کد خبر: ۱۶۲۸۵۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
استقبال رسانه ها بیگانه از واگذاری پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه:
هفته گذشته بی بی سی فارسی طی یادداشتی در صفحه اینترنتی خود، از رئیس جمهور ایران خواست تا که مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل و واگذار نماید. یک هفته پس از انتشار این یادداشت رسانه وابسته به دولت انگلیس ، دکتر حسن روحانی در طی حکمی محمد جواد ظریف را به عنوان مسئول مذاکرات هسته اي با طرف هاي خارجي انتخاب نمود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، هفته گذشته بی بی سی فارسی طی یادداشتی در صفحه اینترنتی خود، از رئیس جمهور ایران خواست تا که مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل و واگذار نماید.

در بخشی از این یادداشت آمده است "اگر حتی تصمیم رهبران جمهوری اسلامی این بوده که نوع تعامل ایران بر سر مسئلۀ هسته ای باید نظارت عالیۀ شورای عالی امنیت ملی را با خود به همراه داشته باشد، با توجه به حضور وزیر امور خارجه در شورا و گزارش دهی وی و رهنمود گیری او از شورا، این خواستۀ جمهوری اسلامی به راحتی مرتفع می شود."





البته این دلیل، تنها توجیهی است که از سوی بی بی سی فارسی و دیگر موافقان ، برای واگذاری این پرونده مهم به وزارت خارجه مطرح می شود و مستقیما برای شورایی که اساسا به‏ منظور تأمین‏ منافع ملی‏ و پاسداری‏ از انقلاب‏ اسلامی‏ و تمامیت‏ ارضی ‏تشکیل شده است جایگاه مشورتی قائل می شوند .

یک هفته پس از انتشار این یادداشت رسانه وابسته به دولت انگلیس ، دکتر حسن روحانی در طی حکمی محمد جواد ظریف را به عنوان مسئول مذاکرات هسته اي با طرف هاي خارجي انتخاب می نماید.

در این حکم، مذاکرات ایران و 1+5 از مذاکرات با آژانس تفکیک نشده و به جای آن از عنوان کلی «طرف های خارجی» استفاده شده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که مسئولیت هر دو مذاکره به وزارت خارجه واگذار شده است که برخی منابع می گویند دکتر محمد جواد ظریف ریاست تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 را بر عهده خواهد گرفت.

بنابر گفته برخی از کارشناسان اقدام اخیر رئیس جمهور خواسته و یا ناخواسته سبب تضعیف شورای امنیت ملی ایران که متشکل از " حسن روحانی (رئیس‌جمهور و رییس شورای عالی امنیّت ملی) علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه) محمدباقر نوبخت (به عنوان مسئول برنامه و بودجه و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور)  سرلشکر سید حسن فیروزآبادی (رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح)  سرلشکر عطاءالله صالحی (فرمانده کل ارتش ایران) سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور ایران) سید محمود علوی (وزیر اطلاعات ایران) دو نماینده از جانب رهبر ایران: حسن روحانی و سعید جلیلی(دبیرشورا) می باشد" خواهد شد.


در همین حال مهم است بر این نکته تاکید شود که آنچه بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده دقیقا «مسئولیت مذاکرات» است و مسئول هماهنگی بین دستگاهی و برگزاری جلسات هسته ای مطابق اعلان سخنگوی وزارت خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خواهد بود.

لازم بذکر است که پرونده هسته ای ایران، یکی از پرونده های مهمی است که مستقیما با امنیت کشور ایران مرتبط است و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران ازسال 1368 تا 1384 دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران بوده و از تاریخ 14 مهر 1382 مسئولیت مستقیم تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را برعهده گرفت و به مدت 678 روز در رأس تیم مذاکرات هسته ای قرار داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۴۰
۳۰
مهم نیست کی میگه مهم اینه که چی می گه حرف حق ازدهن هرکی باشه حقه چون بی بی سی قبلا گفته به این معنا نیست که رئیس جمهور نباید عمل کنه ویا اگر عملش مطابق با تحلیل اونها بود بگیم از اونا خط گرفته همه میگن 2+2=4 مابرای اینکه ثابت کنیم مستقل فکر میکنیم باید بگیم 5 ؟!!!
پاسخ
قلندر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۱۴
۲۲
براي خودش آ و براي ديگران ب
آقاي روحاني اگر ده سال ديگه به پست دبير شوراي عالي امنيت برگردي معتقد خواهي بود دوباره بايد بدليل امنيتي بودن در شورا بررسي شود متاسفانه در كشور عادت به اين داريم همه چيز را براساس خود تعريف كنيم.
پاسخ
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۳۴
۲۱
598مطمعنی که دکتر روحانی از انگلیس حرف شنوی داره من مطمعنم که برای دکتر روحانی نان شب مردم کشورش اهمیت داره آن چیزی که برای همسال احمدی نژاد و دولتش کوچکترین اهمیتی نداشت و باز هم مطمعنم که دارید به وزارتحانه های دکتر روحانی ضربه میزنید و کوچکشون میکنید بسته دیگه ماها از فکر پلید خسته شدیم از تفرقه خسته شدیم خیلی هستند که از قانون مداری دولت وحشت دارند چون باید تاوان 8سال نابودی زیرساختها و سرمایه کشور را بدهند . با اینجور فرافکنی ها دولت از راه قانون مداری خارج نخواهد شد وحدت کلمه حداقل خواسته امام عزیز بوده که حتی آن را براورده نکردید و نمیکنید توبه و رکاوری دین مذهب برای همه ما واجبه به واجب عمل کنید بفکر دادگاهی باشید که باید در مقابل آقا علی (ع) پاسخگو باشید آنجا دیگر این افکار بدرد نمیخوره انسانیت آدم بودن و در راه آقا علی(ع) بودنه که فقط نجاتمون میده قربان آقا علی(ع) که اگر عدل شما نبود چی میشد
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۲۰:۲۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
من هم مطمئن هستم که شما واقعا بیسوادید که مطمعن هستید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۱۱
۶
این مقاله بعد از تصمیم دولت منتشر شده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۲۴
۸
بنده به شما تبریک میگم بخاطر اینهمه تقوای سیاسی که دارید ماشاالله! برادر بحث انتقال پرونده هسته ای از شورای امنیت به وزارت خارجه 1 ماهی هست که مطرحه و بعد از گفتگوها و چانه زنی های متعدد بالخره به سرانجام رسیده یعنی چی بگم به شما حق به جانبهای از خودراضی
پاسخ
وطن پرنده ی پر درخون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۲۷
۱۲
بسیار کار درستی کرده
کار سیاست خارجیه
پس به وزارت خارجه مربوطه
نه به بعضیا
شورای امنیت چیه
پاسخ
یاسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۲
کسای که از مناسبات سیاسی اگاهی ندارن نباید ایگونه قاطعانه در این مساعل نظر بدهند والبته تیتر این خبر هم بی طرفانه نبوده و حتما ر اساس مصالحی این جابجایی صورت گرفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۲۷
۸
حرف حق را باید پذیرفت حتی از دشمن! این صحبت خیلی ساده لوحانه است که هرچه اونها گفتند ما برعکس عمل کنیم. ممکن است دست ما را خوانده باشند!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۲۱
۷
این تصمیم حدود یک ماه پیش در دولت گرفته شده . خودم اخبار و تحلیل هاش رو خونده بودم. حتما شما هم خونده بودید
پاسخ
وطن
-
۱۸:۳۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲
۱
۱
لللبل
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها