کد خبر: ۱۶۲۷۱
زمان انتشار: ۱۷:۰۰     ۰۱ مرداد ۱۳۹۰

حدود 9 ماه است که از سفر مبارک مقام­معظم­رهبری(مدظله العالی) به شهر مقدس قم می­گذرد؛ در این سفر که برکات فراوانی برای همشهریان قمی به­همراه داشت؛ ایشان مطالبی را در جلسات عمومی و خصوصی بیان فرمودند و مطالباتی را از مسئولین مربوطه داشتند.

متأسفانه علی رغم تأکیدات مقام­معظم­رهبری(حفظه الله) ‌بر اجرای عملیات سازندگی و عمرانی و فرهنگی در این شهر و خارج نمودن آن از وضعیت عقب­ماندگی فعلی هنوز اقدام درخور توجه و اثربخشی در جهت آبادانی و محرومیت­زدایی مشاهده نشده است.

رهبر معظم انقلاب در سفر به شهر مقدس قم فرمودند: خدمت به قم خدمت به یک شهر نیست خدمت به کشور و آبروی کشور است... مسأله مناطق محروم قم که اشاره شد بسیار مهم است همین مناطقی که اسم آوردند و برخی مناطقی که اسم نیاوردند.... در قم مناطق محرومی هستند با جمعیت زیاد.... همین منطقه نیروگاه که گفتید با همه محرومیت­هایی که دارد مردم آنها جزء مشتاق­ترین و علاقه­مندترین مردم در جهت انقلاب و در جهت و آرمان­های انقلابند این را ما اطلاع داریم.... یا محله شاه ابراهیم و محلات دیگری که محلات فقیر و عقب­مانده قم هستند، باید با روی­کرد امور رفاهی، بهداشتی، آموزشی و خدماتی یک فکر اساسی برای این محلات بشود یک حرکت دفعی انجام بگیرد تا بعد ان شاءالله  به روال معمولی بیفتد.

روشن و مبین است جایگاه شهر مقدس قم به عنوان شهری که در بیانات رهبر انقلاب به عنوان مادر نظام یاد شده است، بسیار جایگاه ویِژه و حائز اهمیتی است زیرا این شهر نماد شهری اسلامی است. اما چرا برخی از مسئولین در جهت عملیاتی شدن منویات ایشان قدم بر نمی­دارند، که جای بسی تاسف است.

قم پایتخت مذهبی کشور است و یکی از شهرهای زیارتی است که همه ساله پذیرای میلیون­ها زائر داخلی و خارجی است و طلاب علوم دینی از حدود 100 کشور دنیا در این شهر مشغول تحصیل­اند. از این شهر در کلام بزرگان با نام­های حرم اهلبیت(ع)، عش آل محمد(ص)، مادر نظام، قلب شیعه و ... یاد شده است  و رهبر معظم انقلاب هم اخیرا قم را "شهر بصیرت" قلمداد فرمودند.

با توجه به مطالبی که در اهمیت شهرقم بیان شد، موارد زیر بسیار تامل برانگیز است:

  • چرا مناطق ناامنی چون نیروگاه، شاه­ابراهیم، علی­آباد­سعدگان، شادقلی­خان، چهارراه سرگردان(که طبق گزارش نیروی انتظامی استان قم منطقه شادقلی خان یکی از جرم خیز ترین مناطق قم و مرکز خرید و فروش­مواد مخدر است) نباید دارای کیوسک های ثابت، گشت های مرتب و مستمر و حضور نیروهای امنیتی باشد؟
  • اگر در سالاریه یا زنبیل آباد مکان های تفریحی و پارک های زیبا وجود دارد چرا در مناطق محروم خبری از مراکز تفریحی و زیبا نیست؟ با توجه به فاصله کم این مناطق به مرکز شهر و حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و ازدحام جمعیت در این مناطق و همینطور سکونت بسیاری از طلاب در آن، آیا ناحیه لایق توجه ویژه مسئولین نمی باشد؟
  • وجود دامداری در نزدیکی مناطق مسکونی، جوی­های فاضلاب بسیار آلوده و ظاهر غیر بهداشتی بسیاری از مغازه­ها و نانوایی­ها ... بهداشت منطقه را به شدت دچار مشکل نموده که رسیدگی جدی مسئولان را می طلبد. البته همه ساله با شروع فصل تابستان و حضور کودکان در کوچه ها افزایش بیماری­های مختلف از جمله­بیماری های پوستی را به دنبال خواهد داشت که این وضعیت در این مناطق متراکم، بسیار نگران کننده است.

با توجه به تاکید صریح مقام معظم رهبری بر توجه به این مناطق، مسئولین محترم برای شروع اقدامات عمرانی و فرهنگی در انتظار چه نشسته اند؟ آیا وقت آن نشده که فکری کرد و تدبیری اندیشید؟

در پایان امیدواریم که مسئولین قم به تأسی از نام سال گذشته همت و کار خود را مضاعف کرده و شهر مقدس قم را از حالت کنونی خارج نموده و به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند؛ به طوری که شاهد معرفی شهر مقدس قم به عنوان یک الگوی اسلامی در حوزه ی شهرسازی شود.

ان شاءالله

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
CANADA
۱۰:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
آقا دستتون درد نکنه یکی پیدا شد حرف حق بزنه واقعا هیچ فکری باسه منطقه نیروگاه نمیکنن و اون همه بودجه که برای آبادانی این مناطق تصویب شد به کجا رفت؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها