کد خبر: ۱۵۲۷۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۰۷ مرداد ۱۳۹۲
درست است که تميم جانشين پدرش شد و وي سياستي به تندي آل ثاني بزرگ در قبال سوريه ندارد، ولي سياست هاي مداخله جويانه اين کشور همچنان به اشکال جديدي ادامه دارد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، براساس منابع مستند موجود، سازمان سيا با ترکیه و تعدادی دیگر از دولت های منطقه ای از جمله قطر  برای تامین سلاح به شبه نظامیان تلاش هاي گسترده و مخفيانه اي را صورت داده اند.

زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دوره جیمی کارتر و مشاور فعلي مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی و استاد محقق ارشد در دانشکده مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز در اين مورد مي گويد:   
بحران جاری در سوریه توسط عربستان سعودی، قطر، و متحدان غربی آنها اجرا شده است.... 



اواخر سال 2011 پروژه نا آرامي هاي سوریه توسط دو دولت مستبد شناخته شده در خاور میانه يعني قطر و عربستان سعودی كليد خورد.

در ادامه زبیگنیو برژینسکی در مصاحبه با نشنال اينترست اعلام داشت:
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز بنا بر منافع آمريكا،از ناآرامی هاي سوریه و از بركناري بشار اسد بدون احتساب عواقب آن و تاثيرش بر تعاملات منطقه حمايت مي كند ...


 
سپس در بهار سال 2012،همزمان با سال انتخابات آمريكا، سازمان سیا و ژنرال پترائوس، تلاش زيادي را براي وارد كردن قطر و عربستان در پروژه سوريه و در ادامه الحاق تركيه در مراحل بعدي بكار بردند".

وي سياست هاي خارجي اوباما در قبال سوريه را بسيار تاسف آور و غير منطقي اعلام مي دارد، اينكه چرا آمريكا بدون برآورد شرايط بی ثباتي ،سرنگوني دولت بشار اسد را خواهان است.

وي عدم ثبات در برنامه هاي سياست خارجي دولت امريكا را بويژه در قبال سوريه و شورشيان مورد نكوهش قرار داده است.

برژينسكي تعامل بيشتر با چین، روسیه و دیگر قدرت های منطقه ای را برای رسیدن به پاياني مسالمت آمیز در بحران سوریه، بهترين روش ممكن مي داند.

وي دخالت نظامي ایالات متحده در سوریه و مسلح کردن ستیزه جویان را بدترين سياست ممكن دانسته و عواقب سنگيني را براي امنيت منطقه پيش بيني كرده است.

ستیزه جویانی كه با حمایت دولت هاي خارجی و عربي در سوريه فعاليت غير انساني خود را آغاز كرده اند،تاكنون زندگی بسیاری از مردم، از جمله تعداد زیادی از سربازان سوریه و پرسنل امنیتی را گرفته اند.


***چگونه قطر به  جنگ سوریه وارد شد؟ 
با اذعان به اين موضوع كه ناآرامي هاي سوريه يكي از تازه ترين پروژه هاي خونين غرب عليه اعراب بخصوص شيعيان مي باشد، نبايست از نقش كشور "قطر" به عنوان یک نیروی محرکه غافل ماند. كشوري كوچك اما ثروتمند، با سياست هايي ديكته شده و حساب هايي پر از دلار كه در اين مدت در حمايت مالي از شورشيان سلفي و خارجي در سوريه كم نگذاشته است.


 
در شهر دوحه قطر،در ساختماني كاملا محافظت شده توسط نيروهاي امنيتي قطر،پرچم انقلابيون سوريه بر سر يك ساختمان تازه تاسيس نصب شده است!

اين ساختمان جدید از سوي طراحان اين سناريو، به عنوان "سفارت جمهوری عربی سوريه"(!) در قطر ،البته نه به نمایندگی از دولت بشار اسد ، بلكه مخالفان مسلح شناخته مي شود. این تنها سفارت شورشيان مسلح سوريه در جهان مي باشد كه دو ماه پیش توسط وزیر قطري افتتاح گرديده است.



 
"معاذ الخطیب" رهبر سابق ائتلاف مخالفان سوريه و "خالد العطیه" وزیر امور خارجه قطر ، سفارت جمهوری عربی سوریه را در قطر در ماه مارس 2013 افتتاح كردند.

افتتاح سفارت شورشيان در قطر،كاملا موضع اين كشور تابع غرب را در قبال بحران سوریه مشخص مي كند. دولت های غنی از گاز در خلیج فارس بيشترين حمايت هاي مالي را از شورشيان در اين مدت داشته اند كه قطر و عربستان سعودي در راس آن قرار دارند. چه از لحاظ تسلیحات و یا حمایت مالی برای مخالفان مسلح، تعاملات دیپلماتیک یا لابی، قطر پيشگام بوده است و از ذخاير دلاري خود براي براندازي دولت بشار اسد چشم پوشي نكرده است.

اكنون ناآرامي هاي خونين سوريه در آستانه ورود به سال سوم است، قطر خود را در يك درگیری پیچیده و شکننده مي بيند و آينده اين دخالت براي قطر در هر دو سو، كاملا نامشخص است.
 
در خصوص منابع مالي هزينه شده توسط دولت قطر آمار هاي رسمي وجود ندارد اما براساس تخمين منابع ديپلماتيك و خود شورشيان،قطر تاكنون در حدود 1 ميليارد دلار سرمايه گذاري كرده است كه اين رقم در مورد گزارشات نزديكان و اعضاي دولت قطر در حدود 3 ميليارد دلار برآورد شده است. اكنون باوري در حال شکل گرفتن است دال بر اينکه قطر با استفاده از نيروي مالی خود در تلاش براي ايجاد شبكه اي از وفاداران خود در میان شورشیان سوريه و متعاقبا داشتن مهره هايي براي روزهاي پس از بشار اسد است. 

نقش مداخله گرانه و به نوعي توسعه طلبانه قطر، يكي ديگر از حكومت پادشاهي عرب را به خود آورده است كه در اين بين عربستان به نحوي با قطر در تقابل قرار گرفته است(حفظ جايگاه سنتي خود در بين اعراب و حاكمان غربي خود).

با این حال، براي قطر،مسئله سوریه مي تواند فرصتي ايده آل براي سياست خارجي دوحه در تثبيت و ارتقاء جايگاه خود و همچنين حمايت از شورشيان عرب در شمال آفریقا محسوب گردد.

خاندان حاکم قطر، آل ثاني، هیچ نوع قرابت ایدئولوژیکي یا مذهبی با اسلامگرایان ندارد بلكه اهداف قطر صرفا منافع و تبعيت از دستورات غرب مي باشد.  قطر علنا حمايت خود از اخوان المسلمین در مصر و حزب اسلامی النهضه در تونس را، که در اولین انتخابات پس از شورش های مردمی به پيروزي رسيدند،اعلام داشت. قطر با تكيه بر قدرت مالي و حمايت اربابان خود در تلاش براي ايفا نقش رهبري (در تضاد با عربستان) در منطقه مي باشد اما بن بستسوریه، که در آن بیش از 70،000 نفر جان خود را تاكنون از دست داده اند، تا حدود زيادي اهداف قطر را تحت شعاع خود قرار داده است.
 
مشكل ديگر سياست قطر، بازيگران معدود و صرفا ارشد آن در تصميم گيري ها مي باشد. در مورد سوریه، بازيگران کلیدی امیر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی،ولیعهد، شیخ تمیم بن حمد، نخست وزیر شیخ حمد بن جاسم، به علاوه العطیه، وزیر امور خارجه قطر مي باشند.

پس از آنكه شیخ حمد، امیر 61 ساله قطر در سال 1995 و بعد از خلع پدرش اداره امور قطر را بدست گرفت،روابط دمشق و دوحه فراز و نشيب زيادي داشته است.زماني بود كه بشار اسد و همسرش اسما جزء بازدید کنندگان منظم دوحه بودند و موسسات قطر جزء سرمایه گذاران بزرگ در سوریه محسوب مي شدند....


 
 این امیر در اعاده جايگاه بین المللی اسد، (هر چند بر اساس منافع خود) و بازگرداندن روابط سوریه با فرانسه،در دوران نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق تلاش هايي هم كرد....  اما با شروع ناآرامي هاي سوريه...قطر هم به چند دليل،همانند تركيه،تغيير رويه داد.

هنگامی که شورش سوریه در ماه مارس 2011 آغاز شد، قطر، مانند ترکیه، واکنش محتاطانه اي از خود نشان داد،كه الجزیره، کانال تلویزیونی متعلق به قطر نيز،در آن زمان برای کم اهمیت جلوه دادن اين اعتراضات مورد انتقاد قرار گرفت.  

"عزمي بشارا" يكي از افراد تاثير گذار بر تصميمات امير قطر(و شاهزاده قطر) مي باشد كه پيشتر از قطر و پس آنكه دولت اسرائيل وي را متهم به ارائه اطلاعات به لبنان كرد،تبعيد شد (در سال 2006 ).

"عزمي بشارا" در تشکیل ائتلاف ملی سوریه از مهره هاي نزديك امير قطر محسوب مي گردد.  هر چند بشارا آشنايي كامل با سياست بشار اسد را دارد اما رويه وي كاملا در حمايت از ناآرامي مدني در جهان عرب مي باشد.  
 
امیر قطر موضع خود در قبال سوريه را بيش از روشن شدن موضع عربستان در ناآرامي هاي سوريه هرگز به زبان نياورد و پس از مشخص شدن موضع رياض در حمايت از سرنگوني بشار اسد امير قطر نيز به نحوي  ديگر وارد اين سناريو شد(2011).

 در اين سناريو،قطر همانند رياض از مخالفان مسلح و سلفي حمايت كرد. در ژانویه 2012، امیر قطر در محاسبه با يك شبکه تلویزیونی آمریکا گفت :" نیروهای عرب برای جلوگیری از کشتار مردم سوري
 بايد به سوريه فرستاده شوند".
رهبران دوحه،پس از نقش آفريني در ماجراي ليبي،در سوريه بسيار جسورانه تر وارد عمل شدند. اگر چه آنها می دانستند که سقوط اسد مانند معمر قذافي آسان نمي باشد ولي تنها اتكا آنها به دخالت غرب و اربابان آنها در اين سناريو خوش بوده است.  یک مقام ارشد قطری در اواخر سال 2012 اعلام داشت که سوریه در مسيري مشابه لیبی حركت خواهد كرد اما رسيدن به هدف در خصوص مسئله سوريه بسيار طولاني مدت خواهد بود. بركناري اسد، بعد از همه ماجراها،تنها با هدف استراتژیک تضعیف ایران، نزدیک ترین متحد منطقه ای سوريه كليد خورده است. اما تاكنون اين پيش بيني غلط از آب در آمده است.     

حتی در جهان عرب، قطر در مورد مسئله سوريه بر خلاف ليبي،انتقادهايي هم را به خود ديده است.  العطیه، وزیر امور خارجه قطر مسئله سوريه را يك مسئله جهان عربي مي داند و از اين طريق براي خود يك نوع وظيفه عربي را تعريف مي كند.

سالهاي قبل از قیام عرب، قطر نقش خود را به عنوان یک میانجی در جهان عرب بازي مي كرد.  قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی نظامی ایالات متحده در منطقه مي باشد و پيشتر در صحنه سياست خود را به ايران و حتي به اسرائيل نيز نزديك مي كرد.  در مورد مسئله سوریه، قطر در نشست سران عرب موضع متفاوتي را داشت، بطوريكه قطر در بحران سوریه،یک شخصیت فعال براي ارتقاء جايگاه خود ايجاد كرده است.  
حمایت از شورشيان و اقدامات مسلحانه يكي ديگر از دخالت هاي اجتناب ناپذیر قطر در مسئله سوريه مي باشد. در اوایل سال 2012، پس از آنكه تظاهرات مسالمت آمیز به مخالفت مسلحانه تغيير يافت، قطر پا در تامين سلاح شورشيان گذاشت .خرید اسلحه در لیبی و در کشورهای اروپای شرقی و انتقال آنها از راه ترکیه،تلاش هاي بعدي دوحه بود.
 
به گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استكهلم، بین آوریل 2012 و مارس سال جاري، بیش از 70 پرواز ( محموله های نظامی) از قطر به ترکیه صورت پذيرفته است.

الیزابت، تحلیلگر موسسه مطالعات جنگ، که مطالعات گسترده ای در مورد جنبش هاي شورشی پراکنده در سوریه منتشر كرده است، می گوید: قطری ها از طریق اعضای تبعیدی اخوان المسلمین به شناسایی گروه های شورشی که باید حمایت شوند،مبادرت كرده اند.   
         
 بي شك قطر به دنبال ایجاد یک نیروی پروکسی در سوریه برای اجرای دستور کار منطقه ای خود مي باشد ....  با وجود بسیاری از منابع مختلف در خارج در حمایت مالي و سلاح و نبود ساختارهای سازمانی و با ثبات، گروه های شورشی شکست فاحشي در اتحاد و هم راستايي داشته اند و به نوعي يك حالت پراكندگي بين آنها و نبود برنامه واحد احساس مي گردد.

اگر چه رابطه بین ریاض و دوحه به مدت طولانی با سوء ظن متقابل شكل گرفته است،اما در مسئله سوریه همكاري نزديكي داشته اند.  برای عربستان سعودی، تعداد انگشت شماری از گروه های شورشی سکولار، گروه های سلفی را که از اسلام وهابی سختگیرانه تري در عربستان سعودی برخوردار مي باشند، به اخوان المسلمین، گروه های سیاسی و سازمان یافته تر ،بیشتر ترجيح مي دهند.
  
خالد العطیه با انكار هر گونه تنش با عربستان سعودی،همكاري دوحه و رياض را بسيار نزديك مي خواند. با این حال، منابع شورشی و تحلیلگران می گویند (سپتامبر سال گذشته)،درگيري ها به نقطه ای رسيده است که قطر و عربستان سعودی متحدان نظامی جداگانه اي را براي خود ايجاد كرده اند.   

نكته قابل توجه اين است كه سطح تحمل قطر برای افراطيون بالاتر از ديگر كشورها بوده است،حتي دولت های غربی نیز خواهان آن هستند كه سلاح ها به دست گروه های جهادی مانند النصره نيفتد….یک مقام ارشد آمریکایی سابق مي گويد: براي قطر مهم نيست كه سلاح ها دست چه كسي بيافتد تنها و تنها سقوط بشار اسد براي قطري ها دراولويت قرار دارد.

ترکیه و از سوی دیگر اردن دو مجراي تامين سلاح شورشيان مي باشند. اين دو مسير تامين كنندگاني هم دارد! قطری ها يكي از مهره هاي اصلي در اين تجارت محسوب مي گردند.


  
شیخ حمد بن جاسم، نخست وزیر قطر، پشتیبانی قطر برای افراط گرایان را انكار مي كند و چنین اظهاراتي را شايعه سازي همسایگان حسود قطر در مخدوش كردن وجهه قطر اعلام كرده است.

از زمانيكه  ریاض شبکه هاي بيشتري را براي ارسال سلاح ها بين شورشيان برقرار ساخته است مخصوصا از طريق اردن برای تقویت گروه های شورشی در جنوب سوریه،نقش قطر نيز كم رنگ تر شده است.

بسیاری از مردم سوریه هرگز چيزي در مورد "مصطفی صباغ" نشنیده اند، مرد قدرتمند در بين مخالفان سیاسی سوريه....   48 ساله، دبیر کل ائتلاف ملی كه بيش از يك دهه در عربستان سعودی زندگی می کند. وي در رساندن كمك مالي از طريق قطر نقش ويژه اي بر عهده دارد.

تنش بین او و بعضی از اعضای سکولار ائتلاف پس از انتخابات بحث برانگیز نخست وزیر موقت،غسان هيتو ، در ماه مارس بالا گرفت.اين انتخاب،تنش بین قطر و عربستان سعودی را نيز منجر گرديد در نتيجه عربستان به نوعي ديگر مسئله سوريه را دنبال كرد. 

در اين بين، ترکیه در شكل گيري اولين چتر اپوزیسیون ، شورای ملی سوریه [SNC] در ماه اوت سال 2011 كمك بسياري كرد كه متعاقبا قطر با حمايت مالي از اين گروه وارد ميدان شد. بعدها اين گروه به خاطر مبارزات داخلی قرباني شد.  پس از اين ماجرا،کشورهای غربی، به رهبری ایالات متحده، قطر را برای کمک به تشکیل گروه مخالفان ساختارمند بر اساس طرح ارائه شده توسط ریاض سیف تحت فشار قرار داد. بدين ترتيب، ائتلاف ملی، در دوحه در نوامبر 2012 اعلام شد.


  
قطر همچنین اولین و شايد هم تنها كشور تامين كننده مالي اين ائتلاف محسوب مي گردد.

العطیه، بر رابطه نزدیک خود با صباغ در اين ائتلاف اشاره دارد. وي اظهار مي دارد كه قطر به تنهایی اين ائتلاف را ايجاد نكرده است، بلکه با کمک و حمايت مقامات عربی و غربی اين كار را انجام داده است.

 حمايت مالي و نابجا از كشتار مردم و جنايت اين گروه ها،قطر را در بين سوري ها بسيار منفور ساخته است و اگر بشار از اين امتحان سر بلند بيرون آيد،آينده سياسي قطر و امير آن طور ديگري در جهان عرب و بين الملل رقم خواهد خورد و شايد هم به همين دليل امير قطر به تازگي از سمت خود استعفا داده است؟!


***نفوذ قطر در خاورميانه 



با آغاز ناآرامي هاي مدني سوريه،رسانه های مخالف توطئه سازمان يافته اي را،با نشان دادن تظاهرات جعلي كه همگي ناشی از یک منبع واحد بودند،كليد زدند.  
در اين بين امیر قطر و شبکه الجزیره وي بزرگترین مجرمان رسانه اي در ناآرامي هاي سوريه مي باشند، كه مي توان به صراحت گفت كه بخشی از دستوركار خلیج فارس / صهیونیست / امپریالیستی را برای بی ثبات کردن سوریه در پيش گرفته است.  مانند ترکیه، قطر در سياست خارجه خود در قبال سوريه به ناگهان تغيير محسوسي ايجاد كرد.....

قطر، تا همین اواخر، بزرگترین حامی عرب بشار اسد محسوب مي شد. اما پس از شعله ور شدن مرموزانه ناآرامي هاي سوريه هويت ها تغيير و اتحادهاي متفاوتي در منطقه شكل گرفت..... پس از حمله عراق به کویت و آزادی اين كشور توسط یک نیروی چند ملیتی و کشورهای عربی، منطقه خاورميانه يك صلح عربیکا گسترده را تحت حمایت عربستان سعودی، مصر و سوریه به خود ديد.

جنگ اسرائیل عليه لبنان در سال 2006 و متعاقب آن بن بست سیاسی لبنان ظهور قطر به عنوان یک دلال قدرت را رقم زد.(ميانجيگري هاي قطر آغاز گرديد) در جهان عرب، نقش عربستان سعودی هم هرگز کاهش نیافته است. پس از اين وقايع،رقابت سنتي عربستان و قطر هم به يك اتحاد جديد تبديل شد و قطر نفتي و ثروتمند نقش جديدي را براي خود رقم زد.....

بنابراین، در حالی که ریاض برتری آشکاري در طول شورش های یمن و بحرین براي خود داشت،و به نوعي كشورهاي عربي را در شورای همکاری خلیج كنار هم قرار داد،در مورد سوريه،رياض قطر را برای ایفای نقش اصلی در بحران سوریه و در سوق دادن این مورد به اتحادیه عرب آزاد قرار داد.
  
هر چند رویکرد قطر در مورد سوریه در حال حاضر به عنوان نماینده اکثریت کشورهای عربی محسوب مي گردد، بدون شک خصومت شخصی امیر و نزديكانش غير قابل انكار مي باشد.

در اين بين الجزیره به پخش کلیپ های سوری جعلي پرداخته است(مانند همتايان عرب و غربي خود) شبکه الجزیره بحران سوریه را بيش از آنچه واقعيت داشت به جوامع بين المللي نشان داد،همان كاري را كه در تونس، مصر، لیبی و یمن،لبنان و غزه تحت حمله اسرائیل انجام داده بود. 

اسلامگرایان،به يقين بازیکنان بزرگ سناريوي سوريه بوده اند و با مهره هاي خود نظير شیخ یوسف القرضاوی، قطر از دیرباز یک کانال مستقیم براي احزاب اسلامگراي افراطي در منطقه در اختيار داشته است  و از همين كانال قطر نهايت استفاده را براي تثبيت خود به عنوان يك مهره مهم در تصميمات منطقه اي كرده است.
   

***واكنش كشورها به موضوع سوريه:
قطر - در تاریخ 3 آوریل 2011، امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در نامه ای به رئیس جمهور سوریه حمایت قطر از سوریه را در میان تلاش ها در بی ثباتی سوريه،اعلام داشت اما پس از آنكه در تظاهراتي كه به نام طرفداران دولت ملي سوريه نسبت داده شد،معترضان در اعتراض به پوشش يكجانبه اخبار ناآرامي ها و بزرگنمايي آن توسط شبكه دولتي الجزيره قطر،به سفارت قطر در دمشق حمله كرده و متعاقبا قطر نيز به طور ناگهانی روابط دیپلماتیک خود با سوریه را به حالت تعلیق در آورد.(17 جولای)

در 24 آگوست، نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد به شدت بحران سوريه را مورد انتقاد قرار داده،و از مقامات سوریه خواست برای حفاظت از غیرنظامیاناقدام نمايند.

وي همچنين سوريه را به نقض قوانين بين المللي محكوم كرد.وي ناآرامي هاي مدني سوريه را يك اعتراض مدني واقعي براي تغيير شرايط فعلي سوريه مي دانست و اصلاحات را به جاي سركوب بهترين گزينه دانست.قطر در ژانویه 2012 اعزام نیروهای عرب به سوریه را خواستار شد.حمد بن خلیفه آل ثانی اولین فردي بود كه چنين پيشنهادي را ارائه داد.

دختر امیر، شیخه هند بنت حمد بن خلیفه آل ثانی در توییتر مي نويسد : حمایت قطر از جنگجویان مخالف سوريه "رسوایی بزرگي در تاریخ قطر" اعلام داشته و شقاوت مخالفان، و همچنین دخالت جنگجویان خارجی را به شدت مورد نكوهش قرار داد.


عربستان سعودی - پادشاه عربستان سعودی نيز آشکارا دولت سوریه را محكوم كرد(8 آگوست).

وي اقدام براي تصویب اصلاحات مهم سیاسی براي رهايي از اين وضعيت را بهترين گزينه پيش روي بشار دانست. خروج سفير عربستان از دمشق نيز از اقدامات يكجانبه رياض بوده است.


ترکیه - رئیس جمهور عبدالله گل نيز بسان همتاي عربي خود استفاده از تسليحات سنگين را كه ابزاري تبليغاتي بيش نبود،در رسانه ها اعلام داشت.  او از دولت سوریه خواست، برای جلوگیری از خشونت ها ، اصلاحات را پيش گيرد تا بدين طريق به بازگرداندن "صلح و ثبات" كمك كند. 
 

ایالات متحده - رئیس جمهوری آمریکا، استفاده از خشونت را محکوم کرده و مانند قبل،حمايت از حقوق جهانی، از جمله آزادی بیان را،ديپلماسي بين المللي واشنگتن و تعهد خود مي داند و از دولت سوريه مي خواهد تا به خواست مردم(!) خود عمل نمايد.

در تاريخ نهم آوریل، اوباما ادعا کرد:
 "من به شدت خشونت علیه معترضان توسط دولت سوریه را محكوم مي كنم.   من از مقامات سوریه مي خواهم تا به خودداری از هر گونه خشونت بیشتر علیه معترضان اهتمام داشته باشند. علاوه بر این، دستگیری های خودسرانه، بازداشت و شکنجه زندانیان باید پایان يابد، و جریان آزاد اطلاعات نيز محقق شود ."

 در 18 مه 2011، رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، تحریم هايي را بر عليه ، رئیس جمهور بشار اسد و شش تن دیگر از مقامات ارشد سوریه وضع كرد.تحریم های ديگر از سوي وزارت خزانه داری عليه فرماندهان نظامي نيز وضع گرديد. 
  
در 16 آگوست2011،زمانيكه دولت اوباما در حال آماده شدن برای اعمال تحریم های جدیدي در حوزه انرژی سوريه بود، رسما خواهان تغییر نظام در اين كشور گرديد.

در یک بیانیه کتبی صادر شده در 18 آگوست 2011، اوباما به صراحت و برای اولین بار خواهان استعفا بشار اسد گرديد.

اتحادیه اروپا و کانادا نيز برای تغییر رژیم همنواي ایالات متحده شدند.

ممنوعیت کامل واردات نفت سوریه یا فرآورده های نفتی به ایالات متحده نيز از ديگر فعاليت هاي ديپلماسي آمريكا بوده است.

بنا به گزارشات لئون پانتا در مارس 2011 در مورد تغییر رژیم سوریه با همتایان ترک خود ديدار داشته است.

در 23 نوامبر 2011، سفارت آمریکا در دمشق، طی یک فراخوان از اتباع آمریکایی خود خواست تا به ترک سوریه اقدام نمايند. از اين به بعد جنگ رواني نظامي آمريكا عليه سوريه از طريق فعاليت هاي نظامي در منطقه كليد خورد.

کلینتون در 24 فوریه 2012، پس از وتو چین و روسیه، در مورد حمایت روسیه و چین اظهار داشت: "اينكه دو عضو دائمی شورای امنیت با استفاده از حق وتو خود در مقابل قتل عام مردم سكوت مي كنند،جاي تاسف دارد؟!!!   

در 20 آگوست 2012، رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه توسط رئیس جمهور بشار اسد را "خط قرمزي" برای آمریکا خواند و تحقق اين امر رويه آمريكا را  نيز تغيير خواهد داد.

در 13 ژوئن 2013، دولت اوباما حمل و نقل سلاح های کوچک براي شورشیان سوریه و کمک به سرنگونی دولت را پيش گرفت. 


***پشت پرده سیاست ضد سوری قطر
دليل يا انگيزه سياسي خصومت كشور امیرنشین کوچک خليج فارس نسبت به دمشق چیست؟
 
این روزها، قطر در تلاش است تا نقش مهمی را در کمک به مخالفان بشار اسد برای سرنگونی دولت سوریه،داشته باشد و تاكنون از حمايت هاي مالي نظامي خود نيز دريغ نكرده است. امیر قطر در مصاحبه خود با بی بی سی  پیشنهاد اعزام نيروهاي نظامي کشورهای عربی به سوریه را خواستار شد، یک استراتژی  که، به گفته قاسم محبی "یک راه حل جدید پس از شکست ماموریت ناظران اتحاديه عربی به سوریه مي باشد. "
 

شما موضع قطر در قبال بحران سوریه را چگونه مي دانيد؟
 بخشی از این سياست به دلیل ریاست ادواری قطر بر اتحادیه عرب در کمیته وزرای امور خارجه مي باشد، بنابراین به ناچار قطر با بحران سوریه بیش از هر کشور عربی دیگر در ارتباط مي باشد.اما علت دوم بنا بر آخرین تحولات در خاورمیانه همان بهار عربي و خط مشي اين كشور پس از اين خيزش مدني مي باشد. قیام اعراب علیه دولت ها توسط الجزیره یا کانال های سیاسی مانند اتحادیه عرب به شكلي برنامه مند پشتیبانی می شد. قطر به دنبال جای پایی در کشورهاي مربوطه مي گشت، بیشتر در لیبی و مصر، سوریه.
 
در مورد سوریه، دوحه از سوي عربستان سعودی حمايت مي شود، در حالی که در مورد یمن یا مصر، چنین پشتیبانی وجود نداشت و همين امر آزادي عمل بيشتري را براي دوحه فراهم كرده است. منافع عربستان سعودی در سوریه بسیار مهم مي باشد اما به طور کلی، ریاض بر جنبش های مردمی در منطقه در ترس از مبتلا شدن به آن،روي خوشي نشان نمي دهد. يكي ديگر از عواملي كه عربستان و قطر را در كنار يكيديگر قرار داده است(در مسئله سوريه)، اتحاد سوريه با ايران مي باشد كه اين دو كشور با آن كاملا در تضاد مي باشند.ارتباط قوی سوریه با ایران و تاثیر آن بر سیاست لبنان؛ دليل ديگر اين اتحاد (قطر -عربستان) مي باشد. 
 
 اما چرا قطر از مداخله نظامی حمايت مي كند؟
این اولین بار است که یک کشور عربی دخالت یک نیروی مشترک عربی را در یکی از کشورهای عضو اعراب خواستار است. می توان این سياست را به عنوان یک تغییر در ماهیت فعالیت های اتحادیه عرب تفسیر كرد؟

كاملا درست است.اما فراموش نکنید که نقش قطر در اتحادیه عرب چندان سرنوشت ساز نمي باشد. حتي با تمايل و احراز توانايي اتحاديه در انجام حمله نظامي به سوريه، اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد از اين طرح حمايت كند، اتحادیه عرب قادر به انجام چنين طرحي نخواهد بود.

مداخله نظامی فقط بحران انساني و امنيت منطقه را تشديد خواهد كرد.با فرض تحقق دخالت نظامی منطقه ای یا بین المللی در سوریه، چه كسي ذینفع های کلیدی خواهند بود؟
 
اكنون ماجراي سوريه در حالت بن بست قرار دارد. اكنون هيچ گروهي بر گروه ديگر برتري ندارد. طولانی شدن این جنگ فرسایشی می تواند مداخله خارجی در دراز مدت را، چه در شکل دیپلماتیک یا نظامی گسترش دهد. اتحادیه عرب هیچ موفقیتی به دست نياورده و حرکت بعدی ممکن است از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا یا ناتو انجام گردد،بدين ترتيب عربستان سعودی و متحدان آن، غرب و اسرائیل ذي نفعان خواهند بود. البته لازم به ذكر است كه بشار همچنان از حمايت مردمي برخوردار است و تنها فاكتور تاثير گذار بر آينده سوريه،موضع ملي مردمي سوري  ها مي باشد. 



***نقش آفريني نظامي عربستان در كنار قطر كوچك



پس از انقضا دوره حكومت امير قطر،اكنون شاهد كمرنگ تر شدن نقش آفريني اين كشور كوچك حاشيه خليج فارس هستيم.... بطوريكه عربستان سعودي نيز، پس از گسترش ناارامي هاي سوريه و نقش آفريني اخلال گرانه در اين كشتار، در كنار ديگر همسايگان عرب خود،بخصوص قطر، پا در عرصه اين سياست كثيف نهاده  است.

به شكلي كه اكنون،عربستان سعودي از همسایه کوچک خود قطر نيز پيش گرفته و اكنون اين عربستان سعودي است كه تصميم مي گيرد كدام گروه هاي شورشي حمايت مالي نظامي آنها را بايد دريافت نمايد. اكنون دسته بندي بین حوزه نفوذ قطري ها در مرز شمالی با ترکیه و حوزه عربستان در جنوب، مرز اردن به پایان رسیده است.

شاهزاده سلمان بن سلطان، یکي از مقامات ارشد امنیتی عربستان سعودی، در حال حاضر روابط ديپلماتيك با شورشیان سوریه را، با حمایت برادر بزرگتر خود،رئیس اطلاعات  شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان سعودی در ایالات متحده، بر عهده دارد.

كار به جايي رسيده است كه تایید شاهزادگان عربستاني بیش از انجام هر كاري يا ارسال كمك به شورشيان سوريه لازم مي باشد.... بركناري اسد براي عربستان و اسرائل بسيار حائز اهميت مي باشد. سوريه تنها متحد عرب منطقه ای ایران مي باشد. جايگزيني يك دولت حامي غرب، در سوريه بي شك به تضعيف محور مقاومت و شيعه در منطقه منجر خواهد شد كه اين امر هم براي عربستان و هم براي اسرائيل و آمريكا بسيار خوشايند خواهد بود.

بر خلاف متحدان آمریکایی خود، که نگران مسلح کردن شورشیان اسلامگرای افراطی مي باشند، عربستان سعودی و قطر سلاح را در اختيار گروه هاي افراطي در سوریه قرار داده اند. عربستان و قطر پول و سلاح به گروه های مختلف فرستاده اند.

اكنون در بين شورشيان ديدگاهي رواج يافته مبني بر اينكه قطر،از شورشیان بيشتر حمايت مالي نظامي مي كند در حاليكه عربستان رويه اي متفاوت با دوحه در پيش گرفته است. قطر به عنوان یکی از قوی ترین حامیان بین المللی شورشيان مسلح شناخته مي شود. بسیاری در بلوك مخالفان سوریه از نحوه نقش آفريني نظامي مالي قطر پس از گذشت سه سال از ناآرامي هاي سوريه كه به كشته شدن بيش از 70 هزار نفر انجاميده است،به شدت انتقاد مي كنند.

افزايش تنش در صفوف شورشيان و مخالفان سیاسی به عملكرد قطر نسبت داده مي شود. تمايز قائل شدن بين گروهاي شورشي سکولار و اسلامگراها در بين شورشيان نوعي تفرقه را ايجاد كرده است. مبارزان و فعالان اپوزیسیون قطر را به سرمايه گذاري بيشتر بر گروه های اسلام گرا و داشتن مهره هاي حامي پس از سقوط بشار اسد متهم مي كنند.

قطر تنها کشور منطقه در ماجراي سوريه محسوب نمي گردد و دقيقا نقطه تلاقي مسئله سوريه همين موضوع مي باشد كشورهاي متعدد با اهداف متعدد تنها در يك جبهه!!!

 هیچ کشوری تا به امروز میزان دقيق کمک های خود به شورشيان را اعلام نداشته است. اما قطر بيشترين سرمايه گذاري را در اين سناريو داشته است.

مقامات، دیپلماتها و کارشناسان نظامی غربی در ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام داشتند: اردن، عربستان سعودی، ترکیه و قطر در یک عملیات مخفیانه و دقيق در مسلح کردن شورشیان شركت دارند. دولت ایالات متحده نقش مشاوره را در انتقال و تعيين گروه هاي دريافت كننده اين كمك ها بر عهده دارد.



 
رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در ديدار با حاکم قطر، امیر حمد بن خلیفه آل ثانی اعلام داشت: دو کشور بر حمایت بیشتر از مخالفان سوریه در ماه های آینده تاكيد دارند. 

جان کری وزیر امور خارجه آمريکا به نقش نفوذي قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر این کشور در دوحه در ماه گذشته اذعان داشت.

ماه گذشته، ائتلاف غسان هيتو را به عنوان نخست وزیر خود انتخاب كردند اما بلافاصله اعضای آن،قطر و اخوان المسلمین را به استفاده از فشار برای انتصاب وي برای نخست وزیري مورد اتهام قرار دادند.

مقامات شورشی و فعالان مخالف تیپ شورشی اسلامگرا بخش عمده ای از سلاح ها را دريافت مي كنند(به ادعاي شورشيان).  در اين ميان مي توان به گروه هايی مانند احفاد آل رسول، الفرقان و تیپ توحید اشاره داشت.

قطر به شدت در مورد حمایت خود از شورشيان سوریه تبلیغ كرده است. در اجلاس سران اتحادیه عرب در ماه گذشته در دوحه، قطر از طریق یک بیانیه اعلام داشت: کشورهای عضو "حق" دارند برای کمک به جنگجویان شورشی اقدام نمايند. اقدام قطر صرفا تلاشي براي سرپوش نهادن بر اقدامات مداخله گرانه خود در ميدان جنگ سوريه و شكل دادن نقشي پيشرو در اين سناريو بين همتايان عرب خود تلقي مي گردد.


***امیر قطر با تغییر سبک اما در مسير پدر


  
به گفته تحلیلگران، امیر جوان و جدید قطر به احتمال زیاد در بسیاری از سیاست های پيشين پدرش باقي خواهد ماند اما در دوره كنوني با یک رویکردي نسبتا قاطعانه از جمله مسئله جنگ سوریه. 

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" در اولین سخنرانی، اولویت دولت خود را در ترویج و توسعه کشورهای خلیج فارس در منطقه اعلام داشت.

او هیچ اشاره ای به درگیری های سوریه اشاره اي نداشت مسئله اي که در چند سال گذشته در حکومت پدرش، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی از اولويت هاي سياست منطقه اي وي بوده است.

امیر جديد از شورشیان، به شدت حمایت کرده است.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر  نيز در میان کشورهای عربی در شورش های لیبی و سوریه نقش پيشرويي را به اجرا گذاشته است.

بدين ترتيب قطر سیاست خود را تغییر نخواهد داد..... بي شك يك شيوه جديد در بازي قدرت براي يك تيم جديد،كاملا عادي مي باشد.

در کوتاه مدت، ضرورت سیاست داخلی، سیاست خارجی قطر را تحت الشعاع قرار خواهد داد ....

در نتیجه، نقش مهم قطر در کشورهایي كه شاهد تحولات سياسي در آنها بوده ايم، در میان آنها سوریه،در غیاب دو محور اصلی دیپلماسی قطر يعني امیر سابق و نخست وزیر،كاهش خواهد يافت.

در سن 33 سالگی، شیخ تمیم، جوانترین پادشاه خلیج فارس محسوب مي گردد. 

وي در سخنراني خود به اين موضوع اشاره داشت كه "تغییر در شخص امیر، به این معنا نیست که چالش ها و مسئولیت ها تغییر کرده است."

به اذعان كارشناسان،امير جديد شيوه پدري را با رويكردهايي جديد ادامه خواهد داد.

امير جديد هر چند در مورد مسائل سیاسی داخلی قطر در اولین سخنرانی خود اشاره كرد اما نبايد به حمايت وي از شورشيان سوري و مهر تائيد سياست هاي خارجي امير پيشين را ناديده گرفت.


***قطر، عربستان و مسئله سوريه 


دو كشور قدرتمند عرب حاشيه خلیج فارس در خط مقدم حمایت از مخالفان مسلح علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه قرار دارند، اما اگر نظام بشار ساقط گردد، قطر و عربستان سعودی مسيري متفاوت را در دوران پس از بشار با يكديگر خواهند داشت.

پادشاهی های خلیج فارس، در شورای همکاری خلیج فارس، منافع فرقه ای و استراتژیک مشخصي را پس از سقوط بشار خواهند داشت. آنها به مسلح کردن مسلمانان سنی در سوریه که حدود 70 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند مشتركا دست دارند.

از آنجا که اسد تنها عرب متحد ایران است، جايگزيني دولت او با رژیمي سنی، محور شیعه در خاورمیانه را محدود خواهد كرد و متعاقبا مسئله هسته اي ايران و جايگاه تهران در منطقه را با دگرگوني مواجه خواهد ساخت.

قطر و عربستان سعودی از مداخله نظامی در سوریه از اوایل سال جاری حمایت همه جانبه کرده اند. حمد بن خلیفه آل ثانی قطر در ماه ژانویه گفت: "برای جلوگیری از قتل عام ها، برخی از نیروها باید به سوريه اعزام شوند".  شاهزاده سعود بن فیصل آل سعود در ماه فوریه گفت که فراهم كردن سلاح به مخالفان سوریه يك"ایده عالی" بوده است .


***قطر:  نيروي پروکسی ایالات متحده در جنگ آمریکا در سوریه



براساس گزارش های اخیر قطر ارسال محموله سلاح به شبه نظامیان مخالف در سوریه را در دستور كار قرار داده است همان سياستي را كه در مورد ليبي در سال 2011 و در حمايت از شبه نظاميان مرتبط با القاعده در ليبي انجام داده است.

یک فرضيه اين است که "افزایش" در تلاش های قطر در حمايت از شبه نظامیان در لیبی پیش از سقوط قذافی بوده است، بدين معني كه حمايت هاي تسليحاتي از شورشيان سوري نيز به بيش از 2011 بر مي گردد.(نقشه اي از پيش تعيين شده براي سوريه)

 براساس اطلاعات موجود، جدول زمانی وقایع سوریه به صورت هدفمند در رسانه های جریان اصلی با توجه به برخی از بازیگران برنامه رقم خورده و يك ترفند بوده است.  قطر در خط مقدم تامین مالی نظامي شورشیان در سوریه بوده است، كشوري كه پيشتر خود را از متحدان سوريه جا مي زد...!

با انعطاف پذیری اسد و ارتش سوریه ماهیت دقیق اين ماجرا روشن شد،جنگ پروكسي ایالات متحده! كه قطر كشور مجري برنامه هاي آمريكا تلقي مي گردد.

در همين اواخر روزنامه نیویورک تایمز، مسئولیت ناآرامي هاي سوريه را به طرف هاي خاصي نسبت داده است(برنامه اي از پيش تعيين شده) با توجه به زمان بندی این گزارش و چندین گزارش ديگر در رسانه های جریان اصلی که انگشت اشاره را به قطر به عنوان مهمترین حامی شورشیان سوریه گرفته است.

پس از آن موضوع بركناري امير قطر و سپردن قدرت به فرزند خود مطرح گرديد كه برخي بر اين باور بودند كه آمريكا با اين اقدام در تلاش براي تغيير در سياست مخرب قطر در منطقه بوده است!!!

کناره گیری ناگهاني و واگذاری قدرت در قطر از نقطه هاي تاريك سياست هاي غرب در جهان عرب بوده است كه دليل اصلي آن همچنان مشخص نيست..

واقعیت امر اين است که نیروهای نظامی قطر و دستگاه های اطلاعاتی آن به طور کامل ساخته و توسط ایالات متحده اداره مي شوند. از اوايل دهه 90 قطر و آمریکا یک رابطه صمیمی در همه موضوعات نظامی و مشابه داشته اند. قطر مرکز عملیات فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM)، و مرکز عملیات هوایی ایالات متحده بوده است (CAOC).

ایالات متحده از سه پایگاه هوایی خود در این کشور کوچک نهايت استفاده را مي برد، که یکی از آنها پايگاه العديب مي باشد كه براي موضوع سوريه حساب ويژه اي روي آن باز كرده اند.بنابراين در مورد تصميمات نظامي قطر در منطقه مي توان آمريكا را به عنوان تصميم گيرنده  منحصر سياست هاي خارجي نظامي قطر در نظر گرفت.

با توجه به این رابطه نزدیک نظامی، این باور كه ایالات متحده از فعالیت های پنهانی قطر آگاهي ندارد احمقانه مي باشد.همچنین باید توجه داشت که دوحه به عنوان پایگاه اصلی دیپلماسی ایالات متحده در منطقه عمل می کند.....

پس از رسانه اي شدن ارسال محموله هاي سلاح مخفی به "شورشیان" سوریه، دولت اوباما تلاش های متمایزي در رسانه ها برای به تصویر کشیدن CIA به عنوان "هماهنگ کننده" و نظارت كننده اصلي بر اين رفتار متحدان عرب در منطقه ،براي جلوگيري از رسيدن سلاح ها به گروه هاي حامي غرب و عدم دستيابي گروه هاي افراطي برآمد.

ایالات متحده، از طریق سازمان سیا و با استفاده از قدرت لجستیک، دیپلماتیک و نظامی خود در تلاش برای دور زدن قوانین بین المللی و کمک به سازماندهی پنهان زنجیره تامین تسلیحات چند ملیتی به "شورشیان" در سوریه بر آمد. 

در اواخر سال 2011 قطر و عربستان سعودی با دخالت هاي خود، بر آتش سوريه دامن زدند. اوباما بلافاصله و پس از گسترش ناآرامي ها به رفتن بشار اسد، بدون هیچ گونه آمادگی و دليل واقعی اذعان داشت. سپس در بهار سال 2012، سال انتخابات، سازمان سیا تحت رياست ژنرال پترائوس، برای کمک به قطر و عربستان سعودی و ارتباط آنها با ترکها تحرك سياسي خاصي پيش گرفت.

پيشتر روزنامه نيوبورك تايمز ادعا داشت: ایالات متحده هیچ کنترلي بر ارسال محموله های اسلحه از یک متحد کلیدی ندارد.

واقعيت امر اين است كه سازمان سیا در مشاوره مستقیم با قطر در نحوه ارسال محموله های تسلیحاتی و تعيين طرف مورد معامله و دريافت كننده قرار دارد.  

در اتاق عملیات دیوان امیر(دفتر مجتمع) نمایندگاني از هر وزارتخانه براي تصمیم گیری براي تخصیص کمک های قطر به شورشيان سوریه،همكاري دارند. بسیاری از مشورت ها با سازمان سیا انجام مي گيرد، و آنها به خرید و انتقال سلاح به سوریه،به عنوان مشاوران،كمك شاياني مي كنند.

بنابراين این باور که قطر یک کشور کوچک با منابع غنی كه کاملا وابسته به نظامیگری ایالات متحده و حمایت دیپلماتیک آمريكا مي باشد بنا بر ميل خود، بدون هیچ گونه کمک ایالات متحده عمل مي كند، باوري نادرست مي باشد. 

تلاش های پنهانی قطر به حمایت از شورشیان سوریه همزمان با افزایش حمایت هاي دوحه برای مبارزان مخالف در لیبی برای سرنگونی دولت سرهنگ معمر قذافی آغاز شد ...دولت اوباما بی سر و صدا از ارسال محموله به لیبی، از مسلسل، تفنگ خودکار، خمپاره و مهمات حمايت كرد، اما بعدها مقامات ايالت متحده در خصوص ارسال تسليحات به شبه نظامیان اسلامی و متعاقبا ارسال گزارش هايي مبني بر افتادن تسليحات به دست القاعده و ورود انها به سوريه گزارش هايي منتشر كردند.

دولت اوباما کاملا آگاه بود كه قطر دقيقا چه كسي را مسلح ميكند.

 از رادیکال هاي بنغازی از زمان آغاز تحولات لیبی استفاده ابزاري شد و ایالات متحده بخوبي می دانستند که قطر در حمل و نقل اسلحه به تلاش برای سرنگونی قذافی و تشکیل اين گروه دخالت مستقيم داشته است.  در نتيجه با برنامه اي از پيش تعيين شده،با ارسال سلاح ها به ليبي براي براندازي معمر قذافي،سلاح هاي شورشيان ليبي و جنگجويان در مسير سوريه قرار گرفتند.
  
شکست برنامه هاي اخير در دستیابی به اهداف کوتاه مدت مورد نظر در سوريه؛ ایالات متحده انگشت اشاره را به یکی از متحدان خود يعني امير سابق قطر اشاره رفته است.


  
قطر در طول دو سال گذشته بيش از 3 ميليارد دلار براي حمایت از شورشيان سوریه هزينه كرده است و در ماه هاي اخير دولت عربستان نيز با هزينه كردن دلارهاي نفتي خود، در كنار قطر تسليح شورشيان را تسريع داده اند.

هزینه مداخله قطر مداخله نظامي و مالي براي ايجاد بسترهاي نفوذ بيشتر در جهان عرب،تقريبا با ميزان سرمایه گذاری بین المللی بالغ مي گردد.
 
دولت کوچک و با اشتهاي قطر، بزرگترین کمک کننده به مخالفان سیاسی ناآرامي سوريه مي باشد،كه بطور سخاوتمندانه به هر مخالف و خانواده اش ساليانه 50 هزار دلار كمك مالي مي كند.

منابع نزدیک به دولت قطر می گویند هزینه های کل قطر در اين مدت به 3 ميليارد دلار بالغ گرديده است اين در حاليست كه منابع شورشیان و دیپلماتیک این رقم را در حدود 1 ميليارد دلار برآورد مي كنند.

 مداخله در سوریه بخشی از تلاش هاي دوحه برای توجيه حضور نظامي ديگر كشورها در سوريه و صرفا تلاشي براي معرفي خود به عنوان بازيگر بزرگ در منطقه مي باشد،نقشي كه در اسقاط معمر قذافي داشته است....

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم،قطر بیش از 70 پرواز را براي ارسال محموله های نظامی به ترکیه بین آوریل 2012 و مارس تدارك ديده است.
  
حمایت قطر از گروه های اسلام گرا در جهان عرب، که دوحه را در تضاد با همتايان خود در کشورهای خلیج فارس قرار داده است، به رقابت با عربستان سعودی دامن زده است.

رقبای منطقه ای قطر بر اين باروند كه دوحه با استفاده از قدرت مالی خود به دنبال نفوذ در تعاملات آتي و پس از دوران پايان ناآرامي هاي سورريه مي باشد.

پس از آنكه قطر تمايل زيادي براي تبديل شدن به بازيگر اصلي در جهان عرب از خود نشان داد،عربستان سعودي،مهره اصلي و سنتي جهان عرب نيز با تمام توان وارد عرصه رقابت سوريه گرديد.

تنش هاي اخير در خصوص انتخاب نخست وزیر موقت گروه هاي مخالف،عربستان سعودی را به تحكيم ارتباط خود با مخالفان سیاسی سوريه واداشت.

با ورود عربستان؛ قطر به رده دوم تامين كنندگان نظامي سوريه رسيده است.

عربستان سعودی از طریق شبکه های منسجم خود در منطقه در تحويل سلاح ها به طرف هاي مد نظر از قطر منسجم تر عمل مي كند.

دولت اردن،نيز مسير مطمئني را براي دلالان نظامي عربستان سعودي در ارسال سلاح فراهم كرده است.

قطر، عربستان سعودی و ترکیه، امارات متحده عربی و اردن از حامیان شورشیان سوريه بوده اند. در اين بين كمك هاي مالي كويت به شورشيان سوريه نيز به آرامي و بي سرو صدا انجام گرفته است.

در رسانه ها بيشتر عربستان سعودی و قطر را به عنوان تامين كنندگان مالي شورشيان سوريه تبليغ مي كنند اما شواهدي وجود دارد دال بر اينكه مخالفان در کویت تلاش های زيادي را برای جمع آوری پول نقد براي ارسال به مخالفان بشار اسد بكار گرفته اند.

وزير امور خارجه کویت شیخ صباح وزیر خالد الصباح در توجيه رفتار كويت در مورد بحران سوريه به رويترز اعلام داشته است: "مردم کویت برای ارائه هر نوع کمک بشر دوستانه به مردم سوریه چه در داخل و یا خارج از سوریه،همدردي مي كنند".

دکتر ولید الطباطبايي،عضو سابق پارلمان كويت از چهره هاي شناخته شده در اين مورد محسوب مي گردد. وي به جای ارائه پول نقد،به دنبال ارسال موشک های ضد هوایی بر آمده است.

ارسال چنين محموله هاي پيشرفته تسليحاتي،به تشدید خشونت ها در سوریه،كمك خواهد كرد.

بر خلاف کمک هایي که توسط عربستان سعودی و قطر اختصاص يافته است، که بسیاری از آنها در حال حاضر توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ترکیه و اردن هماهنگ و ارائه شده اند، پول هاي اهدايي از سوي کویت خارج از کانال های رسمی انجام مي گيرد. 
 روحانیون کویت و نمایندگان پارلمان که برخی از آنها ارتباط نزديكي با جنبش های اسلامی دارند،در اين مسئله فعال تر مي باشند جبهه النصره، احرار شام و القاعده سه جناح قدرتمند، اما از افراطی ترین ها ،مشتريان كمك هاي مالي كويت محسوب مي گردند.
  


***  خانواده سلطنتی قطر و گسترش نقش منطقه اي آن


حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی 
نخست وزیر و معمار سیاست خارجی ماوریک قطر 
شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی 
در سال 1995 پس از بركناري پدر خود به اين سمت رسيد
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی 
ولیعهد و پسر دوم امیر  
 
 منابع:
http://www.ft.com/cms/s/0/86e3f28e-be3a-11e2-bb35-00144feab7de.html#axzz2Y3W2ODdX

http://atlanticsentinel.com/2012/09/qatar-saudi-arabia-not-on-same-page-in-syria
/
http://english.alarabiya.net/en/perspective/2013/06/27/Qatar-emir-to-change-style-but-keep-father-s-policy-.html
Read more: http://www.foxnews.com/world/2013/04/24/qatar-faces-backlash-among-syrian-opposition-groups-and-rebels-for-outsized/#ixzz2Xn2dfwKy

http://atlanticsentinel.com/2013/06/saudi-arabia-takes-over-reins-in-syrian-uprising-from-qatar
/
http://www.irdiplomacy.ir/en/page/1897259/Behind+Qatar%E2%80%99s+antiSyrian+Policy.html

http://en.wikipedia.org/wiki/International_reactions_to_the_Syrian_civil_war

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/dec/15/qatar-influence-middle-east

http://www.ft.com/cms/s/2/f2d9bbc8-bdbc-11e2-890a-00144feab7de.html#axzz2XmyndZmg

http://www.intifada-palestine.com/2013/06/brzezinski-saudi-arabia-qatar-their-western-allies-orchestrated-syria-crisis/

Global Research

http://nationalinterest.org/commentary/kuwaits-hidden-hand-syria-8729

گزارش از سيد مجيد حسيني
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها