورد سوءاستفاده کنند و اعلام کردند که ابتدا خواسته‌های ما را انجام دهید تا ما به شما کمک کنیم که بتوانید به این سوخت دست پیدا کنید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بعد از 4 سال به این نقطه رسیده‌ایم که این سوخت را خودمان تولید کردیم و نیاز انسانی کشور را برطرف کردیم و حالا موضوع برعکس شده است و آنها هستند که می‌گویند حالا که شما سوخت 20 درصد را دارید، از غنی‌کردن این سوخت دست بکشید و ما نیز چنین کارهایی را در مقابل انجام می‌دهیم و معادله‌ها در گفت‌وگوها و عمل عوض شد.

جلیلی در ادامه گفت‌وگو با شبکه خبر در پاسخ به اینکه در خصوص تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اتفاقی که افتاد به چه صورت بوده‌ است و ایران چه واکنشی از خود نشان داده، اظهار داشت:‌آنچه بیان کردیم یک بحث بسیار  جدی است. ما بیان کردیم که غنی‌سازی اورانیوم حق طبیعی مردم ایران است. کسی حق ندارد که مانع حق یک ملت شود. ما این حق غنی سازی را بر اساس نیازهایمان انجام ‌می‌دهیم و بنابراین چه 20 درصد و چه 5 درصد اگر نیاز داشته باشیم غنی‌سازی را انجام ‌می‌دهیم.

وی افزود: ما به آنها همین را گفتیم و آنها گفتند که می‌خواهند 20 درصد را بفروشند. ما در زمینه دارویی نیاز به این سوخت داشتیم اما ‌آنها فروش این سوخت را منع کردند و بر همین اساس ما این سوخت را تولید کردیم و امروز هم از آن استفاده می‌کنیم، بنابریان ما حق خود را بر اساس نیازمان اعمال می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سئوال که در برنامه‌های اقتصادی خود چقدر از نخبگان استفاده خواهید کرد؟ اظهار داشت:‌ مسائل اقتصادی یکی از مهمترین مسائل کشور ماست؛ دغدغه کار و اشتغال نیز از دغدغه‌های مهم ملت ایران است که باید در این زمینه اقدام حکیمانه و محکم صورت بگیرد.

"در این زمینه یک بحث در قوانین است و بحث دیگر در اجرای دولت است و اینکه دولت چگونه می‌خواهد مسائل اقتصادی را اجرا کند. بنابراین اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد تدابیر حکیمانه‌تری را اجرا بکنیم هر چقدر این تدابیر پخته‌تر باشد می‌تواند به شکوفایی اقتصاد ما کمک بیشتری کند".

جلیلی با بیان اینکه در مدیریت اقتصادی باید از تجربیات و اندیشه نخبگان استفاده کرد، خاطر نشان کرد: باید از تجربیات کسانی که سالها سابقه کار اجرایی دارند استفاده کرد؛ حال ممکن است این تجربه ناموفقی باشد که می‌توان آن را آسیب‌شناسی کرد. نخبگان عملی و دانشگاهیان ما نیز در مرحله دوم باید در زمینه اقتصادی مشاور دولت باشند و در مرحله سوم نیز یک نکته مهم وجود دارد که این مغفول واقع شده است. باید در کنار افرادی که صاحب تجربه هستند و کسانی که از نظر علمی صاحب نظر هستند، از مردم برای مدیریت اقتصادی استفاده کرد.

به گفته وی، مردم کسانی هستند که موضوعِ بحث اقتصادی هستند. به طور مثال در زمینه کشاورزی نمی‌توانید به آنها کمک کنید مگر اینکه نظر خود کشاورزان و مشکلات آنها را بدانید. چون در نهایت همه این قوانین و برنامه‌های اقتصادی برای نفع رساندن به همان کشاورز و صنعت‌گر است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این مطلب که با چه سازوکاری باید در زمینه اقتصادی فعالیت کرد، افزود:‌ سازوکار در این زمینه نباید فردی باشد و تنها رئیس‌جمهور از چند نفر  برای برنامه‌ریزی استفاده کند؛ همه در این زمینه باید درگیر مسائل اقتصادی باشند و از همه آنها مشورت گرفت و همه باید خودشان را موظف کنند که تلاش کنند و در سازوکاری که قرار دارند، وظیفه خود را انجام بدهند. در سازوکارها نیز هر کسی وظیفه خودش را دارد. به طور مثال روابط عمومی تنها به توجیه رفتار دولت نباید اکتفا کند، بلکه باید در زمینه اطلاع‌رسانی به بهترین شیوه عمل کند. در این زمینه می‌توان از شاخص‌های مختلف مثل نظرسنجی استفاد کرد. اگر این سازوکار درست تعریف شود بهتر از آن است که به‌صورت کاملا فوری و یک‌جانبه کار انجام شود و به بیراهه و کج‌راهه بیفتد.

جلیلی در خصوص استفاده از بازار رقابتی یا انحصاری در اقتصاد، گفت: این یک بحث علمی است که دولت باید آن را کارویژه خود قرار دهد. دولت نباید تصدی‌گری کند بلکه باید اقتصاد را مدیریت و هدایت کند. باید رقابت ایجاد شود و رقابت به توسعه و شکوفایی کمک کند.

به گفته وی، هدایت باید هدفمند باشد یعنی اگر ما می‌خواهیم از صنعت خودرو حمایت کنیم باید بدانیم که چه هدف و بازدهی می‌خواهیم کار را انجام دهیم. ما 40 سال از پیکان حمایت کردیم آیا پیکان توانست در رقابت جهانی موفق عمل کند. این در حالی بود که باید در بازار داخلی به زور حمایت می‌شد تا چرخ صنعت خودروسازی بچرخد. این نوع هدایت مطلوب نیست. اما اگر هدایت هدفمند باشد، می‌تواند موجب پیشرفت شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در اقتصاد مساله انحصار است،‌تصریح کرد:‌ وقتی انحصار در بازار بوجود می‌آید، از رقابت جلوگیری می‌کند. یک زمانی انحصار در بخش دولتی بود اما این تا حدودی کاسته شد اما اینک در بخش خصوصی نیز در برخی از موارد  انحصار وجود دارد. من این کار را به عنوان گام چهارم برای رسیدن به آن حماسه اقتصادی برنامه‌ریزی کرده‌ام و باید ضعف انحصار از بین برود.

جلیلی در خصوص ایجاد بازار رقابتی در زمینه  خودروسازی گفت:‌ من چه در زمینه خودرو و چه در بحث‌های دیگر اولویت اصلی خود را در حمایت از تولید داخلی قرار داده‌ام. هر حرکتی در اقتصاد، باید به این سئوال پاسخ بدهد که حمایت از تولید داخلی باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود یا  خیر؟ حمایت همانگونه که گفتم نباید حمایتی مانند حمایت از پیکان باشد که بعد از 40 سال شما می‌بیند که هیچ ارتقایی نداشته است. در خودروسازی داخلی یک سطحی وجود دارد که نباید به آن اکتفا کرد. باید مدیریت به گونه‌ای باشد که موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی شود.

وی با طرح این سئوال که چگونه تولید داخلی از لحاظ کیفیت ارتقاء می‌یابد، خاطرنشان کرد:‌اگر هدف را بازار داخلی قرار بدهیم، این محصول نمی‌تواند هم رقابت کند و هم به تولید کمک کند. یکی از دلایلی که  تولیدات ما موفق نبوده است این بوده که از ابتدا که وارد کار می‌شویم -چه در محصول کشاورزی و حتی در صنایع کوچک مثل فرش‌بافی- فرجام کار مشخص نبوده است. یعنی فرش‌باف نمی‌داند که این فرشی که می‌بافد چه بازاری دارد، بنابراین باید هدف ما این باشد که این روستایی فرش‌باف باید امیدوار باشد که آیا دولت کمک می‌کند که این فرش را در بازار اروپا به فروش برساند.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ یکی از بحث‌های اساسی که ما در تولید این است که ما تولیدات خود را در شکل حداقلی به فروش می‌رسانیم و حتی صادر می‌کنیم و بشتر به صورت خام‌فروشی عمل می‌کنیم. چرا نباید ارزش افزوده را در داخل کشور نسبت به تولیداتمان اعمال کنیم؟ این یک بحث بسیار مهم است. نفت یکی از مهترین عرصه‌ها و مزیت نسبی ماست، چرا باید ما نفت را به صورت خام بفروش برسانیم. خب! این نفت می‌تواند تبدیل به پتروشیمی شود. حتی ما چرا باید مواد اولیه پتروشیمی را به فروش برسانیم؟ ما تا جایی که ممکن است باید از ارزش افزوده‌ای که می‌تواند در هر محصول اعمال کرد دنبال کنیم. این را در اغلب کالاها و در بخش کشاورزی از بسته‌بندی کالا گرفته تا فروش آن اعمال کنیم. چرا باید هلو از کشور ما به خارج صادر بشود و در یکی از کشورهای همسایه به شکل یک آبمیوه بسته‌بندی شده دوباره به داخل کشور بیاید.

جلیلی با بیان اینکه در زمینه‌ اقتصادی هرچقدر بتوانیم در جذب سرمایه موفق عمل کنیم، نقش مثبتی را در اقتصاد ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ ما در جذب سرمایه‌های داخلی هم باید استفاده حداکثری بکنیم. یکی از بحث‌های اساسی این است که ما نقدینگی‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم همین مشکل بی‌کاری و تورم را باز هم خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد، گفت: قبل از آنکه دستگاه‌های قضایی به این پرونده‌ها وارد شوند، خود دولت باید مدعی معوقات بانکی باشد.

به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، نقدینگی تحت عنوان معوقات بانکی در دست مردم، اکثرا در کار غیر تولیدی است، تصریح کرد: شما نگاه کنید مثلا 5 هزار میلیارد تومان دست 6 نفر است که کار غیر تولیدی می‌کنند؛ این مبلغ دو برابر نقدینگی است که ما تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها به 70 میلیون نفر می‌دهیم.

جلیلی با طرح این پرسش که اگر سرمایه در جهت تولید هدایت شود چه ظرفیتی شکوفا می‌شود؟ اظهار داشت: من مخالف جذب سرمایه‌گذاری نیستم اما قبل از آن باید سازوکاری داشته باشیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی منبی بر  اینکه چقدر به بحث مفاسد اقتصادی اعتقاد و چه راهکارهایی برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی در برنامه دارید، گفت: در یک بخش مفاسد اقتصادی به صورت موردی توسط دستگاه قضایی و پلیسی بررسی می‌شود. اما مبارزه با مفاسد اقتصادی باید خیلی جدی‌تر در دولت باشد و دولت با سازوکار بانکی و اقتصادی خیلی قویتر با مفاسد اقتصادی مقابله کند زیرا اگر حفره‌هایی را در اقتصاد ببندیم اصلا ما فساد اقتصادی نخواهیم داشت و عرصه ظهور پیدا نمی‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به فساد 3 هزار میلیاردی، افزود: در دبیرخانه شورای امنیت ملی این موضوع را بررسی کردیم و دیدیم اگر سازوکاری دقیق بانکی در بانک مرکزی و ارتباط بانک مرکزی با بانک عامل در مناسبات اقتصادی داشته باشیم، اجازه ظهور چنین مفاسد اقتصادی پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: بعضی اطلاعات اقتصادی در حوزه اسناد و املاک، گمرک و ارزی اگر در بانکها به صورت درست و حسابی باشد و در ارتباط با یکدیگر تعریف شده و تقاطع داشته باشند از همین تقاطع‌ها می‌توان از مفاسد اقتصادی جلوگیری کرد و دیگر مفاسد اقتصادی نمی‌توانند به وجود آیند.

جلیلی اضافه کرد: این کار دو سال پیش در دبیرخانه شروع شد و د رحال حاضر سامانه ارزی، صرافی‌ها، تجاری، سامانه اقتصادی، بانک اطلاعات اقتصادی کشور در عرصه‌های مختلف و... شکل گرفت که اگر بانک اطلاعات اقتصادی کشور شکل بگیرد یکی از الزامات آنها اصلاح نظام بانکی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارید، گفت: بانک مرکزی ظرفیتی است که رفتار بانکهای عامل را مدیریت می‌کند؛ این بانک باید از طریق دولت مناسبات اقتصادی را در زمینه پولی و مالی تعریف کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تحریم‌ها شما رویکرد مقاومت یا سازش را خواهید داشت، گفت: به نظر من تحریم‌ها یک تهدید است اما می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود زیرا در بسیاری از حوزه‌هایی که تحریم می‌شویم، مشخص می‌شود ما ظرفیت‌های زیادی داریم که سراغ آنها نرفتیم، از این نظر می‌توانیم به سراغ آن ظرفیت‌ها برویم.

جلیل در ادامه به ذکر مثالی پیرداخت و گفت: به عنوان مثال کشوری که تولید کننده بزرگ نفتی است چرا باید بنزین را وارد کند. سیاستی که ما داریم این است که باید هر ماده‌ای با ارزش افزوده بیشتر آن صادر شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری روحیه‌های قوی و نیروی انسانی کشور را یکی دیگر از عوامل تحریم‌های دشمن علیه ایران دانست و تصریح کرد:‌ در یک کار جهادی که در چند ماه صورت گرفت، توانستیم ظرف چند ماه خودکفا شویم و حتی صادر کننده بنزین باشیم؛ به نظر من این ظرفیت‌ها می‌تواند در عرصه دیگر نیز فعال شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه‌هایی که می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده شود، عرصه کشاورزی است، گفت: در کشاورزی 11 میلیارد دلار کالای اساسی وارد می‌کنیم در صورتی که اگر از ظرفیت‌های شهری مانند جیرفت استفاده کنیم، ظرفیت‌های زیادی در زمینه تولید، اشتغال و... به وجود می‌آید که نه تنها خودکفا می‌شویم بلکه صادر کننده نیز خواهیم شد.

جلیلی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با اینکه آیا این مباحث در بودجه‌ریزی عملیاتی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این بودجه‌ای که برای انجام پروژه‌ها تخصیص داده شده است، براساس کارآمدی نبوده و حالا می‌گویند چرا نقدینگی زیاد شده است؟ زیرا کالا، خدمات و پروژه‌ای که باید با 100 میلیارد دلار هزینه انجام شود، با 300 میلیارد هزینه شده است؛ دلیل آن هم عدم بودجه‌ریزی عملیاتی بود. به نظر من یک راه برای اینکه در این عرصه‌ها دقیق‌تر عمل شود و دولت انضباط مالی داشته باشد، جمع‌آوری نقدینگی است.

وی در مورد شاخصه‌های انتخاب کابینه خود گفت: اولویت دولتی که باید مسئولیتی را برعهده داشته باشد این است که ساختار دولت را قوی کند. دولت به مثابه قطاری است که مردم را سوار می‌کند تا به هدف برساند. در حال حاضر نمی‌گویم قطار متوقف است بلکه خیلی کند و با تاخیر حرکت می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سفرهای استانی که به نظر من خوب است، بدین خاطر  است که می‌دیدند قطار تاخیر دارد. به نظر من باید در کنار سفرهای استانی، سفرهای وزارتخانه‌ای نیز به عنوان واگن‌های سفرهای استانی در نظر گرفته شود.

جلیلی با اشاره به بحث‌های مربوط به تورم، گرانی، تولید، مسکن و... تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم دولت‌های قبل به این مسائل توجه نداشتند ولی دلیل بروز این مشکلات این است که دستگاه‌ها در انجام وظیفه دچار کاستی هستند و باید عواملی ایجاد شود که این قطار با سرعت در خور شان پیشرفت باشد.

وی با تاکید بر اینکه می‌خواهیم وزرا و کابینه‌ای را انتخاب کنیم که متناسب با این اهداف باشند، گفت: باید وزیری در راس دستگاه‌ها باشد که بتواند وزارتخانه را از کاستی‌ها دور کند و بتواند خدماتی را به مردم بدهد؛ برای این مسئله روحیه جهادی می‌خواهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه‌های دولت شما مشخص شده است و می‌توانید کسانی را نام ببرید، تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌هایی که عرض کردم برخی از اشخاص را می‌شناسم که ظرفیت‌های خوبی دارند و معتقدم که آنها اگر در راس وزارتخانه باشند، می‌توانند مدیریت خوبی داشته باشند ولی با هیچکدام از آنها صحبتی نداشتم و حتی ممکن است آنها به کس دیگری رای دهند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی را در حوزه فرهنگ، تهاجم فرهنگی و... انجام خواهید داد، گفت: مزیت نسبی ما در حوزه فرهنگ زیاد است و می‌توان گفت قدرت و اقتدار ما در فرهنگ است. اگر امروز در سیاست خارجی موفقیت‌هایی داریم ناشی از پشتیبانی نظامی نیست بلکه پشتیبانی فرهنگی دارد که می‌تواند پیشرفت را تولید کند.

وی افزود: اگر بخواهیم اقتدار و عزت را دنبال کنیم باید به حوزه فرهنگی توجه کنیم و دشمن نیز این قوت را درک کرده است . این نشان‌دهنده ظرفیت قوی و مهم است. بر این مبنا باید معدن قوی فرهنگی خودمان که تفکر اسلام ناب است را خوب بشناسیم و بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم که در این صورت آنها باید نگران تهاجم فرهنگی ما باشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از ابزارها و سازوکارهایی که در نهادهای ما وجود دارد، استفاده از نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: اگر فرهنگ برای ما مسئله مهمی باشد در نتیجه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمتر از شورای عالی امنیت ملی می‌شود و جایگاه آن در این مبارزه مهمتر است.

جلیلی  با بیان اینکه ما ظرفیت‌های خوبی را در حوزه رمان، سینما و... داریم تصریح کرد: این حوزه‌ها قدرتمند است و اینگونه نیست که بگوییم حوزه هسته‌ای از حوزه‌های قدرتمند ما است بلکه این حوزه‌ها نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به فیلم‌هایی مبتنی بر ارزش‌های دفاع مقدس در انقلاب اسلامی گفت: بهترین فیلم‌ها و پرمخاطب‌ترین آنها فیلم‌های دفاع مقدس و در حوزه‌های دینی است. دلیل اینکه فیلم‌هایی همچون مریم مقدس، یوسف پیامبر و مختارنامه  مورد استقبال قرار می‌گیرد این است که وقتی این مسئله دینی در شکار هنری قرار می‌گیرد، راه خودش را باز می‌کند و ما باید در این عرصه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما امروز در نقطه خوبی از پیشرفت هستیم، اظهار داشت: این مسئله دو شرط دارد؛ اول اینکه نقاط ضعف ما به خوبی برطرف شود و به نقاط قوت بیشتر توجه کنیم.

جلیلی در پایان اضافه کرد: همانطور که گفتم یکی از ضعف‌ها ساختار اجرایی دولت است که باید برطرف شود و در دستور کار قرار گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها