کد خبر: ۱۶۴۲۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۰۴ مرداد ۱۳۹۰

دانستنيها: بعضي مواقع خريد رفتن يك نوع تفريح به حساب می‌آيد. گشت زدن در مراكز تجاري و پاساژهای بزرگ و زيبا، تماشای اجناس پشت ویترین رنگارنگ فروشگاه‌ها و حضور در میان آدم‌های دیگر ازجمله تفريحاتي است كه علاقه‌مندان زيادي دارد اما همه اينها زماني اتفاق مي‌‌افتد كه وقت و حوصله كافي داشته باشيم. در حالت عادي اگر به وسيله‌اي نياز فوري داشته باشيم و خبري از وقت و حوصله كافي نباشد، مي‌توانيم از روش‌هاي دنیای مدرن استفاده كنيم. امروزه آسان‌ترين راه خريد، خريد اينترنتي است. به اين روش خريد از راه دور هم مي‌گويند. اگرچه هنوز در كشورمان اين روش خريد زياد جا نيفتاده اما در بسياري از موارد مي‌توان از آن به آساني استفاده كرد. 

خريد اينترنتي در ايران
 
در ايران نزديك به چند صد فروشگاه اينترنتي وجود دارد كه از طريق سايتشان به صورت آن‌لاين اجناسشان را در اختيار شما قرار مي‌دهند. آخرين آمار سال جاري در مورد خريد اينترنتي نشان مي‌دهد كه از بين 23 ميليون كاربر اينترنت در ايران، تنها يك ميليون و 200 هزار كاربر از اين خدمت الكترونيك استفاده مي‌كنند. البته اين آمار فقط راجع به كساني است كه به وسيله شركت پست اجناس خريداري شده را دريافت مي‌كنند. اگر بخواهيد از اين روش خريد استفاده كنيد، وسايل چنداني نياز نداريد. ابتدا بايد وسيله‌اي مانند رايانه، لپ‌تاپ، موبايل و... در اختيار داشته باشيد كه با آن به اينترنت متصل شويد سپس كارت يكي از بانك‌هاي خصوصي يا دولتي ايراني را كه رمز دوم يعني رمز خريد اينترنتي يا تلفني آن فعال است، در اختیار داشته باشيد. اتصال به اینترنت هم که جزو بدیهیات است. بعد به آدرس يك يا چند تا از فروشگاه‌هاي اينترنتي كه کالای مورد نيازتان را عرضه مي‌كنند، مراجعه كنيد و بعد از انتخاب آن وسيله، با ورود به قسمت پرداخت، شماره كارت بانكتان را به همراه رمز ورود و مبلغ مورد نياز درج كنيد تا خريد به نام شما ثبت شود. سپس با ارائه آدرس محلتان، وسيله موردنظر براي شما ارسال خواهد شد. البته تفاوت در روش‌هاي خريد (واريز مبلغ به صورت اينترنتي يا به پيك و مأمور پست) به نظر و روش فروشگاه‌هاي اينترنتي بستگي دارد، به اين معني كه فروشگاه‌ها تعيين مي‌كنند با كدام روش اجناسشان را به فروش می‌رسانند.
 
ارسال خريد موردنظر مشتري‌هاي اينترنتي در ايران به وسيله شركت پست صورت مي‌گيرد. طبق قراردادي كه اين شركت با فروشگاه‌هاي اينترنتي امضا كرده است، جنس خريداري شده توسط مشتري و به انتخاب او با پست‌هاي پيشتاز، سفارشي يا ويژه دريافت خواهد شد. بيشتر فروشگاه‌هاي اينترنتي ايران در سايت www.ebazaar-post.ir قرار گرفته‌اند كه شما با انتخاب محل سكونتتان در نقشه سايت مي‌توانيد وارد فروشگاه‌ها شويد. بعد از ورود به سايت، فروشگاه‌ها بر اساس اشيايي كه عرضه مي‌كنند، تقسيم شده‌اند كه شما مي‌توانيد دسته وسايل مورد نيازتان را انتخاب كرده و وارد فروشگاه‌هاي خاص شده و به روشي كه گفتيم خريدتان را انجام دهيد. در زمان حاضر 4300 فروشگاه زير نظر 12 شركت در اين سايت فعاليت دارند.
 
خريد اينترنتي در ايران بيشتر در مواردي خاص صورت مي‌گيرد. مواردي مانند كتاب، بليت سفر، بليت مراكز فرهنگي، فيلم و موسيقي، شارژ تلفن همراه اعتباري و... بيشترین عناوین خريد از راه دور را براي ايرانيان تشكيل مي‌دهند. برخي از فروشگاه‌هاي مجازي كه خدمات يادشده را ارائه مي‌دهند، به صورت مستقل عمل مي‌كنند. هر كدام از اين اجناس به صورت جداگانه در سايت‌هاي خاصي به فروش مي‌رسند كه راه‌هاي خريد اين اجناس را با هم مي‌خوانيم. 
 
خريد كتاب
 
آسان‌ترين راه براي خريد كتاب همان خريد اينترنتي است. البته شايد ترجيح مي‌دهيد خيابان انقلاب تهران يا خيابان‌هاي كتابفروشي‌ها در شهرتان را بالا و پايين رفته و از تمام كتاب‌هاي تازه‌وارد بازار شده و آمار خوانندگان آنها باخبر شويد. گشتن در كتابفروشي‌هاي برخي انتشاراتي‌هاي مشهور هم كه لذتي خاص دارد اما اگر علاقه‌مند هستيد روش خريد كتاب از راه دور را امتحان كنيد، راه دشواري پيش‌رو نداريد. كافي است به اينترنت دسترسي داشته باشيد. در اين صورت مي‌توانيد با مراجعه به سايت‌هاي مشهوري در زمينه فروش اينترنتي كتاب مانند www.ketabgard.com، www.bekhan.com،www.iketab.com             
www.adinebook.com، www.agahbookshop.ir و ده‌ها سايت اينترنتي ديگر كتاب موردنظرتان را انتخاب كنيد. سپس با عضويت در سايتي كه قصد خريد از آن را داريد، يكي از روش‌هاي خريد در اختيارتان قرار مي‌گيرد. در برخي از سايت‌ها با رمز دوم كارت عابربانكتان مي‌توانيد به صورت اينترنتي مبلغ خريد كتاب را به حساب فروشگاه واريز كنيد و در بعضي ديگر به صورت حضوري مبلغ را حساب مي‌كنيد. در بعضی از موارد نيز پس از دريافت كتاب از مأمور پست يا پيك فروشگاه، مبلغ را در اختيار وي قرار مي‌دهيد. 
 
خريد فيلم و موسيقي
 
بارها براي همه اتفاق افتاده است كه فيلم‌‌هاي اكران شده در سينماها را به هر دليلي نتوانسته باشند ببينند. اما بعد به دنبال نسخه‌اي از فيلمي هستند كه موفق به ديدنش در سينما نشده‌اند یا اینکه خواسته باشند نسخه منتشر شده روی سی‌دی و دی‌وی‌دی را داشته باشند و به مجموعه فیلم‌هایشان اضافه کنند. اين فيلم‌ها به راحتي و به صورت مجاز توسط شركت‌هایی مانند تصوير دنياي هنر به فروش مي‌رسند. خريد از اين شركت‌ها به صورت اينترنتي نيز امكان‌پذير است. با مراجعه به سايت شركت‌هاي بزرگ فروش فيلم‌هاي خانگي مانند  
www.tdhfilm.com و انتخاب فيلم يا فيلم‌هاي موردنظرتان و همچنين با پرداخت اينترنتي مبلغ فيلم‌ها، آنها را از طريق پست در محلتان دريافت خواهيد كرد.
 
براي خريد موسيقي هم با انتخاب خواننده موردنظرتان، به سايت اختصاصي اين خواننده مراجعه كنيد. آرشيو تمام آلبوم‌هاي خوانندگان ايراني در سايت‌هاي آنها وجود دارد كه مي‌توانيد موسيقي موردنظرتان را انتخاب كرده و با پرداخت اينترنتي از طريق پست آن را خريداري كنيد. 
 
خريد بليت كنسرت و سينما
 
شنيدن صداي خوانندگان از نزديك حال و هواي ديگري دارد كه بيشتر علاقه‌مندان به موسيقي به همين دليل ترجيح مي‌دهند در كنسرت‌ها حضور پيدا كنند. بليت كنسرت ازجمله مواردي است كه براي خريد آن بايد در اسرع‌وقت اقدام كنيد. برگزارکنندگان كنسرت‌هاي ايراني از طريق اينترنت هم بليت‌هايشان را به فروش مي‌رسانند. سايت‌هايwww.t-nay.com، www.iranconcert.com، www.sigozar.com و www.tehran123.com مراجع فروش بليت‌هاي كنسرت ايراني هستند. در اين سايت‌ها علاوه بر اطلاع از تمام كنسرت‌هاي ايراني، مي‌توانيد بليت‌ها را هم با رمز دوم حساب‌هاي بانكي‌تان خريداري كنيد.
 
اگر در جايي دسترسي به اينترنت داشته باشيد، ديگر از روش تماس تلفني با سينماها براي اطلاع از سانس‌ها و فيلم‌هاي اكران شده استفاده نخواهيد كرد زيرا سايت‌هاي اينترنتي زيادي هستند كه تمام اطلاعات سينماهارا به‌روز در اختيارتان قرار مي‌دهند. از همين سايت‌ها هم مي‌توانيد بليت سينماي مورد نظرتان را خريداري كنيد. كافي است به آدرس‌هاي www.cinematicket.ir يا www.cinemafarhang.com ياwww.cinemaesteglal.com ياwww.ticket-cinema-azadi.com رفته و بليت سينما را به صورت اينترنتي بخريد. 
 
خريد بليت سفر
 
اين روزها فصل سفر است و ديگر حتي نمي‌توانيد به خريد بليت وسايل نقليه در زمان حركت‌تان فكر كنيد چه برسد به اينكه چنين ريسك بزرگي انجام دهيد. بليت سفر با هر وسيله نقليه‌اي تا مدت‌‌ها تنها با حضور در محل‌هاي فروش بليت امكان‌پذير بود اما خريد اينترنتي در اين مورد هم كارساز است. شما با توجه به وسيله نقليه‌اي كه انتخاب كرده‌ايد، مي‌توانيد بليت را از یکی از سایت‌های مربوطه تهیه کنید. آدرس‌هاي www.royall.ir، www.payaneh.ir و www.seirosafar.org ازجمله فروشگاه‌هاي تهیه‌ بليت سفر با اتوبوس هستند و براي خريد بليت سفر با قطار مي‌توانيد به آدرس‌هاي www.shirinsafar.com و www.ticket2.raja.ir مراجعه كنيد. آدرس اينترنتي www.safar724.ir، www.asemanbooking.com، www.mahan.aero، www.ebooking.iranair.com و آژانس‌هاي مختلف مسافرتي هم امكان خريد اينترنتي بليت هواپيما را براي شما فراهم مي‌كنند. اين خريدها در دو حالت امكان‌پذير هستند. اولين روش پرداخت اينترنتي و رزرو بليت تا زمان مراجعه و حركت و دومين روش سفارش اينترنتي بليت است كه توسط پست به محل شما ارسال شده و مي‌توانيد مبلغ را به مأمور پست پرداخت كرده و بليت‌تان را دريافت كنيد. 
 
خريد پوشاك
 
خريد اينترنتي پوشاك و لباس در ايران نسبت به باقي موارد دامنه بیشتری دارد. يعني فروشگاه‌ها بيشتر در اين مورد فروش اينترنتي انجام مي‌دهند. تعداد فروشگاه‌ها بسيار زياد است اما تفاوت آنها در برند، قيمت و اصل بودنشان است. به اين معني كه بعضی از فروشگاه‌ها برندهاي خاصي را به صورت نمايندگي عرضه مي‌كنند و بعضي‌ها هم هر برند موجود در بازار را به صورت اينترنتي به فروش مي‌رسانند. از معروف‌ترين فروشگاه‌هاي اينترنتي پوشاك و لباس در ايران مي‌توان به آدرس‌هاي www.brandostores.com، www.parsid.com www.iranwebshop.info، www.eforosh.com، www.niazmandiha.info، www.tehrankharid.com و www.niazemarkazi.com اشاره كرد. در اين سايت‌ها هم مي‌توانيد با استفاده از كارت‌های بانكي خريدتان را انجام دهيد یا اينکه در زمان دريافت محصول از طريق پست، مبلغ آن را حساب كنيد. 
 
خريد محصولات ديجيتالي
 
شايد در خريد خوراك و پوشاك احتياجي به كسب اطلاعات اساسي در خصوص كيفيت آنها نداشته باشيد و بيشتر زيبايي يا مزه آنها مدنظر شما باشد اما در خريد وسايل ديجيتالي كه اين روزها بخشي بزرگ از زندگي ما را تشكيل مي‌دهند، نيازمند كسب اطلاعات كافي در زمينه كيفيت يا حتي در بعضی از موارد نحوه استفاده از محصول هستيم. كسب اطلاعات در زمينه كيفيت محصولات هم بيشتر با مقايسه يك محصول از چند برند مختلف به دست مي‌آيد. در خريد اينترنتي وسايل الكترونيكي هم بايد به فروشگاه‌هايي مراجعه كنيد كه توضيحات لازم و كافي را در خصوص اين وسايل به شما ارائه دهند و شما بتوانيد با آگاهي كامل وسيله را انتخاب و خريداري كنيد. فروشگاه‌هاي اينترنتي www.digikala.com،‌ www.shop.ir،  www.orado.com، www.plaza.ir، www.gooshishop.ir، www.parslaptop.ir  و www.rayane.ir ويترين‌هاي مناسبي براي وسايل ديجيتالي مانند گوشي موبايل، هارد اكسترنال، لپ‌تاپ، دوربين‌هاي عكاسي و فيلم‌برداري ديجيتال و كامپكت، تبلت، چاپگر، اسكنر، ال‌سي‌دي و... هستند. براي خريد از اين فروشگاه‌هاي محصولات الكترونيكي و ديجيتال هم به دو روش مي‌توانيد عمل كنيد. ابتدا اينكه با رمز دوم كارت عابر بانك‌تان مبلغ جنس خريداري شده را به حساب فروشگاه واريز كرده و بعد از طريق پست يا پيك فروشگاه محصولتان را دريافت كنيد يا اينكه در زمان دريافت محصول در محلتان مبلغ موردنظر را حساب كنيد. البته اين تفاوت در روش‌هاي خريد به نظر فروشگاه‌هاي اينترنتي بستگي دارد به اين معني كه فروشگاه‌ها تعيين مي‌كنند با كدام روش اجناس‌شان را به فروش برسانند. 
 
وقت‌گذرانی در تهران
 
همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، خدمات اینترنتی محدود به فروختن کالا نیست. ارائه خدمات اینترنتی می‌تواند به صورت خدمات فرهنگی یا حتی تفریحی باشد. برخی از سایت‌ها  اطلاعات فرهنگی هم در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید از برنامه‌های فرهنگی مثل کنسرت، تئاتر، فیلم‌های سینما و... که در تهران برگزار می‌شود، باخبر شوید یک مرجع خوب اینترنتی برای این کار وجود دارد. سایت تهرانر با آدرس www.tehraner.com تمام اطلاعات در این زمینه را به صورت به روز در اختیارتان قرار می‌دهد. این سایت نمونه کوچکی است از وقت‌گذرانی در تهران. همچنین اگر از یک اتفاق فرهنگی خبر دارید که در این سایت نیامده، می‌توانید اطلاعات مربوطه را در این سایت ثبت کنید و بعد از مدتی آگهی وقت‌گذرانی شما در سایت درج خواهد شد. 
 
 
خدمات اينترنتي
 
خريد اينترنتي در ايران هنوز به صورت جامع عمل نمي‌كند و در بسياري از موارد تنها اطلاعات پيش از خريد را مي‌توانيد از اينترنت دريافت كنيد و خريد را به صورت حضوري انجام دهيد. يكي از اين خدمات كه با استقبال زيادي در ايران روبه‌رو شده، معرفي رستوران‌ها و ارائه منوي آنها به صورت اينترنتي است. سايت‌هاي زیادی مانند www.fidilio.com در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
 
يكي ديگر از خدمات اينترنتي كه پيش از خريد مي‌توانيد از آن بهره‌مند شويد، مراجعه به سايت‌هاي معرفي املاك مسكوني و تجاري براي خريد يا اجاره است. www.ihome.ir، www.abn-house.com، www.eram21.com، www.irrest.com و www.iranfile.ir اينها سايت‌هايي هستند كه مي‌توانيد با مراجعه به آنها اطلاعات مناسبی را در مورد املاك به دست آوريد. با عضويت در سايت و انتخاب ملك موردنظرتان، می‌توانید به اطلاعات بیشتری مانند آدرس ملک موردنظرتان دسترسی داشته باشید. با آدرسي كه در دست داريد، مي‌توانيد از ملك بازدید کنید و بعد با صاحبان اين سايت‌ها در خصوص جزئيات معامله مذاكره كنيد.
 
از خدمات اينترنتي بعدي كه مي‌توان برايتان مثال زد، سايت‌هايي هستند كه با ارسال رزومه‌تان به آنها به شما شغلي مناسب با مشخصات ارسالي‌تان معرفي مي‌كنند. ازجمله اين سايت‌ها مي‌توان آدرس‌هاي www.jobiran.com، www.iranjob.ir، www.istgah.com، www.nofa.ir، www.mihanjobs.com و www.novinkar.blogfa.com را مثال زد كه به آنها بنگاه‌هاي كاريابي نيز مي‌گويند. البته برخي از اين پايگاه‌هاي اينترنتي در برابر معرفي شغل به شما مبلغي را دريافت مي‌كنند كه يا به صورت حضوري يا به صورت اينترنتي قابل پرداخت خواهد بود. 
 
 
خدمات مالي
 
علاوه بر نكاتي كه گفتيم، خدمات مالي نيز از ديگر سرويس‌هايي است كه از طريق اينترنت امكان دستيابي به آنها وجود دارد. مهم‌ترين سرويس‌هاي مالي كه با اينترنت در اختيار شما قرار مي‌گيرد، اينترنت‌بانك است‌. در حال حاضر 23 بانك در كشور وجود دارد كه براي انجام امور بانكي هر كدام از آنها مي‌توانيد از اينترنت استفاده كنيد. با مراجعه به آدرس www.banki.ir/internet-bank به تمام بانك‌ها دسترسي خواهيد داشت و با انتخاب بانك موردنظرتان، مي‌توانيد از خدمات اينترنتي آن بهره‌مند شويد. علاوه بر اين سايت هر كدام از بانك‌هاي شهر www.city-bank.ir، ملت www.bankmellat.ir‌، پارسيانww.parsian-bank.com‌، اقتصاد نوين www.en-bank.com‌، پاسارگاد www.fa.bpi.ir،  پســـــــ‌بانك  www.postbank.ir، تجــــــارت www.tejaratbank.net، توســــــــعه تعــاون  www.edbi.ir، رفاه www.refah-bank.ir، سامانwww.sb24.com، سپه www.banksepah.ir، سرمایه www.sbank.ir، صادرات www.bsi.ir، صنعت و معدن w.bim.ir، کارآفرین www.karafarinbank.com، کشـــــــاورزیww.agri-bank.com،مسکن  www.bank-maskan.ir، ملی www.bmi.ir،  انصار www.ansarbank.com، سینا www.sinabank.ir، دی www.bank-day.ir، تات www.tatbank.ir، توسعه تعاون www.ttbank.ir و قرض‌الحسنه مهر ايران www. qmb.ir در قسمتي به نام خدمات اينترنتي سرويس‌هاي بانكي را به شما عرضه مي‌كند.
 
از ديگر خدمات مالي اينترنتي پرداخت قبوض برق، گاز ، آب و تلفن (ثابت و همراه) است كه باز هم با مراجعه به آدرس‌هاي اينترنتي هر يك از بانك‌هايي كه كارت حساب آن را در اختيار داريد، مي‌توانيد قبوضتان را پرداخت كنيد.
 
براي انجام هر كدام از خدماتي كه در اين پرونده به شما معرفي كرديم، نيازمند اينترنت هستيد. اگر اينترنتي كه در اختيار داريد پرسرعت باشد، بهتر مي‌توانيد از آن بهره‌مند شويد. اينترنت پرسرعت هم در ايران به دو صورت ADSL و Wimax ارائه می‌شود كه براي داشتن آن بنا به قراردادي كه با شركت عرضه‌كننده داريد، هر چند وقت يك بار بايد ADSL يا Wimaxتان را تمديد كنيد. اين تمديد اشتراكتان هم با اينترنت امكان‌پذير است. براي اين كار بايد به آدرس شركتي كه از آن خدمات ADSL يا Wimax دريافت مي‌كنيد مانندwww.datiknet.com، www.parsonline.com، www.shahr24.com، www.sarsel.net www.wimax.irancell.ir، www.mobinnet.ir، www.datak.ir و... رفته و در قسمت تمديد اشتراك با وارد كردن رمز اينترنتي حساب بانكي‌تان و مبلغ لازم براي تمديد خدمات اينترنتي‌تان اقدام كنيد.
 
يكي ديگر از سرويس‌هاي مالي كه اينترنت در اختيارتان قرار مي‌دهد، شارژ سيم‌كارت‌هاي اعتباري تلفن همراه است. دو اپراتور تلفن همراهي كه سيم‌كارت‌هاي اعتباري عرضه مي‌كنند، امكان شارژ اين سيم‌كارت‌ها را از طريق سايتشان براي كاربران فراهم كرده‌اند. سايت‌هاي www.irancell.ir و www.mtc.ir به شما اين امكان را مي‌دهند كه در قسمت شارژ اينترنتي با كليك روي نام هر بانكي كه در آن حساب داريد، رمز حسابتان و قيمت شارژ درخواستي را درج كرده و پس از ثبت شماره تلفن‌تان، سيم‌كارت خود را شارژ كنيد. 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها