کد خبر: ۱۴۸۴۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۲۳ تير ۱۳۹۲
ايران که صعود کرد آمدم خيابان
نيلسون کوهياجونيور... ما نيلسون صدايش مي‌‌کنيم! دروازه‌بان 37 ساله‌اي که يک پسر 18 ساله دارد که دانشجوي رشته مهندسي است. باورتان مي‌شود؟
البته خب... او يک دختر 3 ساله هم دارد و با کمي فکر مي‌توانيد دلايل اين اختلاف سني را متوجه شويد.

ظهر يک روز داغ تابستاني که همين ديروز باشد، نيلسون همراه رضامحمدي ميهمان 90 بود، اول برنامه عکاسي و بعد مصاحبه ... نيلسون را وقتي به خيابان برديم زير لب غرولندي کرد و به فارسي گفت: «چقدر گرمه!»
***
90: بعد از پايان فصل خيلي‌ها مي‌گفتند تو ديگر در پرسپوليس نمي‌ماني؟
اين شايعات در فوتبال امري طبيعي است. بعضي‌ها که در بطن اتفاقات نيستند و از چيزي خبر ندارند حرف و حديث‌هايي را بر سر زبان‌ها مي‌اندازند که باعث تعجب مي‌شود. اين شايعات را ساختند اما واقعيت نداشت.
90: اما تمديد قراردادت خيلي طول کشيد و مي‌گفتند تو به خاطر ماليات ناراحتي؟
طبيعتا قبل از هر چيزي ابتدا بايد مربي پرسپوليس انتخاب مي‌شد تا او تصميم بگيرد بمانم يا خير. بعد از معرفي علي دايي به عنوان سرمربي وي همراه خانواده‌اش به خارج از کشور رفت اما بازگشت او به تهران کمي طول کشيد. من هم براي تمديد قرارداد ابتدا بايد مالياتم را پرداخت مي‌کردم و از آنجا که اين قضيه کمي طول کشيد تمديدم به تاخير افتاد.
90: مي‌گفتند دايي بعد از اينکه با احمدي و رحمتي به توافق نرسيد خواهان تمديد قرارداد تو شد؟
نمي‌توانم به اين سئوال جواب بدهم. چرا که از نوشته‌هاي روزنامه‌ها خبر ندارم و نمي‌دانم اين اخبار شايعه است يا صحت دارد.
90: خط دفاع پرسپوليس از فصل گذشته حفظ شده آيا اين اتفاق به نفع تيم است؟
حتم بدانيد پرسپوليس امسال از فصل گذشته قوي‌تر است. تعادل اين تيم در تمام پست‌ها به خصوص خط دفاع حفظ شده و به همين دليل به هماهنگي کامل رسيده‌ايم و به تيم منسجمي تبديل شديم. ببينيد فوتبال رياضي نيست که بگوييم دو، دو تا مي‌شود چهار تا و يک ورزش غيرقابل پيش‌بيني است. اميدوارم از سال قبل قوي‌تر شويم.
90: فصل گذشته عملکرد خوبي داشتي و باعث شدي شهاب گردان در نيم فصل از پرسپوليس برود؟
فصل گذشته به خاطر قرارداد با پرسپوليس کارمند اين تيم به شمار مي‌رفتم و توانستم با عملکرد خوبم فيکس شوم، به همين دليل توانستم اعتماد به نفس لازم را جلب کنم و محبوب شوم. البته اين را بايد بگويم در همه تيم‌ها فيکس بودم. به اين هم کار ندارم مربي سخت‌گير است يا خير. فقط کار خودم را مي‌کنم. در مورد شهاب گردان هم نمي‌توانم نظر بدهم و حرف بزنم. او با تصميم خودش خواست از پرسپوليس برود.
90: در مورد کارنامه دايي چه مي‌دانستي؟
از علي دايي مي‌توان به عنوان بازيکني که تاريخچه و کارهايش مشخص است صحبت کرد. دايي يک مربي با نظم و ديسيپلين است و همه بازيکنان حواسشان جمع است تا يک وقت بي‌نظمي نکنند و اين قضيه قطعا به نفع پرسپوليس است.
90: مي‌گويند دايي بازيکنان ستاره و پرطرفدارتر از خودش را دوست ندارد. نمي‌ترسي به خاطر محبوبيتت نزد هواداران او با تو لجبازي کند؟
مشکلي در اين مورد وجود ندارد، دايي قبلا بازيکن بوده و اتفاقات و حواشي فوتبال را درک مي‌کند. او مي‌داند هواداران بازيکنان محوبشان را تشويق مي‌کنند من از هواداران نخواستم تشويقم کنند. تا زماني که در پرسپوليس هستم با تمام وجودم براي اين تيم بازي مي‌کنم. طرفداران مرا به خاطر نظم و عملکردم دوست دارند و مطمئنم دايي مشکلي بابت اين موضوع ندارد.
90: مگر تو دروازه‌بان فيکس نيستي؟
امسال مشخص نيست کدام يک از دروازه‌بان‌ها فيکس باشند. چطور؟
90: براي اينکه پيراهن شماره يک را به رضا محمدي دادند؟
شماره يک را به رضا ندادند، از آن جا که او در نيم فصل به جاي گردان به پرسپوليس آمد پيراهن شهاب را به محمدي دادند و من هم پيراهن شماره 40 را مي‌پوشم.
90: نمي‌ترسي محمدي به خاطر پيراهن شماره يک مدعي دروازه‌بان فيکس شود؟
در اينجا همه ما براي حضور در ارنج ثابت تلاش مي‌کنيم و اينکه کدام يک از ما دروازه‌بان فيکس شويم بستگي به نظر علي دايي دارد. شماره پيراهن هيچ ربطي به فيکس و ذخيره بودن ندارد. من به شماره 40 علاقه داشتم و خودم خواهان اين عدد شدم. ضمنا باشگاه تعيين مي‌کند بازيکنان کدام شماره را بپوشند.
90: قراردادت را به دلار بستي؟
زياد مهم نيست!
90: پس چرا به خاطر اينکه قراردادت دلاري بسته شود با پرسپوليس اختلاف داشتي؟
بله، دلاري بستم.
90: قرارداد شما هم مانند رحمتي و احمدي ميلياردي است؟
زياد مهم نيست!
90: شما دروازه‌بان اول پرسپوليس هستي و قراردادت نبايد از رحمتي و احمدي کمتر باشد؟
از کجا مي‌دانيد شايد بيشتر يا کمتر بگيرم! فقط اين را مي‌دانم که پول از خيلي چيزها برايم مهم‌تر نيست. البته فوتبال خيلي به زندگيم ثبات داد.
90: با ديدن کدام مدافع پرسپوليس اعتماد به نفس مي‌گيري؟‍
به همه آنها اطمينان دارم. سيدجلال، بنگر و نورمحمدي جزو مدافعين خوب پرسپوليس محسوب مي‌شوند و من رابطه خوبي با اين سه مدافع و همچنين رضا محمدي دارم.
90: گل‌محمدي را به خاطر حرف‌هايي که در موردت زد و تو را عامل باخت جلوي سپاهان دانست بخشيدي؟
بحث بخشيدن و حلال کردن نيست. درسته است در آن بازي اشتباهاتي را مرتکب شدم اما من انسانم و ماشين نيستم. انسان هم جايز الخطاست و اشتباه مي‌کند. من هم اشتباهاتم مقابل سپاهان را قبول مي‌کنم و گردن کسي نمي‌اندازم.در فوتبال وقتي تيم مي‌بازد همه مقصرند و در پيروزي‌ها نيز همه نقش دارند.
90: در هر صورت بازيکنان بايد با يکديگر متحد باشند.
خصوصيات اخلاقي من طوري است که دوست ندارم از کسي بدگويي کنم و عليه شخص خاصي مصاحبه کنم زيرا خواننده‌ها نوشته‌ها و مصاحبه‌هاي ما را مي‌خوانند و از چنين چيزهايي خوششان نمي‌آيد. پارسال و در مسابقات جام حذفي شايد اگر من خوب کار نمي‌کردم پرسپوليس به فينال نمي‌رسيد. نمي‌خواهم راجع به اتفاقات فصل گذشته حرف بزنم اما چه خوب است آدم‌هايي که اشتباه مي‌کنند تقصيرات را گردن بگيرند.
90: منظورت گل‌محمدي است؟
نام شخص خاصي را نمي‌برم. اما اگر تيمي ببرد يا ببازد در هر دو صورت رهبر تيم بايد جوابگو باشد.
90: گويا حقيقي هر روز در تمرين پرسپوليس حاضر مي‌شود نمي‌ترسي او رقيبت شود؟
خير، نمي‌ترسم. من 37 ساله هستم. تاکنون تمام شرايط سخت و پستي بلندي‌هاي فوتبال را سپري کردم و در تمام تيم‌ها فيکس بازي کردم. اين باعث خوشبختي‌ام است که هر جا بودم در ارنج اصلي قرار گرفتم و دروازه‌بان اصلي بودم و کارم را به نحو احسن انجام دادم. اما اين بستگي به نظر باشگاه دارد که چه بازيکني با تيم قرارداد ببندد و در ترکيب فيکس قرار بگيرد.
90: درسته که از سپاهان يک پيشنهاد خوبي داشتي؟
نمي‌دانم. اين حرف‌ها از کجا ساخته و پرداخته شده در حالي که من با سپاهان مذاکره نکردم. اما فعلا که با پرسپوليس تمديد کردم و بازيکن اين تيم هستم و از اينکه قرار است دوباره در پرسپوليس بازي کنم بسيار خوشحالم.
90: گويا همسرتان خبرنگار است؟
بله، ايشان خبرنگار است. به همين دليل خيلي خوب از شرايط کاري من باخبر است و درک مي‌کند.
90: آيا تا حالا با شما مصاحبه کرده؟
من و همسرم در حين مصاحبه با يکديگر آشنا شديم. او از من مصاحبه گرفت و بعد هم با هم ازدواج کرديم. البته مردي مثل من هم کم پيدا مي‌شود (مي‌خندد)
90: فکر مي‌کني پرسپوليس امسال به چه مقامي برسد؟
(با دست عدد يک را نشان مي‌دهد) شک نکنيد اول!
90: اگر نشديد؟
آن وقت مرا بکشيد و البته اين را ننويسيد. شوخي کردم.
90: تمام فوتباليست‌هاي برزيلي قبل از فوتبال جزو قشر فقير بودند. شما چطور؟
من آدم ميليونري نبودم. اما تا 10، 11 سالگي زندگي خيلي خوبي داشتيم. پدرم مغازه بزرگي داشت که در آنجا نان مي فروخت او يک شريک داشت که دستش کج بود. در 11 سالگي پدرم را از دست دادم و بعد از فوت او مادرم مي‌خواست کارهاي پدرم را انجام بدهد. اما از آنجا که مغازه‌مان ثبت نشده بود و مادرم از کارهاي پدرم بي‌خبر بود مجبور شديم ماشين و ملک و املاکمان را بفروشيم. زيرا اگر اين کار را نمي‌کرديم مادرم بايد به علت بعضي حساب کتاب‌هاي مغازه به زندان مي‌رفت به همين دليل زندگيمان عوض شد. البته گرسنه نمانديم اما ديگر زندگي خوب گذشته را نداشتيم 5، 6 سال سختي زيادي کشيديم. اما بعداز آن با لطف خدا و شانس خوبم با تيم ويتوريا داباهيا قرارداد بستم از آن روز روي پاي خودم ايستادم و کمي به شرايط زندگي خانواده‌ام سرو سامان دادم.
90: با ترافيک تهران چکار مي‌کني؟
در همه جاي دنيا و شهرهاي بزرگ ترافيک مردم را اذيت مي‌کند. در شهر سائوپولو هم چنين ترافيکي وجود دارد. (با لهجه فارسي مي‌گويد) ديوانه است اين ترافيک!
90: کدام غذاي ايراني را دوست داري؟
جوجه کباب.
90: چه قدر بلدي فارسي حرف بزني؟
کم!
90: از صعود تيم‌ملي ايران به جام جهاني برزيل خوشحال شدي؟
خيلي خوشحال شدم. ايران لياقت رسيدن به جام جهاني را داشت. کشور ايران لياقتش را داشت. ايراني‌ها شباهت زيادي به برزيلي‌ها دارند. مردم ايران حق دارند تيمشان را در جام‌جهاني ببينند وقتي تيم‌ملي ايران به برزيل صعود کرد به خيابانمان رفتم و در رقص و شادي مردم شرکت کردم خيلي خوشحال بودم. ايران مانند کشورم است و واقعا از اين اتفاق مهم خوشحال شدم. حواس تمام دنيا به تيم‌هاي حاضر در جام‌جهاني جمع است و اين به نفع ايران است.
90: از کدام دروازه‌بان‌‌ها الگوبرداري مي‌کني؟
تافارل، ميشل پرودوم، واندرسا و بوفون
90: کدام مارک لباس و عطر را مي‌پسندي؟
دولچي گابانا – آرماني!
90: و کار با سعيد عزيزيان و غلامپور؟
مربيان با يکديگر متفاوتند و کارهايشان فرق مي‌کند. در اينجا از سعيد عزيزيان تشکر ويژه مي‌کنم. واقعا نمره آقا سعيد 20 است.
روزهاي خيلي خوبي را با اين مربي داشتم دوست ندارم کسي را با يکديگر مقايسه کنم. اما در حال حاضر که يک ماه است با غلامپور کار مي‌کنم. از او چيزهاي زيادي ياد گرفتم. غلامپور آدم خيلي خوبي است.
90: مي‌گويند بازيکنان پرسپوليس به علت بگو بخند زيادتان همشيه دور شما جمع مي‌شوند؟
فوتبال يک ورزش شاد است. هميشه روزهاي قبل از بازي روحيه بازيکن بايد خوب باشد. وقتي لذت بازي از بين برود موقع خداحافظي فوتباليست است. براي من فرق نمي‌کند مقابل استقلال يا تيم‌هاي ديگر بازي کنم برايم روحيه خوب و پرنشاط بسيار اهميت دارد. به همين علت هميشه در حال بگو،‌ بخند هستم و شايد به همين علت بازيکنان اطرافم جمع مي‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها