کد خبر: ۱۴۹۶۰۸
زمان انتشار: ۱۵:۳۳     ۲۷ تير ۱۳۹۲
فرمانده سابق لشکر امیر المومنین(ع) گفت: ۲۷ تیرماه حضرت امام (ره) به همه آموخت که شرایط زمانی می تواند باعث تغییر تاکتیک شود و قطعنامه ۵۹۸ که داری چندین بند مهم بود بود را بپذیرند البته هنوز برخی از آنها متاسفانه محقق نشده است.

محمد کرمی راد در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: سال های سال است که از قطعنامه ۵۹۸ می گذرد. نسل سوم و نسل چهارمی های ما  جنگ را ندیده اند و حس نکر ده اند اما با توجه به موضوعاتی که در رسانه ملی و فیلم ها و نشریات و کتاب هایی که قلم فرسایی کرده اند گوشه ای از اتفاقات دفاع مقدس منعکس شده است اما  چون سال های سال از آن می گذرد تحلیل راجع به پذیرش قطع نامه ۵۹۸، متن و حاشیه های آن ضرورت دارد.

کرمی راد ادامه داد:وقتی صدام جنگ را به ایران تحمیل کرد بنا بود طبق برنامه ریزی های خودش ۵ روزه به تهران برسد و پایتخت را فتح کند. وقتی جنگ با رسادت های رزمندگان اسلام به گونه دیگری رقم خورد و هشت سال طول کشید، هیئتی از الجزائر به ایران آمدند و بحث آتش بس مطرح شد.

وی با اشاره به تیز بینی و رهبری حضرت امام (ره ) گفت: غول های رسانه ای غرب اینگونه القا کرده بودند که ایران در آغاز جنگ مقصر است اما امام (ره) چهار شرط را برای پذیرش آتش بس اعلام فرمود که اولین آن مشخص شدن متجاوز بود و دومی تنبیه تجاوز کننده و آغاز گر جنگ.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هشتم اظهار داشت: بازگشت به مرزهای بین المللی و پرداخت خسارت جنگ از دیگر شروط پذیرش قطع نامه بود که رهبر کبیر انقلاب بر آن تاکید داشتند.

وی این شروط را با اینکه بعضی از قسمت های آن مثل پرداخت خسارت جنگی عملی نشده است،‌یک موفقیت و پیروزی عنوان کرد.

عدم تحقق خواسته های ابر قدرتها از جنگ تحمیلی برای ما یک پیروزی بود

کرمی راد تصریح کرد: هیچ یک از قدرت های  غرب و شرق تمایلی نداشتند به گونه ای از جنگ بگذریم که حکومت ما سالم بماند چون منافع آنها در خطر بود، در قبل از انقلاب آمریکا خاورمیانه و نفت را در اختیار داشت و در برابر شوری روی ایران و عربستان سرمایه گذاری کرده بود. اینها همه بعد از جنگ ایران محقق نش و این یعنی شکست بزرگ برای همه ابر قدرتهایی که صدام را تقویت می کردند.

وی افزود: به هر حال حمله را به قصد تجزیه ایران و از بین بردن حکومت ایران بود که کار به گونه دیگری رقم خورد. امام (ره) برای احقاق حق ملت تلاش کردند، رزمندگان نیز ایثار گری های فراوانی داشتند و شهدای زیادی تقدیم انقلاب شد و با جانفشانی و تکیه بر نیروی ایمان اجازه ندادیم که وجبی از خاک ایران در اختیار عراق باقی بماند.

فرمانده سابق لشکر امیر المومنین (ع) با اشاره به فتح هایی که پس از فرار بنی صدر نصیب جبهه ها شد افزود: در عملیات های بعد از سرنگونی بنی صدر  یعنی عملیات  های ثامن الائمه در حصر آبادان و بیت المقدس در فتح خرمشهر انسجام خوبی در میان نیرو ها و جبهه ها ایجاد شد.

تحلیل پایان جنگ بعد از فتح خرمشهر ناشی از عدم تشخیص نظامی بود

وی با اشاره به روزهای بعد از فتح خرمشهر اظهار داشت: با توجه به تحلیل های بعد از آزاد سازی خرمشهر و عقب نشینی اجباری صدام و هزینه های که متحمل شد عده ای می گفتند خرمشهر که فتح شد باید جنگ تمام شود اما هنوز قسمتی از خاک ما در اختیار عراق بود و از طرفی اعتمادی هم به صدام نداشتیم که در زمان پذیرش آتش بس دوباره به ایران حمله نکند کما اینکه در پایان جنگ  نیز این کار را کرد.

کرمی راد ادامه داد:  از طرف دیگر به سازمان ملل و نهاد های بین المللی اعتمادی نبود بنا بر این آنهایی که می گفتند بعد از فتح خرمشهر باید جنگ تمام می شد شناخت ضعیفی از شرایط داشتند و پس از آن بود که رزمندگان شعار جنگ جنگ تا پیروزی را سر دادند.

وی اظهار داشت: بعد از عملیت کربلای ۵ و والفجر ۸ به بخشی از خواسته های ما توجه شد اما بعدآ جنگ نفت کش ها، جنگ شهری، شیمیایی و … پیش آمد و نبرد از آن روال متعارف جنگی خارج شد به طوری که هواپیمای مسافر بری ما را هم می زدند و سازمان ملل هم کاری نمی کرد.

پذیرش ۵۹۸ با آرمانها فاصله داشت اما به هر حال پیروزی بود

وی افزود: ما در بحث تحریم ها هم دچار مشکلاتی شدیم و یک موقعیت سیاسی پیش آمد و استراتژی ما به سمت یک استراتژی سیاسی کشیده شد. گرچه پذیرش قطع نامه هم برای امام و هم برای رزمندگان سخت بود و با آرمان امام فاصله داشت و تعبیر جام زهر به ادبیات جنگ اضافه شد اما در ۵۹۸ چهار شرط ما منهای قرامت جنگی محقق شد تبادل اسرا صورت گرفت مرز های بین المللی تعیین شد، متجاوز مشخص شد و از دید نظامی و سیاسی یک پیروزی برای ما رقم خورد.

کرمی راد در پایان به عملیات مرصاد بعد از ۵۹۸ اشاره کرد و گفت: صدام و حامیان اش با همان توان هفته اول جنگ به تجهیز و مسلح کردن منافقین پرداختند و فکر می کردند که سه چهار روزه ایران را فتح می کنند اما کشور این بار نیز استادگی کرد و آنها کاری از پیش نبردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها