کد خبر: ۱۵۶۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۲۰ تير ۱۳۹۰
تشكيل صدها كارگروه و ستاد براي جهاد اقتصادي در اقصي نقاط كشور با انواع هزينه‌هاي غيرضرور بدون اينكه خروجي مهمي داشته باشد، بايد مسئولان را به فكر بياندازد كه واقعاً براي مهجور نماندن شعار جهاد اقتصادي چه كرده‌اند؟
"من امسال را "سال جهاد اقتصادي " نامگذاري مي‎كنم و از مسئولان كشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهاي ديگري كه مربوط به مسائل اقتصادي مي‎شوند انتظار دارم كه در عرصه اقتصادي با حركت جهادگونه كار كنند، مجاهدت كنند. حركت طبيعي كافي نيست؛ بايد در اين ميدان، حركت جهشي و مجاهدانه داشته باشيم. "

" يك شرط ديگر ( جهاد اقتصادي) اين است كه كشور به مسائل حاشيه‌اى مبتلا نشود. ببينيد، در بسيارى از اوقات يك مسئله‌ى اصلى در كشور وجود دارد كه همه بايد همت كنند و به سراغ اين مسئله‌ى اصلى بروند؛ بايد مسئله‌ى كانونى كشور اين باشد؛ اما ناگهان مى‌بينيم از يك گوشه‌اى يك صدائى بلند ميشود، يك مسئله‌ى حاشيه‌اى درست ميكنند، ذهنها متوجه آن ميشود. "

"يك شرط ديگر ( جهاد اقتصادي)، حفظ اتحاد و انسجام ملى است. يكى از نقشه‌هاى بزرگ دشمنان ملت ايران، ايجاد تفرقه و شكاف در داخل بوده است؛ به بهانه‌ى قوميت، به بهانه‌ى مذهب، به بهانه‌ى گرايشهاى سياسى، به بهانه‌ى جناح‌بندى‌ها، به بهانه‌هاى گوناگون. مسئولين كشور هم بايد سعى كنند اگر گله‌اى از هم دارند - كه گاهى ممكن است اين گله‌ها بحق هم باشد - اين گله را در معرض افكار عمومى مطرح نكنند؛ اين ضربه‌ى به اتحاد ملى است. من به مسئولين كشور به طور جد اين را تذكر و هشدار مي‌دهم. گاهى قوه‌ى مجريه از قوه‌ى مقننه، گاهى قوه‌ى مقننه از قوه‌ى قضائيه، گاهى قوه‌ى قضائيه از قوه‌ى مجريه گله‌هائى داشتند، اما اين را نبايد در عرصه‌ى افكار عمومى بياورند، ذهن مردم و دل مردم را ناراحت كنند، مردم را مأيوس كنند؛ بين خودشان حل كنند. "

"البته من اين نكته را حتماً تذكر بدهم؛ گاهى اوقات اين شعارى كه ما براى سال اعلام مي كنيم، بعد ناگهان مى‌بينيم همه‌ى در و ديوارهاى تهران و شهرهاى ديگر پر شده از تابلو، كه اين شعار رويش نوشته شده. اين فايده‌اى ندارد. گاهى كارهاى پرهزينه‌اى انجام مي گيرد؛ چه لزومى دارد؟ آنچه كه من از مسئولين و از مردم عزيزمان توقع دارم، اين است كه اين شعار را بشنوند، باور كنند و دنبال كنند. تابلو كردن و در و ديوار را پر كردن و عكس زدن و اينها هيچ لزومى ندارد. اگر هزينه‌اى نداشته باشد، لزومى ندارد؛ اگر هزينه داشته باشد، اشكال هم دارد. هيچ لزومى ندارد كارهاى پرهزينه را انجام بدهند. "

جملات فوق بخشي از اظهارات مقام معظم رهبري در پيام نوروزي سال 90 و سخنراني ايشان در جمع مردم مشهد در ابتداي سال جاري است كه به ويژه مسئولين را به كار و تلاش مضاعف و پرهيز از حاشيه سازي و گله گذاري عمومي توصيه و تصريح كردند كه تابلو كردن اين شعار و در و ديوار را پر كردن و عكس زدن و اينها هيچ لزومى ندارد، بلكه توقع از مسئولين و مردم اين است كه كه اين شعار را بشنوند، باور كنند و دنبال كنند.
مقام معظم رهبري در حالي توصيه‌هاي مهمي براي كاربردي شدن جهاد اقتصادي در سال جاري عنوان كردند كه عموم كارشناسان و صاحبنظران و حتي برخي مسئولان معتقدند كه مجموعه دولت و مجلس و ديگر نهادها طي ماههاي گذشته بيشتر درگير مسائل حاشيه اي و گله گذاري ها شدند و بروز اتفاقاتي در دولت در حوزه ادغام‌ها نيز مزيد بر علت شد تا دستگاه ها به جاي برنامه ريزي جدي براي تحقق اهداف سال جهاد اقتصادي از جمله افزايش نرخ رشد اقتصادي، افزايش بهره وري، كاهش نرخ بيكاري و افزايش سرمايه گذاري بيشتر در بلاتكليفي بسر ببرند.
از تمامي اتفاقات حاشيه اي كه در چند ماه ابتدايي سال 90 در كشور رخ داد تا توان دولت و ديگر دستگاه ها را به جاي جهاد اقتصادي به حاشيه ها معطوف كند بگذريم.
يكي از اتفاقاتي كه از زمان اعلام سال جهاد اقتصادي در اقصي نقاط كشور رخ داده و به نظر مي رسد از مصاديق هزينه‌هاي غير ضروري در اين زمينه به شمار رود، تشكيل انواع و اقسام ستاد و كارگروه كوچك و بزرگ در تعداد قابل توجهي از دستگاههاي كشور در سه قوه و بخش خصوصي و شبه دولتي است كه تشكيل هر يك از اين كارگروه ها حتماً هزينه هايي را نيز بر بيت المال تحميل مي كند بدون اينكه خروجي مفيدي داشته باشد.
خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با يك جستجوي ساده و يك ساعته در اينترنت به بيش از دهها كارگروه و ستاد جهاد اقتصادي در دستگاه ها كه اعلام رسمي شده اند برخورد كه اگر ستادهاي اعلام نشده هم محاسبه مي شد، احتمالاً مجموع اين كارگروه ها چند برابر ( بيش از 1000) خواهد شد.
نكته مهم اينكه تاكنون هيچ نتيجه مهم و كاربردي از اين كارگروه ها و ستادها در حوزه عملي جهاد اقتصادي اعلام نشده است و مشخص نيست كه آيا اين كارگروه‌ها تا پايان سال به كار خود پايان مي‌دهند يا خير. علاوه بر اين اگر به اندازه مدت زماني كه صرف تشكيل اين كارگروه ها و برگزاري جلسات آن مي شود، مسئولان كار و تلاش مضاعف با روحيه جهادي مي كردند نتيجه ملموس تري مي گرفتند.
ضمن اينكه بسياري از دستگاه ها براي اين كه به ظاهر نشان دهند به مساله جهاد اقتصادي توجه دارند و به اين شعار عمل كرده اند در اولين قدم به تشكيل كارگروه اقدام مي كنند بدون اينكه ادامه كار كارگروه را پيگيري و نتيجه مشخصي را اعلام كنند و هيچ دستگاه مشخصي نيز در دولت وجود ندارد كه بر تشكيل اين همه كارگروه و ستاد و نتيجه كار آنها نظارت كند.
مقام معظم رهبري در بخشي از سخنان خود در مشهد در باره لوازم جهاد اقتصادي تصريح كردند كه "اولاً روحيه‌ى جهادى لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جائى كه با روحيه‌ى جهادى وارد ميدان شده، پيش رفته؛ اين را ما در دفاع مقدس ديديم، در جهاد سازندگى ديديم، اگر ما در بخشهاى گوناگون، روحيه‌ى جهادى داشته باشيم؛ يعنى كار را براى خدا، با جديت و به صورت خستگى‌ناپذير انجام دهيم - نه فقط به عنوان اسقاط تكليف - بلاشك اين حركت پيش خواهد رفت. "
اين در حالي است كه به نظر مي رسد بخش زيادي از اين كارگروه ها فقط براي اسقاط تكليف تشكيل شده و چون نيت خدايي پشت سر آن نيست، نتيجه ملموس ندارد.

به گزارش فارس، تعداد اندكي از كارگروه‌ها و ستادهاي ايجاد شده براي جهاد اقتصادي در برخي دستگاه ها به شرح زير است كه نام برخي از آنها بايد مسئولان را به فكر بياندازد كه واقعاً براي مهجور نماندن شعار جهاي اقتصادي چه كرده‌اند؟

- 7 كارگروه تخصصي ستاد جهاد اقتصادي شهريار
- كارگروه جهاد اقتصادي شوراي فرهنگ عمومي سرايان
- كارگروه جهاد اقتصادي آموزش و پرورش ناحيه 2 اردبيل
- كارگروه جهاد اقتصادي در استان لرستان
- كارگروه جهاد اقتصادي در حوزه مشاوران جوان استان تهران
- كارگروه جهاد اقتصادي در اتاق بازرگاني تهران
- كارگروه جهاد اقتصادي خراسان رضوي
- كارگروه جهاد اقتصادي در آذربايجان شرقي
- كارگروه جهاد اقتصادي دماوند
- كارگروه جهاد اقتصادي صنايع و معادن آذربايجان شرقي
- قرارگاه جهاد اقتصادي در سازمان بيسج دانشجويي
- كارگروه جهاد اقتصادي خراسان رضوي
- 8 كارگروه جهاد اقتصادي در شركت ملي گاز ايران
- كارگروه جهاد اقتصادي شهرستان پاكدشت
- كارگروه جهاد اقتصادي دانشگاه جيرفت
- كارگروه جهاد اقتصادي لرستان
- 11 كارگروه در ستاد جهاد اقتصادي اصقهان
- كارگروه جهاد اقتصادي در معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي واحد اصفهان
- كارگروه جهاد اقتصادي در تالش
- كارگروه جهاد اقتصادي در سازمان جهاد كشاورزي استان يزد
- كارگروه جهاد اقتصادي در حزب موتلفه
- 8 كارگروه در ستاد جهاد اقتصادي استان زنجان
- كارگروه جهاد اقتصادي سلماس
- كارگروه رسانه و جهاد اقتصادي در خانه مطبوعات استان گيلان
- كارگروه جهاد اقتصادي منطقه 3 آموزش و پرورش تهران
- كارگروه تبيين جهاد اقتصادي در مدارس گچساران
- كارگروه راهبرد رسانه‌اي، جهاد اقتصادي در معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد
- 11 كارگروه جهاد اقتصادي در وزارت نفت
- كارگروه جهاد اقتصادي شهرستان گناباد
- كارگروه جهاد اقتصادي شهرستان پاكدشت
- كارگروه بررسي راهكارهاي جهاد اقتصادي در قوه قضاييه
- كارگروه جهاد اقتصادي شهرداري اهواز
- كارگروه سال جهاد اقتصادي در دانشگاه تهران
- 12 كارگروه جهاد اقتصادي در استان گيلان
- كارگروه جهاد اقتصادي سبزوار
- كارگروه جهاد اقتصادي كاشمر
- كارگروه جهاد اقتصادي در كليه ادارات و نهادهاي تايباد
- كميسيون جهاد اقتصادي مجلس
- ستاد جهاد اقتصادي در شهرداري بوشهر
- ستاد جهاد اقتصادي شهرستان فريدونكنار
- ستاد جهاد اقتصادي در ادارات و نهادهاي دولتي شهرستان كلات
- ستاد جهاد اقتصادي وزارت نيرو
- ستاد جهاد اقتصادي جمهوري اسلامي ايران (تجار و توليدكنندگان حامي رئيس جمهور)
- ستاد جهاد اقتصادي پيام نور استان تهران
- ستاد جهاد اقتصادي سايپا
- ستاد جهاد اقتصادي استان قم
- ستاد جهاد اقتصادي جهاد كشاورزي خوزستان
- ستاد جهاد اقتصادي استان اردبيل
- ستاد جهاد اقتصادي شهرستان فريدونكنار
- ستاد عمليات جهاد اقتصادي كميته امداد
- ستاد اجرايي جهاد اقتصادي استان خوزستان
- ستاد جهاد اقتصادي اتحاديه تشكل هاي قرآني كشور
- ستاد جهاد اقتصادي شهرستان خرمدره
- ستاد ويژه جهاد اقتصادي سازمان صدا و سيما
- ستاد جوان جهاد اقتصادي استان يزد
- ستاد ويژه تحقق جهاد اقتصادي شهرداري اصفهان
- ستاد عمليات جهاد اقتصادي كميته امداد استان آذربايجان غربي
- ستاد جهاد اقتصادي شهرستان فيروزآباد

گزارش از صمد حسن‌نيا سماكوش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها