کد خبر: ۱۵۵۴۹۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۲     ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
همه‌ي "روياي جاده" در جاده توريستي اسالم به خلخال بهواقعيت تبديل مي‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ مقصد كه مشخص شد يك لحظه هم درنگ نخواهي كرد لازم نيست در اينترنت و يا سايتها دنبال رزو جا و مكان براي اقامت بگردي فقط كافي است در كنار لوازم شخصي و ضروري سبك به همراه لباس گرم دوربين عكاس‌ات را هم برداري تا بعدا افسوس لحظات حضور در بهشت رويايي را نخوري اگر قصد سفر با وسيله نقيله عمومي را داري بايد خود را به يكي از پايانه‌هاي مسافر بري برساني تا ساعت حركت اتوبوس را از دست‌ندهي واگر وسيله شخصي داري كه چه بهتر!


فكر قطار و هواپيما را نكيند چرا كه با اين وسيله‌ها فقط مي‌توانيد خود را به رشت برسانيد هر چند اينها وسيله‌اي براي آسايش سفرند اما طبيعت بكر تلاش از سر و صدا و نقض حقوق طبيعي خود توسط اين وسايل آسايش انسانها فعلا در امان مانده و راحت نفس مي‌كشد و به گردشگران نفس مي‌دهد.



اگر از تهران به سمت بهشت شمال مي‌رويد اتوبان تهران، كرج را يكراست تا قزوين طي كنيد تا به كمربندي قزوين، رشت برسيد آنگاه براست پيچيده و يكراست جاده را بگيريد تا پس از منجيل و رودبار و قبل از رشت مسير جاده باريك سراوان را در پيش گرفته و خود را به پونل برسانيد.

با احتياط برانيد چون اين جاده علاوه بر باريكي و غير‌استاندارد بوده بسيار هم دست‌انداز دارد.



اصلا نگران نباشيد مسير تهران تا پونل را براحتي طي كنيد چون تابلوهاي سبز رمگ كنار مسير حركت در طول سفرتان شما را به خوبي ياري مي‌دهند.

مواظب باشيد زيبايهاي پونل شما را نگيرد جون هنوز به بهشت رويايي كه در انتظار شماست نرسيده‌ايد.



بعد از پيچ پونل؛ بوي بد كارخانه چوكا شايد كمي اذيتتان كند اما موقتي است چون در ادامه عطر بوي طبيعت زيباي گيسوم و درختاني قطور با سايباني گسترده به پشتوانه شما خواهند آمد.
جنگل و ساحل گيسوم بسيار زيباست اما مواظب باشيد جذابيت ان شما را اسير خود نكند چرا كه هنوز جاده اسالم به خاخال را نديده‌ايد.

به فاصله اندكي پس از گيسوم تالش و كمربندي اسالم جهت نماي تابلويي سبز رنگ كنار اتوبان مسير جاده اسالم به خلخال را به شمت نشان مي‌دهد كه براي ورود به اين جاده بايد از دور برگردان وسط اتوبان استفاده كنيد.

اگر هم جاده را رد كرديد و وارد هشتپر تالش شديد اصلا نگران نباشيد چون از هر كسي بپرسيد راهنمايي‌تان كرده و حتي گاهي خود نيز با شماهمراه مي‌شوند.

مخصوصا اگر به "فتح‌الله پورنعمت" و يا "شهرام آزموده" كه از فعالان گردشگري تالش بوده و تابلوي مشخصي در ورودي تالش دارند مراجعه كنيد تمام اطلاعات و اقامت سفر را براي شما مهيا مي‌كنند...



شما اكنون در ابتداي جاده اسالم به خلخال و در روستايي پر از خانه‌هايي با بام‌هاي سفالي به نام "خرجيگل" هستيد.

روستايي با باغ و حياط و شاليزارهاي سرسبز مرغ و خروس و حيوانات اهلي كه طول و عرض جاده را با آرامش خاصي طي مي‌كند و انسانهايي خونگرم و صميمي و ساده و بي‌آلايش كه در جلوي نانوايي‌ها، بقالي‌ها و يا از پشت پنجره‌هاي نيلي‌رنگ نظاره‌گر مسافراني هستند كه اين جاده توريستي را براي سفر انتخاب كرده‌‌اند.

و اگر سرعت وسيله نقليه‌ات زياد باشد ناخودآگاه با نگاهشان به شما هشدار مي دهند كه مسافر عزيز! قدمت روي چشم اما اينجا مكنطقه مسكوني است كمي‌يواش‌تر!!! حدود دو كيلومتر كه بالاتر برويد جنگل سرسبز و پر پشت جاده شما را در آغوش مي‌گيرد و يك هواي مطبوع و دلپذير را برايتان مهيا مي‌كند تا همزمان با طي مسير جاده از وسط جنگل خاطرات رويايي اين سفر را برايتان جاودانه كند.

آنچه در اين جاده نبايد از دست بدهيد صحنه‌هاي زيبايي از طبيعت و زندگي افراد بومي است كه با كمي ذوق هنري مي‌توانيد بهترين كارت پستالها را با دوربين خود خلق كنيد.




پيچ و خم‌هاي ملايم جاده اكنون شما را به دشت‌هاي سر‌سبز "اسبه ووني" رسانده كه بازار محلي و كوهستاني "اسبه ووني" هم در انجا قرار دارد ... عجله نكيند... مي‌دانم از دين قيمت‌ةا صندوق عقب ماشين خود را پر مي‌كنيد اما فعالا خود را سنگين نكيند چون در تمام طول مسير قيمت‌ها تقريبا يمسان و نسبتا پايين است اگر گوشت تازه و آماده براي منزلتان خواستيد مي توانيد برگشتني آنرا تهيه كنيد پس دست نگه داريد!

اينجا خبري از باركد، بهداشت و طرح شبنم نيست... بيشتر اقلام طبيعي و توليد مردم محلي است كه به قيمت ارزان نيز به مسافران عرضه مي‌شود.

واقعا محصولات عرضه شده در اين مسير از توليد به مصرف است چون در كنار برخي قصابي‌ها گوسفندان زنده در مرتع در حال چرا هستند و به محض فروش و اتمام گوشت موجود گوسفند ديگري را آماده مي‌كنند.

هر چند برخي عسلهايي كه در طاقچه اكثر اين مغازه‌ها چيده شده مارك‌دار و شركتي است اما در لابه‌لاي برخي از اين فروشگاه‌ها عسل طبيعي هم مي‌توان پيدا كرد.
شير، پنير، ماست و ساير لبنيات تازه و آماده دراين منطقه براحتي در دسترس شماست.

اين سرزمين متعلق به شماست و هر جاي اين دشت سرسبز كه دلتان خواست مي توانيد بساط پهن كرده و استراحت كنيد.
و يا اگر اهل چادر و اسكان موقت هستيد همانجا چادر زده و تا هر وقت كه بخواهيد از طبيعت لذت ببريد.

غروب و طلوع خورشيد در اين بهشت رويايي واقعا زيباست زندگي سنتي روستائيان، توليد عسل و لبنيات تازه و تاب، آبشارها و درياچه زيبا، دشت‌هاي وسيع با گل و گياهان كمياب و ... تنها بخشي از جذابيت‌هاي ديدني و جالب اين مسير رويايي است ضمن اينكه در طول سفر در اين جاده گله‌هاي سفيد گوسفندان كه در دور دستها و در واقع سر‌سبز حركت مي‌كنند و گاها تك درختان بلوط و كلبه‌هاي چوبي روستائيان در وسط واقع و دشت‌هاي سر‌سبز پوشيده از گل‌هاي رنگارنگ ناخودآگاه شما را شاعر خواهد كرد...

مخصوصا اگر فصل بهار يا تابستان به اين ديار سفر كنيد، دره‌هاي مه گرفته و رمه هاي گوسفندان در مراتع مه‌آلود مناظر زيبا و خاطره‌انگيزي براي شما ايجاد مي كند كه شايد در هيچ تصوير و نقاشي هم آنرا نديده‌ايد. روستاها به فاصله اندكي از هم قرار دارند.

پس از روستاي "اسبه ووني" و مناظز زيباي آن به روستاي "چاره سو" مي‌رسيد كه نمونه واقعي زندگي طبيعي و عاري از مصنوعات بشري را در آنجا مي‌توان لمس كرد...
ممكن نيست كسي اهل طبيعت و سفر باشد و حداقل يك بار اين جاده توريستي را نرفته باشد چرا كه جاده توريستي اسالم به خلخال روياي‌ترين جاده جهان است و هر گردشگري كه قدم در اين جاده گذاشته به اين گفته ايمان دارد....

در اين جاده همه چيز رويايي است و روستاها و كلبه‌هايي كه بيشتر شبيه كارت پستال است تا واقعيت اما زيبايي اين ديار روياي واقعي است.
رويايي كه در "اسبه ووني"، "چاره سو"، "سوبائان"، "كرمان" و "الماس" و در نهايت خود خلخال به واقعيت مي‌پيوندد و خاطره‌اي زيبا و بياد ماندني را برايتان جاودانه مي‌كند.
براي برگشت هم مي توانيد از استان اردبيل آستارا و حيران برگرديد و يا همين مسير رفته را مجددا به سمت مبدا برانيد.رضا شوكتي.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها