أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۳۹۷۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ما هم اخبار دستگيري سه نفر ايراني را شنيديم در خصوص نفر اول اقدام کرديم و درخواست دسترسي کنسولي داديم که بعد از چند ساعت بازجويي اين فرد آزاد شد.
به گزارش 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، "سيد عباس عراقچي" سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ابتداي نشست هفتگي ولادت حضرت امام حسين(ع)، روز پاسدار، ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز و ميلاد امام سجاد(ع) را به همه شعيعان، مسلمانان و هموطنان تبريک گفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: روز جمعه انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري برگزار خواهد شد و اميدواريم اين انتخابات سرنوشت ساز و به حماسه سياسي تبديل شود.

وي ادامه داد: خوشحاليم که روند انتخابات مسيري سالم، پرنشاط و هيجان انگيزي را طي مي‌کند و اين نشانگر بلوغ سياسي و سرزندگي مردم سالاري ديني است.

**128 نمايندگي براي برگزاري انتخابات در 96 كشور جهان داير شده است

اين مقام مسئول ادامه داد: وزارت خارجه براي برگزاري انتخابات در خارج از کشور آمادگي‌هاي لازم را دارد، ستادهاي انتخاباتي در وزارت خارجه تشکيل شده و سجادي مسئول اين بخش است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: ما در 96 کشور جهان 128 حوزه نمايندگي داير کرده‌ايم تا در مجموع در 290 شعبه اقدام به برگزاري انتخابات خواهيم كرد.

وي تصريح کرد: بيش از 850 هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده و ما پيش بيني مرحله دوم را هم کرده‌ايم.

عراقچي افزود: هموطنان ما در ساير کشورها با خيال راحت به سفارت، سرکنسولگري و شعبات انتخابات مراجعه و شرکت کنند.

وي اظهار داشت: انتظار داريم کشورها امنيت انتخابات را تامين کنند و به برخي گروه‌ها و گروه‌هاي وابسته به تروريست‌ها اجازه ندهند تا در مقابل صندوق‌هاي اخذ راي اقدام به حرکت‌هاي ايضايي کنند و مزاحم ايرانيان مقيم خارج از کشور شوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: اطلاعات مربوط به شعبات در سايت‌ وزارت خارجه وجود دارد و به ايرانيان مقيم کشورهاي خارجي توصيه مي‌کنيم به سايت‌ها مراجعه کنند.

**كانادا اجازه برگزاري انتخابات را به ايران نداد

عراقچي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريکا خاطر نشان کرد: ما در آمريکا 25 شعبه ايجاد کرده‌ايم علاوه برنيويورک و استراليا سه شعبه در لندن ايجاد کرده‌ايم و در اين کشورها در محل ساختمان سرکنسولگري انتخابات صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در کانادا موفق به ايجاد شعبه اخذ راي نشديم.

عراقچي افزود: در عتبات عاليات انتخابات در سرکنسولگري‌ها و سفارتخانه‌ها و در محل تجمع زوار ايراني برگزار خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: براي برگزاري انتخابات در مکه و مدينه مذاکرات با عربستان براي تعيين اين مهم ادامه دارد.

عراقچي تصريح کرد: انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در رياض و جده حتما برگزار خواهد شد و وزارت‌خارجه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: ما به عنوان مجري انتخابات تلاش خود را با همکاري ايرانيان مقيم ديگر کشورها انجام داده‌ايم و براي هر شعبه حداقل 8 نفر فعال هستند و يک نماينده شوراي نگهبان نيز وجود دارد و در اين امر از هموطنانمان که مقيم کشورهاي خارجي هستند کمک گرفته‌ايم و معتقديم اين انتخابات باشکوه برگزار خواهد شد.

**نيروگاه بوشهر روال طبيعي خود را طي مي‌كند

وي در خصوص اظهارات برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر تعطيلي نيروگاه هسته‌اي بوشهر گفت: شايد اظهارات سفير ما در مسکو به خوبي منعکس نشده، نيروگاه بوشهر روال طبيعي خود را طي مي‌کند.

عراقچي ادامه داد: قبل از اين که نيروگاه به ظرفيت کامل برسد طبق استانداردها بايد چندين بار چک شده روشن و خاموش شود و اطمينان حاصل شود و اين روال طبيعي است و تاکنون هيچ مشکلي گزارش نشده و توسط پيمانکار روسي روند خود را طي مي‌کند.

وي در پاسخ به سوال در خصوص آخرين اخبار از رايزني‌ها ميان ايران با مقامات عراق در مورد اقدامات تروريستي اخير گفت: اين اقدامات جاي تاسف دارد و ما اين حادثه دردناک را به تمام هموطنان و خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت مي‌گوييم.

عراقچي ادامه داد: وزارت خارجه در حال برقراري تماس نزديک براي تامين امنيت زوار ايراني با مقامات عراقي است.

وي  تصريح کرد: صالحي وزير امور خارجه کشور با همتاي خود در اين زمينه مکالمه تلفني داشته و تاکيد کرده است دولت عراق در تامين امنيت زوار مسئول است.

**سفر هيات ايراني به عراق براي بازگشت امنيت به مرز خسروي

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: قرار است هياتي از کشورمان در همين راستا به عراق سفر کند و اقدامات لازم صورت گيرد تا به ترتيبات امنيتي به صورت جدي رسيدگي کنيم.

عراقچي اظهار داشت: مرز خسروي به همين دليل تعطيل شده و ما در حال تلاش براي بازگذشت امنيت جهت زوار ايراني هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در خصوص کنفرانس ژنو2 و دعوت از ايران براي حضور در اين کنفرانس گفت: قبل از اين که بحث دعوت به ايران مطرح باشد بايد مباحث ديگري عمل شود؛ هنوز کشورهاي درگيري که خود را صاحب نفوذ مي‌دانند به جمع بندي نرسيده‌اند.

** از تلاش روسيه براي حل بحران سوريه حمايت مي‌كنيم

وي ادامه داد: چگونگي و زمان کنفرانس ژنو2 بين روسيه، آمريکا و نماينده سازمان ملل در حال گفتگوست.

عراقچي افزود: ما از تلاش‌هاي روسيه براي حل بحران در سوريه حمايت مي‌کنيم و اميدواريم همه طرف‌ها به اين نتيجه برسند که اجلاس ژنو2 با هدف پيدا کردن راهکار سياسي مورد پذيرش ملت سوريه تحقق يابد.

وي افزود: لازمه موفقيت اين اجلاس فراگير بودن آن است و بايد از همه کشورهاي مهم و تاثيرگذار در حل اين بحران دعوت شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص تحولات ترکيه گفت: ما تحولات ترکيه را از نزديک دنبال مي‌کنيم و اين را يک موضوع داخلي تلقي كرده و اميدواريم با درايت و خونسردي همه طرف‌ها تا حل و فصل آرام اين بحران محقق شود چرا که ترکيه تاکنون بحران‌هاي سخت ديگري را تجربه کرده و رهبران آن‌ها توانسته‌اند باآرامش از اين بحران‌ها خارج شوند.

وي ادامه داد: ترکيه همسايه کشورماست و امنيت مرزها مورد خواست جمهوري اسلامي ايران است.

عراقچي تصريح کرد: اميدواريم اين مسئله در آرامش و با درايت به يک جمع بندي برسد تا وفاق ملي در اين کشور محقق شود.

**جزييات دستگيري سه ايراني در سوريه

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درخصوص اخبار دستگيري سه ايراني در ناآرامي‌هاي اخير سوريه گفت: ما هم اخبار دستگيري سه نفر ايراني را شنيديم در خصوص نفر اول اقدام کرديم و درخواست دسترسي کنسولي داديم که بعد از چند ساعت بازجويي اين فرد آزاد شد.

وي ادامه داد: سپس دو نفر ديگر دستگير شدند که ما مجددا درخواست دسترسي کنسولي داديم تا احراز شود اين دو نفر ايراني هستند يا خير؟

عراقچي تصريح کرد: ما از حقوق آن‌ها به صورت جدي دفاع مي‌كنيم و اين قطعا به معني دخالت در امور داخلي ترکيه نيست.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در مورد زيرسوال بردن سياست خارجي در دو دولت نهم و دهم از سوي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري گفت: با توجه به فضاي موجود در انتخابات وزارت خارجه اصلا قصد ورود به اين مسائل را ندارد چرا که فرصت براي پاسخگويي به اين مسئله‌ها زياد است.

وي ادامه داد: اکنون بايد آرامش جامعه را حفظ کرد تا حماسه سياسي محقق شود.

عراقچي با اشاره به اقدامات اخير دولت کانادا عليه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: مدتي است ما شاهد اظهارات مختلفي از سوي مقامات کانادايي عليه کشورمان هستيم.

وي افزود: اين اظهارات غيرمنطقي، سخيف و در شان يک مقام نيست.

عراقچي تصريح کرد: من فکر مي‌کنم کانادا اسير يک اقدام نسنجيده و احساسي است و آن تعطيلي و تعليق روابط و بستن سفارتخانه‌هاي دو کشور است.

وي افزود: شايد آن‌ها فکر مي‌کردند که با اين اقدام سبب قطع روابط ايران در عرصه بين‌الملل مي‌شوند اما اکنون بايد به افکار عمومي خود و ايرانيان مقيم اين کشور پاسخگو باشند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: اين تصميم باعث شده ايرانيان مقيم کانادا دچار محروميت‌ها و مشکلات زيادي شوند البته ما تمام تلاش خود را انجام داديم تا از طرق ديگر و دسترسي‌هاي اينترنتي مشکلات آن‌ها را حل کنيم بنابراين اين تصميم اشتباه، ايرانيان مقيم اين کشور را دچار مشکلات فراوان کرده است.

عراقچي افزود: آن‌ها مي‌خواهند سياست غلط خود را توجيه کنند و اين که مقامات کانادا خود را در حد يک بوق‌چي معاندين جمهوري اسلامي ايران پايين بياورند جاي تعجب دارد و اميدواريم در اقدامات خود تجديدنظر کنند.

وي تصريح کرد: يکي از تبعات اين اقدام محروم کردن ايرانيان مقيم اين کشور از حق شهروندي خود براي حضور در انتخابات رياست جمهوري است، البته ما در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري انجام داديم که به نتيجه نرسيد و با پوزش از محضر ايرانيان مقيم اين کشور اعلام مي‌کنيم که به دليل تصميم دولت کانادا قادر به ايجاد شعبه اخذ راي نيستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص اظهارات اخير آژانس انرژي اتمي و آمانو عليه برنامه هسته‌اي ايران گفت: هميشه قدرت‌هاي بزرگ آمريکا و غرب، سعي در تاثيرگذاري بر عملکرد آژانس انرژي اتمي داشته‌اند و ما اين را در جاي جاي گزارشات آژانس شاهد بوديم.

وي ادامه داد: ما از شخص آمانو و آژانس انرژي اتمي درخواست داريم صرفا به وظايف فني خود عمل کنند و در چارچوب NPT انجام وظيفه کرده و از هرگونه دخالت قدرت‌هاي بزرگ جلوگيري کند.

عراقچي در خصوص اقدامات جبهه نجات بخش ملي مصر و درخواست برکناري مرسي از سوي آنها اظهار داشت: ما دخالتي در مسائل داخلي اين کشور نمي‌کنيم، جامعه مصر در حال تجربه‌اي جديد از دمکراسي بعد از سال‌ها ديکتاتوري است.

وي ادامه داد: اکنون موقع تمرين مردم سالاري در اين کشور است و اين تمرين آساني نيست، بايد به گروه‌هاي مختلف فرصت داده شود.

عراقچي اظهار داشت: ما نظاره گر اين مسائل هستيم و قطعا آمادگي لازم را داريم تا تجربيات انقلاب اسلامي ايران را به عنوان پرچمدار اين مسئله در اختيار آنها و ديگر کشورها بگذاريم و ايجاد وحدت ملي در اين کشور هدف ماست.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص مذاکرات ايران و 1+5 و برخي اظهارات اخير از سوي مذاکره کننده طرف غربي گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره آماده مذاکرات سازنده و متعادل و بدون پيش شرط‌هاي غير منطقي است و در عمل نشان داده هيچ گاه ميز مذاکرات را ترک نکرده و همواره براي رفع سوء تفاهمات و رسيدن به هدف آماده بوده است.

وي افزود: به هرحال هر مذاکره‌اي بايد چارچوبي منطقي داشته باشد و از توازن برخوردار بوده، هرگاه 1+5 در اين مسير حرکت کند، اصول به نتيجه در مذاکرات نزديک خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: ايران عضو متعهد NPT است و چيزي نيز غير از حقوق خود نمي‌خواهد و راه حل اصلي در صورت شناسايي حقوق ايران بسيار نزديک است.

عراقچي اظهار داشت: مطالب جديدي که اکنون اعلام شده، مطالب جديدي نيست قبل و بعد از آلماتي 1 نيز ما شاهد چنين پيشنهاداتي از سوي رسانه‌ها بوديم.

وي ادامه داد: براي رسيدن به نتيجه بايد هردو طرف با نگاهي منطقي در مذاکرات حاضر شده و من در خصوص پيشنهاداتي که اخيرا در رسانه‌ها اعلام شده، در مقامي نيستم که آنها را تائيد يا تکذيب کنم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به تحرکات قومي اخير در آذربايجان گفت: تحرکات قوم گرايانه که بعضا در جمهوري آذربايجان برخي کشورهاي اروپايي توسط عوامل قوم گرايانه انجام شده، آنچه که ما از دولت، مقامات آذربايجان شنيديم اين بود که آنها اين مسائل را رد مي‌کنند و آنها خودشان را از اين مسائل جدا کرده و به اين مسئله از لحاظ اعتقاد دارند که در اين زمينه تلاش مي‌کنند، چرا که اين تحرکات به ضرر ثبات و آرامش منطقه است و تمام اين مسائل را به ما منتقل کرده‌اند و ما دوست داريم آنها را باور کنيم.

**جزييات تعطيلي كلنيك امداد رساني ايران در جمهوري آذربايجان

وي افزود: مقامات آذربايجان بايد تلاش کنند جلوي اين تحرکات را بگيرند و هر موردي که وجود داشت باشد، ما در تماس نزديک با مقامات اين کشور هستيم.

وي در ادامه در خصوص تعطيلي کلينيک درماني کميته امداد جمهوري اسلامي ايران در اين کشور افزود: مقامات جمهوري آذربايجان مدعي هستند به دليل رشد و پيشرفت در اين کشور ديگر نياز چنداني به گروه‌هاي امدادرسان خارجي ندارند و ما در خصوص ادامه فعاليت اين حوزه در حال رايزني هستيم تا ترتيبات جديدي را اتخاذ کنيم.

عراقچي در مورد سفر حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه کشورمان به روسيه گفت: امير عبداللهيان در ادامه رايزني‌ها با مقامات روس در راستاي حل بحران روسيه به مسکو سفر کرده و اين سفر در حال جريان است.

وي ادامه داد: اميرعبداللهيان ديروز به مسکو سفر کرد تا مشورت‌هاي فشرده‌اي با مقامات روسي براي حل بحران سوريه داشته باشند و اين امري جاري است و قطعا در آينده ادامه خواهد داشت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر هيات گروهي از طالبان به جمهوري اسلامي ايران گفت: در خصوص اين سفر بايد گفت برخي از علماي افغانستان که در اجلاس بيداري علماي اسلامي و نيز در جريان مراسم سالگرد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني(ره) به کشورمان آمدند، برخي از آنها فارغ از وابستگي‌هاي جناحي به ايران سفر کرده بودند که اگر هم برخي از آنها به گروه طالبان يا گروه‌هاي نزديک به آن مربوط بوده‌اند، سرپيچي داشتند اين ملاک دعوت ما نبوده است، چرا که ايران هيچ گاه مذاکره با گروه‌هاي تفريطي را قبول ندارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد اقدام اخير آمريکا در خصوص شنود از طريق مختلف گفت: اين مسئله جديدي نيست، چرا که تلاش‌هاي خصمانه آمريکا در جاسوسي در همه جا و حتي براي مردم خود شناخته شده است.

وي ادامه داد: اين اقدام اعتراض مردم آمريکا و انديشمندان آنها را هم درپي داشته است.

عراقچي تصريح کرد: ما همواره اين اقدامات را محکوم کرديم، چرا که اينها خلاف ارزش‌هاي دمکراسي است که آنها مدعي آن هستند و اميدواريم که به سرعت متوقف شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد:اين شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيس بوک و توييتر بيشتر افکاري براي جاسوسي و کسب اطلاعات و اعمال نفوذ آمريکا در دستگاه‌هاي اطلاعاتي است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد  امضاي توافقنامه‌اي ميان ايران و آرژانتين در مورد مسئله آميا گفت: ما براي اظهارات دادستان سابق مرتبط با اين مسئله ارزشي قائل نيستيم، وي تنها کسياست که با قاضي مربوطه در ارتباط بوده‌ است و  اميدواريم انجام اين توافقنامه منجر به حل مسئله آميا شود.

عراقچي در ادامه در خصوص بيانيه‌اي امضاء شده از سوي 200 نفر از سفراي کشورمان در حمايت از يکي از کانديداهاي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري گفت: امضاي اين بيانيه را ما نيز از طريق سايت‌ها و رسانه‌ها مطلع شديم اما اطلاع دقيقي نداريم و در حال بررسي آن هستيم.

وي ادامه داد: فعاليت سياسي کارمندان وزارت خارجه براساس اساسنامه اين وزارتخانه ممنوع است و ما تاکيد داريم که کارمندان از حضور در هرگونه فعاليت سياسي و ستادهاي تبليغاتي خودداري کنند و اگر همکاري اين اقدام را انجام دهد تخلف کرده و ما رسيدگي خواهيم کرد.

وي در ادامه با اشاره به مذاکرات جمهوري اسلامي ايران و 1+5 گفت: مواضع 1+5 روشن بوده و بيانيه اخير وين در ادامه مواضع قبلي شان است.

عراقچي با اشاره به ديدار اخير رئيس جمهور چين با باراک اوباما گفت: چين يک قدرت بزرگ جهاني است و روابط گسترده‌اي با کشورهاي دنيا و آمريکا دارد و اين روابط در ابعاد مختلفي از جمله اقتصادي گسترش يافته است.

**روابط ايران و چين رو به رشد است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: برخي رقابت‌هاي سياسي در اين زمينه وجود دارد که ما اين را امري طبيعي در ديپلماسي مي‌دانيم تا کشورهاي در مورد مسائل مختلف گفتگو کنند.

وي افزود: روابط جمهوري اسلامي ايران و چين رو به رشد بوده و ما نيز از بعد اقتصادي و سياسي در حال مشورت‌هاي نزديکي با همتايان خود هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص رآکتور اراک گفت: مسئله رآکتور تحقيقاتي 40 مگاواتي اراک به هيچ وجه موضوعي مخفي نيست، چرا که در مورد آن به اطلاعات لازم به آژانس انرژي اتمي و ملت شريفمان داده شده است.

وي ادامه داد: رآکتور تحقيقاتي اراک در وضعيت نهايي خود جايگزين رآکتور 5 مگاواتي تهران خواهد شد.

عراقچي افزود: با توجه به اينکه اين رآکتور داروهاي بيماري‌هاي سرطاني را توليد مي‌کند، احتياج به جايگزين داشت، بنابراين اطلاعات کافي و لازم در موقع خودش به آژانس انرژي اتمي داده شد و ايران به طور دقيق و کامل به همه تعهدات خود مقيد است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: هر آنچه براساسNPT بايد انجام دهيم، انجام داده و حتي به بيشتر از آن هم عمل کرديم، رآکتور تحقيقاتي اراک تحت نظارت مستمر آژانس انرژي اتمي قرار دارد و هيچ نکته نگران کننده‌اي در اين باره وجود ندارد.

وي در مورد اينکه اين مسئله قرار است در دستور کار 1+5 براي مذاکرات بعدي قرار گيرد، افزود: ما هنوز خبري در اين خصوص دريافت نکرديم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در پايان بار ديگر خاطرنشان كرد: اميدوارم در روز جمعه شاهد خلق حماسه سياسي از سوي ملت شريف ايران باشيم.


** سفر هيات ايراني به عراق براي بازگشت امنيت به مرز خسروي

عراقچي در حاشيه نشست هفتگي وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مبني بر آخرين اخبار از رايزني‌ها ميان ايران با مقامات عراق در مورد اقدامات تروريستي اخير، گفت: اين اقدامات جاي تاسف دارد و ما اين حادثه دردناک را به تمام هموطنان و خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت مي‌گوييم.

وي ادامه داد: وزارت خارجه در تماس نزديک براي تامين امنيت زوار ايراني با مقامات عراقي است.

عراقچي تصريح کرد: صالحي وزير امور خارجه کشور با همتاي خود در اين زمينه مکالمه تلفني داشته و تاكيد كرده دولت عراق در تامين امنيت زوار مسئول است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: قرار است هياتي از کشورمان در همين راستا به عراق سفر کند و اقدامات لازم صورت گيرد تا به ترتيبات امنيتي به صورت جدي رسيدگي کنيم.

عراقچي اظهار داشت: مرز خسروي به همين دليل تعطيل شده و ما در حال تلاش براي بازگذشت امنيت جهت زوار ايراني هستيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها