کد خبر: ۱۵۱۵۸۳
زمان انتشار: ۱۵:۴۶     ۰۲ مرداد ۱۳۹۲
طی سه روز گذشته سه بار آتش به جان بخشی از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد افتاد و بلوطهای پیر و جوان زنده زنده در آتش سوختند.
مهر، از روز یکشنبه تا شب گذشته سه آتش سوزی در کوه خامی "باشت"، جنگلهای "فیروزآباد" بویراحمد و منطقه "توت نده" در دنا به وقوع پیوست و تعداد زیادی از درختان بلوط و بخشی از مراتع این مناطق طعمه حریق شدند.

اولین آتش سوزی صبح یکشنبه در بخشی از منطقه حفاظت شده "خامی" در شهرستان باشت کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

این منطقه به علت بارش باران فراوان طی سال زراعی جاری از پوشش علوفه ای بسیار زیادی برخوردار بوده است.

نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست این شهرستان به همراه نیروهای مردمی بعدازظهر آن روز در گرمای بالای 45 درجه منطقه، حریق را خاموش کردند.

دومین آتش سوزی این هفته نیز روز دوشنبه در جنگلهای منطقه فیروز آباد بویراحمد و 20کیلومتری شهر یاسوج رخ داد. شدت این آتش سوزی به حدی بود که دود حاصل ازآن در شهر یاسوج دیده می شد.

این آتش سوزی که در شیب زیاد به وقوع پیوسته بود توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی، نیروهای مردمی و آتش نشانی یاسوج طی دو مرحله خاموش شد.

این آتش بعدازظهر همان روز خاموش شد اما در ابتدای شب دوباره آتش شعله ور گردید و عملیات اطفای حریق تا خاموشی کامل آتش صورت گرفت.

سومین آتش سوزی در جنگلهای استان قسمت جنگلهای دنا شد و بخشی از مراتع و جنگلهای منطقه توت نده در حریق سوختند.

این آتش سوزی به موقع توسط نیروهای مردمی، حفاظت منابع طبیعی، بسیج و هلال احمر خاموش و از گسترش آن جلوگیری شد.

سهل انگاری گردشگران علت آتش سوزیها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: طبق برآورد کارشناسان نزدیک به پنج هکتار از اراضی ملی در این سه آتش سوزی طعمه حریق شدند.

سرهنگ محمد رحیم برزمند علت این آتش سوزی ها را سهل انگاری گردشگران عنوان کرد و افزود: برخی در این مناطق اقدام به روشن کردن آتش کرده و آن را خاموش نمی کنند و همین مسئله موجب وقوع آتش سوزی می شود.

وی بیان کرد: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی با کمترین امکانات و با دل و جان آتش را خاموش می کنند و در این راه آسیبهای زیادی هم می بینند.

برزمند بیان داشت: لباس و کفش های این نیروها در این آتش سوزی ها از بین می رود و حتی بسیاری از آنها دچار سوختگی می شوند.

حریق بیش از 70هکتار ازجنگلها طی چهارماه/ دستگیری5 عامل آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 16 مورد آتش سوزی در جنگلهای این استان به وقوع پیوسته و طی آن بیش از 70 هکتار از این جنگلها در آتش سوختند.

وی برخی از این آتش سوزیها را عمدی دانست و افزود: در این خصوص تاکنون پنج نفر دستگیر شدند.

برزمند بیان داشت: این افراد به دلیل دخالت در آتش سوزی "چم خانی" بویراحمد و منطقه مارگون دستگیر شدند و باید خسارت های وارد شده را جبران کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان نیز گفت: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیبهای بالای 27 درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد، براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می شود.

حفاظت از جنگلهای استان نیازمند بالگرد

محمد رضا جهان آرا افزود: نیروهای یگان حفاظت برای اطفای حریق تا بخواهند با ماشین به منطقه اعزام شوند، دامنه آتش وسعت پیدا می کند و خسارت زیادی به جنگلها وارد می آورد.

وی بیان کرد: تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفای حریق در این مناطق کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به رغم درخواستهای مکرر مسئولین استانی مبنی بر اختصاص یک دستگاه بالگرد برای حفاظت از جنگلهای این استان، هنوز این درخواست مورد توجه قرار نگرفته است.

این استان 20درصد جنگلهای زاگرس را در اختیار دارد و بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی آن جنگل و مرتع است.

با این حال آتش سوزی سالانه به بخش زیادی از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد آسیب می‌رساند و مرگ تدریجی آنها را در پی دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها