أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۵۹۵۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۳۱ مرداد ۱۳۹۲
اعمال فشار و تحریم علیه ایران، تهدید و تشویق به حمله نظامی، امنیتی‌کردن پرونده هسته‌ای، مخالفت با هرگونه مذاکره منصفانه با ایران و.. جزء وظایف و مأموریت‌های سه نهاد ضدایرانی در آمریکاست. برای آشنایی با این سه نهاد صهیونیستی، با گزارش "مشرق" همراه باشید.
598 به نقل از مشرق - اعمال فشار بر ایران اعم از تصویب و افزایش تحریم های اقتصادی، ترغیب به حمله نظامی، امنیتی کردن پرونده هسته ای، مخالفت با هرگونه مذاکره منصفانه با ایران و.. جزء وظایف و مأموریت‌های «سازمان صهیونیست آمریکا»، به رهبری مورتون‌ ای کلین، «کمیته یهودیان آمریکا»، به ریاست دیوید هریس و «مؤسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا» به ریاست میخائیل ناچمن و اریک ادلمن بوده و از طریق آنان هدایت می شود.
 

لابی‌های صهیونیستی حامیان خود را برای پیشبرد اهداف خود تجهیز می کنند

یکی از ویژگی‌های بارز سیاست و حکومت در آمریکا، حضور گروههای مختلف فشار در نهادهای مختلف این کشور است. کنگره اعم از سنا و مجلس نمایندگان، دادگاه‌ها، کاخ سفید، رسانه‌ها، احزاب و...بستر فعالیت گروههای مختلفی است که به فراخور اهداف و منافع خود در این نهادها اعمال نفوذ می کنند. قوانین آمریکا مبتنی بر قانونی بودن فعالیت این گروهها، نه تنها فعالیتهای آنها را تسهیل می کند بلکه نقش آنان را بسیار پررنگ و قابل ملاحظه کرده است به گونه ای که عدم توجه به رویه گروه‌های فشار، تبیین و تحلیل تصمیمات، سیاست‌ها و خط مشی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آمریکا را با اخلال روبرو می‌کند.
 
یکی از مهم‌ترین گروه‌های فشار در عرصه سیاست آمریکا، لابی‌های مهم حامی رژیم اسرائیل است. این لابی‌های صهیونیستی که اکثر اعضای آنها را یهودیان حامی صهیونیسم در آمریکا تشکیل می‌دهند، در نهادهای مختلف آمریکا نفوذ کرده و با استفاده از طیف وسیعی از سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی و نیز سیاستمداران کارکشته خود، منافع و اهداف رژیم اسرائیل را در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و داخلی پیش می‌برند.

جالب توجه است که اقدامات و دخالت های این لابی‌های مهم صهیونیستی در سیاست و حکومت آمریکا موجب اعتراض کارشناسان، سیاستمداران و افکار عمومی آمریکاییان است به گونه ای که مقالات و کتاب‌های قابل ملاحظه‌ای در اعتراض به این روند به نگارش درآمده که در میان آنها می توان به «لابی اسرائیل در آمریکا» اشاره کرد که توسط استفان والت و جان میرشایمر دو تن از  تحلیلگران و صاحبنظران آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل نوشته شده است.
 

کتاب لابی اسرائیل در آمریکا اثر استفان والت و جان میرشایمر

آنها در زمینه تأثیرگذاری لابی هاي صهيونيستي بر سیاست‌های خارجی آمریکا می‌نویسند: «سخاوتمندی و گشاده‌دستی خارق‌العاده آمریکا در مورد اسرائیل، در صورتی که این کشور یک متحد استراتژیک مهم برای آمریکا محسوب می‌شد یا دلایل اخلاقی محکمی برای این عمل وجود داشت، توجیه‌پذیر بود؛ اما هیچ یک از این دو منطق در مورد اسرائیل صادق نیست.» آنها دلایل استراتژیک زیر را برای استدلال خود عنوان می‌کنند:

1- حمایت از اسرائیل برای آمریکا، بسیار پرهزینه است و موجب ایجاد اشکال بر سر راه روابط آمریکا با جهان عرب می‌شود.

2- آسیب‌پذیری اسرائیل در جنگ علیه تروریسم و برخورد با رژیم‌های خودسر منطقه، نقطه ‌ضعف آمریکا محسوب می‌شود.

3- این که گفته می‌شود تهدیدهای تروریستی مشابه موجب اتحاد آمریکا و اسرائیل شده است، دارای منطقی وارونه است: آمریکا به دلیل حمایت بیش از حد از اسرائیل، در معرض تهدیدهای تروریستی قرار گرفته است و نه برعکس.

4- رژیم‌های به اصطلاح خودسر منطقه، تهدیدی مستقیم برای منافع حیاتی آمریکا محسوب نمی‌شوند، بلکه در عوض تهدیدی جدی برای اسرائیل به شمار می‌روند.

5- اسرائیل اکنون یکی از قدرت‌های نظامی برتر منطقه است و علاوه بر این که توان نظامی متعارف آن از همسایگانش بسیار برتر است، تنها کشور منطقه محسوب می‌شود که به سلاح‌های هسته‌ای مجهز است.

 

در واقع ‌ابي هاي صهيونيستي يكي از اجزاي لاينفك سياست خارجي آمريكا در قبال ایران محسوب می شوند. اين شبكه هاي درهم تنيده صهيونيستي از سوی اسرائیل مأموریت دارند تا بخشهاي مختلف ساختار سياسي آمريكا را با خود همراه کرده و ایران را از جنبه های مختلف تحت ف‌شار قرار دهند.

قدرت این لابی‌ها در حدی است که سیاستمداران آمریکایی مخالف خود را نیز از راه‌های مختلف تحت فشار گذاشته و اجازه تصمیم مستقل و حتی در راستای منافع ملی آمریکا را به آنها نمی دهند. آنان با هر گونه رویکرد منصفانه در مقابل ایران مخالفت کرده و تلاش می‌کنند تا ایران را یکی از تهدیدات جهانی معرفی کنند. اعمال فشار بر ایران اعم از ترغیب به حمله نظامی، تحریم های اقتصادی، امنیتی‌کردن پرونده هسته‌ای، مخالفت شدید با هرگونه مذاکره منصفانه آمریکا با ایران و.. جزء وظایف و مأموریت‌های آنان در چندساله اخیر بوده است. 

‌به‌رغم اهمیت و نقش قابل ملاحظه این لابی‌های صهیونیستی، اما مشخصات و اقدامات آنان در هاله‌ای از ابهام مانده است. بنابراین در این گزارش تلاش می‌شود که مهم‌ترین لابی‌های مهم صهیونیستی که بسیاری از سیاستهای آمریکا در قبال ایران را رقم می‌زنند، به صورت مستدل معرفی شوند.

کمیته یهودیان آمریکا(American Jewish Committee)
 

آرم کمیته یهودیان آمریکا

کمیته یهودیان آمریکا یکی از مهمترین لابی‌های صهیونیستی آمریکاست که با گسترش فعالیت در کشورهای مختلف، زیرشاخه‌ها و زیرمجموعه‌های درهم‌تنیده‌ای را به وجود آورده است. فعالیت این لابی در سال 1906 میلادی آغاز شد. اين سازمان همچنين ادعا می‌کند: «پس از صد سال از تأسيس اين سازمان ما بر آنيم تا از همه اقليت‌هاي جهان حمايت كنيم. تقويت امنيت و آرامش زندگي يهوديان در آمريكا و ساير نقاط جهان از اولويت‌هاي مأموريت ما بر مبناي دليل آغازين تأسيس اين سازمان است.»

رئيس اين سازمان در حال حاضر رابرت المان (Robert Elman) و مدير امور اجرايي آن را ديويد هريس (David A. Harris) بر عهده دارد.
 

شعار کمیته یهودیان آمریکا: تلاش برای امنیت اسرائیل و جهان آزاد از خطر تروریسم هسته‌ای ایران

امنیت رژیم صهیونیستی و افزایش قدرت این رژیم مهم‌ترین اولویت این لابی را تشکیل می‌دهد. این سازمان برای دستیابی به این هدف، یکی از بازوان قدرتمند و بانفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا و نیز در سطح جهانی محسوب می‌شود. در واقع این سازمان صهیونیستی عملاً بازوی دیپلماتیک صهیونیسم بین‌الملل است.

سازمان صهيونيستي كميته يهوديان آمريكا به صورت ظاهري از جمعيت هاي مهاجران در آمريكا و ساير نقاط تحت پوشش خود به منظور فريب افكار عمومي حمايت مي‌كند. در واقع اين سازمان بر آن است تا خود را به عنوان يكي از سازمان‌هاي بزرگ مرتبط با رژيم صهيونيستي بشناساند كه ايده‌هاي بشردوستانه را پي مي‌گيرد و از اين طريق به اعتبار صهيونيست‌ها و رژيم صهيونيستي بيفزايد.

كميته يهوديان آمريكا يكي از گسترده‌ترين لابی‌های صهيونيستي جهان از نظر تعداد زيرمجموعه‌ها و مناطق تحت پوشش است. نيويورك تايمز از اين سازمان به عنوان «غول سازمان‌هاي يهودي آمريكا» نام مي‌برد. كميته يهوديان آمريكا در اكثريت ايالات آمريكا دفاتر خود را مستقر كرده است. اين سازمان صهيونيستي همچنين داراي 9 دفتر بين المللي در كشورهاي فرانسه، كانادا، برزيل، آلمان، ايتاليا، جنوب شرق آسيا، سوئد، هند و رژيم صهيونيستي است و در كنار اين دفاتر، سازمانهايي را به عنوان شاخه هاي زير مجموعه خود در حيطه هاي موضوعي مانند روابط بين فرقه اي، امور بين المللي، مسائل حقوق بشر، روابط يهوديان آمريكا با اسرائيل، امور حقوقي و ملي، امور مالي و حسابرسي، روابط عمومي، مسائل توسعه و.... براي اهداف صهيونيستي خود سازماندهي كرده است.
 

دیوید هریس رئیس کمیته یهودیان آمریکا

 ديويد هريس يكي از صهيونيست هاي پرآوازه جهان است كه از سال 1979 وارد كميته يهوديان آمريكا شد. هريس از سال 1990 مدير اجرايي اين لابی صهيونيستي را بر عهده دارد. سخنراني هاي وي براي اعمال فشار و افزايش تحريم ها عليه ايران يكي از اقدامات مداوم و بي وقفه اين صهيونيست آمريكايي است. وي در بيانيه اخير خود مي گويد: « ما در كميته يهوديان آمريكا مأموريت داريم كه مانع دستيابي ايران به قابليت توليد سلاح هسته اي شويم و همچنين بايد تمام تلاش خود را در پيشبرد همكاري آمريكا با اسرائيل مخصوصاً در شرايط بي ثباتي خاورميانه انجام دهيم.»
 

جان کری هنگام سخنرانی در مجمع کمیته یهودیان آمریکا

لابی های بزرگ صهیونیستی به منظور نزدیکی بیشتر همیشه مقامات آمریکایی را به کنفرانسها و سخنرانی های خود دعوت می کنند.

كميته يهوديان آمريكا يكي از پيچيده ترين روابط سياسي را با مقامات آمريكا دارا مي باشد. ديويد هريس در سال 2012 در يك سخنراني به مناسبت پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري به اين امر اذعان كرده و گفت: «كميته يهوديان آمريكا بيش از يك قرن است در كنار رؤساي جمهور آمريكا ايستاده است، همانگونه كه در صد و سيزدهمين دوره كنگره نيز حضور دارد و با همكاران مذهبي و قومي خود در بسياري از بخشهاي كشور در حال همكاري است.»
 

دیوید هریس رئیس کمیته یهودیان آمریکا در جلسات متداوم با نتانیاهو

اين سازمان در راستاي اهداف صهيونيستي خود با مقامات ارشد كشورها و دولتهاي مختلف ديدار مي كند و در تلاش است تا روابط خود را با كشورهاي مختلف هر چه بيشتر گسترش دهد. جدا از كشورهاي اروپايي، كشورهاي آسيايي و حتي آفريقايي براي اين سازمان بزرگ صهيونيستي بسيار حائز اهميت است. به عنوان نمونه كميته يهوديان آمريكا در سالهاي اخير تلاش بسياري براي نفوذ به هند در پيش گرفته است.

جالب توجه است كه اين لابی صهيونيستي در نهادهاي مهم بين المللي مانند سازمان ملل نيز به صورت فعال حضور داشته و از سال 1990 هيئتي را به صورت ثابت براي اهداف خود مستقر كرده است. مأموريت اين هيئت، لابي و برقراري ارتباط در راستاي منافع كميته يهوديان آمريكا با كشورهاي عضو سازمان ملل است. کمیته یهودیان آمریکا همچنين همايش ها، سخنراني ها و كمپين هاي بسياري را در راستاي اهداف خود برگزار مي كند. كنفرانس هاي سالانه متشكل از نمايندگان كميته يهوديان آمريكا از سراسر جهان، يكي از برنامه هاي ثابت اين سازمان است كه در آن هماهنگي سياستها و توجيه دستورات به انجام مي رسد.

سازمان صهیونیست آمریکا(Zionist Organization of America)
 

آرم سازمان صهیونیست آمریکا

سازمان صهیونیست آمریکا در سال 1897 تأسیس شد. این لابی مهم در معرفی خود ادعا می کند: «سازمان صهیونیست آمریکا یکی از با سابقه ترین سازمانها است که سراسر آمریکا و اسرائیل، به وسیله شعبات آن پوشش داده می شود.» اگرچه این سازمان، میدان فعالیت های خود را آمریکا و رژیم صهیونیستی معرفی می کند، اما در کشورها و مناطق دیگر و نیز سازمانهای بین المللی مشغول فعالیت است.

 
آبراهام فاکسمن رئیس سازمان صهیونیست آمریکا

سازمان صهیونیست آمریکا در حال حاضر در حدود  30 هزار عضو رسمی از سراسر آمریکا به ویژه شهرهای بزرگ مانند شیکاگو، نیویورک، میامی، فیلادلفیا، نیوجرسی و...دارد. مورتون ای کلین یکی از صهیونیست های پرآوازه آمریکا نیز ریاست کنونی آن را عهده دار است.

وی یکی از بزرگترین مخالان سرسخت بهبود روابط آمریکا با ایران بوده و اقدامات بسیاری در راستای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران انجام داده است. ایراد سخنرانی های آتشین در اعتراض به حامیان کنگره ای ایران که با سیاست های سختگیرانه آمریکا مخالفت می کنند، ترسیم تصویر ساختگی از خطرات و تهدیدات امنیت جهانی از سوی ایران، بیانیه های مداوم، رصد وقایع ایران برای بهره گیری از آن در راستای افزایش فشارها و...جزء اقدامات همیشگی این صهیونیست بزرگ است.
 

آبراهام فاکسمن در دیدار با محافل سرمایه داری یهودیان در آمریکا

سازمان صهیونیست آمریکا در توضیح مأموریت های خود ادعا می¬کند: «مأموریت اصلی سازمان صهیونیست آمریکا، آموزش در رسانه ها، مدارس، دانشگاهها و نیز ارتقای آگاهی سیاستمداران و مقامات منتخب در مورد حقیقت جنگ اعراب با اسرائیل است. این سازمان همچنین برای تقویت روابط آمریکا و اسرائیل تلاش می کند.

حمایت از یهودیان کشورهای مختلف و محافظت آنها از تعصبات  یهودستیزانه، یکی دیگر از مأموریت های ما به شمار می رود.» این لابی مهم اسرائیلی می افزاید: «سازمان صهیونیست آمریکا از آغاز تأسیس تا کنون برای دفاع از یهودیان و دولت اسرائیل، مبارزه می کند.» سازمان صهیونیست از شیوه های زیر به عنوان کانال های فعالیت خود نام می برد: «فعالیت های آموزشی، فعالیت های عمومی، لابیگری و فعالیت هرروزه در کنگره، نظارت بر رسانه ها، متون ، کتابها و نیز دانشگاهها»
 

سازمان صهیونیست آمریکا راهپیمایی و میتینگ های سیاسی را علیه خط مشی های ضداسرائیلی آمریکا برگزار می کند و از طریق فشار بر نهادهای مختلف و جنجال رسانه ای مانع تصویب هر گونه تصمیم مغایر با منافع خود می شود.

این سازمان برای پیشبرد اهداف خود، شیوه های دیگری را نیز در عمل دنبال می کند. به عنوان نمونه این سازمان صهیونیستی ادعا می کند: «ما تنها سازمانی هستیم که به این شدت با خشونت اعراب و فلسطینی های تندرو  مبارزه می کند، در واقع ما از قربانیان آمریکایی تروریسم و خشونت اعراب و فلسطین حمایت می کنیم. به این دلیل تمام تلاش خود را برای حذف حامیان خشونت و ترور انجام می دهیم.»
 


کنگره آمریکا یکی از عرصه های فعالیت این سازمان مهم صهیونیستی به شمار می آید. مورتون ای کلین در مورد لابی گریهای قدرتمند خود در کنگره اظهار می کند: « سازمان صهیونیست آمریکا یکی از نقش های کلیدی برای مبارزه با تروریسم را در کنگره داراست. از این طریق ما اهدافی مانند تلاش برای وحدت بیت المقدس تحت نظارت کامل اسرائیل، جنگ با حماس و فتح و اعمال تحریم علیه کشورهای دشمن مانند ایران را پیگیری می کنیم.»
 

صهیونیست های تندرو، بدنه سازمان صهیونیست آمریکا را تشکیل می دهند.

اقدامات سازمان صهیونیست آمریکا در مراکز آموزشی نیز بسیار قابل توجه است. این لابی صهیونیستی می نویسد: «یکی از اهداف ما خنثی سازی تبلیغات اعراب در مدارس و دانشگاهها است. به این دلیل ما به صورت منظم، دانش آموزان و دانشجویان را به اسرائیل برده و جوانان یهودی را برای رهبری و وظایف آینده، آموزش می دهیم.» یکی دیگر از اقدامات این سازمان ایجاد مراکزی با عنوان «مراکز قانون و عدالت» در دادگاههای آمریکاست. خود این سازمان در این باره ادعا می کند: «ما این مراکز را برای دفاع و حمایت از منافع یهودیان و اسرائیل در دادگاهها به وجود آورده ایم. گذرنامه برای افرادی که خواهان مهاجرت به اسرائیل هستند، مبارزه قانونی با وبسایت های مخالف اسرائیل، تلاش برای مجازات اقدامات آنتی سمیتیستی و... از جمله اهداف این مراکز، به شمار می آید.» سخنرانی ها و برگزاری نشست ها و همایش های مختلف در «کنیسه ها، کلیساها، روزنامه ها، جوامع مختلف قومی و مذهبی» در حمایت از رژیم صهیونیستی را باید یکی دیگر از اقدامات این سازمان صهیونیستی به شمار آورد.


مؤسسه یهودی امور برای امنیت ملی (The Jewish Institute for National Security Affairs)
 

آرم مؤسسه یهودی برای امور امنیت ملی (جینسا)

سازمان صهیونیستی مؤسسه یهودی برای امور امنیت ملی (جینسا) یکی از تأثیرگذارترین لابی¬ها و اتاق های فکر صهیونیستی است که در پنتاگون فعالیت می کند. این لابی مهم در سال 1976 تأسیس شد. این سازمان ادعا می کند که هدف آن «حمایت از یک ارتش قوی در آمریکا، تقویت سیاستهای امنیت ملی و تحکیم روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل و سایر دموکراسی های همفکر است.»
 

مقامات ارشد نظامی آمریکایی و اسرائیلی در همایش سالانه جینسا

این سازمان که در واقع لابی صهیونیست در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) محسوب می شود، مأموریت های خود را این گونه عنوان می کند:

-«گسترش همکاریهای امنیتی آمریکا نه تنها با اسرائیل بلکه با تمامی کشورهای دموکراتیک همفکر

- متقاعد کردن جامعه دفاعی آمریکا به نقش مهم اسرائیل در امنیت غرب، منافع دموکراتیک آمریکا درخاورمیانه و مدیترانه

شعار این سازمان، «امنیت آمریکا، تقویت اسرائیل» است. این شعار به معنای القای تفکر مبتنی بر اشتراک حیطه امنیت در آمریکا و اسرائیل است، یعنی امنیت این دو، اگرچه دو دولت مجزا هستند اما شدیداً به هم وابسته است و به عبارتی با هم رابطه مستقیم دارد. لابی صهیونیستی جینسا در راستای تحقق اهداف و مأموریت های خود، برنامه های متعددی را دنبال می کند.

مهمترین این برنامه ها تدارک سفرهای ژنرالها و دریاسالاران ارتش آمریکا به اسرائیل است که هر ساله انجام می شود. این سفرها برای نظامیان ارشد آمریکا اعم از ژنرالهای بلندپایه، دریاسالاران و نظامیان بازنشسته ترتیب داده می شود تا پس از دیدارهای مستقیم این افراد از اسرائیل و بازدید از مرزها و مناطق استراتژیک و تعیین ژئوپلیتیک منطقه، نظرات آنها توسط سازمان جینسا به عنوان یک اتاق فکر صهیونیستی به نقشه ها و برنامه های نظامی تبدیل شود.
 

اریک آدلمن رئیس بخش "مقابله با ایران" سازمان صهیونیستی جینسا

میخائیل ناچمن و دیوید جاستمن به عنوان یکی از سرمایه داران بزرگ صهیونیست در آمریکا ریاست این لابی بزرگ صهیونیستی را بر عهده دارد. این لابی مهم صهیونیستی بخش مجزایی را با عنوان گروه ضربت در مقابل ایران، تشکیل داده است. رئیس کنونی این گروه را اریک ادلمن عهده دار است. وی معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در دوره جرج بوش است.


برگزاری کلاسها و جلسات مشاوره ای با حضور مقامات ارشد ارتش اسرائیل در جینسا


مخالفت با هرگونه انعطاف در برابر روند پرونده هسته ای ایران، تشکیل جلسات مداوم با حضور کارشناسان نظامی برای تصمیم گیریهای جدید و اعمال فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران و اجرای دستورات و اهداف اسرائیل در ارتش آمریکا جزء بارزترین وظایف این لابی مهم صهیونیستی است. 
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها